Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Myway

Sh-opintojen työharjoittelut ovat vieneet halun työskennellä alalla

Recommended Posts

Guest Myway

Olen vasta opiskelija, mutta jo tähän mennessä koetut työharjoittelut ovat saaneet kyseenalaistamaan koko alan työelämän mielekkyyden. Enkä ole yksin. Monella kaverillakin on samanlaisia ajatuksia ja suunnitelmia muille aloille hakeutumisesta. Osa on jo jättänyt sh-opiskelut ja vaihtanut alaa.

Mikä siis hoitotyössä on vikana? Itse nostaisin suurimmaksi ongelmaksi huonon työilmapiirin. Ei ehkä aivan joka paikassa, mutta hyvin monessa. Itse tosin kuulun niihin onnekkaisiin, keillä on hyviäkin harjoittelukokemuksia. Opiskelijat kokevat harjoitteluissa vähättelyä, nolaamista ja aliarviointia, kiusaamista, huutamista, ulkopuolelle jättämistä ja sättimistä. Muutamia mainitakseni. Eivätkä nämä syyt todellakaan ole opiskelijasta johtuvia. Useiden osastojen tai muiden paikkojen työilmapiiri on jo valmiiksi todella huono vakkarihenkilökunnan kesken. Opiskelija vain joutuu usein tämän ilmapiirin välikappaleeksi ja sijaiskärsijäksi. Tietenkään kaikki hoitajat eivät kyseistä ilmiötä tue, mutta usein työyhteisön muutama mätämuna riittää pilaamaan koko työilmapiirin.

Olen joskus miettinyt, ymmärtävätkö nämä ihmiset itse, millaisen kuvan antavat työstä opiskelijalle?

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Create New...