Jump to content
MAINOS

Sh-opintojen työharjoittelut ovat vieneet halun työskennellä alalla


Vieras: Myway

Recommended Posts

Olen vasta opiskelija, mutta jo tähän mennessä koetut työharjoittelut ovat saaneet kyseenalaistamaan koko alan työelämän mielekkyyden. Enkä ole yksin. Monella kaverillakin on samanlaisia ajatuksia ja suunnitelmia muille aloille hakeutumisesta. Osa on jo jättänyt sh-opiskelut ja vaihtanut alaa.

Mikä siis hoitotyössä on vikana? Itse nostaisin suurimmaksi ongelmaksi huonon työilmapiirin. Ei ehkä aivan joka paikassa, mutta hyvin monessa. Itse tosin kuulun niihin onnekkaisiin, keillä on hyviäkin harjoittelukokemuksia. Opiskelijat kokevat harjoitteluissa vähättelyä, nolaamista ja aliarviointia, kiusaamista, huutamista, ulkopuolelle jättämistä ja sättimistä. Muutamia mainitakseni. Eivätkä nämä syyt todellakaan ole opiskelijasta johtuvia. Useiden osastojen tai muiden paikkojen työilmapiiri on jo valmiiksi todella huono vakkarihenkilökunnan kesken. Opiskelija vain joutuu usein tämän ilmapiirin välikappaleeksi ja sijaiskärsijäksi. Tietenkään kaikki hoitajat eivät kyseistä ilmiötä tue, mutta usein työyhteisön muutama mätämuna riittää pilaamaan koko työilmapiirin.

Olen joskus miettinyt, ymmärtävätkö nämä ihmiset itse, millaisen kuvan antavat työstä opiskelijalle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
Vieras: Cätzä

Eihän se ilmapiiri pelkästään itse työstä kerro, vaan niistä tekijöistä. Hoitotyö itsessään on aika samanlaista, oli töissä sitten missä tahansa, mutta sen työn tekemiseen vaikuttaa kollegat. 

Itse olen ollut TODELLA ikävissä työpaikoissa missä työilmapiiri on ollut kamala, se taas on vaikuttanut muuten kivan työn tekemiseen ja sitä myöten työpaikan vaihtamiseen. Sama pätee harkkoihin, on ollut niin huonoja kuin hyviäkin kokemuksia. Harkoissa on se hyvä puoli, että aina voi ajatella että se kestää vain sen tietyn ajan. Ja pahimmassa tapauksessa voi hakea toista paikkaa.