Jump to content
MAINOS

lh vs. sh


Kadotettu

Recommended Posts

Vieras: Potilas

Toivottavasti et ole potilastyössä... Jos ajattelutapa on tuon tasoista, niin oma osaaminen taitaa olla heikoilla :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Lähärivain

Itse törmäsin just töissä omaiseen, joka sanoi olevansa psyk.sh ja ei osaa verensokeria mitata nykylaitteilla... :) eiköhän ne vahvuudet ole kummassakin ammatissa omansa. Ja ammattitaito ja osaaminen kehittyy siihen suuntaan millaisissa paikoissa olet. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähäri
Tunti sitten, Vieras: Lähärivain kirjoitti:

Itse törmäsin just töissä omaiseen, joka sanoi olevansa psyk.sh ja ei osaa verensokeria mitata nykylaitteilla... :) eiköhän ne vahvuudet ole kummassakin ammatissa omansa. Ja ammattitaito ja osaaminen kehittyy siihen suuntaan millaisissa paikoissa olet. 

Aika noloo... Ja näille sankareille pitäis maksaa viä parempaa palkkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitoksia vilkkaasta keskustelusta. Olen itse alanvaihtaja ja olin hieman häkeltynyt tämän henkilön esittämästä kysymyksestä. Olen myös iloinen, että tämä jaettiin facebookkiin. Toivottavasti keskustelua jatketaan vilkkaana. 

 

Toivoisin myös, ettei tätä henkilöä pilkattaisi. Saattaa olla herkkä ihminen.

Muokattu - Kadotettu
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: lh ja sh
22 tuntia sitten, Vieras: Sairaanhyvähoitaja kirjoitti:

Lähihoitajahan on ennemminkin sairaus joka pitäis hävittää maapallolta. Keskimääräistä yksinkertaisempi apinakin pystyisi hoitamaan kyseiset työt.

tuskinpa sinusta on nostamaan kookasta asukasta lattialta, saati auttamaan sitä pesutuvassa niin että se tulee sieltä ehjänä takaisin.

ps. puhun kokemuksesta, olin sairaanhoitajana 5-vuotta ottamassa verinäytteitä ja sen jälkeen menin hoivakotiin tekemään hoitotyötä.

En osannut siellä yhtikäs mitään käytännössä. Kädestä pitäen piti opetella kaikki uudestaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihmiset on yksilöitä. Hyvällä hoitajalla on vähän kaikkea. Tiettyä taitoja ei vaan koulussa voi saada, esim. vuorovaikutus yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Naiset pois alalta

Kyllä se näin on, että naiset ovat tämän alan vitsaus. Kyllä olis työnteko helpompaa ilman niitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Huolestunut hoitaja

Itse sairaanhoitajana olen monesti huolestunut lähihoitajien osaamisesta. Todistanut useita kertoja vanhuspuolella, kuinka lähihoitaja ei huomaa aivan yksinkertaisia oireita (esim. Virtsatientulehdus) potilaalla. Ja sitten kuitenkin on useita paikkoja, joissa työskentelee käytännössä vain lähihoitajia, jotka hoitavat perushoidosta lääkehoitoon. En itse tunne lähihoitajien koulutusta, mutta tuntuu, että sinne pääsee millainen tallaaja tahansa ja sen valitettavasti huomaa. Eroa näiden koulutuksien välillä pitää olla ja sen kuuluu näkyä työnkuvassa ja palkassa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sairaanhoidon opiskelija
3 tuntia sitten, Vieras: Huolestunut hoitaja kirjoitti:

Itse sairaanhoitajana olen monesti huolestunut lähihoitajien osaamisesta. Todistanut useita kertoja vanhuspuolella, kuinka lähihoitaja ei huomaa aivan yksinkertaisia oireita (esim. Virtsatientulehdus) potilaalla. Ja sitten kuitenkin on useita paikkoja, joissa työskentelee käytännössä vain lähihoitajia, jotka hoitavat perushoidosta lääkehoitoon. En itse tunne lähihoitajien koulutusta, mutta tuntuu, että sinne pääsee millainen tallaaja tahansa ja sen valitettavasti huomaa. Eroa näiden koulutuksien välillä pitää olla ja sen kuuluu näkyä työnkuvassa ja palkassa. 

Eipä sinne sairaanhoitajaksikaan ne penaalin terävimmät hakeudu. Tukiopetusta tarvitaan millon missäkin, työharjoitteluissa ollaan aivan kuutamolla ja opiskelun sijaan kiinnostaa enempi viinalla läträäminen. Töissä sitten ollaankin aivan hoomoilasina kun vastaan kävelee ensimmäinen oikea potilas. Empä sitä parempaa palkkaa kaikille soisi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Onko tää tottakaan?

Huh huh, mitä kollegiaalisuutta 😧 siis sairaanhoitajat ja lähihoitajat nokittelevat tällä tavoin toisiaan? Olen sh, mutta arvostan suuresti lähihoitajien työtä. Olisin itse halunnut pohjakoulutukseksi lähihoitajan tutkinnon. Itse ihailen sitä, miten lähärit kohtaavat potilaat ja osaavat perushoidon hyvin ja toki paljon muutakin. En ymmärrä kummankaan osapuolen vähättelyä. 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kotihoitsu13

Siis aivan järkyttävää kielenkäyttöä / käytöstä! Ainakin ketjun alussa. Eikö täällä ole moderointia ollenkaan siivoamaan asiattomat kommentit pois? Muutenkin tämä jatkuva kastijakokeskustelu ja nokittelu ottaa itseäkin aivoon, koska meidän pitäisi keskittyä yhdessä niiden potilaiden ja asiakkaiden hoitoo, eikä käyttää vähäisiä resursseja ja voimavaroja toistemme haukkumiseen.

Mitä itse kysymykseen tulee, niin kaikilla meillä on omat vahvuutemme, eikä se aina ole koulutuksesta kiinni. Töissä tarvitaan paljon muutakin, kuin teoriatietoa. Myös se persoona ja asenne ratkaisee paljon. Jos jotain pitäisi nostaa esille, niin itse työskentelen tällä hetkellä kotihoidossa ja siellä tulee kyllä nähtyä joitakin eroja, mitä lähihoitajat hallitsee huomattavasti paremmin. Esimerkiksi vaikka tällainen; Sh:t käy asiakkailla todella harvoin jos ei ole mitään akuttia, mitä pitää seurata / tehdä päivittäin, esim vaativampia haavoja, tiputuksia, saattohoitoasioita tms. Lähihoitajat kentällä käyvät siis useammin asiakkaalla, jolloin heillä on kyllä paremmat taidot ihmisten kohtaamisessa ja kokonaisuuksien havainnoinnissa ja arvioinnissa. Myös kokonaisvaltaisempi hoito on heillä paremmin hallussa. Sh:t kun yleensä keskittyvät vain omaan erityisosaamiseensa, joka liittyy lääkehoitoon ja sairauksien hoitoon siltä osin, kun ne ei lähihoitajille kuulu. Ja käynnit tosiaan on sen verran lyhyitä ja harvassa, joten heillä ei ole välttämättä kuvaa siitä kokonaisuudesta. Meillä onneksi yhteistyö sujuu ja ainakin osa sh:sta luottaa meidän arviointikykyyn ja tekee esim lääkärikonsultaatiot sen perusteella käymättä välttämättä itse katsomassa asiakasta. Mutta on sitten välillä niitäkin joilla jo koko asenne lh:a kohtaan on ihan syvältä, eikä edes suostuta kuuntelemaan meidän näkemyksia ja annetaan sellainen kuva, että kyllä minä tiedän paremmin, vaikka ko. sh ei olisi koko potilasta ennen nähnyt.

Myös käytös on joillakin jo heti alkuunsa todella tylyä ja ylimielistä, josta kyllä huomaa, mitä miltä he on lähäreistä, ennen kun edes tietävät, millä tasolla heidän ammattitaitonsa on ko. yksikössä. Samassa yksikössähän voi olla todella taitavia pitkän linjan lähäreitä, mutta myös vastavalmistuneita, joilla itselläänkin on vielä koko hoitaja identiteetti hakusessa. Mutta pelkän ammattinimikkeen perusteella ei pitäisi tuomita. Sitten taas vastaavasti saikuissa on niitäkin, jotka ovat hokanneet yhteistyön merkitykseen haukkumisen sijaan ja ovat ystävällisiä ja avuliaita lähäreitä kohtaan ja valmiita neuvomaan / opettamaan asiassa kuin asiassa. Meilläkin esim yksi saikku on ylitse muiden, joka aina ajattelee myös oman työnsä helpottamista, tuo esille asioita ja opettaa oma-aloitteisesti ja ilomielin esim sellasia toimenpiteitä, mitä lähihoitajakin voi tehdä ja hän saa siten lisäikaa omiin erikoishommiinsa ja niihin vaativimpiin juttuihin.

Mutta rehellisyyden nimissä toki lähäreissäkin on asennevammaisia ja "käytösongelmaisia", jotka ei oikein haltsaa sitä yhteiseen hiileen puhaltamista ja / tai asiakastyö on on ihan retuperällä, kun keskitytään päivät pitkät vain työkaverien haukkumseen tai kastijaosta kiukuttelemiseen kahvihuoneessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Häkeltynyt
5 tuntia sitten, Vieras: Onko tää tottakaan? kirjoitti:

Huh huh, mitä kollegiaalisuutta 😧 siis sairaanhoitajat ja lähihoitajat nokittelevat tällä tavoin toisiaan? Olen sh, mutta arvostan suuresti lähihoitajien työtä. Olisin itse halunnut pohjakoulutukseksi lähihoitajan tutkinnon. Itse ihailen sitä, miten lähärit kohtaavat potilaat ja osaavat perushoidon hyvin ja toki paljon muutakin. En ymmärrä kummankaan osapuolen vähättelyä. 

 

 

Juuri näin! Eikö me hoitoalalla työskentelevät osata puhaltaa yhteen hiileen? 

Itse koen, että on suuri rikkaus kun työmaalla on sekä sairaanhoitajia, että lähihoitajia (joihin itse kuulun). Itse voin kehittyä ammatissani, kun voin kysellä sairaanhoitajilta syventävää tietoa sairauksista, lääkkeistä jne. Enkä ole kertaakaan kokenut, etteikö jokainen sh meillä arvostaisi minun tekemää perushoitotyötä. Ja nyt kun luen näitä kommentteja olen tyrmistynyt; toisen ammatin mollaaminen ja vähättely kertoo mielestäni vain kyseisen henkilön omasta epävarmuudesta ja egon pönkittämisestä. 

Jokaisella hoitajalla, oli sitten sh tai lh, on ne omat vahvuutensa. Jokainen voi oppia muilta paljon, mutta se tietysti vaatii halua oppia ja kehittyä! Kukaan ei ole ikinä täysin "valmis hoitsu", ala muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. 

Ja paljon on kiinni myös siitä mitkä ovat työpaikan säännökset sairaanhoitajien ja lähäreiden toimenkuvista,  joissain paikoissa ero on huomattava, joissain hyvin pieni. Itse en haluaisi olla sellaisessa paikassa töissä, missä hyväksyttäisiin tuollainen mollaaminen (kumpaakaan suuntaan) mitä näissä kommenteissa on ollut! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15.8.2019 klo 00.45, Vieras: Hei kirjoitti:

Ihmettelen vain, et miks aina lähihoitajat kyseenalaistaa sitä, että sairaanhoitajat saa parempaa palkkaa ja mitä he muka osaavat paremmin ja työnkuva on sama yms. Toinen on käynyt ammattikoulun ja toinen ammattikorkeakoulun. Sitäpaitsi sairaanhoitajalla on yleensä suurempi vastuu. Jokainen tekee oman työtehtävänsä oman ammattinsa mukaisesti ja ylläpitää hyvää työyhteisöä, niin se riittää. 

En ihmettele Aina, miksi työkaveri saa parempaa palkkaa. (Välillä kyllä :D myönnän.) 

Työstä ei makseta koulutuksen, vaan tehtävän mukaan, eli AMK ei automaattisesti tarkoita suurempaa palkkaa, ja toisinpäin, ihan sama palkka sillä sh:lla on, joka on esimerkiksi maisteriksi jatkanut, mutta tekee sh:n toimea. 

En ajattele, että työnkuva on sama vaikka tehtävät pitkälti minun työssä ovat. Minulla on oma osaaminen ja mielenkiinnon kohteet omalta suuntautumisalaltani ja sh:lla sitten omat. Ammattissa kuin ammatissa on tärkeää tunnistaa, mitä ei osaa.

Delegoin erittäin mielelläni kaiken hoitotoimenpiteisiin liittyvän sh:lle vedoten hänen ammattitaitoonsa. Sh:t osaavat hyvin monta asiaa paremmin kuin minä, minulla lähihoitajana on todella puutteelliset tiedot ja olematon työkokemus kaikenlaisiin somaattisiin sairauksiin liittyen. 

Palkkaeroa taitaa olla 300 euroa. Ei kaivele tippaakaan. Jos kaivelisi ja haluaisin olla sh, kouluttautuisin. En pidä koulutuksen sisältöä kiinnostavana. 

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5 tuntia sitten, Vieras: Pilvi kirjoitti:

Tämä trolli tässä siis oli, ettei sh saisi tehdä lh työtä ja siitä tämä kina lähti.

 

Ei sh edes osaisi tehdän lh:n työtä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lh ja tulevaisuuden SH

Itse olen peruskoulutukseltani lähihoitaja (valmistunut v.2015) ja nyt opiskelen 3.vuotta sairaanhoitajaksi ja voin sanoa että kummassakin työnkuva voi olla hyvin samanlaista tai hyvin erilaista. Se riippuu niin paljon missä paikassa on töissä. Esim. vanhassa psyk. paikassani Sh ja LH:N ero työnkuvassa oli ainoastaan lääkehoidossa. Kummatkin alat ovat todella tärkeitä ja jos ihmiset eivät pysty hyväksymään esim. SH:Na muita lähihoitajia niin työnteosta ei todellakaan tule mitään. Kaikkien ammattien panos tarvitaan että voimme hoitaa ihmisiä ja toivottavatsi arvostusta löytyy kumpaankiin suuntaan tulevaisuudessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sh-opintojen alussa eräs vastuullisessa asemassa oleva opettaja totesi yhteisellä tutortunnilla isolle määrälle opiskelijoita että älkää lukiotaustaiset opiskelijat hätäilkö, puolen vuoden jälkeen olette jo samalla tasolla kuin lähihoitaja taustaiset opiskelijat!

Että jos tätä opettajaa on uskominen niin sh-koulussa saa kuitenkin paljon enemmän tietotaitoa tuon kommentin vuoden aikana 😂

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähihoitaja

Olen akuuttiosastolla töissä ja me tehdään työtä porukalla. Jokaisella 4potilasta ja hoidetaan kokonaisuutena. Kirjataan sisään,tarkistetaan lääkelistat,annetaan lääkkeet ja hoidollinen osuus, mitä kaikkea miljoonaa asiaa hoitoon kuuluukaan. Kotiutus asiat myös oma hoitaja hoitaa. Potilaat eivät edes hoitajan titteliä huomaa. Jos iv lääkkeitä,veritiputuksia niin se delegoidaan sh:lle,mutta sillon lh auttaa muussa. Turhaa kiistellä mitä toinen osaa ja miten hyvin,kaikki opettelee ja tekee minkä voi. Sh palkka syystäkin parempi ku vastuu nimenomaa iv lääkkeistä,mutta yleisesti ottaen hoitoala alipalkattu ala ja yleinen käsitys että lh tekee vain perushoidollista ja siihen kykenee kuka vain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähihoitaja

Lähihoitajana vuodeosastolla tilaan lääkkeitä, annan ja jaan lääkkeitä sekä pistän s.c ja i.m kuten sh. Lisäksi vaihdan LÄÄKKEETTÖMÄN infuusiopussin ja voin poistaa kanyylin. Ja tottakai perushoito johon kuuluu haavanhoidot, tikkien poistot yms... Palkassa eroa n. 200e/kk. 

 

Mielestäni on turha vertailla sh vs lh koska koulutus on hieman erilainen. Sh usein toimii vastuuhoitajana joka huolehtii että homma toimii ja työskentelee enemmän lääkärin kanssa. Toki monessa sairaalassa ollaan siirrytty siihen että lähihoitajallakin on omia hoidettavia ja kierroilla on lähihoitaja tällöin lääkärin kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Yksi lähihoitaja vain

No lähihoitajathan harjoittelevat koulussa esim ihonalais ja lihasoitoksia, ja meidän alueella useimmiten sairaanhoitajat laittavat lihasoitoksen, mutta jotkut lähäritkin käyvät kurssin ja saavat siihen luvan. Ylempänä puhuttiinkin näistä suonensisäisistä, mitä mä en tiennyt et lähäri vois tehdä. Vanhustyössä satakunnan alueella sairaanhoitajat jakavat dosetit ja lähärit tarkistavat. Kotihoidossa lähäritkin jakavat . Eipä vanhus puolella sitten paljoa eroavaisuuksia ole sh ja lh välillä. Palkka vain korkeampi. Toki sairaanhoitajilla on usein (jos ovat läksynsä lukeneet ja muistavat) laajempi tietämys lääkehoidosta. Haavanhoitoa minäkin olen toteuttanut lääkärin ohjeiden mukaisesti 😊 nämäkin eroavaisuudet riippuvat paljon työpaikasta ja työkokemuksesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...