Jump to content
MAINOS

lh vs. sh


Kadotettu

Recommended Posts

Eräällä keskustelufoorummilla eräs keskustelija kysyi, että mitä sellaista lähihoitaja muka osaa mitä sairaanhoitaja ei. Ymmärrettävästi syystä en voi paljastaa keskustelijan henkilöllisyyttä, koska pelkään hänen joutuvan vainon uhriksi. Mitä ajatuksia herättää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Aika kryptinen aloitus. En ymmärrä näitä lähihoitaja versus sairaanhoitaja- keskusteluja. Miksi pitää vertailla ammattiryhmiä joilla on omat tontit hoidettavanaan, vaikka ne menevät osittain päällekkäin. Ei kukaan vertaile raksalla asentajaa insinööriin.  Mutta oman kokemuksen perusteella esim. kokenut lähihoitaja taitaa perushoidolliset toimenpiteet (pesut, pukemiset, syöttämiset, siirrot ym.) paljon näppärämmin kuin tällainen sairaanhoitaja joka 'joutuu' vain sillointällöin niitä tekemään. Molemmat koulutukset käyneenä lähihoitajakoulussa näitä luonnollisesti myös käytiin enemmän läpi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, Kadotettu kirjoitti:

Eräällä keskustelufoorummilla eräs keskustelija kysyi, että mitä sellaista lähihoitaja muka osaa mitä sairaanhoitaja ei. Ymmärrettävästi syystä en voi paljastaa keskustelijan henkilöllisyyttä, koska pelkään hänen joutuvan vainon uhriksi. Mitä ajatuksia herättää?

Aika väsynyt provo, pitäisi pystyä panostamaan enemmän. 

Minäkin pelkään joutuvani vainon kohteeksi, joten en uskalla puhua enempää. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytännössä melkein sitä samaa työtä ainakin vanhuspuolella. Hyvän hoitajan meriitit tulee jostain muusta kuin tittelistä, on asioita joita toisilla ihmisillä on ja joita toisilla ei. Esim vuorovaikutustaidot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Jumalasta seuraava
18 tuntia sitten, Janne kirjoitti:

Aika väsynyt provo, pitäisi pystyä panostamaan enemmän. 

Minäkin pelkään joutuvani vainon kohteeksi, joten en uskalla puhua enempää. 

Janne taitaa itse olla väsynyt provo. Äitiskin häpee sua. Mun mielestä kokenut lähäri hakkaa keltanokka sh:n 6-0 töissä, kadulla ja puutarhassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20 tuntia sitten, Janne kirjoitti:

Aika väsynyt provo, pitäisi pystyä panostamaan enemmän. 

Minäkin pelkään joutuvani vainon kohteeksi, joten en uskalla puhua enempää. 

Tätä ihan oikeasti kysyi sairaanhoitajaopiskelija eräässä fb ryhmässä eli ei ole väsynyt provo vaan opiskelijan viaton kysymys.

Super tuossa aiemmin jo kertoikin miten homma vanhuspuolelta toimii. Olen kanssaan samaa mieltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eroa että lh osaa jotain paremmin kuin sh, tai toisinpäin. Asia riippuu siitä, millaisessa yksikössä lh tai sh työskentelevät. Erikoissairaanhoidon vuodeosasto, perusvuodeosasto, akuuttiosasto, saattohoito-osasto plus hyvin monenlaiset hoivakodit ja siihen vielä kotihoito päälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, Vieras: Super kirjoitti:

Käytännössä melkein sitä samaa työtä ainakin vanhuspuolella. Hyvän hoitajan meriitit tulee jostain muusta kuin tittelistä, on asioita joita toisilla ihmisillä on ja joita toisilla ei. Esim vuorovaikutustaidot.

 

Tunti sitten, Vieras: Saija kirjoitti:

Eroa että lh osaa jotain paremmin kuin sh, tai toisinpäin. Asia riippuu siitä, millaisessa yksikössä lh tai sh työskentelevät. Erikoissairaanhoidon vuodeosasto, perusvuodeosasto, akuuttiosasto, saattohoito-osasto plus hyvin monenlaiset hoivakodit ja siihen vielä kotihoito päälle.

Ja sekin vaikuttaa että millasia vastuualueita sulla on/on ollu töissä, mitä koulutuksia oot käyny ja jos on vaikka vapaa-ajalla ollu kiinnostusta perehtyä johonki aihealueeseen. Ja missä oot ollu aikasemmin töissä, ja paljonko on työkokemusta takana (vrt. esim. just valmistunu sh ja pitkän työkokemuksen omaava lh).

Esim. ite en sairaanhoitajana tee töissä ollenkaan RAI-arviointeja vaan ne kuuluu lähihoitajille, ni voin myöntää et en ymmärrä niitten teosta juur mitään (tuloksia kyl osaan kattoo ja arvioidakin). Samoin hälytysjärjestelmät, vaippatilaukset on sillain et niiden vastuuhenkilönä toimii lähihoitaja, nii kyl mä käännyn esim. vaippa-asioissa aika herkästi mun lähihoitaja-työkaverin puoleen. Ja monessa muussakin (vaikkapa ravitsemus, Lifecare) lähihoitaja toimii meillä vastuuhenkilönä (jokaisella on omia vastuualueita, mulla esim. lääkkeet, haavahoito, varastotilaukset), ja saattaa käydä siihen liittyen sitten koulutuksissa ja palavereissa - ja juu, tietää sitten juuri siitä aiheesta meillä eniten.

 

Ite myös ohjaan lähihoitaja-opiskelijoita, ja joskus ainaki kuntoutuksen harkkaa ku ohjasin ni oli joitain sellasia juttuja/aiheita ku mietin et tää on varmasti käyty heidän koulutuksessa paremmin ku mitä meillä.

Muokattu - Petite Infirmieré
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Karkeesti yleistäen.

 

Sairaanhoitaja osaa laajemmin lääkeasioita ja lähihoitaja osaa paremmin sitä varsinaista hoitotyötä.

Nyt puhun siis esim. 2 vuotta työskennelleistä hoitajista. Kaikilla on omat vahvuutensa. Hoitotyö on monista asioista koostuva kokonaisuus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

13.8.2019 klo 16.40, Vieras: Jumalasta seuraava kirjoitti:

Janne taitaa itse olla väsynyt provo. Äitiskin häpee sua. Mun mielestä kokenut lähäri hakkaa keltanokka sh:n 6-0 töissä, kadulla ja puutarhassa.

Kokenut hoitoalan työntekijä hakkaa keltanokan aina, olipa ammatti mikä tahansa, turha asiasta on uhitella. 

Aloitin työt sairaanhoitajana uudessa paikassa kesäkuussa, ihan minä kyselen ja opin lähihoitajilta, että sairaanhoitajilta siellä. Samaa hommaa kaikki tehdään siellä, poikkeuksena mm. iv-jutut ja lääkkeiden tilaaminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ne iv jutut on sen verran ydinfysiikkaa, että siihen pitäisi olla vähintään kolmen vuoden lisäkoulutus. Mitä te ootte oppinut toisen asteen tai AMK tutkinnon aikana, mitä ei ole voinut oppia ilman muodollista pätevyyttä? Resurssien haaskausta "hamstrata" sairaanhoitajien omaksi alueeksi lääkehoito, onnistuu lähäriltä aivan yhtä hyvin kun työkokemus sama. Mutta kun vastuu painaa...joojoo 😂

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

9 tuntia sitten, Vieras: sh32 kirjoitti:

Karkeesti yleistäen.

 

Sairaanhoitaja osaa laajemmin lääkeasioita ja lähihoitaja osaa paremmin sitä varsinaista hoitotyötä.

Nyt puhun siis esim. 2 vuotta työskennelleistä hoitajista. Kaikilla on omat vahvuutensa. Hoitotyö on monista asioista koostuva kokonaisuus.

Voi kiesus sentään :D Näinkö tosiaan sinun mielestä on? Voin 100% varmuudella sanoa ettei asia ole kuten sanot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sisar hento valkoinen

Haluaisin niin tavata kyseisen henkilön joka näin on sanonut. Olis pienen turpajuhlan paikka

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minä vain

Lähihoitajan lääkelupiin kuuluu nykyään suoniverinäytteen otto, Q-syten huutelu ja tipan vaihto. Meillä kotihoidossa on jo lähäreitä, jotka ottavat verinäytteitä. Joka alalla ihmiset alkavat olla moniosaajia. Hyvä me ja meidän joukkue ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Vieras: Qbs kirjoitti:

Kokenut hoitoalan työntekijä hakkaa keltanokan aina, olipa ammatti mikä tahansa, turha asiasta on uhitella. 

Aloitin työt sairaanhoitajana uudessa paikassa kesäkuussa, ihan minä kyselen ja opin lähihoitajilta, että sairaanhoitajilta siellä. Samaa hommaa kaikki tehdään siellä, poikkeuksena mm. iv-jutut ja lääkkeiden tilaaminen.

nyt puhutaan hoitotyöstä. Sillä asiakkaan kohtaamisella ei ole mitään tekemistä kokemuksen kanssa. Jollain ihmisellä on eri lahjoja mm luonteensa ja ulkonäkönsä takia kuin toisella. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Suurimalla osalla hoitajista ei ole esim. mitään käsitystä kinestetiikasta, potilaita runnellaan ja nostellaan miten sattuu, koska näin on tehty 20vuotta. onko sellanen hyvä työntekijä vaikka on kokemusta? hakkaako sellainen hoitotyöhön intohimoisesti suhtautuvan keltanokan, jolla on taidot ja motivaatio huipussaan. tuskinka vain

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sairaanhyvähoitaja

Lähihoitajahan on ennemminkin sairaus joka pitäis hävittää maapallolta. Keskimääräistä yksinkertaisempi apinakin pystyisi hoitamaan kyseiset työt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 minuuttia sitten, Vieras: Sairaanhyvähoitaja kirjoitti:

Lähihoitajahan on ennemminkin sairaus joka pitäis hävittää maapallolta. Keskimääräistä yksinkertaisempi apinakin pystyisi hoitamaan kyseiset työt.

Samassa veneessä ollaan eikä se paska miksikään muutu vaikka sitä itse ylilääkäri tulisi lapioimaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ammatinvalinta

No se on ihan ammatinvalintakysymys. Meilläkin on töissä eritelty minkälainen uloste kuuluu lähihoitajan pestä ja minkä sairaanhoitajakin voi halutessaan pyyhkiä. Sairaanhoitajan ei kuitenkaan oo pakko sitä tehdä koska on kuitenkin korkeammin koulutettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noh, kokenut lh voi olla paljonkin "parempi" työssään kun valmistunut sh. Riippuu myös työalueesta/työpaikasta,esimerkiksi ensihoidossa sairaanhoitaja (ilman ensihoidon suuntautumista tai ilman perustason kokemusta) ja läjihoitajan ensihoitaja työskentelee saman nimikkeen alla, eli perustason ensihoitaja. Tässä tapauksessa ne ovat täysin samalla viivalla ja suurimmaksi osaksi kokemus tuo sitä osaamista.

Mutta uskoisin että kokeneen lh:n ja kokeneen sh:n erot näkyvät selvemmin paikassa kuin paikassa sh;n hyväksi. Mm olen ollut töissä jossa noin 80v sh oli työparina ja hoiti joka ikisen asian paremmin ja nopeammin eikä laatu kärsinyt tippaakaan. Hänen kanssaan oli myös mukava työskennellä koska hänen osaamisensa ulottui myös muualle ja osasi neuvoa kysyttäessä asioita.  

Olen lh opiskelijana myös neuvonut kädestä pitäen kandilääkäriä, että mitä kipupiikkiä kannattaa määrätä minut pistämään potilaaseen päivystyksessä. Silti koulutus kannattaa aina :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmettelen vain, et miks aina lähihoitajat kyseenalaistaa sitä, että sairaanhoitajat saa parempaa palkkaa ja mitä he muka osaavat paremmin ja työnkuva on sama yms. Toinen on käynyt ammattikoulun ja toinen ammattikorkeakoulun. Sitäpaitsi sairaanhoitajalla on yleensä suurempi vastuu. Jokainen tekee oman työtehtävänsä oman ammattinsa mukaisesti ja ylläpitää hyvää työyhteisöä, niin se riittää. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsu15

Itse työskentelen lähihoitajana yksikössä jossai ei työskentele sairaanhoitajia laisinkaan vaan 1 sairaanhoitaja kolo toimialueella. Meillä lähihoitajille kuuluu siis melkein kaikki yllä mainittu lääkkeiden tilaaminen, haavahoidot ja pistoshoidot. Turha verrata näitä kahta keskenään, sh koulussa tunnutaan syventyvän enemmän sairauksiin ja vähemmän siihen ihmisen kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja7

Palkka on sairaanhoitajalla parempi ja koulutus on laajempi. Itse kuuntelin josku (lähärinä siis) kuinka 5 sairaanhoitajaa keskusteli siitä kuinka keskustelua käytiin suurinpiirtein näin" saahan sitä työnsä myyä halvemmalla, miksi palkataan lh:ia kun olisi sh tarjolla, talo haluaa säästää niiden palkkaamisessa jne". Ei ollut kivaa siinä porukassa istua, mutta sehän osoitti vain heidän itsensä tyhmyyden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja7
44 minuuttia sitten, Vieras: Hoitaja vaan kirjoitti:

Siitä vain lukemaan lisää sitten jos älli riittää. Lähihoitajille useimmiten ei riitä.

😘ei tarvitse enää lukea, kun olen jo sh. Kertomani tapaus sattui ajat sitten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...