Jump to content
MAINOS

Olkavarsi murtunut-itsestäänkö?


benzo

Recommended Posts

Mua on vaivannut meidän asukas, jonka olkavarsi ihmeellisesti murtui kahdesta-kolmesta kohtaan, ja kukaan ei tiedä mistään mitään.

Potilas oli iäkäs rouva, käveli rollin kanssa, vierellä piti olla huonon näön takia ainoastaan. Rouva oli jäykkä (dementiasta johtuvaa?) ja oli jotain reumaattisia muutoksia selkärangassa, mitä aiheutti kovia selkäkipuja (mikä tietysti voi olla myös syy jäykkyyteen).  Yhtenä aamuna oli havaittu että potilas oli erittäin kivulias, ei saatu ylös sängystä kivun takia. Lähetettiin sairaalaan missä todettiin murtumia kahdesta, ehkä kolmesta paikkaa. Potias ei ollut kaatunut ja kukaan hoitajista ei ollut illalla huomannut mitään poikkeavaa. Öisin rouva nukkuu, eli ei silloinkaan oltu huomattu mitään.

Käsi oli tietysti parin päivän päästä ihan hirveen näköinen, melkein musta pakkautuneesta verestä, ja turvonnut. Potilas joutui sänkypotilaaksi tämän takia, koska kovien kipujen takia ei pystytty nostamaan häntä ylös. Oxynormia meni 0,4 ml p.o. x 4, eli kipulääkitys oli ok (ja nostettiin vielä vähäksi aikaa 0,5 ml x 4 p.o.).

Potilas sai pneumonian ja kuoli siihen parin kuukauden sisällä tapahtuneesta. Ei ikinä kuntoutunut...

Kertokaa viisaimmat, miten olkavarsi murtuu ilman kaatumista, ja voiko se ihan oikeesti jäädä hoitajalta huomaamatta jos sen vahingossa aiheuttaa? Osteoporoosista ei ole tietoa, ei ainakaan syönyt lääkkeitä siihen.

Tämä oli todella surullinen tapaus, ja mua ihmetyttää suuresti ettei omaiset käynnistäneet tutkimukset että mitä oli oikeesti käynyt. Harvemmin mietin työasioita kotona, mutta tätä tapausta olen kyllä pähkäillyt...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kertokaa viisaimmat, miten olkavarsi murtuu ilman kaatumista, ja voiko se ihan oikeesti jäädä hoitajalta huomaamatta jos sen vahingossa aiheuttaa?

Kuulostaa spontaanilta/patologiselta murtumalta, eli jostain syystä hoitamasi vanhuksen luusto oli haurastunut.  Ja sen haurastuneen luuston murtamiseen ei hirveästi voimaa tarvita, kova puhallus voi jo katkaista olkavarren.

Oxynormia meni 0,4 ml p.o. x 4, eli kipulääkitys oli ok (ja nostettiin vielä vähäksi aikaa 0,5 ml x 4 p.o.).

OT. Mites toi liuos menee alas? Lähinnä kiinnostaisi maistuuko/haiseeko pahalta, etc.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maistuu ihan hirveeltä! Piti kerran ihan nuolasta sormea mihin oli mennyt pari tippaa oxynormia kun vedin sen ylös ruiskuun. Todella kitkerä maku.

Me annettiin sitä ruiskulla suuhun, ja vettä päälle, kai sen kesti kun sitä ei paljoa ollut.

Mutta kiitoksia vastauksesta! Ihmetyttää kuitenkin, että miten se ei sitten ole aiemmin mennyt, kun kuitenkn ollaan sitä autettu ylös sängystä tai miksi paikat ei ole häneltä hajonnut kotona asuttaessa (tuli meille kotoa) kun hän joutui niin paljon auttamaan omaa miestään, joka on sairaalloisen lihava.

No, tällaiset tapaukset jää kummittelemaan päässä... Kun rupeaa miettimään että mitä jos sitä itse vahingossa aiheuttaa saman jollekin toiselle potilaalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oxynormia meni 0,4 ml p.o. x 4, eli kipulääkitys oli ok (ja nostettiin vielä vähäksi aikaa 0,5 ml x 4 p.o.).

OT. Mites toi liuos menee alas? Lähinnä kiinnostaisi maistuuko/haiseeko pahalta, etc.

Kukaan potilas ei ole sen makua kehunut, kuulemma vähän kirpeän makuinen. Onneksi kun vahvuus on tuo 10mg/ml niin määrät ovat niin pieniä, ettei tarvi litrakaupalla pahanmakuista vedellä.

Yhdellä potilaalla oli ilmeisesti vielä niin pahat muistot tuosta p.o. valmisteesta että halusi mieluummin OxyNorminsa i.m. kuin p.o.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Öisin rouva nukkuu, eli ei silloinkaan oltu huomattu mitään.

Voisiko kuitenkin olla mahdollista, että rouva olisi käynyt yöllä esim. wc:ssä ja silloin kaatunut / kolhaissut kätensä johonkin? Ja sitten ei aamulla olisi tapahtumaa enään muistanut?

Sattuuhan toki vanhuksille joiden luusto on niin heikko niitäkin murtumia joihin ei tarvita mitään onnettomuutta taustalle.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei, rouva nukkui aina laitojen takana, ja aina selällään, eli ei edes kääntynyt itse öisin sängyssä, eli siinäkään ei ole voinut kolhaista itse.

En tiedä, että pitäiskö olla iloinen vai ei siitä että omaiset ei nosanut tästä koko jupakasta hälyä, mua ainakin olisi kiinnostanut jos mutsilta olisi yhtäkkiä murtunut jokin jäsen ilman selitystä... Tai siis, onhan hauraat luut selitys, mutta kun omaisille oltiin oltu hyvin hämmentyneitä ja sanottu ettei tiedetä syytä, minä olisin sinävaiheessa vaatinut lisätutkimuksia että miten näin kävi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tai siis, onhan hauraat luut selitys, mutta kun omaisille oltiin oltu hyvin hämmentyneitä ja sanottu ettei tiedetä syytä, minä olisin sinävaiheessa vaatinut lisätutkimuksia että miten näin kävi...

Noissa tilanteissa olis kaikkien etu että pyydettäis poliisi paikalle, vaikka todennäköisintä onkin että mitään tuottamuksellista rikosta tuosta ei löydy.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Manta, pahoin pelkään että just niin autettiin... Itse teen vain yövuoroja, ja en tiedä miten kaikki hoitajat auttavat potilaita ylös tuolilta, sängylt, pöntöltä. Kuitenkin pelkään (luulen) että joku hoitsu on käyttänyt vähän liikaa voimaa hauraalle vanhukselle ylösnousemistilanteessa, ja vahingossa murtanut sen olkapään. Jo ennen tätä tapahtumaa päivähoitsut pyrkivät hoitamaan nämä avut kahdestaan rouvan jäykkyyden takia, mutta joku hoitaja vaan sanoi että edeltävänä iltana ennen kun murtuma huomattiin, toinen hoitaja oli ollut yksin auttamassa potilasta pystyyn. Seuraavana aamuna sitten käsi oli turvonnut, ja hoitajat eivät saaneet liikutettua potilasta kovien särkyjen takia.

Ehkä olen ihan hakoteillä, mutta voiko se olkavarsi murtua liian kovasta "riuhtomisesta"?

Itse mulla oli valvontavapaa tällöin (onneksi!) eli en osaa sanoa potilaan tilaa yön aikana.

Dinon viesti oli hyvä, poliisit vain paikalle, mutta voitte varmaan arvata mikä hirveä häly siellä töissä silloin syttyisi... Meillä aikoinaan katosi suuria summia asukkaitten rahoja kassakaapista, mihin vain hoitajat pääsi käsiksi, ja vaikka monesti sanoin että pitää tehdä rikosilmoitus, koko asia lakaistiin maton alle. Jos kyse oli silloin "vain" rahasta, mikä olis laita kun on kyse potilaan kaltoinkohtelusta, vaikka se olisikin ihan puhdas vahinko...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla oli yksi potilas/asiakas, joka tuli kotiin sairaalasta olkavarsi murtuneena. Sanoi, että nostivat häntä kainaloista, vaikka hän ja jumppari oli kieltänyt. Hän oli halvaantunut oikealta puolelta, joten se käsi oli muutenkin toimintakyvytön, sitten meni vasenkin.

Pitkään häntä nostettiin vain nostovyöllä, mutta nyt jo nousee ihan itsekseenkin vasemman puolen kädellään, että kuntoutunut on. Vieressä varmistamme hänen nousunsa pyörätuolista ja vyötäröstä autamme hivenen, jos on tarpeen. Joskus pääsee myös itsekseen vessaan kun ei ole auttajaa paikalla ja on isompi tarve. Sisua löytyy, onneksi. Ei ole vielä vanha, 55 vuotias.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...