Jump to content
MAINOS

Kokemuslisän laskeminen?


eikku64

Recommended Posts

Kyselin palkanlaskijalta joko pian saan ensimmäisen kokemuslisän. Valmistuin lokakuussa 2002 ja olen ollut melkein tauotta työssä siitä asti. Vaihtanut olen kyllä työpaikkaa useamman kerran. Palkanlaskija sanoi, että ensimmäinen kokemuslisäni maksetaan vasta 1.1.09, hänen laskujensa mukaan.

Itse laskin työtodistuksistani siten, että laskin yhteen kuukaudet jotka olin työssä ollut ja sain tähän päivään asti yht 5 v 1kk.

Vähennetäänkö siis jotakin lomaa tai muuta aikaa noista tuo kuukausista? Ei ymmärrä.

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mun mielestä se riippuu työnantajasta, mitä se hyväksyy työkokemukseksi. Meilläpäin ei kuulemma hyväksytä kuin kaupungilla tehdyt hommat, joten kaikki muualla tehdyt työt ei lisää työssäoloaikaa. Itsellä vielä reilu vuosi ensimmäiseen lisään..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä vamistuin joulukuussa 2002 ja sain nyt vuoden alusta ensimmäisen kokemuslisän... kannataa kysyä työnantajalta tahi liitosta että miten homma menee... ja hyväksi luettiin myös työkkäri rahalla tehdyt hommat alalla ennen lh. opiskelua...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Outoa, että se voi noin vaihdella, tuo laskutapa. No, mulla alkaa kesän työt toisessa paikassa niin katsotaan miten siellä lasketaan. Rahaa ei koskaan ole liikaa, ainakaan jos sen työllä hankkii :(

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossahan on yli puolen vuoden ero :-. Ekana tulee mieleen, että oletko toimittanut varmasti kaikki työtodistukset palkkalaskentaan?

Palkallinen loma (mm. vuosi- ja sairauslomat) lasketaan kokemuslisiin.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli vielä mieleeni, oletko tehnyt koko ajan kokopäivätyötä. Monelle tulee yllätyksenä, että puolikkaasta työstä kertyy kokemuslisää vain "puolet". Eli jos tekee vuoden puolipäivätyötä, kertyy sinä aikana kokemuslisää vain puoli vuotta.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puolikasta tein kyllä muutaman kuukauden, mutta laskin ne puolikkaaksi. No, syyskyyn alussa menen tuonne edelliseen paikkaan takaisin, JOS menen. Katson mitä siellä kesä paikassa sanotaan asiasta. Kiitos kaikille vastauksista.

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä se riippuu työnantajasta, mitä se hyväksyy työkokemukseksi. Meilläpäin ei kuulemma hyväksytä kuin kaupungilla tehdyt hommat, joten kaikki muualla tehdyt työt ei lisää työssäoloaikaa. Itsellä vielä reilu vuosi ensimmäiseen lisään..

Tampereen kaupunki hyväksyy kyllä kaikki alakohtaiset hommat, eli oikean nimikkeen alla toimimiset, kunhan työtodistukset on kondiksessa, työnantajalla ei ole väliä. Pilkuntarkkoja ovat kyllä sanamuodoissa. Se mihin eivät hyväksy kuin kaupungin palvelusta, on lomaoikeuden laskentaan.

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä se riippuu työnantajasta, mitä se hyväksyy työkokemukseksi. Meilläpäin ei kuulemma hyväksytä kuin kaupungilla tehdyt hommat, joten kaikki muualla tehdyt työt ei lisää työssäoloaikaa. Itsellä vielä reilu vuosi ensimmäiseen lisään..

Tuossa lainaus kvtes:sta:

"Henkilökohtaisen lisän vuosisidonnainen osa

4 mom. Henkilökohtainen lisä on vähintään 5 % tehtäväkohtaisesta palkasta,

kun viranhaltija/työntekijä on ollut vähintään 5 vuotta, ja vähintään 10

% tehtäväkohtaisesta palkasta, kun viranhaltija/työntekijä on ollut vähintään

10 vuotta virka- tai työsuhteessa

1 asianomaiseen kuntaan/kuntayhtymään tai

2 muun työnantajan palveluksessa tehtäviään vastaavalla

ammattialalla tai sellaisessa tehtävässä, josta on olennaista

hyötyä nykyisissä tehtävissä.

Edellä mainitusta ajasta vähennetään lakossaoloaika ja muu luvaton

poissaoloaika.

Soveltamisohje

Olennaisen hyödyn arviointiin sisältyy harkintaa. Olennainen

hyöty ratkaistaan tapauskohtaisesti. Samankaltaisissa

tapauksissa noudatetaan yhtenäistä käytäntöä.

Pöytäkirjamerkintä

31.8.2004 maksettu määrävuosilisä säilyy 1.9.2004 lukien

samansuuruisena niin kauan kuin palvelussuhde jatkuu

keskeytymättä samaan kuntaan/kuntayhtymään, ellei

tämän luvun 13 §:n määräyksestä muuta johdu.

5 mom. Edellä 4 momentissa tarkoitettu lisä maksetaan palvelusajan täyttymistä

seuraavan kalenterikuukauden alusta lukien. Muun kuin oman

kunnan/kuntayhtymän palvelusta on esitettävä luotettava kirjallinen

selvitys. Mikäli selvitys muun työnantajan palvelusta esitetään takautuvasti,

tähän palvelukseen perustuvaa lisää maksetaan enintään

kahden vuoden ajalta takautuvasti selvityksen esittämisestä."

Toinen puhuu aidasta, toinen aidan seipäästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Liisa Ihmemaassa

Niin, kannattaa olla tarkkana työsopimusta kirjoittaessa että saa ne ikälisät!.

Etenkin, jos toimenkuva oleellisesti muuttuu, kuten itselläni nyt kesätöissä, jolloin työnantaja katsoi, että aiemmasta koekemuksesta ei ole  olennaista hyötyä nykyisessä tehtävässä. Onneksi kyseessä on vain kahden kuukauden kesätyö, mutta kyllä silti 1. ja 2. ikälisän puuttuminen harmittaa  :-. Eli enää niitä ei automaattisesti välttämättä saa. Ja kyllä, asia tarkistettu TEHY:n luottamusmieheltä.

Nim. Seuraavalla kerralla viisaampi työsopimusta tehdessäni; neuvottelen itselleni entiset edut takaisin.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle kävi hyvin. Tämä uusi työnantaja antaakin jo 4 vuodesta ekan lisän, joten sen saan. Pitää sitten syksyllä katsoa JOS palaan entiseen paikkaan, että mikä laskutapa on heillä. Ei kyllä tunnu siltä, että haluaisin palata. Joku puhui, että oli ollut free lanserinä, ja sitä vaihtoehtoa aloin itsekin miettiä. Katsotaan nyt...

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Monelle tulee yllätyksenä, että puolikkaasta työstä kertyy kokemuslisää vain "puolet". Eli jos tekee vuoden puolipäivätyötä, kertyy sinä aikana kokemuslisää vain puoli vuotta.

Tämä oli minulle ihan uutta. Olen kuitenkin saanut palvelulisät normaalisti, vaikka olen tehnyt toimeani osa-aikaisena. Miksi?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monelle tulee yllätyksenä, että puolikkaasta työstä kertyy kokemuslisää vain "puolet". Eli jos tekee vuoden puolipäivätyötä, kertyy sinä aikana kokemuslisää vain puoli vuotta.

Tämä oli minulle ihan uutta. Olen kuitenkin saanut palvelulisät normaalisti, vaikka olen tehnyt toimeani osa-aikaisena. Miksi?

No uutta on kyllä mullekin... Ei kai niihin työpäivien pituus vaikuta vaan palvelusuhteen pituus? Mulla ei ainakaan ole vaikuttanut!

Minä kun olen ollut kokoajan saman työnantajan palveluksessa, vaihtanut alaa vaan välillä, niin täydet lisät tullu jo jonkun aikaa. Tää laskutapa vaan muuttu mun viimeisen äitiysloman aikana, kun ennen oli sen vanhemman mallin mukaan.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tuli vielä mieleeni, oletko tehnyt koko ajan kokopäivätyötä. Monelle tulee yllätyksenä, että puolikkaasta työstä kertyy kokemuslisää vain "puolet". Eli jos tekee vuoden puolipäivätyötä, kertyy sinä aikana kokemuslisää vain puoli vuotta.

Tuo on totta...puolikas kerryttää puolikkaana vaikka tekisit toisen puolen samalle työnantajalle lisätyönä. Mutta, jos teet sen toisen puolen keikkana toiselle työntajalle se kerryttää lisää eli silloin tulee vuosi.

Osaako joku vastata, että jos tekisi vaikka puoli vuotta ns. kahden ihmisen työt eli n. 80 h viikossa tai 230 h/3 vkoa. kerryttääkö se kokemuslisiä vuoden verran vai vain puoli vuuotta. Esim. jos kyseessä eri työnantajia niin kuin keikkalaisilla on. Tähän ei osannut parikaan palkanlaskijaa vastata.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Osaako kukaan neuvoa miten tämä nyt menee. Vuodenvihteessa työsopimukseni muuttui lähihoitajasta sairaanhoitajaksi (1.1.2012 alkaen). Työnkuvani siis laajeni, kun samassa paikassa olen edelleen, kannan nyt sairaanhoidollisen vastuun, mutta työhöni kuuluu myös samat kuviot kuin lähärinäkin. Työkokemuslisä mulla ollut 10 % ajat sitten eli sitä on tullut 192,79 euroa. nyt palkka nousi hieman ja kokemuslisä tippui siihen 8 % tulee nyt 176,34 euroa. Tavasin tuota KVTESiä ja sain siitä sen kuvan, et pitäis tulla vähintään tuo mitä tuli viime vuonnakin? Vai voiko se vaan tipahtaa noin?

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se noin voi mennä. Ei voi tipahtaa. Jossain luki, että kenenkään palkka ei voi laskea eikä nyt jo myönnettyihin kokemuslisiin kosketa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sama juttu tilinauhassa oli nähtävissä että kokemuslisät laskivat. Asiaa sitten selvitin niin näin on että se on laskenut 8%:iin uuden KVTESin mukaan. Samalla kun tuli palkankorotus niin kokemuslisää laskettiin. Meillä henkilökohtaiseen palkkaan tuli 1% korotus sen kokemuslisän laskun vuoksi mutta silti jäin 1% tappiolle. Näin asiaa selvitti luottamusmies.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän mullakin palkka nousi kun muuttui samalla lähihoitajasta sairaanhoitajaks, joten vaikea arvioida suhdetta noihin lisiin :D. Niin sano meilläkin (superin) luottamusmies, et palkkaan on sisällytetty, omasta liitostani en ole kysynyt, mut kaiketi se sitten noin menee, koska kyllähän ne palkat nousi vuodenvaihteessa ja sh:n palkka nousi enemmän kuin sen 16 euroa...

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Vähentääkö äitiysloma/ hoitovapaa kokemuslisää? Kaupungilla ollessa ei vähentänyt, mutta yksityisellä sanoi että ne vähennetään. Monestako vuodesta ikälisät kertyy? Kaupungilla niitä oli mulla kuulemma 2 (12v ollut), voiko ne tippua kun menee yksityiselle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ei nyt mene tyhmälle jakeluun. Työkaverille oli laskettu kokemuslisiin myös pitkät vuorot eli kun oli tehnyt esim. 8-21 vuoron oli siitä laskettu että töitä on tehty kahden vuoron verran ja nämä pitkät päivät sitten kerrytti jonkin verran sitä kokemuslisien kokonaissaldoa. Näinkö tosiaan yleisesti menetellään vai oliko tämä jokin paikan oma säätö? Ei ole vaan koskaan tullut mieleenkään, että tällainen käytäntö olisi mahdollinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Melkonen laskeminen noissa ainakin on..ja mitä niistä itseasiassa sitten edes kertyy?

Kyllä mä ymmärrän, että työkokemusta kerryttää esim. osa-aikatyön tekeminen oman työn rinnalla, mutta en usko että ylitöitä siihen lasketaan erikseen.

Ei nyt mene tyhmälle jakeluun. Työkaverille oli laskettu kokemuslisiin myös pitkät vuorot eli kun oli tehnyt esim. 8-21 vuoron oli siitä laskettu että töitä on tehty kahden vuoron verran ja nämä pitkät päivät sitten kerrytti jonkin verran sitä kokemuslisien kokonaissaldoa. Näinkö tosiaan yleisesti menetellään vai oliko tämä jokin paikan oma säätö? Ei ole vaan koskaan tullut mieleenkään, että tällainen käytäntö olisi mahdollinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis ihmiset ihan oikeesti ! Miten pirussa voi olla totta , että kokemuslisä joka ennen oli 10% palkasta , onkin nyt 8% palkasta. Eli vanhojen työntekijöiden palkka on laskenut. Soitin palkkatoimistoon ja niin kuulemma on , jokin kuntasopimukseen liittyvä juttu . Käsittämätöntä. Näin sitä menee palkkakehitys hoitoalalla....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis ihmiset ihan oikeesti ! Miten pirussa voi olla totta , että kokemuslisä joka ennen oli 10% palkasta , onkin nyt 8% palkasta. Eli vanhojen työntekijöiden palkka on laskenut. Soitin palkkatoimistoon ja niin kuulemma on , jokin kuntasopimukseen liittyvä juttu . Käsittämätöntä. Näin sitä menee palkkakehitys hoitoalalla....

Niinhän se tosiaan menee, kokemusta ei näemmä arvosteta... Se pari prosenttia kokemuslisistä siirrettiin peruspalkkoihin, jotta se hyödyttäisi vastavalmistuneita. Mutta ei sinun palkkasi ole mihinkään laskenut, se 2 % vaan on eri nimikkeen alla kuin ennen. Ja tämä KVTES:n muutos pätee siis koko kunta-alalla, ei ainoastaan hoitoalalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sama juttu tilinauhassa oli nähtävissä että kokemuslisät laskivat. Asiaa sitten selvitin niin näin on että se on laskenut 8%:iin uuden KVTESin mukaan. Samalla kun tuli palkankorotus niin kokemuslisää laskettiin. Meillä henkilökohtaiseen palkkaan tuli 1% korotus sen kokemuslisän laskun vuoksi mutta silti jäin 1% tappiolle. Näin asiaa selvitti luottamusmies.

Kaikille piti tulla peruspalkkaan vähintään 1,7% korotus. Jos ei tullut niin jossain on virhe. Kenekään palkka ei myöskään saa laskea, jos näin on käynyt niin ota yhteyttä liittoon. Luottamusmies ei ilmeisesti teillä ole oikein ajan tasalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joo , eihän se palkka oikeastaan laskenut , vaan nousi hieman. Mutta kun samalla kokemuslisä pieneni , ei kyllä noussut palkka 1,7%. Eikä tässä luottmusmies nyt auta , kyseessä on tosiaankin koko kunta-alalla tehty rahansiirto kokeneilta työntekijöiltä pois. Masentavaa. Se siitä ajatuksesta , että saavutetuista eduista ei noinvaan voi joutua luopumaan . Kokemuksella ei todella ole mitään arvoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...