Jump to content
MAINOS

Vammaistyöhön vanhuskoulutuksella...?!


Blossom

Recommended Posts

Olen vanhustyöhön erikoistunut LH. Kiinnostus ja palo on myös ollut vammaistyöhön ja aikoinaan ei alkanut ollenkaan suuntaavaa koulutusta vammaistyöhön, vaan valitsin toisen kiinnostavan, eli vanhukset.

Nyt sitten tuumin, että riittääkö tämä nykyinen koulutukseni työskentelemään (sijaisuuksia tottakai) vammaisten kanssa? Suuntautuminen kestäisi vuoden ja olisi toki mielenkiintoista mutta opiskelijana ei paljon juhlita opintotuella kuitenkin perhe elätettävänä jne...  Ilmeisetikään jos tulee toimi auki, niin voiko niitä hakea, jos ei ole vammaistyöhön suunnannut? Tai toki voi HAKE, mutta ei valita? Vai kuinka lienee...

Toisaalta harmittaa paljon, kun aikoinaan mainostettiin miten LH voi työskennellä niin monessa paikassa, ja ketut! Ainoa paikka minne "kaikki pääsee" on nimenomaan vanhustyö!!! Lapsiin- ja nuoriin ei täällä oleta edes pätkiin, koska on niin paljon lapsiin- ja nuoriin suuntautuneita muutenkin jo tarjolla...

Lähin hoitaja - tärkein hoitaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä on töissä henkilö joka työskenteli vuoden vammaistyössä ja hän oli suuntautunut vanhuksiin. Itse työskentelen vanhustyössä mielenterveys- ja päihdetyösuuntauksella.

Käsittääkseni meilläpäin ainakin vakituiseen työsuhteeseen vaativat tuon vammaistyö suuntauuksen ja mielellään sijaisuuksiin, mutta jos ei ole vaihtoehtoa, niin kaiketi sitten käy joku muukin suuntaus.

Entäs jos vaikka oppisopimuksella sen vuoden tenttisit?

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

En asu pk-seudulla.

Itseasiassa alotan kohta työt  - vanhuspuolella. Mutta saattaahan olla että vielä tulevaisuudessa olis joku pätkä vammaistyössäkin?!

Lähin hoitaja - tärkein hoitaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä oon työskennellyt aika monenlaisessa paikassa (kotihoito, vammaistyö aika laajasti, lastenhoito) vaikka oon vammaistyön lähäri. Silloin, kun valmistuin 90-luvun puolivälissä niin tarjottiin lähinnä duunipaikkoja päiväkodissa lähäreille. Tilanne näyttää näköjään muuttuneen sittemmin..

Tällä hetkellä olen vanhuspuolella ja tykkään kovasti. :)

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Eiköhän tuo ole aika paljon kiinni myös omasta asenteesta ja siitä miten teet työtäsi.

Otat kuitenkin huomioon, että vammaistyö on aivan erilaista kuin vanhusten kanssa. Omassa työpaikassani ainakin tarvitsee osata perushoito, mielenterveyspuoli, kuntoutus, sosiaalietuuksien tuntemus, ohjaava työote, perhehoitotyö jne. 

Valitettavasti vammaispuolella työntekijöiden ammattitaustat/aikaisemmat työpaikat ovat kirjavanpuoleisia... En aina jaksa uskoa siihen, että monen alan osaaminen on plussaa! Ja tällä tarkoitan sitä, että edelliset työpaikat eivät ole edes liittyneet hoitoalaan... (Katkerako? Ehkä. Mutta enemmän harmittaa asiakkaiden puolesta..  :))

Sulla on kuitenkin alan koulutus ja ymmärrys ihmisten hoitamisesta, eli uskoisin, että pärjäisit hyvin :(

-Huisku-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen suunnannut vammaistyohön. Siellä missä olin töissä, niin myös vanhuksiin suunnanneet sai sijaisuuksia. Vakipaikan sai sitten yleensä sellainen joka oli suunnannut vammaistyöhön tai oli työskennellyt pidempään siellä. Siellä nyt oli sen verran pulaa hoitajista, että jopa lapsiin suunnanneet pääsi töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs jos vaikka oppisopimuksella sen vuoden tenttisit?

...oppisopimus tai monimuoto-opiskeluna.. ei ole kauheasti pakollista läsnäoloa, koska on suunniteltu niin, että työssäkäyminen on mahdollista. Mahdollisuuksia siis on.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei, vammaiset elävät nykyisin pidempään, joten vanhustyön opintoja voi hyvin soveltaa vammaistyössä. Varsinkin dementia ym. -tieto ei ole koskaan turhaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Vammaistyöhön pääsee vaikkei olisi koulutustakaan. Pelkä halu tehdä töitä vammaisten kanssa ja sietokyky ottaa turpaan päivittäin riittää. Laita mol.fi hakusanaksi autismisäätiö ja töihin pääset kyllä. Palkka on hyvä, mutta kovaa on työkin.

Aseet eivät vaarallisia, mutta aviomiehet, jotka tulevat liian aikaisin kotiin ovat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sietokyky ottaa turpaan päivittäin riittää.

Jos näin todella on, en ihmettele että jatkuvasti kyseiselle alalle lukemattomia paikkoja auki....

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sietokyky ottaa turpaan päivittäin riittää.

Jos näin todella on, en ihmettele että jatkuvasti kyseiselle alalle lukemattomia paikkoja auki....

Joo, ei kaikki vammaispuolen työpaikat ole niin rankkoja kuin autististen parissa tehty mutta jokaisessa duunissa on kyllä varjopuolensa.. kyllä turpiin saattaa saada myös esim. vanhuspuolella eli ei vammaispuoli ole ainoa.. :)

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...