Jump to content
MAINOS

Lääkkeet lainaan


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Siis oikeasti! Kalliita lääkkeitä annetaan osastolta lainaan, niin että potilas "palauttaa" samanmoisen lääkkeen kun on saanut siihen erityiskorvauksen. Ajatuksena hieno, käytäntö yök! Ja sitten minä pikku hoitaja annan lääkkeen jonka alkuperästä, säilytyksestä jne ole tietoa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei kai näin tehdä jossain paikassa oikeasti?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis oikeasti! Kalliita lääkkeitä annetaan osastolta lainaan, niin että potilas "palauttaa" samanmoisen lääkkeen kun on saanut siihen erityiskorvauksen. Ajatuksena hieno, käytäntö yök! Ja sitten minä pikku hoitaja annan lääkkeen jonka alkuperästä, säilytyksestä jne ole tietoa.

Siis oikeasti täysin laitonta hommaa  :D Haen pykälät jahka en ole ihan niin myöhäisessä vappusiiderissä... >:D Nyt en jaksa.

Muokkaus:Lainaukset korjattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Takavuosina yöpäivystyksessä taloonpäin kallellaan olevat lääkärit joskus ohjeistivat lainaamaan lääkkeitä (etenkin "kertakäyttöisiä" Oftan Chlora yms.) jotka potilas olisi sitten palauttanut aamulla apteekin auettua. Käytännössä lyötiin tuubi kouraan eikä puhuttu mitään palauttamisesta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivystyspakkaus on päivystyspakkaus, ei sitä vastaan tartte mitään palauttaa. Monastihan esim. muksujen antibioottimikstuuraa on päivystyspakkauksessa isompi satsi (liki koko kuurikin) mitä tarttee illaksi  ja aamuksi ennen kuin pääsee apteekkiin. Mulla on kuitenkin tapana sanoa että heittää sen lopun päivystyspakkauslitkun pois kun saan oikean lääkkeen.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaan olen minäkin törmännyt, kyseessä eivät siis ole päivystyspakkaukset, vaan esim. kokonainen silmävoidetuubi. Riippuu kyllä potilaasta keneltä kannattaa pyytää uusi tilalle.

Miksi päivystyspakkauslitku pitäis heittää pois "oikean" lääkkeen saatuaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tehdään talon sisällä tätä. Palveluasukkaille kun määrätään antibioottikuuri tai muu uusi lääke jota ei löydy asukkaan omista lääkkeistä, lainataan talon kaapista. Lääkkeet palautetaan, kun ne apteekista saatu. Välillä lainataan toisen asukkaan lääkkeistäkin. Lääkkeet tulee apteekista suoraan meille.

Kyliltä tulee välillä näitä lääkelahjoituksia. Jonkun kuolleen ihmisen omaiset tuovat käyttämättä jääneet lääkkeet meille. Avaamattomat siistit paketit otetaan käyttöön.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyliltä tulee välillä näitä lääkelahjoituksia. Jonkun kuolleen ihmisen omaiset tuovat käyttämättä jääneet lääkkeet meille. Avaamattomat siistit paketit otetaan käyttöön.

Tuokin on kyllä hiukan yök. Ei niiden säilytyksestä silti voi tietää... Esim. jääkaapissa maanneet.

Tapauksessa josta puhun, on tämä käytäntö ollut kauemmin jo ja nähtävästi siihen on ylilääkärin hyväksyntä. Puhutaan myös siis yli 500 e /kpl lääkkeestä, että ehkä osasto kaatuisi niihin ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyliltä tulee välillä näitä lääkelahjoituksia. Jonkun kuolleen ihmisen omaiset tuovat käyttämättä jääneet lääkkeet meille. Avaamattomat siistit paketit otetaan käyttöön.

Tuokin on kyllä hiukan yök. Ei niiden säilytyksestä silti voi tietää... Esim. jääkaapissa maanneet.

Kyllä siinä on aina tietysti oma riskinsä olemassa... Tosin suurin osa ollut kotipalvelun asiakkaita, joten tätä kautta tietoa lääkkeiden säilytyksestä (olleet kotisairaanhoitajan toimistossa). Pieni paikkakunta (nyt osana isompaa kaupunkia) joten ihmiset muutenkin tuttuja.

Harkiten tosiaan otetetaan käyttöön. Laitetaan suoraan poistoon kaikessa hiljaisuudessa, jos vähänkin epäilyttää. Jos kellään ei ole siis tietoa miten lääkkeitä säilötty siellä kotona.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi päivystyspakkauslitku pitäis heittää pois "oikean" lääkkeen saatuaan?

Meillä osa hoitsuista tekee sen kraanaveteeen, ite teen kyllä aquaan. Mutta ihan sen takia tapana sanoa noin, että tulee ensinnäkin oikeasti haettua se reseptilääke ja toisekseen ettei sitä aleta sitten pitämään kotona omin päin lääkintää varten. Tosin voihan sitä apteekin tekemääkin käyttää itselääkintään, kai siinäkin ylimääräistä on. Mutta siis jotta asiakas tajuaisi, että päivystyslääke on tosiaan vain sitä varten että saadaan kuuri alkuun, itse pitää hakea apteekista loput. Ja en mä ainakaan pidä itseäni minään sivutoimifarmaseuttina, eiköhän ne osaa siellä apteekissa sekoitella ne mikstuurat kaikin puolin paremmin, joten ei koko lääkekuuria minun käsistäni.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mulla on kuitenkin tapana sanoa että heittää sen lopun päivystyspakkauslitkun pois kun saan oikean lääkkeen.

Voishan ne käyttämättömät lääkkeet tietysti viedä apteekkiin samalla, kun käy ostamassa uusia. Sehän kai olis se elegantein tapa hävittää ne.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi päivystyspakkauslitku pitäis heittää pois "oikean" lääkkeen saatuaan?

Meillä osa hoitsuista tekee sen kraanaveteeen, ite teen kyllä aquaan. Mutta ihan sen takia tapana sanoa noin, että tulee ensinnäkin oikeasti haettua se reseptilääke ja toisekseen ettei sitä aleta sitten pitämään kotona omin päin lääkintää varten. Tosin voihan sitä apteekin tekemääkin käyttää itselääkintään, kai siinäkin ylimääräistä on. Mutta siis jotta asiakas tajuaisi, että päivystyslääke on tosiaan vain sitä varten että saadaan kuuri alkuun, itse pitää hakea apteekista loput. Ja en mä ainakaan pidä itseäni minään sivutoimifarmaseuttina, eiköhän ne osaa siellä apteekissa sekoitella ne mikstuurat kaikin puolin paremmin, joten ei koko lääkekuuria minun käsistäni.

Mulla kerran kun vein kuopusta (silloin ihan muutaman kuukauden ikäinen vauva) yksityiselle yöllä, oli paha korvatulehdus; tää hoitaja-täti sitten kaiveli sen päivystyspakkauksen amorionia; alkoi siinä ääneen pohtia missähän heillä on aquaa. Ite olin siinä vaiheessa jo niin väsyny etten tajunnu protestoida kun tämä sisar hento valkoinen sekoittikin per.os antibiootin KEITIKSEEN! Arvatkaa kaks kertaa suostuiko lapsukaiseni sitä ottamaan? olis nyt edes kraanaveteen sekottanu... että tälleen...

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mä mietin tuossa ihan samaa että miksi ihmeessä pitää tk:hon palauttaa lääkekuuri jos ollaan saatu kuuri päivystyspakkauksena? Maksaako ne jotain tk:lle?

Itse asutaan täällä Suomen päälaella ja lähimpään apteekkiin on matkaa 160 km. Postissa lääkkeet tulee nopeasti mutta meille kävi niin että perjantaina saatiin kuuri vauvan korvatulehdukseen ja lääkäri antoi sitten mukaan 2 päivystyspakkausta, niistä riitti koko kuuriksi. Sitten antoi reseptin ja käski hakea joskus apteekista ja palauttaa sitten tk:hon...

Minusta se on vähän outoa, oon miettiny että onko se oikeasti noin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkkeet, joissa on lappu "Ilmainen lääkenäyte" tms. niin ne todella ovat ilmaisia. Myös antavalle taholle. Lääke-edustajat kippaavat niitä paketteja vähän väliä vastaanotoille yms. paikkoihin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis annetaanko jossain mukaan koko kuuri? Meillä saa 1-2tbl tai lapsille mixtuuraa esim. ilta ja aamu annos valmiiksi ruiskussa. Loput apteekista, palauttelemaan ei ole ikinä pyydetty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikstuura on hiu-kan eri asia kuin tabletit. Kymmenenkiloisen sinuiittiin se olisi n. 8 ml/vrk, mutta jos onkin jo 20 kg niin annos olisi n. 16ml/vrk. Kyllä niitä kuiva-aine törppäjä saisi olla kolmeakymmentä kokoa, jos yritettäisiin antaa vain muutama annos mukaan....

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noissa taitaa olla hieman ristissä juridiset mahdollisuudet antaa lääkkeitä, että ihminen selviää, ja ihmisten tarve saada lääkkeitä. Terveystoimen budjetit ovat tiukat, eli lääkkeitä ei ole varaa lahjoitellakaan...

Enemmän mietityttää tilanteet, joissa ihminen on menossa elektiiviseen sairaanhoitoon, ja häntä ohjeistetaan ottamaan omat lääkkeet mukaan (laitoshoidossa vastuu lääkkeistä on kuitenkin hoitavalla laitoksella). Samoin käytössä on mm. haavanhoidossa venäläinen systeemi, jossa asiakkaat vievät terveysasemille omat haavanhoitotarpeensa. Nykyisin asiakkaita vaaditaan tuomaan jopa (steriilejä, kertakäyttöisiä) instrumenttejä, joilla haavatarpeet sitten asetetaan paikalleen...  huh.gif

Säästyyhän siinä monta euroa jonkin haavasiteen kohdalla ja jokin pikku keittispullo, mutta ei taida avoapteekit kovin kummoista instrumenttivarastoa pitää...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KELA on hyvin tiukka noista lääkeasioista sairaalahoitojakson ajalta: potilas on oikeutettu saamaan kaikki tarvitsemansa lääkkeet hoitopäivämaksuun sisältyen. Olkoon kuinka kallis tai harvinainen lääke tahansa.

Noista haavanhoitotuotteista vielä sen verran, että taitaa olla aika kuntakohtaista miten suostuvat erikoistuotteet maksamaan. Me tehtiin esim. palovammojen kanssa lastenkirralla sillä tavalla että jos kunta ei suostunut ilmaijakeluna antamaan sidetarvikkeita, laitettiin hoitojaksolta korkeampi kustannusluokka ja osastolta siteitä mukaan.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me saatiin kaksi noita päivystyspakkauksia antibioottimikstuuraa vauvalle, niistä riitti koko kuuri. Ja tosiaan pyydettiin sitten palauttamaan terveyskeskukseen se kuuri apteekista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KELA on hyvin tiukka noista lääkeasioista sairaalahoitojakson ajalta: potilas on oikeutettu saamaan kaikki tarvitsemansa lääkkeet hoitopäivämaksuun sisältyen. Olkoon kuinka kallis tai harvinainen lääke tahansa.

Ehtisikö joku etsimään mustaa valkoisella? En nopealla vilkaisulla löytänyt.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enemmän mietityttää tilanteet, joissa ihminen on menossa elektiiviseen sairaanhoitoon, ja häntä ohjeistetaan ottamaan omat lääkkeet mukaan (laitoshoidossa vastuu lääkkeistä on kuitenkin hoitavalla laitoksella).

Tämä saattaa johtua ihan siitä, että välttämättä ei osaston kaapista löydy kaikkia asiakkaan käytössä olevia lääkkeitä. Näin taataan se ettei tule katkosta jossain lääkkeessä. Meillä ainakin kotiutuessa asiakkaan dosetti täytetään talosta, joten näin se intervallijakson lääkitys tulee talosta.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KELA on hyvin tiukka noista lääkeasioista sairaalahoitojakson ajalta: potilas on oikeutettu saamaan kaikki tarvitsemansa lääkkeet hoitopäivämaksuun sisältyen. Olkoon kuinka kallis tai harvinainen lääke tahansa.

Ehtisikö joku etsimään mustaa valkoisella? En nopealla vilkaisulla löytänyt.

Meillä ainakin sairaala-apteekin intrasivuilla oli asiasta. En pysty sitä tänne linkittämään.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässäpä copy-pastettuna Taysin sairaala-apteekin ohje:

Sairausvakuutuslaki 24§:ssä määrää potilaiden omien lääkkeiden käytöstä sairaalassa olon aikana seuraavasti:

"Korvausta sairaanhoidosta johtuvista kustannuksista ei suoriteta siltä ajalta, jonka vakuutettu on julkisessa laitoshoidossa tai sitä vastaavassa hoidossa.

Laitoshoito on julkista, jos hoitoa annetaan

valtion, kunnan tai kuntayhtymän ylläpitämässä sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksessa..."

Kaikki potilaan käyttämät lääkkeet sairaalassa olon aikana tulee tilata sairaala-apteekista. Kela seuraa potilaan laitoshoitojaksoja, kun potilas hakee esimerkiksi lisäkorvausta lääkkeistään.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...