Jump to content
MAINOS

Väkivaltainen potilas - mikä ohjeeksi


Lh87

Recommended Posts

Meillä töissä on viimeisen kuukauden aikana käynyt pariin kertaan tilanne jossa asukas on käynyt hoitajan päälle. (Kyseinen asukas on 65-vuotias mies ja paino lähentelee 100kg.)  Työpaikalla meillä ei ole ohjeita miten väkivalta tilanteita hoidetaan. Tiedämme sen ettei meillä ole oikeutta lyödä heitä takaisin vaikka meitä lyötäisiin (mikä ei myöskään ole hyväksyttävää).

"Ylemmältä" johtoportaalta kun asiaa kysyttiin, vastauksena oli että mahdollisemman vähillä voimakeinolla ohi. Karmein kommentti minkä kuulin johtoportaan sanottavan oli että jos hoitajalle ei jää näkyvää/pysyvää vammaa on asialle vaikea tehdä mitään. Eli pitääkö töissä ottaa köniin jotta joku uskoo?

Onko kokemuksia/ neuvoja  mitä tilanteessa kannattaa tehdä jossa hoitaja jää selkä seinää vasten ja ns. pako mahdollisuutta ei ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onko kokemuksia/ neuvoja  mitä tilanteessa kannattaa tehdä jossa hoitaja jää selkä seinää vasten ja ns. pako mahdollisuutta ei ole.

Jos potilas on oikeasti aggressiivinen, käyttää fyysistä väkivaltaa, tilanne on mielestäsi erittäin uhkaava ja olet yksin tilanteessa niin ei muuta kuin niin luja potku potilasta polveen/haaroväliin kuin jalasta lähtee, eläimellinen huuto päälle ja karkuun.

Sääli on sairautta ja töissä ei turpiin oteta!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja muista kirjata tapahtuneet. Erityisesti potilaan toimet tarkasti.

Molemmat, näyttää pahalta, jos joutuu lisäämään jälkikäteen juttuja. Mahdollisimman tarkka kirjaus. Dinon kanssa samoilla linjoilla, tässä työssä ei ruveta ottamaan turpaan / leikkimään hengelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen samaa mieltä, en ole opiskellut sitä varten hoitajaksi että otan turpaani työpaikalla. Mutta kuka puuttuu näihin tilanteisiin jos johtoporras on "sulkenut silmänsä" asialta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen samaa mieltä, en ole opiskellut sitä varten hoitajaksi että otan turpaani työpaikalla. Mutta kuka puuttuu näihin tilanteisiin jos johtoporras on "sulkenut silmänsä" asialta?

Työsuojelu. Ota sinne yhteyttä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen samaa mieltä, en ole opiskellut sitä varten hoitajaksi että otan turpaani työpaikalla. Mutta kuka puuttuu näihin tilanteisiin jos johtoporras on "sulkenut silmänsä" asialta?

Työsuojelu. Ota sinne yhteyttä.

Ja jos kuulut ihan mihin tahansa liittoon, ota myös työsuojeluvaltuutettuusi yhteyttä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedämme sen ettei meillä ole oikeutta lyödä heitä takaisin vaikka meitä lyötäisiin (mikä ei myöskään ole hyväksyttävää).

Aina saa puolustaa itseään. Jos joku käyttää sinuun väkivaltaa, niin saat itsepuolustustilanteessa käyttää kohtuullista väkivaltaa hyökkääjää vastaan.

Kohtuullisen väkivallan määritelmä on sitten vaikeampi. Itse jouduin kadulla käsirysyyn, sain mustan silmän ja haavan huuleen. Vastapuolelta murtui käsi ja ruhjeita ympäri vartaloa, eli kohtuu kovia otteita saa käyttää jos joku käy päälle.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Väkivaltaisten potilaiden kanssa olen käyttänyt kaikkia seuraavia keinoja, tilanteesta ja yksiköstä riippuen: Sanallinen rauhoittelu, paikalta poistuminen, lääkkeiden antaminen, hoitamatta jättäminen, vartijan soittaminen paikalle, takaisin lyöminen, takaisin päin uhkailu, kiinnipitäminen, lepareihin laittaminen, lisävoimien hakeminen paikalle, "hapettaminen",  hälytysnapin painaminen, "erkkaaminen", pakkolääkitys, poliisin soittaminen paikalle, painiminen, potilaan heittäminen ulos yksiköstä.

Vaatii itetysti harkintaa, mitä keinoa kannattaa käyttää missäkin tilanteessa. Tärkeää on myös sen uhkatilannelapun täyttäminen.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu että meillä töissä ns.turvallisuus asiat on ihan aatamin aikaiset.  ;D  Hoitajilla ei tosiaan ole minkään valtakunnan hälytintä jolla voisi saada apua muita hoitajilta.. ainoa pelastus voi olla oma puhelin jos sattuu olemaan taskussa ja jos hyvä tuuri käy niin verkkokin voi löytyä... (meillä oman puhelimen käyttö ei ole sallittua työaikana).

Katselin perjantaina työpaikalla kansiota jossa pitäisi olla ns. toimintaohjeet väkivaltaisien asukkaan varalle. kansio oli tehty vuonna 2000 ja kyseinen työsuoljelu valtuutettu ei ole edes kyseisessä paikassa töissä... Tämän jälkeen kansiota ei ole "päivitetty". Minkäänlaista uhkatilanne lappua ei ole tehty.  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lh87, tiedän tunteen! Meilläkään ei ole mitään hätänappulaa, ja on pirun vaikeeta kutsua toinen hoitsu paikalle päivävuorossa jos vaaratilanne on. Ja onhan näitä käynyt, minä sain melkein turpiin asukkaalta kun olin päästämässä ulos toisen asukin omaista, ja tämä herra halusi lähteä mukaan. Ei ollut kiva tilanne, kun olin jumissa enkä nyt viitsinyt käyttää mitään voimakeinoja kun "siviili" seisoo siinä vieressä. Ja hoitajia on heitetty kirjoilla päähän potilashuoneissa, lukittu vessaan ja huoneisiin, potkittu, lyöty, ajettu päälle rollien kanssa, syljetty päin näköä... Tällä hetkellä teen pelkästään yövuoroja, ja hälykänny on aina mukana, mutta mitä se auttaa jos tulee äkillisesti kriisi, ja menet itse niin sekasin ettet saa edes näppäinlukitusta auki, vartiointiliikkeen päivystäjät ei välttämättä vastaa puhelimeen ja jos ne vastaa on tärkein saada mun nimi oikein papereihin, ei suinkaan se että saatais se osoite ja hälytetty vartijaa kiireellisesti paikalle. Vartija sen sijaan tulee todella nopeasti!

Itsekin olen lääkinnyt potilasta, pakkolääkinnyt, pitänyt kiinni, soittanut vartijan, potkaissut reiteen, uhkaillut takaisin, vetänyt potilaan käden lukkoon, nipistänyt takaisin, jättänyt hoitamatta, lukinnut huoneeseen, tukistanut takaisin. Siinä kai ne on... Tietysti tilanteesta riippuen mitä käyttää ja millä voimalla. Mutta ei, en ota turpiini töissä.

Lh87, onko teillä kukaan työsuojeluvaltuutettu omassa yksikössänne, ja kuka hoitaa sen koko työsuojelun teidän firmassa? Kai se muuten on työsuojelupiiri mihin otat yhteyttä, viisaimmat valistakaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli n. vuosi siten melko nuori aivovammapotilas kuntoutuksessa ja oli  koko ajan väkivaltainen. Kun oli huonossa kunnossa , makasi magneetivyössä ja yritti potkia ja lyödä hoitajia aina tilaisuuden tullen.

Kun saatiin kuntoutettua käveleväksi, sama jatkui. Nyt hän  oli myös muille potilaille vaarallinen.

Osastonhoitaja levitteli käsiään ja tuomitsi jos oli annettu ylimääräistä Serenasea ja potilas väsynyt.

Sitten aloimme pitää seinä-kirjanpitoa väkivaltatilanteista. Tämäkään ei ollut oh:n aloite, vaan hänestä se oli ihan turha paperi.  Paperiin tuli päivittäin merkintöjä. Kaikki tilanteet kirjattiin myös potilaan päivittäisiin merkintöihin.

Potilas riehui kerran käytävällä ja apuun mennyt hoitaja kaatui tilanteessa ja satutti selkäänsä. Teki tapaturma ilmoituksen. Oh:n mukaan hoitaja oli itse syyllinen tapahtumaan ja oli toiminut jotenkin väärin ja jopa provosoinut potilasta.

Pidettiin päivittäin puhetta kyseisestä potilaasta ja vaadittiin jotain tehtäväksi. Mitään ei tapahtunut.  Siten tehtiin kirjallinen kysymys oh:lle, josta kopio lähetettiin tiedoksi ylihoitajalle.( En nyt muista kirjeen sisältöä.Mutta lisähenkilöstöä ja toimenpiteitä asiasta vaadittiin.)

Kirje poiki osastokokouksen, jossa oli yh ja sairaalan ylin lääkkäri. Siellä kävi ilmi, että meidän olisi pitänyt tehdä jokaisesta väkivaltatilanteesta ilmoitus valmiilla kaavakkeella työsuojeluelimelle. Vain sitä kautta ne menevät tilastoihin . Oh :n olisi pitänyt tietää tämä. Näihin tilastoihin vedoten sitten voisi perustella lisähenkilöstön tarve.

Siitä lähtien on osastolla ollut tapa tehdä kyseinen ilmoitus. Oh on kylläkin edelleen sitä mieltä, että ne ovat ihan turhia.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastonhoitaja levitteli käsiään ja tuomitsi jos oli annettu ylimääräistä Serenasea ja potilas väsynyt.

Ette sitten saaneet osastonhoitajaa tuon potilaan kanssa samaan huoneeseen hetkeksi, tunniksi tai päiväksi? Sitten kun oh on ruvella, veressä ja maassa niin olisitte voineet kimpassa kertoa osastonhoitajalle, miten hän provosoi tilannetta, on itse pahoinpidellyt itseään ja miten väkivaltaista potilasta vaan pitää ymmärtää, jos hän lyö niin pitää vaan kääntää toinen poski...

Itse varmaan olisin raahannut potskun osastonhoitajan huoneeseen ja todennut, että tällä ihmisellä on sinulle asiaa, sulkenut oven perässä ja kummallisesti oven lukossa olisi ollut jokin outo vika...  :D

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulempa että meillä käynyt niin että kun työsuojeluvaltuutettua ei ole tarvittu, sitä ei ole ketään osannut kaivata muutakuin tähän päivään mennessä.. Luultavasti meillä työsuojelusta vastaa loppukädessä pomo/paikan johtaja. Yksityinen kun on..

Ainoa pelastus voi olla esim.iltavuorossa se että, joku 3 hoitajasta osaa kaivata ja lähtee etsimään.. Ja viimeistään siinä kohtaa huomataan kun lähdetään kotiin tai silloin kun yö hoitajat tulevat töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulempa että meillä käynyt niin että kun työsuojeluvaltuutettua ei ole tarvittu, sitä ei ole ketään osannut kaivata muutakuin tähän päivään mennessä.. Luultavasti meillä työsuojelusta vastaa loppukädessä pomo/paikan johtaja. Yksityinen kun on..

Ainoa pelastus voi olla esim.iltavuorossa se että, joku 3 hoitajasta osaa kaivata ja lähtee etsimään.. Ja viimeistään siinä kohtaa huomataan kun lähdetään kotiin tai silloin kun yö hoitajat tulevat töihin.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/uutsp_asiakaspalvelu <- Suora linkki uudenmaan (veikkasin, että olet uudeltamaalta, muualtakin löytyy) työsuojelupiirin nettisivuille. Siellä on puhelin palvelu mihin voi soittaa. Ei ole väliä oletko kunnalla, yksityispuolella, valtiolla jne. töissä,

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ette sitten saaneet osastonhoitajaa tuon potilaan kanssa samaan huoneeseen hetkeksi

Kerran hain oh:n apuun kun tarvittiin monta taltuttaman riehuvaa miestä, tuota juuri kysymyksesä olevaa. Oh tuli kiireesti paikalle, pysytteli 2 metrin päässä potilaasta, antoi hyödyttömiä neuvoja muille, yritti puhua järkeä täysin psykoottisessa tilassa olevalle miehelle ja pakeni paikalta heti kun se oli mahdollista. Että sellainen oh meillä...

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö olis fiksuinta aina poliisi paikalle, tulis merkittyä kirjoihin ja kansiin, turvallisinta kaikille asianosaisille.  Vois jäljestäpäin asiallisesti niitä purkaa,

eikä tarvis kenenkään syyttää provokaatiosta tai vääristä ratkaisuista. Ja ennenkaikkea vois toteennäyttää työpisteen turvattomuuden ja huonosti hoidetun työntekijöiden turvallisuudesta huolehtimisen. Eihän omasta turvallisuudesta huolehtiminen voi olla vastenmielistä kenellekään? Vai!?!?

joka toiselle kuoppaa kaivaa jokatoiselle ei

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Väkivaltainen potilas on vaikea tapaus kaikessa terveydenhuollossa. Mutta muutamia asioita tarvitsee aina muistaa, ja itse olen niitä käyttänytkin. Eli työsuojelulaki sanoo, ettei työntekijän tarvitse tehdä työtehtäviä, missä kokee suurta uhkaa. Tähän kohtaan on hyvä vedota ko.tilanteessa, jollei asioille oikeasti tapahdu mitään.

Päivystyspoliklinikalla työskennellessäni paikalla oli aina 24H vartija, joka toi turvaa, mutta ei se aina silti riitä. Olen silti ollut monissa tilanteissa, missä henki on oikeasti ollut vaarassa, mutta poliisi paikalle vaan niin kyllä se siitä raukeaa. Kerran, jopa sain turpaani, siten että viikon verran tuli sairaslomaa ja s*atanan kova päänsärky ja kolme tikkiä otsikkoon. Silloin poliisi sanoi, että jos asian haluaa etenevän tarvitsee tehdä rikosilmoitus itse tapahtuneesta. Tämän rikosilmoituksen teko on kuitenkin hankalaa, koska jos asiat menee oikeuteen asti tulee haaste kotiin. Haastelapun saadessa lukee asianomaisen nimi ja osoite ko.lapussa. Aikas heikoilla sitten jos sattuu "pimeellä kujalla" sama kaveri tulemaan vastaan.

Ja muistakaa kaikki hoitajanpalkka on niin huono, ettei siihen hintaan viitti turpaan ottaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä töissä on viimeisen kuukauden aikana käynyt pariin kertaan tilanne jossa asukas on käynyt hoitajan päälle. (Kyseinen asukas on 65-vuotias mies ja paino lähentelee 100kg.)  Työpaikalla meillä ei ole ohjeita miten väkivalta tilanteita hoidetaan. Tiedämme sen ettei meillä ole oikeutta lyödä heitä takaisin vaikka meitä lyötäisiin (mikä ei myöskään ole hyväksyttävää).

"Ylemmältä" johtoportaalta kun asiaa kysyttiin, vastauksena oli että mahdollisemman vähillä voimakeinolla ohi. Karmein kommentti minkä kuulin johtoportaan sanottavan oli että jos hoitajalle ei jää näkyvää/pysyvää vammaa on asialle vaikea tehdä mitään. Eli pitääkö töissä ottaa köniin jotta joku uskoo?

Onko kokemuksia/ neuvoja  mitä tilanteessa kannattaa tehdä jossa hoitaja jää selkä seinää vasten ja ns. pako mahdollisuutta ei ole.

Noilla yllämainituilla eväillä voisin ajatella,että onko ko. henkilö oikeassa paikassa "hoidossa"vai"asumassa".Siis että lääkärin arvioon,mahd. lähete b-1 tai M-1 ja sitä rataa.Ja jos on "oikeassa" paikassa niin kysymyshän on selkeästi turvallisuus,järjestyksen pito osaston hommia eli poliisi paikalle.Kannatta ihan oikeasti sille "talon" johdolle sanoo että jotain tarvis tehdä nyt,ennen kuin pakko tehdä eli ihan oikeasti "Juhaa leukaan sattunut".Ja tosi paikan tullen kaikilla kansalaisilla on itsesuojeluoikeus ja hätävarjelu momentit.Jos tilanne tulee syliin niin toimi terveytesi/henkesi puolesta.Oikeutta istutaan sitten myöhemmin.

Voimia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...