Jump to content
MAINOS

Allergia vaiko allergia?

Guest Redimor

Recommended Posts

Guest Redimor

Heitämpä ajatuksen tänne hanska allergiasta.

Itselläni on julmettua ihottumaa kämmenselissä pitkien työputkien jälkeen.

Ja kansa puhuu hanskoihin kohdentuvasta allergiasta.

Tyhmällä hoitajalla on herännyt epäilys nyt asiasta...

Kun hanskoja pidetään hikoamiseen asti käsissä ja hikihan tunnetusti polttaa tehokkaasti ainakin vaatteet, niin onko kellään herännyt ajatusta siitä että tämä oma hikoilu aiheuttaisikin vaivat?

Itse totesin eron kun olin töissä hieman enemmän paperihommia tekemässä tässä parinviikon setin. Ennen pariviikkoista sain olla lomalla pidemmän pätkän joten käteni pääsivät paranemaan. Nyt tämän 'hiljaiselo' ajan jälkeen olen taas ottanut hanskat kauniisiin(?) käsiini ja alkanut tekemään sitä oikeaa(?) työtä jälleen ja ensimmäinen 4 vuoroa meni hyvin kun en joutunut pitämään hanskoja kuin muutaman minuutin kerrallaan. Mutta sittenhän se iski, kunnon viikonloppu repäisy jonka aikana ei iho ilmaa nähnytkään... ja taas nautitaan ihanista sekä mehukkaista ihomuutoksista.

Oma johtopäätökseni on että en ole hanskoille allerginen koska mikään erityinen laatu ja merkki ei laukaise vaan se kuinka paljon hikeä kerkeän keräämään hanskani alle...

Onko kukaan muu saanut samantyylisiä huomioita?

MAINOS

Itsekkin olen samaa miettinyt, huh.gif koska oireita on ilmaantunut pidempien kuljetusmatkojen jälkeen. muuten työjarrut ovat vain lyhyitä aikoja käsissä, eikä oireita ilmene.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Guest tirlittan

lateksihanskat vai muut? Ihottumaa kämmenen selissä vai muualla käsissä?

Dyshidroottinen, hikoiluun liittyvä ihottuma voi ikään kuin kuplia stressit ulos. Toisaalta aika uudet tutkimukset viittaavat siihen, että ihminen voi allergisoitua omalle hielleen. Joka tapauksessa  hanskojen pitoajan minimoiminen kannattaa?

Itse en pue hanskoja ylle muulloin kuin äärimmäisessä hädässä. 30v työtä synnytyssalissa,leikkurissa,teholla ja ensiavussa- ja yksi vaivainen pistostapaturma kiitos päivystävän lääkärin. Silloin tietty aika epämääräisen potilaan rattiveret kämmenen läpi...

Guest medi

Toisaalta aika uudet tutkimukset viittaavat siihen, että ihminen voi allergisoitua omalle hielleen

Hei!

Itselleni ilmestyi samanlaista iho-ongelmaa kämmenselissä ranteiden kohdalla. Pienen pieniä mikrohaavoja ja niistä johtuva kirvely. Syylliseksi osoittautui käsihuuhde (!). Kun ryhdyin asiasta keskustelemaan työyhteisössä ilmeni, että lukuisilla muillakin oli samanlaisia ongelmia (!). Tarmokas hygieniayhdyshenkilömme hankki osastollemme käyttöön toisen käsihuuhteen rinnalle ja yllätys, yllätys..... oireet hävisivät minulla ja monella muullakin. Kokeiluvaiheessa on tärkeää, että käyttää vain yhtä käsihuuhdemerkkiä ja näin eron huomaa.  Kokemuksen syvällä rintaäänellä: "suosittelen käsihuuhteiden vaihtoa!".  Minäkin jo pelkäsin pahinta ja luulin hoitajan uran päättyvän lyhyeen, mutta se olikin niin pienestä kiinni  :D

Guest tirlittan

Medille:

Hikiallergiaa atoopikoilla

Duodecim

2003;119(1):15

Toimitus

Mitä nyt

Atooppisen ihottuman mekanismia ei tunneta. Useimmissa tapauksissa ulkoiset allergeenit, kuten ruoat, eläin- tai siitepölyt, pölypunkit tai vaatekuidut eivät aiheuta tai pahenna ihottumaa. Yksi ratkaisu arvoitukseen saattaa olla atoopikon oma hiki, jolle suurin osa ihoatoopikoista näyttää olevan allergisia. Japanilainen työryhmä teki ihonsisäisen kokeen 66:lle atooppista ihottumaa sairastavalle käyttäen testiaineena potilaiden omaa hikeä (Acta Derm Venereol 2002;82:335). Tulos oli myönteinen 56:lla (84 %). Koe tehtiin myös 27 terveelle verrokille, joista vain kolme (11 %) reagoi. Myönteisellä ihokoetuloksella oli heikko korrelaatio seerumin IgE-määrään muttei ihottuman laajuuteen tai vaikeusasteeseen.

Tutkijat selvittivät mielenkiintoista havaintoaan lisää. Niin atoopikkojen kuin verrokkienkin hiki vapautti yhtä lailla histamiinia atoopikkojen veren valkosoluista. Toisaalta hikinäytteet vapauttivat histamiinia atoopikkojen muttei verrokkien basofiileista. Kun hikeä laimennettiin, histamiinia vapautui basofiileista annosvasteisesti. Lopuksi tutkijat vielä tuhosivat maitohapolla IgE-reseptorit basofiilien pinnasta. Sen jälkeen ne eivät enää reagoineet hikeen. Tutkijat päättelivät, että kyseessä on IgE-välitteinen, siis allerginen, reaktio johonkin hien aineosaan. Kyseisen aineen molekyylipainoksi tutkijat arvioivat kaasukromatografialöydöksen perusteella 1,35-17 kDa. Mahdollinen allergeeni on yllättävän pieni, paljon pienempi kuin esimerkiksi stafylokokkiallergeenit.

Tulokset kumoavat tähänastinen uskomuksen, että atoopikko kutiaa sen takia, että hikoilun välittäjäaine asetyylikoliini reagoi syöttösolun pinnassa olevien asetyylikoliinireseptorien kanssa vapauttaen sitä kautta histamiinia. Tässä täytynee alkaa ruuvata omaakin ajattelua uuteen uskoon ja ruveta myöntämään, että ihminen saattaa olla allerginen myös stressi(hikoilu)lle.

eli edelleen: hanskojen käyttö minimiin?

Guest Redimor

No entäpä työ ympyrä jossa hanskan käyttöä ei voi minimoida? Kuinka homma jatkuu? Uudelleen koulutus, onko työnantaja velvoitettu mihinkään sisäiseen siirtoon vai nätisti vain perusteet viran lopettamiseen ja uudella nimikkeellä virka jälleen kiertoon?  huh.gif

No entäpä työ ympyrä jossa hanskan käyttöä ei voi minimoida? Kuinka homma jatkuu? Uudelleen koulutus, onko työnantaja velvoitettu mihinkään sisäiseen siirtoon vai nätisti vain perusteet viran lopettamiseen ja uudella nimikkeellä virka jälleen kiertoon?  huh.gif

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Käsihuuhteissa on muuten hurjia eroja. Itseltäni lähtivät kynnet liuksoittumaan eräällä huuhteella, nimeä en muista. Taloon tuli toinen huuhde, taaskaan en nimeä muista, mutta oli muistaakseni sini/vihreä/valkoinen pullo ja se oli paljon iho ystävällisempää, mutta haju oli kamalan navettamainen hetken, ennen kuin kuivui. Siitä puuttui perinteinen pistävä lemu.Oikeastaan uusi huuhde oli kuin rasvaa iholle.

Hanskoista en tiedä, mutta eroja on samaa ainetta olevienkin sisällä. Everguard tai vastaavaa, vaaleat läpinäkymättömät hanskat ovat itsestäni olleet hyviä, parempia kuin ne perinteiset kirkkaat. En sitten tiedä ovatko huokoisempia ja laskevatko mahdollisesti likaa lävitse, mutta eivät niin hirveän nopeasti ainakaan ole hikimärät. Itse käytän hanskoja lähes aina. Kysivallit vähän väliä auki ja tällöin käsille pääsevällä verellä on vapa reitti elimistöön. Atooppisesta ihosta huolimatta en kärsi ihottumasta. Mutta en myöskään harrasta käsinpesua kuin välttämättömimmässä pakossa, ei iho pääse kuivumaan, käytän mielummin hyvää huuhdetta.

Opettaja jumalan armosta...

Itse käytän hanskoja lähes aina. Kysivallit vähän väliä auki ja tällöin käsille pääsevällä verellä on vapa reitti elimistöön. Atooppisesta ihosta huolimatta en kärsi ihottumasta. Mutta en myöskään harrasta käsinpesua kuin välttämättömimmässä pakossa, ei iho pääse kuivumaan, käytän mielummin hyvää huuhdetta.

Jos ja kun kärsii ihotulehduksista (vrt. kynsivallintulehdus), niin infektiolääkärit suosittelevat hanskojen alla käytettäviksi puuvillakäsineitä,

jolloin ihon kosteus ei jää hanskaan "lillumaan" ja pahentamaan tulehduksia.  8)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

• 2 weeks later...

Minullakin on ilmennyt ihottumaa ja haavaumia yhden ainoan käsihuuhdemerkin takia (enkä ole ainoa ketä kyseisestä merkistä oireita sai!). :)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Muistatko Fiu mikä huuhde oli  kyseessä? Itseltäni unohtunut, kun täällä sitä ei ole. Voisi jatkossa muistaa varoa, jos olis sama.

Käsidesinfektiotuotteista löytyypi hyvää infoa osoitteesta http://www.hygienia.net/doc/ihon_desinfektio.pdf (PDF-tiedosto).

Mikäli oikein muistan, niin itselläni "allergiaoireita" aiheutti jokin halpa (säästösyistä ko. paikkaan ostettu käsihuuhde), josta luovuttiin kun melkein kaikki työntekijät siitä saivat oireita... Eli välttäkää halpoja käsidesimerkkejä! Sterisolin valmistamat tuotteet on ollut hyviä ja laadukkaita, samoin kuin myös Dilutus, niitä kannattaa käyttää jos vain mahdollista. Sterisolin valmistamia käsihuuhteita on saatavilla myös kätevissä "taskupulloissa", jotka ovat esim. lanssissa hyviä ja helppoja käyttää.  ;)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Dilutus G:stä juuri monet ovat saaneet iho-oireita osastollamme. Osastollamme käsihuuhteiden käyttö on runsasta työn luonteen vuoksi ja tästä syystä johtuu ehkä "herkistyminen".

Olen saanut myös Sterisolin käsihuuhteesta ihottumaa toisessa työpaikassa ja tästä syystä en pidä siitä.

Itse olen havainnut hyväski Käsidesin ja  LV-Käsihuuhteen. Nämä ovat hyviä!

Lisätietoja:

http://www.erisan.fi/sh/tuote.php?id=35

http://berweb.berner.fi/tt/fi/toimiala/sairaala/hygienia.htm

• 4 weeks later...

Dilutus G:stä juuri monet ovat saaneet iho-oireita osastollamme. Osastollamme käsihuuhteiden käyttö on runsasta työn luonteen vuoksi ja tästä syystä johtuu ehkä "herkistyminen".

Olen saanut myös Sterisolin käsihuuhteesta ihottumaa toisessa työpaikassa ja tästä syystä en pidä siitä.

Itse olen havainnut hyväski Käsidesin ja  LV-Käsihuuhteen. Nämä ovat hyviä!

Lisätietoja:

http://www.erisan.fi/sh/tuote.php?id=35

http://berweb.berner.fi/tt/fi/toimiala/sairaala/hygienia.htm

Joo itse en voi dilutusta käyttää. Se on ollut kaikkein pahin. Tuossa meitin pöydällä näyttää olevan käsidesi ja se ei ainakaan ole ollut kovin ongelmallinen minulle.

Mielestäni hanskoja käytetään aika paljon tarpeettomastikin. Jos iho on ehjä ei hanskoja pidä käyttää itsensä suojaamiseen! Terve iho on hyvä suoja sinänsä.

Olen kyllä eri mieltä. Itseäänkin pitää suojata muiden potilaiden ohella. Vaikka kädet desinfioisi, on ahkera hanskojen käyttö kuitenkin tuplavarmistus, ettei levitä mahdollisesti haitallisia mikrobeja ympäriinsä. Aina ei nimittäin hoitajat desaa käsiään riittävän hyvin. Mitä olen monien käsien desaamista katsellut, litkua otetaan usein liian vähän, eikä sitä levitetä huolellisesti...

Ainahan emme vain suojele itseämme, vaan nimenomaan myös potilaita.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Guest pvahala

Siinä vain on se vaara, että kun on hanskat kädessä tuplavarmistus ajatuksella,niin ei välttämättä tule niin tarkkaan ajateltua mikrobien levittämistä vaan enemmänkin itsensä suojaamista. Siirtyyhän ne mikrobit hyvin siellä hanskojen päälläkin. Ja joka kerta kun kosket potilaaseen, et tarvitse hanskoja. Poikkeustapaukset tietysti asia erikseen kuten myös eritteiden kanssa puuhastelu.

Totta on se, että huonosti me pestään/desinfioidaan käsiämme. 30 % sairaalainfektioista pystyttäisiin estämään hoitohenkilökunnan riittävällä käsihygienialla (mukaan luetaan varmasti myös lääkärit...) 3-5 ml alkaa olla riittävä määrä käsidesiä. Meidän osaston pumpussa se tarkoittaa kahta painallusta, usein se jää vain yhteen. Huono levittely ja käsien kuivattelu ilmassa ravistellen tekee käsihygieniasta riittämättömän.

• 3 weeks later...
Guest ehoitsu

Joka tapauksessa  hanskojen pitoajan minimoiminen kannattaa?

Itse en pue hanskoja ylle muulloin kuin äärimmäisessä hädässä. :

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...