Jump to content
MAINOS

Ensimmäiset kokemukset salista


Chine

Recommended Posts

Joo aattelin,että olis ihan hauska kuulla porukan ekoja kokemuksia salin puolelta. Itse pääsin tänään ekaa kertaa saliin ja ei varmaani ihan heti unohdu.Sattui eräs potilas menemään saliin meidän ostastolta ja pääsin mukaan katsomaan.Kirurgit nakuttivat lonkkaan uutta niveltä ja minä seisoin hoomoilasena siinä pöydän päässä katsomassa. Passari katosi johonkin ja sitten instrumentoiva kysyi multa lankaa ja ojentaessani sitä ajattelematta paniikissa melkin hipaisin steriiliä pöytää. Siinä sitten seisoskelin ja yhtäkkiä jostain tuli c-kaari ja kun yritin poistua niin ajattelematta melkin hipaisin steriiliä kirurgia ja se instrumentoiva kiljaisi sillätavalla ikävästi täytyy kyllä myöntää,että tunsi olonsa täysin tumpeloksi. ;D

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Joo aattelin,että olis ihan hauska kuulla porukan ekoja kokemuksia salin puolelta. Itse pääsin tänään ekaa kertaa saliin ja ei varmaani ihan heti unohdu.Sattui eräs potilas menemään saliin meidän ostastolta ja pääsin mukaan katsomaan.Kirurgit nakuttivat lonkkaan uutta niveltä ja minä seisoin hoomoilasena siinä pöydän päässä katsomassa. Passari katosi johonkin ja sitten instrumentoiva kysyi multa lankaa ja ojentaessani sitä ajattelematta paniikissa melkin hipaisin steriiliä pöytää. Siinä sitten seisoskelin ja yhtäkkiä jostain tuli c-kaari ja kun yritin poistua niin ajattelematta melkin hipaisin steriiliä kirurgia ja se instrumentoiva kiljaisi sillätavalla ikävästi täytyy kyllä myöntää,että tunsi olonsa täysin tumpeloksi. ;D

steriili kirurgi, hehe

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo aattelin,että olis ihan hauska kuulla porukan ekoja kokemuksia salin puolelta. Itse pääsin tänään ekaa kertaa saliin ja ei varmaani ihan heti unohdu.Sattui eräs potilas menemään saliin meidän ostastolta ja pääsin mukaan katsomaan.Kirurgit nakuttivat lonkkaan uutta niveltä ja minä seisoin hoomoilasena siinä pöydän päässä katsomassa. Passari katosi johonkin ja sitten instrumentoiva kysyi multa lankaa ja ojentaessani sitä ajattelematta paniikissa melkin hipaisin steriiliä pöytää. Siinä sitten seisoskelin ja yhtäkkiä jostain tuli c-kaari ja kun yritin poistua niin ajattelematta melkin hipaisin steriiliä kirurgia ja se instrumentoiva kiljaisi sillätavalla ikävästi täytyy kyllä myöntää,että tunsi olonsa täysin tumpeloksi. :P

steriili kirurgi, hehe

Joo se tuli sellasesta purkista ja piti ottaa steriileillä hanskoilla  ;D se passari puhui steriilistä henkilökunnasta  :P

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei pidä pilkata meitä jotka ei tajua oikeasta jargonista vielä pätkääkään  ;D

Eka päivä salissa oli mielenkiintoinen, tuskin uskalsin hengittää etten kontaminoi jotain juttua tietämättäni. Kahden viikon aikana hieman vapauduin mutta kyllähän se energia siihen kului pitkälti että keskittyi olemaan tyrimättä pahemmin.Kaikki liikkeet ja liikkumiset piti harkita tarkkaan. Sen verran kiinnostus kuitenkin heräsi, loistavien ohjaajien ja henkilökunnankin vuoksi että sinne tähtään, ainakin alkuun syventäville  :P työympäristö mielenkiintoinen ja jotenkin niin täysin uutta minulle-ja oma maailmansa että tähän tulevaan äshoohon osu ja uppos.

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eka kerta/ekat kerrat salissa jää varmasti jokaiselle mieleen. Oma eka leikkuriharjoittelujakson ohjaaja totesi aikanaan, että leikkaussali on opiskelijalle  aikamoinen paikka kun annettu ohjeistus sisältää paljon ohjeita malliin "varo", "ei", "ei noin, vaan..." jne.  ;D

Omalla työmaalla salit ovat ahtaanpuoleisia ja toimenpiteestä riippuen niissä saattaa lisäksi olla monenkinlaista laitetta ym. täyttämässä ennestäänkin ahdasta salia ja hankaloittamassa siellä liikkumista toimenpiteen aikana. Leikkuri on mielenkiintoinen ja monipuolinen työmaa. Olemalla ja tekemällä salissa kyllä oppii steriilien alueiden varomiset ja  -säilyttämiset jne. Ja ajan oloon oppii myös huomioimaan monta asiaa ja väistämään nopeasti silloin kun tilanne niin vaatii  ::).

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Oli melko hurjaa, kun 9-luokkalaisena tetiläisenä pääsi leikkaussaliin mukaan. Siitä muistan vaan sen jatkuvan varomisen,kaikki oudot laitteet ja polven tähystysleikkauksesta sen kun hoitajat yms väänteli sitä jalkaa miten sattuu.

Mieleen jäi myös kun luupatin poistoon tullut potilas heräsi ja alkoi kauheena kiitteleen kaikkia. Oikein katsoi silmiin ja oli liikuttunut, oli hieman nolo-olo kun oli vaan ollut tölläämässä :D

Paras tet ikinä - oman leikkaussalihoitajatädin mukana ja tällä tiellä vieläkin :P

Kyllä mä sut hoitelen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suoritin Sh- koulutuksen kolmannen harjoittelun leikaussalissa, ja opin ainakin sen, että ei todellakaan oo mun juttu. Sinänsä ihan hyödyllinen, ja mielenkiintoinen kokemus monessakin mielessä. Tällaiselle vähän suurpiirteisemmälle jannulle ei vaan todellakaan tuo leikkuri ole mikään optimaalinen mesta.

Ihan aluksi siellä leikkurissa musta tuntui myös siltä, että henkilökunta vaan kyttäsi opiskelijan tekemiä mahdollisia virheitä, nyt jälkeenpäin ymmärrän kyllä heitä ihan hyvin. Olen myös sitä mieltä, että omalla kohdallani leikkuriharjoittelu tuli liian aikaisessa vaiheessa, koska minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta hoitotyöstä, vaan työkokemus oli lähinnä raksalta, varastonnurkasta, verstaasta, ja maahantuntifirmasta.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ekan perioperatiivisen harjoittelun tein nkl leikkurissa. ja toisena harjoittelupäivänä pääsin tosi toimiin ja pukeuduin saliin jossa sain sit avustaa gynekologeja.

leikkaus oli vulvectomia (eli koko naisensukupuolielin leikattiin irti, jätettiin vain virtsaputken suu avoimeksi kaikki muu ommeltiin umpeen). 2h jaksoin sitä lihan käryä haistella ja katsella. Alkoi tuntumaan oudolta ja en saanut hengitettyä kunnolla sit menetin tajuni, onneksi Pontus "pilatus" (jorvin gynekologi) otti kiinni ja sain pehmeän laskun lattialle. koskaan aikasemmin en ole pyörtynyt, eikä ton jälkeen ole mikään leikkaus enä tuntunut miltään ;D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun eka kokemus oli gastron salista. Oli joku tosi pitkä leikkaus ja mulla meni kaikki energia siihen etten vaan vahingossakaan ois koskenu minnekään!  :)

Kaikki oli niin ihmeellistä ja erilaista.

Mutta sieltä se kipinä lähti  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkoi tuntumaan oudolta ja en saanut hengitettyä kunnolla sit menetin tajuni, onneksi Pontus "pilatus" (jorvin gynekologi) otti kiinni ja sain pehmeän laskun lattialle.

Musta tuntu salissa koko ajan, ettei niitten kuonokoppien läpi saa ilmaa. Ei tajunta missäin vaiheessa tosin normaalia kauemmas menny.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Yhden viikon kattelin instrumenttipuolella, kun hoitaja juos toiselta puolelta salia solmimaan kirurgin takin niskalenkkiä(mikä lie), jotta minä en olisi vain koskenut mihinkään. Samaa hommaa kaikkina päivinä. Viikon availin paketteja hyvällä menestyksellä. Käytin sen viikon kyselemällä tyhmiä lääkäreiltä ja anestesiahoitajalta.

Ei kiitos.

Toisen viikon olinkin anestesiassa ja sain tehdä, pähkäillä ja avustaa lääkäriä minkä kerkesin. Mielenkiintoiselta vaikutti, mutta tylsäksi sekin nopeasti kävi. Aikas puuduttavia pitkät leikkaukset, jolloin ei paljon mitään tarvinnut tehdä.

Voisin harkita.

"Say goodbye to the sorrow, and hello to tomorrow"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

MIe kävin kanssa pyörähtämässä paikallisen lyhkin leikkurissa. Oli kyllä mahtava reissu ja haluaisin sen tehdä uudelleen. Näytti ja vaikutti ainakin siltä, että tuo leikkurin puoli olisi se miun juttu. Syventäviin sinne yritän, mutta saa nähdä meneekö se harakoille, koska meillä on ollut käytössä iki-ihana Jobstep varaus systeemi. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT: Täytyy nyt tähän kommentoida, että aikoinaan kun olin aloitteleva labrahoitaja niin ensimmäisiä kertoja saliin veriä viedessä huidoin tai koputtelin siellä oven takana kun luulin ettei sinne ollut mitään asiaa normivaatteissa ja ilman maskia. Kokemus sitten opetti, että myöhemmin sitä reilusti vain painoi nappia ja meni siihen "eteiseen" huutelemaan josko joku ottais veret vastaan, tai kyllähän sitä käytiin sektiosalissa ihan näytteitäkin ottamassa vauvasta jos oli huonokuntoinen vauva. OT loppuu.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, itellä lähes samanlainen eka kokemus salista kuin Chinellä  >:D mut sit PEH:n perusjakso oli ihan mukava, vaikka instrupuolen ohjaaja oliki täys mulkero ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkoi tuntumaan oudolta ja en saanut hengitettyä kunnolla sit menetin tajuni, onneksi Pontus "pilatus" (jorvin gynekologi) otti kiinni ja sain pehmeän laskun lattialle.

Musta tuntu salissa koko ajan, ettei niitten kuonokoppien läpi saa ilmaa. Ei tajunta missäin vaiheessa tosin normaalia kauemmas menny.

No tuo on sitten just se mitä mä jännitän ehkä eniten. Menen leikkuriin helmikuussa harjottelee..Itse työ ei niinkään jännitä vaan se miten saan happea sieltä maskin takaa..:täytyy varmaan pyytää omat happiviikset sinne maskin alle piiloon..oisko pokkaa..? >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tuo on sitten just se mitä mä jännitän ehkä eniten. Menen leikkuriin helmikuussa harjottelee..Itse työ ei niinkään jännitä vaan se miten saan happea sieltä maskin takaa..:täytyy varmaan pyytää omat happiviikset sinne maskin alle piiloon..oisko pokkaa..? ;)

Ei huolta! Eka kerta koulun labratunnilla maski päässä ja päänsärky sen jälkeen... Ajattelin silloin että ei ole leikkurityö tätä naista varten. Vaan kuinkas kävikään: Nyt leikkurissa töissä ja joka työpäivä iso osa päivästä maski naamalla. Enpä nykyään huomaa käytännössä eroa maskitta olemiseen eli maskiin tottuu tosi nopeasti.

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tuo on sitten just se mitä mä jännitän ehkä eniten. Menen leikkuriin helmikuussa harjottelee..Itse työ ei niinkään jännitä vaan se miten saan happea sieltä maskin takaa..:täytyy varmaan pyytää omat happiviikset sinne maskin alle piiloon..oisko pokkaa..? ;D

Ei huolta! Eka kerta koulun labratunnilla maski päässä ja päänsärky sen jälkeen... Ajattelin silloin että ei ole leikkurityö tätä naista varten. Vaan kuinkas kävikään: Nyt leikkurissa töissä ja joka työpäivä iso osa päivästä maski naamalla. Enpä nykyään huomaa käytännössä eroa maskitta olemiseen eli maskiin tottuu tosi nopeasti.

Joo..toki mullakin ollut maski naamalla muissakin hoitotoimenpiteissä. Jotenkin sitä vaan kuvittelee, että kun tuntikausia joutuu siihen höyryämään niin tajunta mennee.. Mutta harvemmin näin kuitenkin käy:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli noista maskeista mieleen...Onko kenelläkään ollut silmälaseja maskin alla? Mulla kokemusta, että lasithan huurtuu hetkellisesti jo hengittäessä tavalliseen suunenäsuojukseen. Näkeekö sieltä mitään kun on rillit + maski naamalla? ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli noista maskeista mieleen...Onko kenelläkään ollut silmälaseja maskin alla? Mulla kokemusta, että lasithan huurtuu hetkellisesti jo hengittäessä tavalliseen suunenäsuojukseen. Näkeekö sieltä mitään kun on rillit + maski naamalla? :D

Silmälasit maskin alla? Silmillä, nenän varteen nojaten ja korviin tuettuna niitä pidän vaikka olisi suu-nenäsuojus l. maski naamalla.

Ei kannata singuttaa niitä alempia remmejä niin tiukalle ja puristaa nenän yläpuolinen rautalanka kunnolla kiinni.  ;D

I take my coffee, like I take my women: from behind.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli noista maskeista mieleen...Onko kenelläkään ollut silmälaseja maskin alla? Mulla kokemusta, että lasithan huurtuu hetkellisesti jo hengittäessä tavalliseen suunenäsuojukseen. Näkeekö sieltä mitään kun on rillit + maski naamalla? :)

Tarkoitatko mahdollisesti visiirimaskia? Olen joskus kokeillut, mutta en tykkää kun valo heijastelee muovista silmälasien linsseihin. Sensijaan raitisilmakypärä on mitä mainioin keksintö myös silmälasien käyttäjille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Joskus aikanaan lh-koulussa pääsin kirran jaksolla myös gastron salissa piipahtamaan. Leikkaus, jota olin seuraamassa, kesti inhimillisen 7h. Kyseessä oli kasvaimen poisto vatsaontelosta. Ei siinä muuta, mutta se kasvain oli kiinni munuaisessa, maksassa ja vatsa-aortassa (tätä ei tiedetty ennen leikkausta, vaan vasta sitten karu totuus selvisi kun näköyhteys oli saavutettu).

Hoitajat oli leikkurissa tosi tylyjä ja alkuun kielsivät mua menemästä seinänvierustoja pidemmälle  :nauraa:. Mutta yllätys oli suuri kun kirurgi (oli vieläpä itse kirurgian ylilääkäri) käveli saliin, ensimmäisenä hän katsoi minuun, tuli luokseni ja esitteli itsensä ja kysyi olenko opiskelija. Tämän lyhyen alkukeskustelun jälkeen hän kehoitti minua tulemaan viereensä seisomaan ja seuraamaan operaatiota. Koko toimenpiteen ajan kirurgi selitti mitä oli tekemässä ja lisäksi kertoi paljon muutakin. Hän mm. kysyi minulta "oletko koskaan nähnyt miltä ihmisen mahalaukku näyttää?" ja kaivoi sen jälkeen mahalaukun esille. Esitteli myös hyvin tarkasti muut vatsaontelossa olevat sisäelimet ja kaikenmaailman rakenteet mitä vaan ihmisestä löytyy. Oli ehdottomasti paras anatomian oppitunti ikinä! Lisäksi kyseiselle potilaalle oli tehty aikoinaan muitakin operaatioita vatsaontelon alueelle ja niiden jäljet oli edelleen nähtävissä (mm. verkkoja, jonkinsortin kklipsejä, jne.). Ja todellakin koko ajan kirurgi selitti mitä teki ja miksi, miten mikäkin asia vaikuttaa leikkauksen onnistumiseen ja potilaan toipumiseen jatkossa.

Pitkän leikkauksen jälkeen kirurgi vielä katsoi minuun ja totesi että "olet muuten ainut opiskelija hänen aikanaan joka pysyy koko pitkän operaation pystyssä"  :nauraa:.

Ensimmäinen kokemukseni leikkurista on erittäin miellyttävä ja posiitivinen (vaikka ne hoitsut olikin niin happamia naamaltaan).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajat oli leikkurissa tosi tylyjä ja alkuun kielsivät mua menemästä seinänvierustoja pidemmälle  :nauraa:. Mutta yllätys oli suuri kun kirurgi (oli vieläpä itse kirurgian ylilääkäri) käveli saliin, ensimmäisenä hän katsoi minuun, tuli luokseni ja esitteli itsensä ja kysyi olenko opiskelija. Tämän lyhyen alkukeskustelun jälkeen hän kehoitti minua tulemaan viereensä seisomaan ja seuraamaan operaatiota. Koko toimenpiteen ajan kirurgi selitti mitä oli tekemässä ja lisäksi kertoi paljon muutakin. Hän mm. kysyi minulta "oletko koskaan nähnyt miltä ihmisen mahalaukku näyttää?" ja kaivoi sen jälkeen mahalaukun esille. Esitteli myös hyvin tarkasti muut vatsaontelossa olevat sisäelimet ja kaikenmaailman rakenteet mitä vaan ihmisestä löytyy. Oli ehdottomasti paras anatomian oppitunti ikinä! Lisäksi kyseiselle potilaalle oli tehty aikoinaan muitakin operaatioita vatsaontelon alueelle ja niiden jäljet oli edelleen nähtävissä (mm. verkkoja, jonkinsortin kklipsejä, jne.). Ja todellakin koko ajan kirurgi selitti mitä teki ja miksi, miten mikäkin asia vaikuttaa leikkauksen onnistumiseen ja potilaan toipumiseen jatkossa.

Leikkurista löytyy välistä kyllä todella "happamia" immeisiä. Varsinkin osa instrumenttipuolen hoitajat ovat näitä antisosiaalisia tapauksia. Sitten taasen löytyy todella mukavia hoitajia instruistakin.

Kun itse menin saliin ekan kerran kirran harjoittelussa, niin aluksi olin siellä seinän vieressä. Kun anelääkäri tuli saliin, esitteli kanssa itsensä ja pyysi mukaan anestesian aloitukseen. Selitti kaikkea anestesiasta, pääsin loppupäivästä intuboimaan lääkärin ohjauksessa, muutenkin tekemään kaikkea. Myös leikkaavat kirurgit olivat todella avuliaita. Tarvittaessa pyysivät avustamaan esim levittäjien kanssa (eli silloin tartti pukeutua steriilisti ja mennä siihen viereen avustamaan) ja kertoi leikkauksista.

Leikkuriharjoittelussa sitten pääsi instrumentteihin ja avustamaan leikkauksissa. Ja tästä on ollut paljonkin hyötyä kätilöopinnoissa. Meillä kun kätilöt menee sektioihin gynekologin viereen avustamaan ja ottamaan lapsen vastaan(imut yms) ja päivystysaikana voi joutua instrumentteihin esim istukan käsinirroituksessa, III-IV' repeämien korjaamisessa jne.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olin itse muutama viikko sitten leikkuriin tutustumassa potilaan näkökulmasta (umpparileikkaus). Kaikenpuolin mukava kokemus kun ei tarvinnut välittää aseptiikasta ja kaikki olivat todella mukavia. Kokemuksen kruunasi tuttu hoitsu salissa, hänet nähtyäni lähti viimeinenkin jännityksen hiven.

Nyt kun se pirun haava vaan alkaisi paranemaan, tuntuu kuin sisällä olisi abskessi (tai leikkaustiimin eväspaperit).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...