Jump to content
MAINOS

Ruotsin hoitajalakko


PublicHealthNurse

Recommended Posts

MAINOS

Mikä lakko? Olen tosin  pitkällä vapaalla ja huomenna pitäisi alkaa lakko. Mitään kunnon tiedotusta ei asiasta ole.Yliopistosairaalassa toimii kaikki muu normaalisti, paitsi elektiiviset leikkaukset. Terkkariinkin sain huomiseksi ajan.

Ruotsissa ihmeteltiin itänaapurin demokratiaa, ei saa sanoa itseänsä irti eikä lakkoilla.Eli siis pakkotyölaki.

Mitä Tehyn lakolla saatiin aikaiseksi, se on minulle jäänyt epäselväksi. Vårdförbundet neuvottelee suoraan palkat työnantajan kanssa. Ne, jotka eivät ole jäseniä, eivät saa melkein mitään.

Tiedotusvälineet eivät ole myöskään pahemmin uutisoineet lakkoa. Taitavat molemman Tehy ja Vårdförbundet toivoa liikaa. Monen vuoden jälkeenjääneitä palkkoja ei noin vaan koroteta kerralla.

Ruotsissa sitäpaitsi ei ole mitään standardipalkkaa eli samasta koulutuksesta sama palkka. Palkka keskustellaan työnantajan kanssa, erikoiskoulutus tai koulutukset otetaan huomioon, lisäksi työkokemus. Mulla on niin hyvä palkka, ettei paljon huvita lakkoilla. Enkä voikaan, kuulun akutdivisioniin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedotusvälineet eivät ole myöskään pahemmin uutisoineet lakkoa.

Mä olisin allekirjoittanut ton vielä muutama päivä sitten, nyt vihdoinkin alkaa mediakin kiinnostumaan tulevasta palkkataistelusta ja meidän kannalta ihan positiivisessa hengessä. Et ole tainnut lukea päivän lehtiä.

Mikä lakko? Olen tosin  pitkällä vapaalla ja huomenna pitäisi alkaa lakko. Mitään kunnon tiedotusta ei asiasta ole.

Tiedottaminen on niiden yksikköjen lm:ien vastuulla, joiden yksiköitä lakko koskee. Myös jäsenillä on omavastuunsa siitä että he ottavat lm:n yhteyttä. Tässä on lista paikoista joita lakko ensialkuun koskee (första varslet/hela handlingen, klicka här; sisältää s.3 jälkeen koko listan) ja kuten näet, se että on töissä akuuttidivisoonassa, ei pois sulje mahdollisuutta sille etteikö lakko koskisi myös sinua. Päinvastoin listoilla on vain akuuttipuolta. Ja huom! Koska työnantajapuolen mukaan muutamissa paikoissa lakko on potilasturvallisuutta uhkaava, joudutaan kolmannen osapuolen tuomiota asiaan odottamaan seuraavissa paikoissa.

Mulla on niin hyvä palkka, ettei paljon huvita lakkoilla.

Minä, minusta, minuun. Jos olet yhtään perillä Ruotsin palkkauksesta, olet ehkä tietoinen siitä että palkkaerot sairaanhoitajien kesken, riippuen siitä missäpäin maata he asuvat, sen verran räikeitä että se kuuluu meille suurkaupungeissa hyvillä liksoilla oleville lakkoilla ne paremmat liksat myös landella oleville siskoille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomessa julkaistujen lehtitietojen mukaan ensialkuun Ruotsissa olisi menossa lakkoon ainoastaan 3500 hoitajaa, eli melko vaisu on aloitus. Mikähän mahtaa olla suunnitelma jatkossa, joko parin viikon päästä puolet hoitajista on rintamassa mukana?

edit: Ja nyt on lakkoilevien hoitajien määrä tippunut tuhanteen... http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200804217548169_ul.shtml

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

To-Pe vietän tukholmassa. Tartteekin katsella vähän miten näkyy hoitajien lakko katukuvassa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näyttää olevan rakkaassa naapurissa ihan samanlainen uhkailumentalitetti kuntatyönantajan taholta kuin meillä oli?! Paitsi noi lakkoilijat aika minimissä. Tsemppiä ruåtsalaiset kollegat...ja juutit myös siellä hieman kauempana!

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjan uutisissa haastateltiin swedu-hoitsua, joka sanoi että he ovat valmiita irtisanoutumaan ja hakeutumaan toiseen ammattiin tai lähtemään Norjaan.

Miten on Cissi? Onko tuollaista irtisanoutumismielialaa enemmänkin liikkeelle, vai oliko tää vain näiden muutamien mielipide?

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjan uutisissa haastateltiin swedu-hoitsua, joka sanoi että he ovat valmiita irtisanoutumaan ja hakeutumaan toiseen ammattiin tai lähtemään Norjaan.

Miten on Cissi? Onko tuollaista irtisanoutumismielialaa enemmänkin liikkeelle, vai oliko tää vain näiden muutamien mielipide?

www.dn.se ja skrollaatte alas. 10 000 hoitajaa on sanoutumassa irti jos lähtöpalkkaa ei nosteta 23 000kr; menee suoraan nettitv:sen, ei voi linkittää. asian tiimoilta kuukauden vanha linkki asian tiimoilta på finska. http://valtamedia.net/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=33

Ja itse manifesti http://www.upproret.se/

HUOM! Tämä ei ole Vårdförbundetin järjestämä joukkoirtisanoutuminen; Ruotsin laki kieltää joukkoirtisanoutumisen työtaisteluaseena. Vårdförbundet ei tosin voi myöskään estää ihmisiä sanomasta itseään irti.

Suomessa julkaistujen lehtitietojen mukaan ensialkuun Ruotsissa olisi menossa lakkoon ainoastaan 3500 hoitajaa, eli melko vaisu on aloitus. Mikähän mahtaa olla suunnitelma jatkossa, joko parin viikon päästä puolet hoitajista on rintamassa mukana?

edit: Ja nyt on lakkoilevien hoitajien määrä tippunut tuhanteen... http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200804217548169_ul.shtml

Työnantajapuoli pelasi ´potilasturvallisuus -kortilla. tutkijan mukaan se yritti pelata aikaa. Media on selvin sanoin ja asiaa käsitelleen keskuslautakannun pj. Mats Svegfors on rivienvälistä lukien tuominnut tämän tempauksen. Lautakunta palautti asian takaisin työnantajapuolen ja Vf.n ratkaistavaksi. Jos yhteisnäkemystä lakkorajoista ei synny, lautakunta kutsuu asianomaiset huomenna keskiviikkona palaveriin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla on 30 v kokemus, ja 2 erikoiskoulutusta, lisäksi THM. Olen bemanningissa töissä ja meillä on hyvät palkat. Omani on 3400 euroa perus, lisineen 4000. Työvuorot saa suunnitella itse jne.

Toki olen tietoinen, olen asunut täällä jo 10 vuotta. Ihmettelen vain tuota korkeakoulutuksen korostamista, tavallinen sama vanha koulutus, vain eri paketissa. Tietenkin hoitajat tarvitsevat korotuksen, mutta ensin kokemusta ja sitten keskustelu. Täällä on ihmisiä, jotka tekevät 70% virkaa ja saavat 100% palkan. Vaativat palkaa, joka olisi 30% lisää. Äly hoi älä jätä.

Maassa on eri paikoissa erilaiset palkat, se johtuu, kuten Suomessa ylituotannosta. Esim Östersundin alueella ei ole töitä, ellei ole kokemusta ja monet käyvät Norjan puolella töissä.

Norjaan kannattaa lähteä, jos on hyvä koulutus, siis erikoistuminen, muuten sielläkään palkat eivät ole niin ihmeellisiä kunnallisella työnantajalla. Hyvä uhota sanoa itsensä irti, erikoistumattoman sairaanhoitajan palkka ei edes välitystoimistoissa ole hääppönen. Ei myöskään saa parhaimmista paikoista töitä, ellei ole "tosi rautainen" kokemus. Asuminen on Norjassa kallista, sairaalat tarjoavat huonoja asuntoja ja moni tulee "maitojunalla" takaisin. Lisäksi ei ole psyykkisesti helppo vain keikkailla toisessa maassa jos omassa on perhe. Omat keikkani ovat nykyisin silloin tällöin, kun on ikävä kotiin Ruotsiin.

Lehdistössä on annettu täysin väärä kuva Tehyn toimista. Luin juuri Aftonbladetista, että suomalaiset hoitajat saivat 350-650 euron palkankorotuksen, lisäksi joulurahan. Totuus on aivan toinen kolleegojeni mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luin juuri Aftonbladetista, että suomalaiset hoitajat saivat 350-650 euron palkankorotuksen, lisäksi joulurahan. Totuus on aivan toinen kolleegojeni mukaan.

Sanottiinko lehdessä millä aikajänteellä tuo korotus meille tulee..?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luin juuri Aftonbladetista, että suomalaiset hoitajat saivat 350-650 euron palkankorotuksen, lisäksi joulurahan. Totuus on aivan toinen kolleegojeni mukaan.

Sanottiinko lehdessä millä aikajänteellä tuo korotus meille tulee..?

Tarkoittaa varmaan tätä artikkelia. Joten 350-650€ neljässä vuodessa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanottiin kyll, mutta tuntuu kyllä aika utopistiselta jutulta. Ystäväni, joka on lastensairaanhoitaja, sai 30 Euroa, työkokemusta 15 vuotta. Hän erosi heti paikalla TEHYSTÄ.

Suuri yleisö alkaa olla myös kyllästynyt, eilisessä artikkelissa vaadittiin 5000 kruunua kuukaudessa.

Lakko ei vaikuta mitenkään akuuttisairaaloiden toimintaan, kaikki toiminta, johon kuuluu jonkinlaista päivystystä esim gyneakuutti ja samassa toimiva osasto. Itse olen akuuttidivisionissa ja meitä se ei koske lainkaan. Ainoastaan niitä osastoja ei bemannata, jotka ovat lakossa.

Peruutettu on elektiiviset leikkaukset ja polikliiniset vastaanotot. Muista yksiköistä on kerrallaan kiinni osastoja vain yhden päivän.

Palkat nousivat n 10 vuotta sitten, kun oli bemaningsföretageja, ja nyt ne ovat yllätys yllätys tulleet takaisin jopa yliopistosairaaloihin.

Itse soitin Suomeen erääseen välitysfirmaan, voisin tehdä muutaman vuoron, siis verovapaat rahat. Palkka on noussut n 5 euroa tunnilta eli 14.94+14% jos on kaikki ikälisät. En tiedä kannattaako vaivautua, olisi kiva katsoa suomalaista sairaanhoitoa, tein pari vuotta sitten viikon, kun olin käymässä ja se oli ihan kivaa. Mutta niillä palkoilla en tule koskaan enää tekemään Suomessa töitä.

Privaattifirmassa olisi lisäksi otettu Tehy maksu, koska innoissani olin uhkaavan lakon aikana kannattamassa vihdoinkin tulevaa oikeutta, mutta toisin kävi.Liityin siis Tehyyn ulkomailla olevana jäsenenä.

Onko todellakin totta, että 650 euroa tulee toteutumaan 4 vuoden aikana? En usko.Jos palkat todella nousivat, ihmettelen miksi HUS etsii n 100 kesäsijaista muut lukuun ottaen. Opiskelijat kelpaavat myös.

Edellinen lakko Ruotsissa oli samanlainen katastrofi. Palkkakehitystä olisi pitänyt hoitaa jokavuotisissa neuvotteluissa, mutta Vårdförbundet ei ole hoitanut asioitaan. Oli kausi, jolloin menettivät paljon jäseniä, jäsenmaksut ovat kovat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joukkoirtisanoutumisia on tapahtunut runsaasti, varsinkin anestesia, leikkuri ja tehoväen keskuudessa. Karolininen sairaala on "helisemässä", kun ei ole anehoitajia. Monet tosin uhosivat lähtevänsä Norjaan, mutta jäi puheeksi.Norja tosin on imuroinut ruotsalaiset teho ja anestesiahoitajat tehokkaasti. Tietyistä kaupungeista kuten Göteborg, josta on lyhyt matka Norjaan, osa tekee vain keikkaa eli hyvässä tapauksessa ja varsinkin kun tulee kesäbonukset, pystyy tienaamaan 1 kk vastaavan palkan puolessatoista viikossa.

Suomen lisät ovat huomattavasti paremmat kuin Ruotsissa tai Norjassa. Meillä on könttisumma, ei mitään prosentteja peruspalkasta. Teen itse öitä, joskus ylimääräisiä ja silloin maksetaan ns kvalifiserad övertid, joka on 500 kruunua tunnissa. Monet asiakkaat, siis sairaalan osastot suosuvat siihen, kun on pula.

Ylitöitä saa tehdä vain 200 tuntia vuodessa, Vårdförbundetilta saa anoa 50 tuntia lisää. Siis koskee omaa työnantajaa. Monet keikkailevat extraa privaattifirmoissa.

Yötyö on 32.2 viikkotuntia, lisäksi on vaadittu viikkolepo, joten työnantaja ei voi pyytää töihin, kuin määräämällä tai beordra.

Olen muuten kysynyt Suomen työaikalakia, se on täällä EU; työaikalaki, mutta Suomi tuntuu siinäkin saaneen taas kerran dispanssia eli siirtymäaikaa. Ruotsissa oli pakko viime vuonna aloittaa uuden lain noudattaminen. Työaikalaki koskee myös lääkäreitä.

Useimmissa paikoissa on ns inloggning systeemi, eli töihin tulo datalle ja poistuminen datalle. Ylitunnit saa vapaa aikana.

Joissain on käytössä ns poäng modell, jossa eri vuorot on hinnoiteltu eri hintaisiksi. Eli yöstä saa niin ja niin paljon pisteitä, suurpyhistä sekä viikonlopuista. Noissa paikoissa palkat ovat melko hyvät. Monessa paikassa otettiin poäng modell pois, mutta jouduttiin ottamaan takaisin, kun väki väheni.

Tukholmassa on runsaasti töitä, joten tervetuloa, mutta asunnon saanti on vaikeaa. Myös kallista. Jotkut työnantajat järjestävät siis ovat pakon edessä joutuneet järjestämään työsuhdeasuntoja, vuokra on tietenkin verotettavaa tuloa.

Kuten Cissi sanoi, Vårförbundetiin kannattaa kuulua, moni on saanut sieltä apua kinkkisiin ongelmiin, varsinkin kun lääkärit, työtoveri, pomo ym ovat yrittäneet "mobata". Omaiset ovat myös suunnattoman herkkiä tekemään kirjallisia valituksia siitä ja tästä. Eräästä kaveristani tehtiin Lex Maria ilmoitus, vaikka ei ollut syyllinen potilaan kuolemaan. Syy löytyi itse asiassa lääkäreistä ja tutkimuspaikasta. Asian selvittely kesti kuukausia ja oli todellinen tortyyri kolleegalleni. Vårdförbundet seisoi takana, tarkasti suomenkielisen kirjoittaman tekstin juridisesti, samoin olivat myös meidän pomot. Täällä saa kohta hankkia "jenkkivakuutuksen".

Henkilökunta tekee myös valituksia usein esim ylipaikkapotilaista, vaikka henkilökunta on mitoitettu minimiin. Tilanne on usein korjaantunut, kun kirjoittaa ei pysty olevansa vastuussa potilaan turvallisuudesta jos väkeä on vähän ja potilaat raskaita hoidettavia esimerkkinä neuron osastot.

Itse asiassa kaipailen taas välillä opettajan töihin. Niitä on tullut tehtyä vähemmän, kuin käytännön akuuttisairaanhoitoa. Mutta eiköhän tuossa jälkimmäisessä ole myös hyviä puolia. Äskettäin etsi Polishögskolan akuuttisairaanhoidon opettajaa, melkein ilmottauduin.

Ruotsalaisten kollegiaalisuudesta hoitajia kohtaan on tässä eräs ote Aftonbladetin keskustelupalstalta: jos haluaa rahaa, kannattaa mennä lääkärilinjalle. Hakeutuessanne hoito alalle, tiesitte palkkauksesta. Tuntuuko tutulta? Mutta myös kehuja on tullut niiltä, jotka käsittävät, ettei potilaan hoitoon vain osallistu lääkärit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olikohan tämän ketjun tarkoitus nyt keskustella Ruotsin hoitajalakosta vaiko siitä, mitä on työskennellä Ruotsissa hoitajana, ja miksi sieltä ei kannata ikinä palata Suomeen?

Itsekseni vain ihmettelen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko todellakin totta, että 650 euroa tulee toteutumaan 4 vuoden aikana? En usko.

Tästä on väännetty kovasti foorumilla eikä tuohon osaa kukaan vielä sanoa aivan varmaa oikeaa vastausta. Itse uskon että osa tulee saamaan tuon 650 euroa ja osa ei. Omalla kohdallani olen laskenut että noin 20 prosentin palkankorotus on realistinen, eli se tarkoittaisi noin 550 euron korotusta - satanen tästä on jo tullut.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olikohan tämän ketjun tarkoitus nyt keskustella Ruotsin hoitajalakosta vaiko siitä, mitä on työskennellä Ruotsissa hoitajana, ja miksi sieltä ei kannata ikinä palata Suomeen?

Itsekseni vain ihmettelen.

Suomalaisilla on kumma tapa olla kestämättä kritiikkiä. Monet haaveilevat ulkomaille lähdöstä tietämättä mikä on maan tapa tai hoitokulttuuri.

Hoitajalakko on kyllä totta, mutta henkilökunta pitää myös muuten yhtä. Epätoivottu pomo saa lähteä jos henkilökunta katsoo hänen olevan epäpätevä. Ei siis mitään muumiopaikkoja.

Kirjoitin muutamia esimerkkejä, miksi hoitajat katsovat olevansa oikeutettuja suurempaan palkkaan. Vaatimukset ovat täällä käytännön työssä myös suuremma, kuten verinäytteet, kanyylin laitto ja tietyt lääkkeet, joista saa antaa enligt generella mukaan.

Iv-koulutuksia ei erikseen ole, iv koulutus sisältyy jo koulutukseen ja oikeus on heti tutkintotodistuksen jälkeen. Mihin vaaditaan erityinen koulutus on mm sytostaatit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomalaisilla on kumma tapa olla kestämättä kritiikkiä. Monet haaveilevat ulkomaille lähdöstä tietämättä mikä on maan tapa tai hoitokulttuuri.

Elähän turhaan vedä hernettä pieneen sievään nenään  :) Enhän mä missään kohtaa ollut esittämässä, etten kestäisi kritiikkiä. Enkä minä ole yhtä kuin kaikki suomalaiset, ei pidä yleistää missään nimessä. Suomalainen se on sekin, joka on ruotsissa töissä  ;)

Niin, moni varmaan haaveilee, onneksi toiset uskaltaa tehdä haaveista totta. Itsekin palaamassa todennäköisesti takaisin Wäxjöhön parin vuoden sisällä.

Henk. koht. olen sitä mieltä, että hoitajilla on kautta linjan liian pienet palkat työn vastuuseen nähden. Ihmettelen kyllä, miten alkon taikka systembolagetin myyjät pääsevät lähelle hoitajien palkkoja ja kuitenkaan vastuuta ei voi edes verrata keskenään.

Hengessä mukana Ruotsin sisarten ja veljien taistelussa, tällä kertaa itse en ole mukana mutta seuraavasta kerrastahan sitä ei vielä voi mennä sanomaan. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomalaisilla on kumma tapa olla kestämättä kritiikkiä. Monet haaveilevat ulkomaille lähdöstä tietämättä mikä on maan tapa tai hoitokulttuuri.

Elähän turhaan vedä hernettä pieneen sievään nenään  :) Enhän mä missään kohtaa ollut esittämässä, etten kestäisi kritiikkiä. Enkä minä ole yhtä kuin kaikki suomalaiset, ei pidä yleistää missään nimessä. Suomalainen se on sekin, joka on ruotsissa töissä  ;)

Niin, moni varmaan haaveilee, onneksi toiset uskaltaa tehdä haaveista totta. Itsekin palaamassa todennäköisesti takaisin Wäxjöhön parin vuoden sisällä.

Henk. koht. olen sitä mieltä, että hoitajilla on kautta linjan liian pienet palkat työn vastuuseen nähden. Ihmettelen kyllä, miten alkon taikka systembolagetin myyjät pääsevät lähelle hoitajien palkkoja ja kuitenkaan vastuuta ei voi edes verrata keskenään.

Hengessä mukana Ruotsin sisarten ja veljien taistelussa, tällä kertaa itse en ole mukana mutta seuraavasta kerrastahan sitä ei vielä voi mennä sanomaan. :)

Tuskin seuraavaa lakkoa tulee. Lue mm Aftonbladetin keskusteluosastolta ihmisten mielipiteet, samanlaista potaskaa ja haukkumista, kun Suomen lakon aikaan.

Olisin  ehkä lakossa jos saisin olla, mutta kun en saa, sanoo työnantajani.

Jokatapauksessa Suomessa säädetty "pakkotyölaki" herätti täällä paljon kysymyksiä ja mielipiteitä Suomen demokratiasta. Ei siis saa enää sanoa itseensä irti.

Joku Einstein oli kertonut mielipiteessään, että turha sanoa itseään Landstingetiltä, kun ei ole muutakaan mihin mennä. On yksityisiä sairaaloita ja bemanningsföretagit nostavat taas päitään, jopa yliopistosairaaloissa. Maksaja on jokatapauksessa Landstinget ja veronmaksajat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko todellakin totta, että 650 euroa tulee toteutumaan 4 vuoden aikana? En usko.

Tästä on väännetty kovasti foorumilla eikä tuohon osaa kukaan vielä sanoa aivan varmaa oikeaa vastausta.

Kokonaisansioihin tuo varmasti tulee monellekkin. Itselle on tullut pelkkään peruspalkkaan (2134.08) jo nyt pitkälle toista sataa euroa ja se kertautuu sitten kaikissa lisissä jne, eli bruttopalkka on noussut vielä paljon enemmän. Niitä bruttokorotuksia en ole edes laskenut. Karkeasti ottaen lisät tekee nykyisessä duunissa (HUS) helposti kolmasosan koko palkasta, siitä voi nopeasti jotain päätellä.

Vaatimukset ovat täällä käytännön työssä myös suuremma, kuten verinäytteet, kanyylin laitto ja tietyt lääkkeet, joista saa antaa enligt generella mukaan.

Suuremmat kuin missä, Suomessa? Meinaakko ettei k.o temppuja tehdä täällä? ;) Puhumattakaan siitä että temppulistoilla vertailu ei kerro totuutta työn vaativuudesta. Ruotsin mallista en tosin osaa sanoa yhtään mitään kun en ole siellä koskaan töissä ollut.

Olen muuten kysynyt Suomen työaikalakia, se on täällä EU; työaikalaki, mutta Suomi tuntuu siinäkin saaneen taas kerran dispanssia eli siirtymäaikaa.

Suomessa uusittiin koko työaikalaki jokunen vuosi sitten ja sitä on korjattu myös vastaamaan eu-direktiivejä. Aikasempi työaikalaki oli laadittu alunperin 40-luvulla, joten oli aikakin korjata tilanne :) Suomi on oikeasti yksi kilteimmistä jäsenmaista seuraamaan direktiivejä. Eu-direktiivi tarkoittaa käsittääkseni että jäsenmaan tulee muuttaa tietyn ajan kuluessa omaa lainsäädäntöään direktiiviä vastaavaksi. Direktiivi ei siis varsinaisesti ole mikään laki. Ylipäätään lakeja lukiessa kannattaa huomioida että työehtosopimuksessa on voitu sopia joistain asioista eri tavalla kuin mitä laki asiasta sanoo.

Joka tapauksessa tsemppiä kollegoille Ruotsiin ja Tanskaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työaikalaki koskee myös lääkäreitä.

Suomessa se koskee kaikkia työssäkäyviä kansalaisia. Ei lääkärit ole mitenkään lainsäädännön ulkopuolella, ainakaan täällä ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työaikalaki koskee myös lääkäreitä.

Suomessa se koskee kaikkia työssäkäyviä kansalaisia. Ei lääkärit ole mitenkään lainsäädännön ulkopuolella, ainakaan täällä ;)

Niinhän se pitäisi koskea. Suomessa on erikoisaloja, joissa on vain muutama erityisosaaja lääkäreissä. Ystäväni joka on leikkurihoitaja HUS issa sanoi, että muutaman kohdalla on poikkeus. Ruotsissa esim röntgenlääkärit ovat hoitaneet asian niin, että lentävät Australiaan ja tienaavat siellä suuret rahat tolkkaamalla tietokoneen välityksellä lähetettyjä  rtg kuvia.

Jos hoitajien työaikalaki vastaa EU säädöksiä, miksi kukaan ei pysty antamaan vastausta, kuinka paljon tunnit ovat esim yötyössä.? Siis kuinka paljon on vakituista yötyötä tekevän työtunnit? Muistaakseni entinen työnantajani HUS, tosi 10 v sitten venytti ylityötunteja maksamatta 100% , tekemällä alitettuja työvuorolistoja, kyseessä leikkaussali. Ruotsissa se ei tulisi kuuloonkaan. Jokainen ylityötunti työajan ulkopuolella on 100%.Netistä varmaan löytyy EU lainsäädäntö, minä löydän sen Karolinskan sisäisellä netillä. Voin tolkata, kunhan tulen 5.5 takaisin töihin pitkältä 3 viikon itse suunnitellulta vapaalta.

Elämä on laiffiin (myös), kuten Nykäsen Matti sanoisi. Monet kolleegani täällä tekevät vain osa aikaista, palkat ovat kuitenkin melko hyviä jos on kokemusta, elämästä pitää kuulemma nauttia sanoon ruottalainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos hoitajien työaikalaki vastaa EU säädöksiä, miksi kukaan ei pysty antamaan vastausta, kuinka paljon tunnit ovat esim yötyössä.? Siis kuinka paljon on vakituista yötyötä tekevän työtunnit?

Noi on määritelty hoitajille työehtosopimuksessa. Jos tarkoitit kokonaistuntimääriä, niin eikös ne ole ihan samat kuin muillakin ko. sopimuksen piirissä olevilla,eli esim jaksotyön mukaan 114 tuntia 45 minuuttia kolmessa viikossa. 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos hoitajien työaikalaki vastaa EU säädöksiä, miksi kukaan ei pysty antamaan vastausta, kuinka paljon tunnit ovat esim yötyössä.? Siis kuinka paljon on vakituista yötyötä tekevän työtunnit?

Noi on määritelty hoitajille työehtosopimuksessa. Jos tarkoitit kokonaistuntimääriä, niin eikös ne ole ihan samat kuin muillakin ko. sopimuksen piirissä olevilla,eli esim jaksotyön mukaan 114 tuntia 45 minuuttia kolmessa viikossa. 

Täällä bruukatan tehdä itse työvuorolista tietokoneelle. Sitten työnantaja "diffaa" eli katsoo vuorot, joita pitäisi vaihtaa. Nyt oli lista 8 viikkoa, seuraava juhannuksesta 16 viikkoa, koska sisältää kesälomat. Viikkotuntimäärä on siis yötyössä 32.2 tuntia ja sen voi jakaa 16 viikolle seuraavassa listassa. Eli pitkät vapaat, muutama lomapäivä ja 3 vk vapaata. En tiedä enää mitä Suomessa on vaatimus, mutta täällä jokainen tekee itse listansa, ellei ole kiertävää listaa, joka on todella ikävä. Suurpyhiin, storhelgeihin, josta saa hyvät lisät, on runsaasti halukkaita esim Helluntai, Juhannukseksi on pulaa väestä, mutta kieltäydyin, koska on hauskempaakin tekemistä.

Työvuorot koneella kertoo myös ylitykset ja alitukset. Silloin kun olin HUS;issa töissä, esim päivystyksiä voitiin tolkata viimeiseksi" työnanantajan halun mukaan". Siis 30 % heräämössä, entisessä virkaehtosopimuksessa luki; aika töihin tuloon 2 tuntia. 50% varallaolo oli heti alle 20 min. Soitin TEHYyn ja vastaus oli; työnantaja saa tulkita asian. Eli siis varallaolijoita 30% kutsuttiin työhön alle 1 t, vaikka oikeasti vanha sääntö oli 50% hetipaikallaolosta. Luin taas kerran työehtosopimusta "suurennuslasin kanssa ", se vanha sääntö oli poistettu ilman, että työntekijöitä oli informoitu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...