Jump to content
MAINOS

Jauhe joka "syrjäyttää" nestettä??


Sistah

Recommended Posts

Selittäkääpä minulle, mitä tarkoittaa, kun lääkkeen laimennusohjeissa sanotaan, että 1 milj. ky kuiva-ainetta syrjäyttää 0,4 ml nestettä.

Tarkoittako tuo yllämainittu, että kun käytän 10 milj. ky kuiva-ainetta, se VASTAA valmiissa liuoksessa 4 ml  nestettä, ja saadakseni 20 ml valmista liuosta, lisään 16 ml Aqua steriliä? Näin minun järkeni minulle väittää.

Tuo "syrjäyttäminen" on vain niin outo sananvalinta. Sitä rupesi miettimään, että mitä jos se tarkoittaakin, että saadakseni 20 ml valmista liuosta, minun täytyy lisätä 20 ml vettä ja LISÄKSI kuiva-aineen "syräjyttämä" 4 ml. Mutta ei nyt sentään. Ei?

Ajatukseni sekoitti alunperin se, että osastolla jostain syystä lisätään 10 milj ky:öön Geepeniliä (6,06 g jauhetta) 15,5 ml vettä ja väittävät että juuri tästä suhteesta syntyy liuos, jossa vahvuus on 1 milj ky / 2 ml. En tajua miksi he niin tekevät, mutta tätä on kuulemma pitkään pohdittu ja muisteltu että näin se just menee :-D

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Selittäkääpä minulle, mitä tarkoittaa, kun lääkkeen laimennusohjeissa sanotaan, että 1 milj. ky kuiva-ainetta syrjäyttää 0,4 ml nestettä.

Tarkoittako tuo yllämainittu, että kun käytän 10 milj. ky kuiva-ainetta, se VASTAA valmiissa liuoksessa 4 ml  nestettä, ja saadakseni 20 ml valmista liuosta, lisään 16 ml Aqua steriliä? Näin minun järkeni minulle väittää.

Ihan noin se menee. Siis 16ml Aquaa. Eiköhän pakkaus selosteessa tuo asia ihan sanotakin?

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan noin se menee. Siis 16ml Aquaa. Eiköhän pakkaus selosteessa tuo asia ihan sanotakin?

Ei sanota. Olivat osastolla sitä mieltä, että aiemmin siinä oli tarkat ohjeet. Tällä saattaa olla tekemistä sen kanssa, että ohjeessa sanotaan, että käyttöliuos täytyy tehdä välittömästi ennen infuusiota.... mutta osastolla tehdään vuorokauden kuulemma säilyvä annos valmiiksi. Että ehkä ohjetta ei ole, koska noin suurien annosten tekemiseen ei haluta rohkaista. En tiedä, tämä on omaa spekulaatiota :-)

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkelaitoksen valmisteyhteenvedossa sanotaan näin:

Injektio lihakseen: 606 mg (1 milj. KY) injektiokuiva-ainetta liuotetaan 2–4 ml:aan ja 1,212 g (2 milj. KY) 4–8 ml:aan injektionesteisiin käytettävää vettä tai 0,9 % natriumkloridiliuosta. Yhteen kohtaan suositellaan annettavaksi enintään 3 ml. 1 milj. KY kuiva-ainetta syrjäyttää 0,4 ml nestettä.

Injektio laskimoon: 606 mg–1,212 g (1–2 milj. KY) injektiokuiva-ainetta liuotetaan 5 ml:aan injektionesteisiin käytettävää vettä tai 0,9 % natriumkloridiliuosta. Annetaan hitaasti 1–2 minuutin aikana. 2,424 g (4 milj. KY) injektiokuiva-ainetta liuotetaan n. 10 ml:aan injektionesteisiin käytettävää vettä tai 0,9 % natriumkloridiliuosta. Tällöin injektion on kestettävä vähintään 2 minuuttia. 1 milj. KY kuiva-ainetta syrjäyttää 0,4 ml nestettä.

Infuusio laskimoon: 6,06 g (10 milj. KY) infuusiokuiva-ainetta liuotetaan 20–50 ml:aan injektionesteisiin käytettävää vettä tai sopivaa infuusionestettä ja tämä liuos lisätään välittömästi samaan infuusionesteeseen. Annettaessa injektiokuiva-ainetta infuusiona käytetään mieluimmin elektrolyyttiliuosta, jonka pH on neutraali (0,9 % natriumkloridiliuos, Ringer-tyyppinen liuos tai Ringer-tyyppinen liuos yhdessä 5 % glukoosiliuoksen kanssa). Annetaan 6,06 g (10 milj. KY) tai vähemmän 100 ml:ssa infuusionestettä jaksoittaisena infuusiona 20–30 minuutin aikana. 1 milj. KY kuiva-ainetta syrjäyttää 0,4 ml nestettä.

Käyttövalmis liuos on kirkas liuos.

Selittäkääpä minulle, mitä tarkoittaa, kun lääkkeen laimennusohjeissa sanotaan, että 1 milj. ky kuiva-ainetta syrjäyttää 0,4 ml nestettä.

Tarkoittako tuo yllämainittu, että kun käytän 10 milj. ky kuiva-ainetta, se VASTAA valmiissa liuoksessa 4 ml  nestettä, ja saadakseni 20 ml valmista liuosta, lisään 16 ml Aqua steriliä? Näin minun järkeni minulle väittää.

Juuri noin se menee. Kannattaa kyllä sevittää, millä peruteella uskalletaan käyttää liuosta jopa vuorokauden. Monet antibiootit hajoavat vesipohjaisissa liuoksissa aikaa kipakkakin vauhtia, tyyliin että 8 tunnin kulutta on vain puolet tehosta jäljellä.

En muista miten Geepenilin kanssa on. huh.gif

Ja vähäsen luotin siihen, että Pöllö vastaa ensin. Hältä saa niiin hyvät ja tyhjentävät vastaukset yleensä ihan kaikkeen  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vasta tämän vuoden puolella, ehkä korkeintaan pari kuukautta sitten, tuli meille sairaala-apteekista uusi ohje, jonka mukaan Geepenil on käytettävä heti ja samalla pakkauskoko muuttui pienemmäksi (nyt siitä yhestä pullosta saa vaan sen 1 milj. ky).

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajatukseni sekoitti alunperin se, että osastolla jostain syystä lisätään 10 milj ky:öön Geepeniliä (6,06 g jauhetta) 15,5 ml vettä ja väittävät että juuri tästä suhteesta syntyy liuos, jossa vahvuus on 1 milj ky / 2 ml. En tajua miksi he niin tekevät, mutta tätä on kuulemma pitkään pohdittu ja muisteltu että näin se just menee :-D

Joo noin Geepeniliä on aikaisemmin tehty. Eli vanhojen ohjeiden mukaan voitiin valmistaa ns. kantaliuos (jauheen sekaan nimenomaan aquaa 15,5ml), joka säilyi 24h jääkaapissa tai 12h huoneenlämmössä. Kantaliuoksesta voitiin sitten ottaa jokaiselle potilaalle tarvitsemansa annos.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...