Jump to content
MAINOS

Osatyökykyisistä ja pitkäaikaistyöttömistä apua hoiva-alalle


Reportteri

Recommended Posts

Väestön ikääntyessä palveluiden tarve kasvaa eikä työvoimaa ole riittävästi saatavilla. Stakes on kehittänyt mallia, jossa hoito- ja hyvinvointialan sosiaaliset yritykset työllistävät osatyökykyisiä ja pitkäaikaistyöttömiä hoiva-alan avustaviin tehtäviin. Sosiaalinen yritys harjoittaa yhteiskuntavastuullista toimintaa monilla aloilla, ja sen työvoimasta vähintään kolmannes on vajaakuntoisia tai vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä. http://www.stakes.fi/FI/ajankohtaista/Tiedotteet/2008/22_2008.htm

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hieman vaivaiset ja syrjäytyneet hoitamaan vaivaisia, kipeitä ja syrjäytyneitä. Ei stakes, ei näin.. Kaunis ajatus silti, vähän säälittävä...

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaunis ajatus, kyllä, mutta mahtaako olla toteuttamiskelpoinen? Kuka tahansa ei sovellu hoitotyöhön, eikä hoitotyö voi olla "sijoituskohde" työllistymisongelmissa olevalle ihmiselle.

Jotenkin tulee mieleen tilanne, jossa lähihoitajakoulutusta tyrkytetään mahdollisuudeksi työelämästä pudonneille. Joillekin lh-koulutus on hyvä, mutta ei se kaikille ole oikea osoite.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

EI HERRANEN AIKA! Ei kiesus sentänsä... No nyt kyllä kaunis ajatus on kimmonnut kovaa ja korkealle - viuuuu viheltää vaan mennessään.

Täysin yhdyn yllä oleviin - Kyllä se nyt vain on niin että oikeasti hoitoala on niin kova ala, että aika harvassa on ne tehtävät mitä vajaa kuntoiset voivat tehdä.

Ei kun oikeasti jo pelkkä läsnäoleminen vaatii ,että on oma pakka oltava kunnossa. Suurta harkintaa kyllä perään kuulutan ennen kuin tällainen kuntoutus toiminta aloitetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei lainkaan hassumpi idea. Pieni kierros lähikuppiloihin ja sieltä pullopenat ja räyhäreijat vähäpätöisempiin hommiin kuten mummojen kääntelyihin ja ruokaa tarjoilemaan pitkäaikaisosastoille.

Tästä käy hyvin ilmi alan arvostus ja vetovoima. Paskatöitä, nääs.

mikä ihmisiä oikein vaivaa? kun ne tulee sairaalaan ne menettää kaiken toimintakyvyn ja maalaisjärjen.    -Lyrica

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se nyt vain on niin että oikeasti hoitoala on niin kova ala, että aika harvassa on ne tehtävät mitä vajaa kuntoiset voivat tehdä.

Ja työkulttuuri on kova, eli myös vajaakuntoiset saattavat joutua tekemään samaa kuin muutkin eikä ymmärrystä löydy.

Myös minä olen vajaakuntoinen somaattisen sairauden vuoksi. Kaikesta huolimatta työkkärin ammatinvalintahenkilö yritti tsempata minua hakeutumaan kuntoutuksen koulutusohjelmaopintoihin, vaikka sanoin että terveyskeskustyöstä ei tule enää mitään enkä halua alkaa leikkiä potilasturvallisuudella (saati omallani). Koulutusalan vaihto olisi kuulemma ollut niin kätevää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

johan tuota on näkynyt jo parisen vuotta.

Eräskin, joka luopui kotileipomosta, kun polvet petti, opiskeli nyt lähihoitajaksi.

Eihän osastotyössä tarvi terveitä jalkoja, eihän?

Täälläpäin melkeinpä kaikki pitkäaikaistyöttömät ja kuntoutujat on haalittu aikulle lähihoitajakoulutukseen. Mitä se tekee alan houkuttavuudelle ja arvostukselle tulevaisuudessa?

The Ämmä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täälläpäin melkeinpä kaikki pitkäaikaistyöttömät ja kuntoutujat on haalittu aikulle lähihoitajakoulutukseen. Mitä se tekee alan houkuttavuudelle ja arvostukselle tulevaisuudessa?

Ei varmaankaan hyvää, jos koulutettava opiskelijajoukko ei välttämättä ole kovin motivoitunutta.

Lisäksi on mielestäni syytä pohtia myös työmarkkinatilannetta. Jos lähihoitajia valmistuu enemmän kuin työmarkkinoilla on tarjota töitä, syntyy uusia työllistymisongelmia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräskin, joka luopui kotileipomosta, kun polvet petti, opiskeli nyt lähihoitajaksi.

Eihän osastotyössä tarvi terveitä jalkoja, eihän?

Mitäs, mitäs... Toi on vaan asennekysymys. Mä törmäsin eräässä jatkokoulutuksessa rullatuolissa istuvaan sairaanhoitajaan. Ja todellakin, se asennevamma oli mun puolelta....  :) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Toistaiseksi sairauslomalla olen mutta uhmakkaasti päättänyt hakea sisäasiainministeriön avoimeksi ilmoittamaa poliisiylijohtajan virkaa.  Arvaatteko miksi?

joka toiselle kuoppaa kaivaa jokatoiselle ei

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla oli ennen tämä yhtälö: vajaakuntoinen = vajaaälyinen.

Kunnes minua sivistettiin näistä termeistä ja nyt tuolla vajaakuntoisella ymmärrän henkilöä, jolla on jokin sairaus, vamma tai haitta, joka estää 100 %:sta työkykyä. Eli jos sinulla on vaikka paha psoriasis tai reuma, voit olla vajaakuntoinen työnhakija/-tekijä.

Toisaalta, miettikääs sitä, että kukas näitä vanhusten osastojen ja vanhainkotien mummoja ja pappoja syöttelee ja kuka käyttää ulkoilemassa, jos tällaisia avustajia ei olisi olemassa? Olen ymmärtänyt, että näitä vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä nimenomaan koulutetaan avustaviin tehtäviin siksi, että ammattihenkilöstön työaika riittäisi vaativimpiin tehtäviin. Sehän on taas järkevää tämän pk-seudun huutavan henkilöstöpulan takia... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sisäasiainministeriön avoimeksi ilmoittamaa poliisiylijohtajan virkaa aion hakea siksi, että heti kättelyssä ilmoitan pidättäytyväni työsuhdeauton väärinkäytöstä. Mikäli minut valitaan.  Muussa tapauksessa en voi mennä takuuseen kenestäkään tai mistään. Luulisi sen argumentin purevan, eller huru?!?!

Olen kateellisena seurannut mediassa poliisiylijohtajan nopeutettua eläköitymisprosessia sairauseläkkeelle. Tavikset tarttee enemmän aikaa onnistuakseen. Huippunopeasti toimittu! Kyllä Suomessa osataan jos vaan halutaan!

Sain eilen fysiatrian erikoislääkärin B todistuksen, jossa mainitaan, että olen pysyvästi työkyvytön toimeeni, jota tosin en sairaslomien ja vuorotteluvapaan ja palkattomien virkavapaiden vuoksi ole kyennyt  hoitamaankaan kahteen ja puoleen vuoteen.  Palkattomien virkavapaiden käytön lopetin kun esimieheni sanoi, että on järjetöntä anoa ja saada niitä jos et fyysisesti pysty työtäsi tekemään. Työntekijöidensä parasta ajattelevia esimiehia on olemassa!

joka toiselle kuoppaa kaivaa jokatoiselle ei

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin tulee mieleen tilanne, jossa lähihoitajakoulutusta tyrkytetään mahdollisuudeksi työelämästä pudonneille. Joillekin lh-koulutus on hyvä, mutta ei se kaikille ole oikea osoite.

Noinhan on toimittu jo 1990 -luvun puolivälistä lähtien. Itse kuna aikoinani hain ko. koulutukseen v.1994 oli 60 paikkaa hakemassa n. 250-300 hakijaa. Pian tämän jälkeen pahimpina lamavuosina työttömyystilastoja siistittiin lisäämällä juuri koulutuspaikkoja ja yhä useampi hakija pääsi sisään.  Nyt ei taida olla edes riittävästi hakijoita... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs, mitäs... Toi on vaan asennekysymys. Mä törmäsin eräässä jatkokoulutuksessa rullatuolissa istuvaan sairaanhoitajaan. Ja todellakin, se asennevamma oli mun puolelta....  :D

ISO OT

Anteeksi pieni korjaus, mutta tiedän kokemuksesta että henkilöt jotka käyttävät pyörätuolia liikkumiseen eivät pidä termistä rullatuoli. Rullatuolilla liikkuminen on kuulemma sitä kun normaalilla toimistotuolilla (jossa on pienet rullat alla) sahaa työpöydän ja faksin väliä nousematta välillä.

ISO OT PÄÄTTYY JA PALAUTE TERMEISTÄ ANNETTU, MYÖS MUILLE

p.s. Cissin tapauksessa toki ymmärrän, että jos Ruotsissa työskentelet niin olet tottunut käyttämään rullstol sanaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Jotenkin tulee mieleen tilanne, jossa lähihoitajakoulutusta tyrkytetään mahdollisuudeksi työelämästä pudonneille. Joillekin lh-koulutus on hyvä, mutta ei se kaikille ole oikea osoite.

Noinhan on toimittu jo 1990 -luvun puolivälistä lähtien. Itse kuna aikoinani hain ko. koulutukseen v.1994 oli 60 paikkaa hakemassa n. 250-300 hakijaa. Pian tämän jälkeen pahimpina lamavuosina työttömyystilastoja siistittiin lisäämällä juuri koulutuspaikkoja ja yhä useampi hakija pääsi sisään.  Nyt ei taida olla edes riittävästi hakijoita...

Missä päin ei ole tarpeeksi hakijoita?

Silloin kun minä hain, 10% pääsi sisälle. (aikuispuolelle)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman vaivaiset ja syrjäytyneet hoitamaan vaivaisia, kipeitä ja syrjäytyneitä. Ei stakes, ei näin.. Kaunis ajatus silti, vähän säälittävä...

Perinteistä suomalaista koplausta: jossain on jotain liikaa ja jossain jotain liian vähän. Yhdistetään asiat ja ongelmia ei mukamas ole... Eli sitä perinteistä hölmöläisten peiton jatkamista vähän erilaisessa versiossa: otetaan vain eri peitosta, mistä sitten toista peittoa jatketaan...

Sosiaaliset yritykset saattavat olla toimivia, työvoima edullista, osa tekijöistä venyä erinomaisiksi... Harmillisesti raporttia ei tainnut olla netissä... Ja kysehän oli tukitehtävistä. Mielenkiintoisesti sinänsä hoiva-ala tosiaan leimautuu matalan osaamisen alaksi.

Kieltämättä vaikka ruuan jakelu, osin syöttäminen, asukkien siirtely pyörätuolissa päiväsaliin ja seuranpito vievät paljon aikaa, ja onpi kuitenkin tärkeää toimintaa. Paikoin pitkäaikaisosastoilla ammattilaisetkin tunkevat ruokaa dementikolle suuhun sellaista tahtia, että aspiraatio on enemmän todennäköistä, kun muuta ei ehdi, jotta jokainen saisi syötyä edes jonkin verran. Laitossiivous alkaa vaatimaan jo hieman enempi osaamista, ja vaipanvaihdot, siirrot sun muut alkavat olla jo hitu osaamista vaativaa touhua, kun ergonomia on hyvä olla hallussa, potilaan kunto ei ehkä ihan kaikkea siirtelyä salli, asentohoito on aika tärkeää ja jos pesulla tai vaippaa vaihtaessa näkyy jotain uutta tai poikkeavaa, niin... Harmi, ilman julkaisua ei pysty sanomaan, olivatko sosiaaliset yritykset menossa vanhainkoteihin, hoitokoteihin, pitkäaikaisosastoille vai mihin.

Mitäs, mitäs... Toi on vaan asennekysymys. Mä törmäsin eräässä jatkokoulutuksessa rullatuolissa istuvaan sairaanhoitajaan. Ja todellakin, se asennevamma oli mun puolelta....  :nauraa:

Ihan opiskelijoina ja työelämässä on tullut vastaan pari pyörätuolissa olevaa ihmisiä. Terveydenhuollon alueella on myös tehtäviä, joissa välttämättä ei tehdä töitä kovin fyysisessä potilaskontaktissa. Joten, miksi sulkea ovia, jos ihminen päätyy hallintoon, neuvontapalveluihin, terveyslehden toimittajaksi tai vaikka lääketukkurille myyntiin, koulutukseen... Osaa potilastyötäkin voi tehdä istuen, ei tietenkään kaikkea eikä kaikkialla. Ei heitäkään kannata sulkea kovin systemaattisesti koulutuksesta ja työelämästä pois.  Ehkä vain parempi, että normaaliälyiset ihmiset, joilla on jonkinmoinen liikuntarajoite, hakeutuvat erilaisille aloille, joissain joku aina pääsee eteenpäin. Ymmärtääkseni ovat erittäin erilaisia ja eri asioihin motivoituneita ihmisiä, joten muotteihin työntäminen voi olla joskus vähän huonokin ratkaisu?

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

huoh... työllistämistyössä on ollut pitkäaikaistyöttömiä hoiva-alan työpaikoissa, joissa olen ollut. MINUN mielipide on se, että motivaatio ei ole ollut kohdallaan suurimmalla osalla heistä ja se on näkynyt välinpitämättömyytenä, asenneongelmina, vastuukysymkset ja tiedon puute... aina tällainen pakottamissysteemi ainakin pitkäaikaistyöttömien kohdalla tuntuu julmalta puolin ja toisin. ei ole kenenkään etu, että työpaikalle tulee karenssin pelossa joku seisomaan kädet taskussa.

tosi raaka yleistys, mutta on näitä tilanteita nähty. En minäkään riemusta kiljuisi, jos pakotettaisiin vaikka papereita pyörittelemään tai metsätöihin tms...

osatyökykyisistä en osaa muuta sanoa kuin, että fysiikka ja psyyke oltava hoitoalalla kunnossa, onkohan loppuun mietitty tämäkään asia.. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin tulee mieleen tilanne, jossa lähihoitajakoulutusta tyrkytetään mahdollisuudeksi työelämästä pudonneille. Joillekin lh-koulutus on hyvä, mutta ei se kaikille ole oikea osoite.

Noinhan on toimittu jo 1990 -luvun puolivälistä lähtien. Itse kuna aikoinani hain ko. koulutukseen v.1994 oli 60 paikkaa hakemassa n. 250-300 hakijaa. Pian tämän jälkeen pahimpina lamavuosina työttömyystilastoja siistittiin lisäämällä juuri koulutuspaikkoja ja yhä useampi hakija pääsi sisään.  Nyt ei taida olla edes riittävästi hakijoita...

Itse aloitin opiskelut lähihoitajaksi viime syyskuussa. 25 otettiin, noin 170 haki. "Työkkärin luokalle" otettiin 15, noin 300 haki... Nämä siis aikuispuolella.

Tämän kevään yhteishaussa suosituin oli sosiaali- ja terveysala.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

PRKL kun pistää vihaksi. Pari päivää sitten arvon työministeri Filatov esiintyi tv-uutisissa ja totesi että lähivuosina suuret ikäluokat eläköityvät ja uutta työvoimaa tarvittaisiin. Ensimmäinen reservi on hänen mukaansa työttömät ja työelämästä syrjässä olevat (työkyvyttömyyseläkeläiset ja kotiäidit)

On hienoa seurata kuinka Suomen vanhusten- ja terveydenhuolto ajetaan alas. Rotathan tunnetusti jättävät uppoavan laivan. Meillä on kohtapuoliin amerikanmeininki, vain kaikkein köyhimmät käyttävät tulevaisuudessa julkista terveydenhuoltoa. Myös parhaat (koulutetut ja suomen kielen taitoiset) työntekijät vaihtavat yksityiselle puolelle.

Nyt kun pitäisi panostaa koulutukseen ja alan vetovoiman lisäämiseen hymistellään vain että ikääntynyt väestö ostanee jatkossa entistä enemmän terveyspalveluita yksityisiltä eikä kuntien terveyskeskukset joudu niin kovalle rasitukselle. On vaan jäänyt huomioimatta että joku tuottaa nämä yksityiset terveyspalvelutkin eikä sama henkilö vielä toistaiseksi voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan.

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkäpä nämä meitä viisaammat (?) tahot laskeskelevat, ettei tulevaan ikäihmisten määrään millään riitä se hoitajakapasiteetti, mikä Suomessa on tarjolla. Sitä paitsi, vanhustenhoito ei ole mitenkään vetovoimainen työsarka sos.- ja terv.huollossa, sen olen saanut omassakin työssäni kokea. Vaikka alan opiskelijoita olisi, kaikki haluavat päästä enemmän temppurikkaaseen työympäristöön, eivätkä keittelemään mummoille kahvia tai kuivittamaan.

Mikä siis neuvoksi? Työllistää virolaisia, venäläisiä ja maahanmuuttajia hoitoalan tehtäviin? Tuoda hoitajat Filippiineiltä? Vai kouluttaa osatyökykyisiä henkilöitä vanhusten avustajiksi, joilla nyt suurimmalla osalla kuitenkin maamme historia, kulttuuri ja kieli hallussa? Vaikea yhtälö.

Minusta pyörätuolissa istuvaa sairaanhoitajaa ja pyörätuolissa istuvaa kotiäitiä ei voida erotella muun kuin koulutuksen suhteen. Toisella on tutkinto, toinen taas keskittyy lasten ja kodin hoitoon, eikä ole välttämättä opiskellut. Molemmat ovat kuitenkin osatyökykyisiä, ja varmaan kotiäidilläkin on mahdollisuus oppia hoitotyön perusteet ainakin ruohonjuuritasolla, jos hänelle annetaan koulutusta.

Ehkä nämä käytetyt termit "työtön, vajaakuntoinen, osatyökykyinen" luovat ennakkoluuloja, pelkoja ja väärää tietoakin, en tiedä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...