Jump to content
MAINOS

Löytyykö muita pelkästään keikkatyöllä elantonsa ansaitsevia


Vieras: Nightmare74

Recommended Posts

Vieras: Nightmare74

Niin, siis onkos tällä foorumilla muita keikkatyöllä elantonsa ansaitsevia, en siis tarkoita niitä, jotka oman vakityönsä ohessa tekevät keikkaa, vaan meitä "sitoutumiskammoisia" tai muuten vaan pelkällä keikkatyöllä itsensä/perheensä elättäviä..

Minä olen elänyt ja sivussa perheen elättänyt (toki perheestä löytyy myös toinen elättäjä) keikkailemalla kohta jo 3 vuotta. Keikkapaikat on viimeisen vuoden aikana vakiintuneet kolmeen, eli tätä nykyä teen keikkaa kehitysvammaisten laitoksessa parilla osastolla, yksityisessä vanhusten hoivakodissa ja yksityisessä mielenterveyskuntoutujien palvelukeskuksessa. Töitä riittää enemmän kuin tarpeeksi, vaikka joka päivä. Itse olen rajannut työteon 5-6 päivään viikossa ja työtunteja kertyy 40-60 per viikko. Välillä sitten pidän viikon tauon että jaksaa taas painaa. Keikkalaiseksi heittäydyin oltuani vuosikaudet samassa työpaikassa ja alkoi "rutiinit" maistua puulta. Keikkatyön etuna pidän sitä, että voin itse päättää missä ja koska teen töitä, miinuksena tietysti se, että lomia ei kerry. Kunnon kesäloman olen pitänyt viimeksi vuonna 2003 ennen kuin jäin äitiyslomalle. Välillä olen harkinnut hakevani vakituista työtä, mutta olen sitten kuitenkin päättänyt jatkaa tällä tyylillä vielä jonkin aikaa. Nyt hain amk:hon hoitotyön koulutusohjelmaan aikuispuolelle ja jos he jostain kumman syystä mut opiskelemaan huolii, niin se tietää sitä, että keikkailu jatkuu ainakin muutaman vuoden eli ainakin opintojen ajan.

Olisi mukava kuulla muiden keikkatyöläisten mietteitä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Heip!

Täälä myös kokoaikainen keikkalainen!  ;) Olen tehnyt keikkatyötä yksityisen välitysfirman kautta  jo vuodesta 2005 alkaen.  Toimin tätä ennen vakiyökkönä (7 yötä, 6 vapaata), mutta kun tyttäreni aloitti koulun hain virkavapaata, käytännön syistä ja aloitin keikkailun. Ja sille tielle olen jäänyt!!!

Ole tehnyt keikkaa lähes joka puolelle; Hki:n mielenterveystiimeihin, yökotihoitoon (lähes kaikille alueille), kotihoitoon (useille eri alueille).

Sofianlehtoon, kiertävän yöhoitajan toimessa

Jorvin sairaalaan, monille eri kirugisille sekä sisätautiosastoille, myös tk osastojen puolelle.

peijaiksen sairaalan osastot...

Lisäksi yksityisasiakkaat ja monet eri yksityiset palvelutalot ym. ympäri hki-vantaa-espoo..

Olen koulutukseltani mielenterveyshoitaja (valm.-96).

Nyt opiskelen Stadiassa Sh:ksi syksystä 07 alkaen, joten keikkatyö rulettaa vielä pari vuotta!

Niin kuin totesit, oman elämäntilanteen mukaan työvuorot (ja ehkä hivenen parempi tuntipalkka...) ja se mitä itse tässä tilanteessa arvosta; monipuolisuus, uuden oppiminen ja leipiintymisen ehkäisy!!!!!!!!!!!!! ;D

Onnea, toivon että koulun ovi kolahtaa!

Onnistuneita keikkoja,

toivotellen anne

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

heippa, itse sain vihdoin ja viimein tehtyä ratkasuni keikkojen suhteen. Olin pitkäaikaissijainen palvelukodissa ja nyt olen irtisanonut itseni ja ilmoittanut muutamaan rekryfirmaan tietoni. Töitä riittää ja mielenkiintoista uutta pääsee tekemään. Aloitin opiskelut amk:ssa viime elokuussa ja tämä keikkailu sopii elämäntilanteeseeni hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:-Olen ollut turun kaupungilla jo 3 v pitkäaikaisena sijaisena, en ole saanut palautetta, että tekisin työni huonosti, mutta niin vaan kävi, että minut "yhtäkkiä muka unohdettiin"! Eli järkytys oli suuri, kun ei yhtäkkiä olekkaan töitä kesäksi! Olen tehnyt pitkäaikaista sijaisuutta virkavapaalla olevaa.

Kaikki osastot olivat jo sopineet kesän työt, joten, ei siitä sitten mitään tullut. Nyt ylihoitaja sitten "pitkin hampain" sijoittaa minut varahenkilöstöön. Todellista syytä siihen, miksi töitä ei nyt yhtäkkiä olekkaan, ei tule, siis harmittaa ja tajuan, että minua vedätetään 6-0! Vieläpä toteamus;"että sitten näemme, miten sinä sitten pärjäät tässä hommassa", tuli sellaisella äänen painolla, että olenkin ollut todella huono työntekijä.

Osastonhoitajalta ja aoh en ole saanut koko aikana palautetta, että tekisin huonosti työni. Mutta näin siis kohdellaan pitkäaikaista sijaista. Samaan aikaan julkisuudessa puhutaan että kuinka paljon tarvitaan hoitajia ulkomailta, mutta eipä vakinaisteta näitäkään, jotka jo tekevät työtänsä valittamatta. Ja kuinka monta päivää olen uhrautunutkaan ja tehnyt pitkää päivää eli 7-21! Olisikin kiva kuulla miten on toisten laita, ja onko saman kohtalon kokeneita?

Kysynkin, onko täällä joku joka tietää, miten kauan työnantaja, tässä tapauksessa kaupunki, saa ketjuttaa ennenkuin on pakko vakinaistaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:-Olen ollut turun kaupungilla jo 3 v pitkäaikaisena sijaisena, en ole saanut palautetta, että tekisin työni huonosti, mutta niin vaan kävi, että minut "yhtäkkiä muka unohdettiin"! Eli järkytys oli suuri, kun ei yhtäkkiä olekkaan töitä kesäksi! Olen tehnyt pitkäaikaista sijaisuutta virkavapaalla olevaa.

Kaikki osastot olivat jo sopineet kesän työt, joten, ei siitä sitten mitään tullut. Nyt ylihoitaja sitten "pitkin hampain" sijoittaa minut varahenkilöstöön. Todellista syytä siihen, miksi töitä ei nyt yhtäkkiä olekkaan, ei tule, siis harmittaa ja tajuan, että minua vedätetään 6-0! Vieläpä toteamus;"että sitten näemme, miten sinä sitten pärjäät tässä hommassa", tuli sellaisella äänen painolla, että olenkin ollut todella huono työntekijä.

Osastonhoitajalta ja aoh en ole saanut koko aikana palautetta, että tekisin huonosti työni. Mutta näin siis kohdellaan pitkäaikaista sijaista. Samaan aikaan julkisuudessa puhutaan että kuinka paljon tarvitaan hoitajia ulkomailta, mutta eipä vakinaisteta näitäkään, jotka jo tekevät työtänsä valittamatta. Ja kuinka monta päivää olen uhrautunutkaan ja tehnyt pitkää päivää eli 7-21! Olisikin kiva kuulla miten on toisten laita, ja onko saman kohtalon kokeneita?

Kysynkin, onko täällä joku joka tietää, miten kauan työnantaja, tässä tapauksessa kaupunki, saa ketjuttaa ennenkuin on pakko vakinaistaa?

Toivottavasti olet jonkun liiton jäsen? Kannattaisi ottaa tuossa kohtaa jo omaan luottamusmieheen ja katsoa nuo sijaisuuden syyt läpi. Rohkeasti puhelinta käteen ja rimpauta luottamusmiehelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen myös tehnyt pelkkää keikkatyötä 2v. Syynä keikkatyöhön on, että hoidan lapset kotona ja teen keikkaa iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Näin voisin jatkaa kyllä pidempäänkin, mutta kun noita pitkiä sijaisuuksia ja ihan vakitöitäkin on niin paljon tarjolla, niin vaikea niistä on enää kieltäytyä, kun joku mielenkiintoinen paikka on tarjolla.

Keikkoja olen tehnyt sisätautiosastolle, kotihoitoon, neurolle, dementiakotiin ja tk-vuodeosastolle. Olen tykännyt kyllä tehdä keikkaa. Siinä näkee monenlaisia paikkoja ja jos joku tuntuu kurjalta työpaikalta, niin sinne ei tarvitse enää mennä. Yhdessä paikassa taas tykkäsin niin olla, että kerroin sinne jo kuukautta aikaisemmin kaikki ne vuorot, mitä voin tehdä. Ja ne myös aina sain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Mulle tarjottiin just vakipaikkaa yhdestä keikkapaikasta, kohteliaasti kieltäydyin, pyysivät harkitsemaan edes loppuvuoden kestävää määräaikaista työsuhdetta, saisin "vapaat kädet" työvuorojen suhteen, eli saisin itse suunnitella omat työvuoroni. hetken aikaa mietin, mutta en sitten ottanut vastaan kun mielestni jo se olisi epäreilua muita kohtaan, että saisin itse suunnitella omat työvuoroni, muut joutuisivat joustamaan, ei mikään paras mahdollinen tilanne ajatellen työyhteisön sisäistä ilmapiiriä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Heippa,

itse olen valmistunut sairaanhoitajaksi vuonna 1996. Tämän jälkeen olen ollut noin 2,5 vuotta ns. vakituisessa työsuhteessa hoitopuolella ja muutaman vuoden "muualla". Nyt olen ihan täysiaikaisesti keikkaillut kähes kaksi vuotta ja elättänyt perheeni todella hyvin. Ja paikkaani en vaihtaisi mihinkään. Välillä jumittaudun mohonkin paikkaan hieman pidemmäksi aikaan keikalle. Vakipaikkoja tarjottu lähes viikottain, mutta järjestelmällisesti olen niistä kieltäytynyt. Palkkatasooni täytyy olla tyytyväinen, (viime vuoden (2007) verotettava ansio 100095 euroa) kyllä... luit oikein ja nollat paikallaan.

Ja kaiken lisäksi tykkään työstäni kun saan keikkailla. Pääsääntöisesti teen yötyötä, mutta valitusti myös päivä- ja ilatavuoroja. Jos paikka ja palkka on mieleinen.

Keikkaa teen Seuren, MedOnen, Mediverkon kautta sekä suoraan Hgin kaupungille ja Hus:lle sekä yksityiselle sektorille. Suosittelen...

Olen muutaman työkaverin saanut innostumaan keikkailusta ja ovat kyllä tulleet kiittelemään, että kaannustin heitä tekemään ratkaisun.

Tsemppiä kaikille hoitusuille; sekä vakkareille että keikkalaisille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä ei ole ollut riittävästi rohkeutta keikkalaiseksi. Vakituinen työsuhteeni on kestänyt 12 vuotta ja viime aikoina olen harkinnut keikkalaisen elämää. :D  Osaatteko kertoa miten käy esim. tilantessa jossa onkin sairaslomalla? Kelan päiväraha,omavastuuaika?  :-

Keikkalaisen elämä vaikuttaa kadehdittavalta, vapaus valita työympäristö,yes!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkatasooni täytyy olla tyytyväinen, (viime vuoden (2007) verotettava ansio 10095 euroa) kyllä... luit oikein ja nollat paikallaan.

Oletko varma että luin oikein ja nollat paikallaan, vai olenko minä vielä niin unessa etten näe kaikkia nollia? Koska 10095 € vuodessa ei kyllä vakuuta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkatasooni täytyy olla tyytyväinen, (viime vuoden (2007) verotettava ansio 10095 euroa) kyllä... luit oikein ja nollat paikallaan.

Oletko varma että luin oikein ja nollat paikallaan, vai olenko minä vielä niin unessa etten näe kaikkia nollia? Koska 10095 € vuodessa ei kyllä vakuuta.

ton verran opiskelijat tienaa vuodessa.. kyllä täyspainotteinen työntekijä pitäisi tienata yli 25k-30k euroa.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkatasooni täytyy olla tyytyväinen, (viime vuoden (2007) verotettava ansio 10095 euroa) kyllä... luit oikein ja nollat paikallaan.

Ööö, mä en kyllä tuohon summaan olisi tyytyväinen, itse tienaan lähes nelinkertaisesti tuon summan, tosin teen töitäkin monesti 70 h/vko..

huh.. jos oisit vakkari ja tekisit 70h/viikossa.. vois tulla aika moiset ylityökorvaukset.

KVTES: ylityöraja 229 t 30 min / 6 viikkoa. 70hx6vk=420h eli melkein 200h tulis 100% palkalla.. eihän tämä tietenkään onnistu kun on kaikki viikkolevot ja muut "päiväntasaukset" ja ylitöitä ei saa suunnitella. mutta nykyinen hoitajapula antaa kyllä mahdollisuuden tulla töihin myös ei sovittuina päivinä ja varmasti jonkunlaisen ylityön kertymän saa jos vaan halua on.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tuntuis hullulta raataa noin paljon kun verottaja vie suurimman osan tuloista.

Jaa, en tainnut puhua veroprosentistani mitään, enkä työmäärästä....kateellisten panettelua, että verottaja vie kaiken. ???Toki meillä Suomessa on progressiivinen verotus ja veroprosentti on suurempi mitä enempi tienaa, mutta kyllä ei se verottaja lähellekkään kaikkea vie. Minulla on ns. Freelancer-verokortti ja maksan joka työstä saman prosentin mukaan. Tuo on joku aataminaikainen käsitys, että ei kannata tehdä yli- tai listöitä, kun verottaja vie kaiken. Toki, jos teet lisäverokortilla niin siitä tilistä saattaa rapsahtaa rutkasti veroa, mutta se tasoittuu kyllä lopullisessa verotuksessa.

Eli kyllä itselläni käteen jää vielä reilut 5000 euroa kuukaudessa.

Ja blondi! kiitos kysymästä; en osaa sanoa kuinka monta tuntia teen viikossa töitä. Teen paljon yötyötä. Ja toki pidän lomaa. Juuri tammikuussa olin lähes kolme viikkoa Thaimaassa. Maalis-huhtikuussa olin lomalla ja kesänkuun alussa lähden viikoksi tai kahdeksi reissuun jonnekin välimerelle. Loppukesän teen sitten aika tuhdisti työtä, kun kesällä jaksan paremmin, kun on valoisaa. Mutta eihän sitä voi kieltää etteikö noita viikkotunteja kerry aika reippaasti. Toki koitan kerätä reilusti aina pyhiä jne.  Mutta tykkään tehdä keikkatyötä ja olen löytänyt mieluisia paikkoja ja teen hommaa ihan omasta halustani. Harvoin ns. v....taa lähteä töihin. (toki jotain työtä on pakko tehdä, kun eläminen ei ihan ilmaistakaan ole).

Joku kirjoitti noista ylitöistä....se olisikin huippua, kun saisi vielä ylityökorvaukset. Toki siellä sitten tulisi työaikalait jne vastaan. Ylityökorvauksia ei juurikaan viime vuonna tullut maksuun (puhutaan ihan parista tonnista). Keikkafirmat mahdollistavat nyt halutessa työnteon vaikka ilman vapaita, kun tekee eri firmoille. Toki jotkut osastot antavat ns. omien hoitajien ottaa listalta lisävuroja, kun sijaisia ei kertakaikkiaan saa.

Kesäksi menen paikkaan, jossa saa tehdä töitä niin, että yksi viikkolepo toteutuu. Ylimääräisistä maksetaan ylityökorvaukset sekä yksityisen tessin hälytyraha (summaa en tiedä) sekä sen talon oma ns juustoraha, joka on  50 euroa.

Mutta jokainen taaplaa tyylillään...joku arvostaa vapaa-aikaa, joku rahaa, joka mahdollistaa erinälaisiä asioita ja sitten siltä väliltä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Lähinnä vastasin siihen uskaltaako heittäytyä pelkästään keikkaliseksi. Itse en vaihtaisi päivääkään pois. Toki aikansa kutakin, jossakin vaiheessa varmasti sitten taas etsin vakityötä (mutta kenties keikkailen rinnalla).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen myös tehnyt pari vuotta töitä freelancerina sairaanhoitajana ja tuntiopettajana.. Tuo 100 000 euroa tuntuu kyllä ihan mahdottoman suurelta summalta. Itse en pääse edes puoleen tuosta vuosiansiosta..Mitä keikkafirmat maksavat per tunti?  Itse en ole henkilöstövuokrausfirmojen listoilla, koska tänne Länsi-Suomeen yrityksistä huolimatta ks. olevat firmat eivät ole saaneet sopimuksia työnantajien kanssa aikaiseksi. Täällä otetaan vielä kaikki irti työntekijöistä-mutta jossakin vaiheessa tilanteen on muututtava myös täällä.

Hoidan itse suhteet työnantajiin paljolti sähköpostin välityksellä ja homma on toiminut hyvin. Teen töitä niin paljon kuin haluan ja siellä missä haluan. Lomat saan pitää myös haluamassani kohdassa-enää ei tarvitse viettää juhlapyhiä töissä jos en halua. Lisäksi jatko-opiskelu sujuu tällä mallilla hyvin ja monipuolista työkokemusta karttuu siinä sivussa :)

Minulla on käytössä myös freelancer-verokortti, josta otan kopion eri työnantajille ja samalla veroprosentilla menee koko ajan. Itse on huolehdittava vain siitä, että vuosityöraja ei ylity. Kätevä keksintö.

Itse en aio hakea sairaanhoitajan toimea, vaan teen tätä keikkahommaa niin kauan kuin valmistun opettajaksi. Ja myös sen jälkeen aion keikkailla, jotta pysyn kärryillä niistä asoista joita opetan. Ilman omaa ammattitaitoa ei voi opettaa mielestäni ammattia muille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän tuo 100 000 euroa tuntuu todella kovalta summalta. Se tekee sen ~ 8500 euroa kuukaudessa. Pelkkiä yövuoroja tekemällä normaalilistaa voi tienata sen ~ 3500 euroa. Eli tuossa joutuisi painamaan töitä kolmesta viikosta vähän reilu kaksi viikkoa. En kyllä itse jaksaisi, mutta kuten sanoit, jokainen dablaa tyylillään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän tuo 100 000 euroa tuntuu todella kovalta summalta. Se tekee sen ~ 8500 euroa kuukaudessa. Pelkkiä yövuoroja tekemällä normaalilistaa voi tienata sen ~ 3500 euroa. Eli tuossa joutuisi painamaan töitä kolmesta viikosta vähän reilu kaksi viikkoa. En kyllä itse jaksaisi, mutta kuten sanoit, jokainen dablaa tyylillään.

Jep, jep...paljonhan se on ja tokkopahan tuohon enää kykenen...en toki tavoittelekaan moista. Vähemmäläkin tulee toimeen. Just, se tekee bruttona 8341 euroa/kk, jos laskee kahdellatoista kuukaudella. Mutta täytyy muistaa, että siinä lomarahat ja korvaukset mukana.

Ja kuule ei taida riitää ihan edes tuo laskenta kolmesta viikosta kaksi viikkoa töitä. Mutta, jospa ne ovatkin ne luvat suuret korotukset, jotka nyt alkaa näkyä  :) eli odottakaa vaan.

Ja juuri näin, jokainen tekee sen mitä jaksaa, kykenee ja haluaa. Minulle on nyt sopinut tämä ja olen sen tehnyt vapaa ehtoisesti ja vieläpä aika iloisin mielin.  Kovasti en työpaikalla laulele tuloistani, koska voittepa vain arvailla mitä se aiheuttaa. Sekin jo saa närää aikaiseksi, kun joku hoksaa, että olet vaikka vuoron päätteeksi menossa toiselle keikalle. Sitä en vain ymmärrä miksi sitä pidetään aina niin negatiivisenä asiana. Kuulee kommentteja tyyliin; et mulla on kyllä muutakin elämää jne. Työorjentoituneita immeisiä katsotaan aina jotenkin negatiivisten silmälasien lävitse. Ja taitaahan se siltä osin aiheuttaa kateutta, että sitä rahaa on joskus hieman enemmän käytettävissä. Joskin kolmen murkun äitinä raha ei kauaa vanhene kukkarossa. Mutta sellaista, nauttikaamme kaikki niistä mahdollisuuksista mitä meillä on ja hyödyntäkäämme ne itsellemme parhaalla tavalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sekin jo saa närää aikaiseksi, kun joku hoksaa, että olet vaikka vuoron päätteeksi menossa toiselle keikalle. Sitä en vain ymmärrä miksi sitä pidetään aina niin negatiivisenä asiana.

Muuten ihan ok, mutta sitäkin on nähty että joku tulee suoraan yövuorosta tekemään tuplavuoron meillä, eikä silloin uskalleta hirveästi luottaa tähän koko yön valvoneeseen keikkalaiseen tai antaa hänelle paljon vastuuta tai kriittisiä potilaita ja vaativampia työtehtäviä. Se lisää tietenkin muiden taakkaa, joka on jo ennestään aikamoinen. Toinen ongelma on, että ympäri vuorokauden keikkaa tekevä sijainen tulee myöhässä ja lähtee liian aikaisin, jos keikkoja on eri sairaaloissa. Tämäkin kuormittaa muita. Tämä ongelma ei koske läheskään kaikkia keikkalaisia, mutta kyllä niitä jotka tekevät monta vuoroa peräkkäin eri taloissa ja eri firmoille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sekin jo saa närää aikaiseksi, kun joku hoksaa, että olet vaikka vuoron päätteeksi menossa toiselle keikalle. Sitä en vain ymmärrä miksi sitä pidetään aina niin negatiivisenä asiana.

Muuten ihan ok, mutta sitäkin on nähty että joku tulee suoraan yövuorosta tekemään tuplavuoron meillä, eikä silloin uskalleta hirveästi luottaa tähän koko yön valvoneeseen keikkalaiseen tai antaa hänelle paljon vastuuta tai kriittisiä potilaita ja vaativampia työtehtäviä. Se lisää tietenkin muiden taakkaa, joka on jo ennestään aikamoinen. Toinen ongelma on, että ympäri vuorokauden keikkaa tekevä sijainen tulee myöhässä ja lähtee liian aikaisin, jos keikkoja on eri sairaaloissa. Tämäkin kuormittaa muita. Tämä ongelma ei koske läheskään kaikkia keikkalaisia, mutta kyllä niitä jotka tekevät monta vuoroa peräkkäin eri taloissa ja eri firmoille.

No, mielestäni jokainen ammattillinen sairaanhoitaja tietää, että työvuorossa tehdään töitä eikä sinne mennä nukkumaan tai nuokkumaan. Samahan se koskee ns. vakkareita jotka jäävät tekemään tuplavuoroja. Kyllähän sitä järkikin jo sanoo, että yövuorosta ei ole kovinkaan helppoa tai järkevää jäädä/mennä aamuvuoroon töihin.

Minulle sopii mainiosti, että teen ennen ensimmäistä yötä iltavuoron alle ja se ei kyllä työtehoani vähennä yhtään (omasta mmielestä). Mutta ei sitä ennen jokaista yövuoroa voi tehdä.

Itse en henk. kohta useinkaan ole joutunut lähtemään aiemmin tai mennyt myöhässä. Joskus on soitettu yökeikalle klo 21.30, kun vuoro olisi alkanut klo 21. Tai jos olen ollut illasta ja on soitettu yöksi niin olen kertonut olevani muualla sanonut ehtiväni vaikka klo 21.10. Silloinhan osasto tekee päätöksen haluaako ko. keikkalaisen tulevan vai ovatko ilman.

Se on vähän kaksi piippuinen juttu; toisella kädellä valitellaan, että kun ei saa sijaisia ja toisella sitä, että tekevät useaan paikkaan. Keikkailen työnkuva on vain sellainen, että hän tekee moneen paikkaan. Eikä se sitä tarkoita läheskään aina, että teet ympäripyöreitä päiviä. Yleensä on niin, että kun soitellaan keikalle ja kerron olevani muualla niin tarjotaan vaikka mitä mahdollisuuksia tulla töihin. Eli voit tulla myöhemmin, lähteä aiemmin jne. Eli sillloin vika ei ole pelkästään siellä keikkalaisen päässä.

Toki olen itsekin törmännyt tuohon Blondin mainitsemaan ongelmaan ja ymmärrän pointtisi tuossa kirjoituksessasi.

Minulla on ainakin niin monta eri keikkapaikkaa, että pystyn tarvittaessa hyvin vaihtamaan vuorot niin, että olen ruodussa sovitussa ajassa. Ja eihän se tosiaan sitä tarkoita, että teet aina vuoroja putkeen, vaan lähinnä että keikkailet eri paikkoihin eri päivinä. Toki on niihinkin törmätty, jotka nukkuvat jopa päivävuorossa työpaikallaan väsymystään. :).

Mutta sellainen näkökanta vielä, että jos ns. keikkalainen tai tyyppi joka tekee normaalia listaa enempi töitä on joskus väsynyt (joka luonnollista) tai sattuisi sairastumaan, niin syy on heti se, että teet liikaa töitä. Mutta jos normaalia listaa tekevä ihminen on väsy niin sitä ei ihmetellä yhtään.

Tuo lauseeni, että ei viitsi kovasti mainostaa missä ja miten tekee töitä tarkoitti sitä, että ihmiset ovat pirun kateellisia siitä, että joku tekee enemmän töitä, joka luonnollisesti tarkoittaa, että tienaa enemmän?!?!

Itse koitan pitää siitä periaatteesta kiinni, että hoidan työt niin hyvin, ettei kukaan pääse mnainitsemaan, että tulee tänne notkumaan ja toisaalta en paljon laulele työpaikalla minkäverran teen töitä. Se kyllä usein toisia tuntuu kovasti kiinnostavan.

Mutta, mutta...tämä ongelma ei tule ihan lähiaikoina poistumaan eli se, että keikklaisia on (hyviä ja vähemmän hyviä). Työvuoroja sumplitaan jne. Huutava työvoimapula tulee vain yltymään.

Omalta osaltani olen kyllä saanut erittäin paljon positiivista palautetta työstäni niin työnantajalta kuin potilailtakin. Olen sanonut tutuille hoitajille (jononkin olen keikkaillut yli kymmenen vuotta), että kun alan olla kärttyinen ja väsynyt niin sanokaapa, että nyt pidä muija vähän lomaa.

Mutta...edelleenkin työniloa kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Missäs vaiheessa sä niitä kolmea murkkuikäistä ehdit nähdähuh.gif

Ja mä kun luulin tekeväni paljon töitä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Tuulitukka :)Vastauksesi olivat perusteellisia ja toit vielä esiin ongelman jonka olemassa olosta en edes tiennyt; keikkalainen joutuu puolustamaan valintaansa ;D tai sitten se oli tuo sinun vuosiansiosi...

Tehdystä työstä pitää maksaa kunnon palkka ja epätyypillisistä työajoista oikeat korvaukset. Haaveilen ja ideoin itse tulevaisuutta keikkalaisena valinnanvapauden ja vastuun kevenemisen vuoksi. Ovatko kokemuksenne sellaisia että työtä löytyy riittävä määrä ja työasioita ei vuoron loputtua tarvitse miettiä?

Miten Tiituska 35 työt ovat riittäneet Länsi-Suomessa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Keikkalaisen arkea: Nyt takana 5 yövuoroa, tänään vielä iltavuoroon klo 14, la ja su iltavuorot, ma ja ti aamuvuorot, ke yövuoroon, to nukkumispäivä, pe la ja su aamuvuorot, ma vapaa..

Miksi ihmeessä teet tuollaisia työputkia- eihän tuollasta kukaan jaksa painaa.. :-

Mä teen ainakin usein niin, että teen välillä tosi tiiviitä viikkoja mutta pidän myös pitkiä noin viikon pituisia vapaita.

Miten Tiituska 35 työt ovat riittäneet Länsi-Suomessa?

Töitä on riittänyt hyvin,kiitos. Teen keikkaa esim. Satks:ssa, PKS:ssa, Tk:n päivystyksessä.. Vaatii kylläkin omaa aktiivisuutta, että saa homman pyörimään.. Satks:aan on nyt perustettu uusi rekrysysteemi, kannattaa käydä jättämässä avoin hakemus www.satshp.fi ja PKS:ssa toimii oma työhönotto. Mulle olisi ainakin töitä ympäri vuorokauden jos haluaisin.. Tilanne on täällä sijaisten kohdalla koko ajan paranemaan päin-työvoimapula on iskenyt jo tännekin. Meikäläiset, pitkän työkokemuksen omaavat- jotka, emme perehdytystä tarvitse niin paljon kuin opiskelijat/vastavalmistuneet olemme kovaa valuuttaa..Ei valittamista  ;D

Mulla yleensä sellainen taktiikka, että teen vähän pidemmän sijaisuuden max. 3kk:n sopparin esim. 50%:n työaika tai toimin sivutoimisena tuntiopettajana max 16 h/ viikko ja teen siihen lisäkeikkaa. On selvempää, että tulot eivät ole yhtä sillisalaattia tuolta ja täältä kokonaan.

ps. Vielä sellainen vinkki, että keikkalaisen kannattaa visusti pitää suunsa kiinni muista työpaikoistaan ja projekteistaan. Satakuntalaiset sattuvat olemaan vähän mielettömän kateellista porukkaa..nimim."kokemusta asiasta omaava"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...