pirrii Posted April 14, 2008 Posted April 14, 2008 Kävinpä työpaikkahaastattelussa.. hoivakotiin, iso ketju. Työhaastattelija kysyi: Oletko terve? Lienee kuuluu enemmän työterveyshuoltoon tämä kysymys. Hain sairaanhoitajan paikkaa, ohje työnantajalta: hyvin menee, kun et veljeile liikaa lähihoitajien kanssa! Että tällaista tiimivastaavan työtä olisi ollut tarjolla. Arvatkaapa kiinnostiko. Eipä ihme jos porukat vaihtuu.
Lääkärihoitaja Posted April 14, 2008 Posted April 14, 2008 Mielenkiintoista. No mitä vastasit kysymykseen terveydestä? Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
pirrii Posted April 14, 2008 Author Posted April 14, 2008 No ällistyin todella. Tätähän ei saisi kysyä.. Sanoin, että "olen terve. Mitä nyt hulluusvikaa on, vaan niinhän se on että nykyään täysin terve ihminen on sairas." HEH HEH. Että tsoukilla.
Cinnamon Posted April 14, 2008 Posted April 14, 2008 Entä jos ois ollu oikeesti sairas?!?! siis joku perussairaus, oisko se pitäny sanoa kysyjälle? vai valehdellako että terve oon. Outoo karsintaa...
Vampirella Posted April 14, 2008 Posted April 14, 2008 Entä jos ois ollu oikeesti sairas?!?! siis joku perussairaus, oisko se pitäny sanoa kysyjälle? vai valehdellako että terve oon. Outoo karsintaa... Sairauden takia ei saa erotella ihmisiä työhakuvaiheessa. Tätä varten valinta on yleensä ehdollinen, kunnes valittu toimittaa lääkärintodistuksen terveydentilastaan. Todistusta en ole koskaan joutunut toimittamaan työnantajalle, vaan hän on saanut tiedon siitä työterveydenkautta (eli jos olen ollut sopiva työhön). Työnantajalle ei tarvitse kertoa mitään pitkäaikaissairauksista, koska sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä työnhakemisen ja sen saamisen kanssa. Nämä kysymykset kannattaa kiertää varoen, ettei tule kuitenkaan puhuttua sitä muunneltua totuutta. Valehtelu ei kannata sekään, mutta omien oikeuksien tiedostamisella ja yhteisillä pelisäännöillä pääsee pitkälle. Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.
JaJoDa Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Erikoista tosiaan. Mua kiinnostaisi tietysti hirveesti tietää mikä firma oli kyseessä ja missäpäin suomea?
ankku Posted May 21, 2008 Posted May 21, 2008 Olen itse ollut useammassa haastattelussa mukana työpaikan edustajana ja kommentoisin muutamaa asiaa. Työnantajalla on oikeus tietää, onko työntekijällä sellaisia sairauksia, jotka voivat haitata kyseisen työtehtävän suorittamista. Työnantaja ei voi esittää suoraan kysymystä, että onko työntekijä terve/sairas, mutta voi kysyä esim. millaiseksi kokee terveydentilansa. Haastateltava voi tietysti sanoa mitä vaan, mutta itse en ole ikinä törmännyt tilanteeseen, jossa haastateltava olisi valehdellut terveydentilansa ja jäänyt sitten "kiinni" työhöntulotarkastuksessa. Kyllä myös tämänkin asian suhteen kannattaa olla rehellinen puolin ja toisin. Työnantajalle uuden työntekijän hakuprosessi on tosi iso ja aikaa vievää prosessi, jo ten on sekä työnantajan (että tottakai myös työntekijän etu), etteivät mahdolliset ongelmat jotka haittaavat, tai jopa estävät työtehtävän suorittamista, ilmenisi vasta työhöntulotarkastuksen jälkeen, jolloin haku joudutaan pahimmassa tapauksessa aloittamaan alusta.
OldOne Posted May 21, 2008 Posted May 21, 2008 Työnantajalle uuden työntekijän hakuprosessi on tosi iso ja aikaa vievää prosessi, jo ten on sekä työnantajan (että tottakai myös työntekijän etu), etteivät mahdolliset ongelmat jotka haittaavat, tai jopa estävät työtehtävän suorittamista, ilmenisi vasta työhöntulotarkastuksen jälkeen, jolloin haku joudutaan pahimmassa tapauksessa aloittamaan alusta. Tuota asiaa varteen työnantajalla on oikeus pyytää lääkärintodistus valitulta jossa lääkäri arvioi onko hakija soveltuva siltä osin tehtävään. Sen pitää riittää työnantajalle. Lääkärintodistuksessa ilmaistaan vain kyllä/ei periaatteella, työnantajalle menevässä kappaleessa ei eritellä sairauksia tms. Mitään sairaushistoriaa ei todellakaan tarvitse työnantajalle kertoa.
Guest Koivu Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Muistaakseni työhöntulotarkastuksessa harkiten tehty asioiden salaaminen voi johtaa työsuhteen purkuun. Kärjistetty esimerkki: psykiatriseen hoitotyöhön hakeva hoitaja ei kerro sairastavansa jotain sellaista vakavaa mielisairautta, joka estäisi työnteon. Minulla on pitkäaikaissairaus. Siitä on muodostunut pysyvä ja ehdoton este somaattisen hoidon tekemiselle. Olen miettinyt, miten joskus ehkä joudun muotoilemaan mahdolliselle sosiaali- tai terveysalan työnantajalle, että ei minulla mitään hirveän vakavaa ole (mitä nyt hankalaoireinen kollagenoosi).
Samovaari Posted May 23, 2008 Posted May 23, 2008 Yleensä toimeen/virkaan valitulta vaaditaan lääkärin todistus terveydentilastaan. Työhön tulo haastatteluun se ei kuulu.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now