Jump to content
MAINOS

Onko toimenpiteiden seuraaminen vaikeaa, hirvittääkö??


Lähäri-06

Recommended Posts

En tiedä mihin alueeseen kaikessa kummallisuudessa kysymykseni kuuluu, mutta eiköhän se sitten oikeaan paikkaa siirretä..?? Eli, onko kenelläkään käynyt harjoittelussa/ työpaikalla niin, että jokin toimenpide olisi "hirvittänyt" tai tehnyt pahaa katsellessa..? Itse olen monesti miettinyt, että jos joskus pääsisin opiskelemaan haluamaani alaa niin kuinkahan harjoittelu jossain leikkurissa/ tai ea-päivystyksessä "onnistuu" Siellä kun vastaan voi tulla ihan mitä vaan... Tai siis, kyllä onnistuu sitä en epäile(tai siis epäilen hieman  :- ). Onko "normaalia" että jotkut tilanteet saavat vatsan kääntymään tai olon tuntumaan muuten tukalalta? Oppiiko tilanteita kestämään vai olenko ajautumassa väärälle uralle?  huh.gif

Kaikki mikä saavutetaan helposti, ilman työtä, edustaa jo sinänsä hyvin epäilyttäviä arvoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 56
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Eli, onko kenelläkään käynyt harjoittelussa/ työpaikalla niin, että jokin toimenpide olisi "hirvittänyt" tai tehnyt pahaa katsellessa..?

Mikään ei tee pahaa, mutta lima(se paksu, ei sylki) saa minut edelleen skarppaamaan ja kovin. Se yököttää. Siis sen fyysinen näkeminen ja venyminen.

En tiedä, totunko koskaan?

Sivusta seuratessa moni asia tuntuu pahemmalta, kun joutuu/pääsee itse tekemään, joutuu keskittymään muuhun kuin tuntemaan pahaa oloa tms.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sitä potilaan luona skarppaa ja vähättelee ("ei tässä nyt mitään, anna tulla vaan") vaikka tulis mitä eritettä. Huoneen ulkopuolella voi sitten nyrpistää naamaa. Tosin enää ei tunnu missään vaikka tulis mitä alapään eritettä, kätilönä niihin on jo tottunut. Yläpäästä tulevat limat ja oksut pistää vähän nieleskelemään mutta kyllä sitä sitten kun itse hoitaa potilasta, niin se oma olo jää taka-alalle kun keskittyy potilaan hyvään oloon.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä esim. kuolleen näkeminen ei tuota tuskaa, mutta sitten kun näki kuinka ambulanssikuskit vainajaa pyöritti ja sen jälkeen levisi asuntoon erittäin epämielyttävä haju...Vatsa tuntui kääntyvän ympäri ja tajun katoavan(pysyin kyllä tolpillani, mutta jouduin kyllä poistumaan huoneistosta) Olen kyllä vainajia nähnyt ja kaksi laittanutkin kauniiksi ennen omaisten tuloa, mutta joka kerta on ollut aikamoista nieleskelemistä. Luulisi jo pikku hiljaa tottuvan. Sen vuoksi olen miettinyt kuinka vatsalle käy jossain leikkurissa tai jos joku vuotaa oikein paljon verta.  Jotenkin "hypnotisoin" itseni pahoinvoivaksi ennen kuin mitään on vielä alkanut tai tapahtunut. Haavanhoidot alkavat jo sujua( juuri niin, että itse tekee), mutta niistäkin lähtevä haju saa kyllä nieleskelemään..  ;D Olisi kiva kuulla löytyykö konkareilta mitään "poppakonsteja"  kuinka tilanteista selviää

Kaikki mikä saavutetaan helposti, ilman työtä, edustaa jo sinänsä hyvin epäilyttäviä arvoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä esim. kuolleen näkeminen ei tuota tuskaa, mutta sitten kun näki kuinka ambulanssikuskit vainajaa pyöritti ja sen jälkeen levisi asuntoon erittäin epämielyttävä haju...

Ei ole huonoa tehnyt, mutta muuten "järkytyin" siitä miten hautausurakoitsijat käsittelee vainajia. Olen ollut useasti paikalla kun hautausurakoitsijat ovat hakeneet ruumista tai tuoneet sitä poliisien kanssa. On aivan järjetöntä se heittely ja runnominen mitä ne tekevät. Mm. pudotetaan ruumis alas paareilta kylmiön pedille (n puoli metriä) kun ei viitsitä nostaa yms. Eihän ne ruumiit mitään tunne, mutta jotain järkeä sentään hommaan.

Kerran vähän tuntui ikävältä, kun olin avutamassa polvipunktiossa. Tuli muistot mieleen omasta polven punktoimisesta ja siitä kun lääkäri ei oikein onnistunut ekalla kerralla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Räkä ja oksennus pistää yökkimään ja poistumaan paikalta.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole huonoa tehnyt, mutta muuten "järkytyin" siitä miten hautausurakoitsijat käsittelee vainajia. Olen ollut useasti paikalla kun hautausurakoitsijat ovat hakeneet ruumista tai tuoneet sitä poliisien kanssa. On aivan järjetöntä se heittely ja runnominen mitä ne tekevät. Mm. pudotetaan ruumis alas paareilta kylmiön pedille (n puoli metriä) kun ei viitsitä nostaa yms.

Parikymmentä vuotta olen hautausurakoitsijoita ja vainajankuljettajia satunnaisesti auttanut nostoissa yms, mihinkään törkeään en ole vielä törmännyt. Olisikohan nyt yksittäisestä tapauksesta kuitenkin kyse..?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole huonoa tehnyt, mutta muuten "järkytyin" siitä miten hautausurakoitsijat käsittelee vainajia. Olen ollut useasti paikalla kun hautausurakoitsijat ovat hakeneet ruumista tai tuoneet sitä poliisien kanssa. On aivan järjetöntä se heittely ja runnominen mitä ne tekevät. Mm. pudotetaan ruumis alas paareilta kylmiön pedille (n puoli metriä) kun ei viitsitä nostaa yms.

Parikymmentä vuotta olen hautausurakoitsijoita ja vainajankuljettajia satunnaisesti auttanut nostoissa yms, mihinkään törkeään en ole vielä törmännyt. Olisikohan nyt yksittäisestä tapauksesta kuitenkin kyse..?

Vähän ot, mutta mulle on ihan sama miten pyöritellään sen jälkeen kun poistun täältä.

Varmaan ihan kiva, että sen ajan kun ollaan siellä missä kupsahdettiin, niin homma hoidetaan kauniisti, jo ihan omaistenkin takia, vaan sen jälkeen reippaasti tuhkaan, tahi multaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eristyshoitaja

Mä olen huomannut että hajujen sieto on huonontunut sitten tk vuodeosastoharjoittelun opiskeluaikana vuonna 2000. Meilläkin törmää eritteisiin ja niiden tuomiin "aromeihin" varsinkin eristystiloissa. Siellä on väliin sellaiset aromit että oksat pois ;D oon huomannut että jos alkaa yökkäyttää, kuten kunnon löyhkä tekee, käyn haukkaamassa raitista ilmaa ja sen jälkeen kärsin olla hajussa yökkäilemättä sen aikaa kun on tarvis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aijoo, kun eräältä potilaalta opiskeluaikoinani tuli syöpäkasvaimet mahasta läpi, niin se haju teki heikkoa myös.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole huonoa tehnyt, mutta muuten "järkytyin" siitä miten hautausurakoitsijat käsittelee vainajia. Olen ollut useasti paikalla kun hautausurakoitsijat ovat hakeneet ruumista tai tuoneet sitä poliisien kanssa. On aivan järjetöntä se heittely ja runnominen mitä ne tekevät. Mm. pudotetaan ruumis alas paareilta kylmiön pedille (n puoli metriä) kun ei viitsitä nostaa yms.

Parikymmentä vuotta olen hautausurakoitsijoita ja vainajankuljettajia satunnaisesti auttanut nostoissa yms, mihinkään törkeään en ole vielä törmännyt. Olisikohan nyt yksittäisestä tapauksesta kuitenkin kyse..?

Olen itse ollut myös todistamassa vainajan hakua kylmiöstä, jossa kovakouraisesti vedettiin vainaja pedille siitä mistä nyt äkkiä kiinni saatiin. Pahat fiilikset jäi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole huonoa tehnyt, mutta muuten "järkytyin" siitä miten hautausurakoitsijat käsittelee vainajia. Olen ollut useasti paikalla kun hautausurakoitsijat ovat hakeneet ruumista tai tuoneet sitä poliisien kanssa. On aivan järjetöntä se heittely ja runnominen mitä ne tekevät. Mm. pudotetaan ruumis alas paareilta kylmiön pedille (n puoli metriä) kun ei viitsitä nostaa yms.

Parikymmentä vuotta olen hautausurakoitsijoita ja vainajankuljettajia satunnaisesti auttanut nostoissa yms, mihinkään törkeään en ole vielä törmännyt. Olisikohan nyt yksittäisestä tapauksesta kuitenkin kyse..?

Useamman kerran (n 10-15) kertaa olen asiaa ollut todistamassa. Kyseessä ovat olleet kolmen eri hautausurakointifirman "omistajaporras". Muut palkolliset ja toiset firmat ovat kyllä käsitelleet ihan asiallisesti.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäiseen asiaan (joka nyt ei AINAKAAN kuulu terveydenhoitotyö -alueelle mutta samapa se :-)). Minua kammottaa monikin asia, jota en haluaisi oikeastaan nähdä enkä kokea. Vaikeat vammat, ihminen tosi tuskissaan jos ei voi auttaa, verityhjiö (ajatuksena kamala), eritteiden hajut, selkäytimeen kajoaminen, täysin taju kankaalla oleva nukutettu potilas jota siirrellään, kynnen poisto, massiivinen hilseily...

Nämä ja moni muu tuntuu ajatuksena pahalta, mutta jo minun minimaalisella kokemuksellani voin sanoa, että kun on "töissä", niin suhtautuminen on jotenkin erilaista. Siinä on jossain hoitajan roolissa - vaikka samalla itsenään - joka suojaa. Asioita katsoo eri silmällä.

Kyllä hoitajakin voi saada kylmiä vareitä tai voida pahoin, niinkuin tässä on jo vastattukin. Mutta ei se niin todenäköistä ole, luulen, kuin mitä kuvittelet.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan Jioa, sama homma mikään ei oo kamalampaan ku läpi kasvaneen syöpä kasvaimen hoito. Lisäksi palaneen ihon haju viedessä pt:sta leikkuriin saa voimaan pahoin. Sekä veri kun sitä on niinku usean neliön alalla huoneessa ja osin ehtinyt jämähtämään kiinni lattiaan seinään ym.

Opiskelu aikana mulla oli toi ompeleiden poisto sellainen että teki pahaa. (se kun vedetään se lanka pois ihon alta, yök mitkä vilun väreet)

Yks kaveri ei sit taas voinu ottaa hammas proteeseja käteensä ku se oksetti. (kyllä hampaat suussa pesi mutta sitte ku ne oli omassa kädessä voi pahoin)

yksi työkaveri taannoin sanoi että hänen tekee pahaa kun joutuu  mies puolisen potilaan parran ajamaan. (hoitaja nainen)

Suureksi osin työkavereita kun on kuunnellu niin eniten etoo toi LIma ja kunnon oksennus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jännä juttu tuo oksennus, pahaa tekee, paitsi jos muksut oksentaa niin ei tee yhtään huonoa, mutta jos esim. ukko krapuloissaan oksentaa vessassa niin oma maha käntyy ympäri  ;). Tai jos töissä asiakas yökkii niin minä myös. Kunnon limaa en ole vielä päässyt näkemään, mutta useimmat kertovat sen tekevän huonoa ja haisevan ihan kamalalle! Oma ongelmani on siis se, että urahaaveet ja kuinka sen nyt sanoisi.."kykenevyys" työtilanteisiin ovat ristiriidassa. Tai enhän sitä vielä ihan varmasti voi sanoa, kun en vielä moneenkaan tilanteeseen ole päässyt mukaan. Haluaisin siis toimia akuuttipuolella tai juuri leikkurissa tai teholla tai sairaankuljetuksessa, mutta kuinkahan vatsa ja pää kestää... No joka tapauksessa hakupaperit ovat lähteneet Amk:iin eli eikun sisulla ja kovalla halulla eteenpäin, eiköhän ne ruumiinjäsenet seuraa mun mukana!

Kaikki mikä saavutetaan helposti, ilman työtä, edustaa jo sinänsä hyvin epäilyttäviä arvoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisessä työssä pääsee vähällä ja ällöttäviä juttuja ei juurikaan vastaan tule. Hoitajan vastaanotolla tuli kuitenkin jokin aika sitten vastaan asiakas, joka sai mut yökkäilemään. Vanha mummo, joka haisi voimakkaasti tupakalle, vanhalle viinalle ja samat vaipat oli käytössä jo viidettä päivää. Tähän lisäksi vaatteet, joita ei hajusta ja ulkonäöstä päätellen varmaan turhan usein oltu pesty. Onneksi mulla oli reippaita opiskelijoita, jotka hoiti homman ja ohjaaja sai yökkiä taka-alalla ::)

Yleensä oksennus ja lima oli pahimpia mulle opiskeluaikana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ällöttävintä mitä olen nähnyt ja haistanut oli pappa päivystyksessä, joka oli erakkona elellyt kotvan aikaa kera useamman kissaystävänsä..Haju oli kammottava ja vaatteet "kasvaneet" ihoon kiinni. Raskaana olevan kollegan kanssa vedimme kaikki löytyvät eristysvermeet päälle ja kaksi maskia päällekkäin, kun saimme toteuttaa kutsumustamme ja lähteä pesemään tätä pappaa..

Vaatteet saimme papalta kuorittua vielä jotenkin saksia apuna käyttäen. Ongelmat vatsan nurinpäin käännön kanssa alkoivat, kun lähestyimme papan sukkia. Tavalliset sakset eivät purreet-kipsisaksilla irroitimme sukat jaloista ja silloin siunatussa tilatussa ollutta kollegaa vietiin, kun toisesta jalassa kuhisi armeija kärpäsen toukkia...Itsekin kävin pari kertaa haukkaamassa happea kylppärin ulkopuolella..

Tuollaisissa tilanteissa ei auta mikään muu, kuin täydellisesti suggestoida itsensä pois tilanteesta ja ajatella, että ne kiemurtelevat kärpäsentoukat ovat vaikkka sattumalta papan sukkiin joutuneita riisejä-liikkuvia sellaisia....Jäk, vieläkin tekee pahaa..

Miten vanhus voidaan päästää tuollaiseen kuntoon, tässä "hyvinvointiyhteiskunnassamme"  kun ateriapalvelu oli käynyt kerran päivässä viemässä ruokaa??  Täydellistä välinpitämättömyyttä, jota seliteltiin papan päättäväisellä luonteella, järkyttävä kokemus kaiken kaikkiaan..

Olin tyytyväinen, kun törmäsin tähän pappaan keikalla pitkäaikaisosastoilla- oli puhtaat sukat jaloissa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanha mummo, joka haisi voimakkaasti tupakalle, vanhalle viinalle ja samat vaipat oli käytössä jo viidettä päivää. Tähän lisäksi vaatteet, joita ei hajusta ja ulkonäöstä päätellen varmaan turhan usein oltu pesty.

Tuon sellaista perussettiä mitä sairaankuljetuksessa tulee aina viimeistään parin kuukauden välein vastaan

Itselle tulee muutama keikka mieleen jolloin on meinannut yrppä lentää:

Itsemurhakandi joka oli lukinnut itsensä pieneen vessaan, vetänyt kätensä kyynärtaipeisiin asti auki, menettänyt tajun ja paskonut alleen. Oi sitä aromien harmoniaa...

Potilas, jolla oli verenvuoto suussa jossain ja joka alkoi oksentamaan sellaisia pingipallon kokoisia hyytymiä.

on niitä muitakin tilanteita tullut vastaan, mutta nuo kaksi tulivat ensimmäisenä mieleen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ällöttävintä mitä olen nähnyt ja haistanut oli pappa päivystyksessä, joka oli erakkona elellyt kotvan aikaa kera useamman kissaystävänsä..Haju oli kammottava ja vaatteet "kasvaneet" ihoon kiinni. Raskaana olevan kollegan kanssa vedimme kaikki löytyvät eristysvermeet päälle ja kaksi maskia päällekkäin, kun saimme toteuttaa kutsumustamme ja lähteä pesemään tätä pappaa..

Arvaappa minkälainen haju on tuollaisen papan kotona.. ::)

Yksi pahimmista kohteista sairaankuljetuksessa on ollut juuri tuollainen kissatalo; sisällä useita kymmeniä kissoja, osa nälkään kuolleita, osa luurankoina pöydällä vikisten sillä ruokaa ja vettä eivät olleet saaneet useaan päivään. Talon isäntä makasi tuhannen päissään omissa paskoissaan sängyssä, kämppä kylmä ja sähköt poikki maksamattomien laskujen takia jne.. Voit uskoa että silloin vanhemmallakin sairaankuljettajalla kävi hymy hieman väkinäisemmäksi..

No, asiat tärkeysjärjestykseen ja kissoille vettä kuppiin, eläinlääkärille soitto tilanteesta ja viimiseks juoppo pariin peittoon käärittynä pakettina polille. Tässä sitä oli taas työniloa parhaimmillaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

BTW tuli mieleen että kuuluisikohan tämä ennemminkin tuonne arkaluontoisten asioiden puolelle?

Haittaako se jos maallikot näkevät/kuulevat mitä tämä meidän työ oikeasti on..?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

BTW tuli mieleen että kuuluisikohan tämä ennemminkin tuonne arkaluontoisten asioiden puolelle?

Haittaako se jos maallikot näkevät/kuulevat mitä tämä meidän työ oikeasti on..?

Ei, mutta kouluihin hakevat jotka etsivät tietoa täältä eivät välttämättä hakeudukkaan alalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

BTW tuli mieleen että kuuluisikohan tämä ennemminkin tuonne arkaluontoisten asioiden puolelle?

Haittaako se jos maallikot näkevät/kuulevat mitä tämä meidän työ oikeasti on..?

Ei, mutta kouluihin hakevat jotka etsivät tietoa täältä eivät välttämättä hakeudukkaan alalle.

No tapahtuu eka karsinta jo hyvissä ajoin. Helpotus kaikille, säästyy aikaa ja vaivaa. Joku muu ala on heitä varten....jos nyt vaikkapa mielikuva mätänevästä lihasta elävällä ihmisellä tökkii, tai ihan vaan kakkia ja verta kaikkialla. Hymiö.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Haittaako se jos maallikot näkevät/kuulevat mitä tämä meidän työ oikeasti on..?

Ei, mutta kouluihin hakevat jotka etsivät tietoa täältä eivät välttämättä hakeudukkaan alalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tämän keskustelun aloittaneena, olen sitä mieltä että asioista pitää kertoa mitään kaunistelematta. Jotka alalle aikovat, tietävät VARMASTI Jollain muotoa mitä hoitotyö on, eriasia on tajuavatko kaikki, että perushoidosta aloitetaan ja että se on kuitenkin hoitotyössä erittäin tärkeää oli sitten erikoistunut mihin tahansa... Ihmisestä lähtevät eritteet kuuluvat  päivittäisiin töihimme. Ehkä juu nuo esimerkit ovat sieltä karkeimmasta päästä, mutta kuitenkin elämää mitä jotkut elävät. On jotenkin "helpottavaa"kuulla että huonoja hetkiä on myös muilla.. Ihmisiähän me vain olemme! Tulikohan nyt varmasti sepitettyä mahdollisimman monimutkaisesti  ;D. Tainnut tehnyt pari perjantai olutta tehtävänsä....

Kaikki mikä saavutetaan helposti, ilman työtä, edustaa jo sinänsä hyvin epäilyttäviä arvoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...