Jump to content
MAINOS

Kannattaako tehdä vuokrafirman kautta töitä vai suoraan työnantajalle?


Orava

Recommended Posts

Mitä eroa on tekeekö tuntitöitä henkilöstävuokrauspalvelun kautta vai suoraan isolle kuntatyönantajalle. Palkassa on vaan reilu euro eroa tunnissa. Kummastakin lomakorvaus on 9% keikkatyössä. Jotenkin tuntuu kunta työnantajana turvallisemmalta vaikka palkka onkin vähemmän. Esim. HUSissa saan välillä ylityökorvauksia, joita en osaa odottakaan keikkatöistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ihan perusmatikalla selviää, kumpi kannattaa. Itse olen tehnyt sekä HUSsin kautta keikkaa, että HUSsille vuokrafirman kautta. Ja ikävä kyllä käteen jäävä osuus on paljon isompi vuokrafirman kautta kuin HUSsin.

Mutta jokainen valitsee itse, mikä kannattaa. Itse näen kuitenkin vuokrafirman turvallisempana jo mm. palkan maksun kanssa. HUSsilta saa odottaa rahojaan useamman kuukauden, mutta vuokrafirma maksaa edellisen kuukauden keikat heti seuraavan kuun 16. päivä. Eli nopeammin myös saa rahat töistään itselleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pelkkää keikkaa tekemällä kannattaa huomioida että mm kesälomia ei kerry vaan ne laitetaan heti maksuun. Ts ansio voi tuntua 'valheellisesti' isommalta vaikka kokonaispotti olisikin lähellä samaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi on kyllä ihan otta, mitä Osku sanoi. Itse kun teen keikkaa vakityön ohella, niin kesälomat kertyy normaalisti koko ajan. HUSsissa kun taas on todella tyhmä tuo lisätyöraja, eli joudut tekemään todella paljon ylitöitä, ennen kuin alat saamaan niistä kunnon ylityö/lisätyö korvauksia. Siksi kaiken ylimääräisen teen keikkafirman kautta ja käteen jää enemmän vaikka teen ne lisäprosentilla, kuin mitä jää HUSsin lisistä käteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

. HUSsissa kun taas on todella tyhmä tuo lisätyöraja, eli joudut tekemään todella paljon ylitöitä, ennen kuin alat saamaan niistä kunnon ylityö/lisätyö korvauksia. Siksi kaiken ylimääräisen teen keikkafirman kautta ja käteen jää enemmän vaikka teen ne lisäprosentilla, kuin mitä jää HUSsin lisistä käteen.

Hus maksaa ylityökorvaukset heti täyden listan jälkeen (114h45min)ja ne menee näin: 18 seuraavaa työtuntia 50% korotuksella ja siitä eteenpäin 100%. Jos teet jotain muuta työaikaa kuin 100%, niin sitten lisätöitä tehdään ad 114,45 ja sitten vasta ylityötä....ja tietty arkipyhät vaikuttaa myös samalla tavoin.

Näin tulee maksaa myös niille henkilöille, jotka tekevät ns. sisäistä keikkaa ympäri HUS:a...eli jos sinulla on Meilahdessa työsuhde ja teet Peijaksessa keikan, niin ylityöt tulee maksaa. Tämä on ollut melko epäselvä asia työntekijöille ja joillekin pomoillekin 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hus maksaa ylityökorvaukset heti täyden listan jälkeen (114h45min)ja ne menee näin: 18 seuraavaa työtuntia 50% korotuksella ja siitä eteenpäin 100%. Jos teet jotain muuta työaikaa kuin 100%, niin sitten lisätöitä tehdään ad 114,45 ja sitten vasta ylityötä....ja tietty arkipyhät vaikuttaa myös samalla tavoin.

Kyllä meillä ainakin lukee ihan selvästi listassa, että normaali suunnitteluraja ja lisätyöraja on 114.45 ylityöraja on 128.

Mutta kun listassa on ylimääräisiä pyhiä, niin silti lisätyö- ja ylityörajat on samat 8) Eli jos pääsiäislistassa teet muutaman ylimääräisen vuoron, saatkin tehdä niitä aika monta, ennen kuin näet niistä (ylimääräistä) rahaa.

Keikkalaisena HUSsissa olot on surkeat. Juuri selvittelin eilen meidän yhden keikkalaisen maksamattomia keikkoja, kun keikat oli ajettu koneelle heti keikan jälkeen, niin edelleenkin on tammikuussa tehtyjä keikkoja maksamatta... Että HUS ainakin maksaa keikkalaisilleen ihan mielivaltaisesti sen mukaan kuin jaksaa... Ja näitä tulee esille ihan joka viikko, ei ole kyse vain yksittäisestä. Siksi itse suosittelen keikkafirmaa, ko. firma maksaa sulle rahat sopimuksen mukaan ja tappelee sitten HUSsin kanssa jos ongelmia ilmenee heidän välillään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin menee heti ylityöksi, kun listan tunnit tehty täyteen...sama järjestelmä on kuitenkin koko Hus:ssa. Tämän tiedän, koska itse ajan toteumia titaniaan...kysyppä esimieheltäsi asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...tarkoitan tietenkin, että listassa ei ole arkipyhiä. Totta, että pääsiäslistalla sai tehdä lisätyönä pari päivää, ennenkuin ylityötunnit alkoivat juosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No meillä tehdään 6 viikon listoja, joten kestää käytännössä kauemmin saada ylityöt kasaan. Jos olisikin 3 viikon listat, niin olis helpompaa, koska kaikki tehdyt tunnit olis selkeesti sitten yli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt täytyy HUSia puolustaa sen verran, että itse olen tehnyt keikkaa sinne pian 2v. ja aina on palkka tullut oikein. On varmaan sitten osastokohtaista, miten hoitavat asiansa. Palkka tulee 2x kuussa ja sen saa tosiaan aina kuukauden sisällä työpäivästä. Lisät ja kesälomakorvaukset tulevat samalla.

Ja nytkin tuli parin kympin korotus peruspalkkaan maaliskuun alusta, vaikken osanut odottakaan sitä. Yksityisellä työskennellessäni palkassa oli TOSI usein virheitä, eikä mitään ylityökorvauksia tunnettu lainkaan.

Paljonko teillä, jotka teette vuokrafirman kautta keikkaa, niin on palkkaero vakituiseen palkkaan verrattuna? Minusta tuo euron ero on tosi vähän. Ja pelkään, että sen muissa eduissa häviää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljonko teillä, jotka teette vuokrafirman kautta keikkaa, niin on palkkaero vakituiseen palkkaan verrattuna? Minusta tuo euron ero on tosi vähän. Ja pelkään, että sen muissa eduissa häviää.

Mulla ero on lähes 4 euroa plus siihen päälle sitten 9% korvaus lomista.

Eli kyllä mun kannattaa tehdä kaikki ylimääräinen vuokrafirman kautta, koska jokaisesta tunnista saan jo 4 euroa enemmän. Se on kuitenkin yli 20 mummon markkaa joka tunnista enemmän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos mullakin olis 4e ero tuntipalkassa, niin en edes miettisi, kumman kautta tekisin töitä. Jos ajattelee päiväpalkkaa, niin 8hx1e=8e ja 8hx4e=32e!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse toimessa olevana teen omalle työnantajalleni ylitöinä. Tuntipalkka on 2-10€ parempi kuin firmojen kautta tehtynä ja veroprosentti 14,5% pienempi.

Muille työnantajille teen taas firmojen kautta koska palkka on muutaman egen tunnilta parempi kuin työnantajalla.

Tämä toimii minun kohdalla, koska vuosittainen ylityöraja tulee vastaan nopeasti. Jääpähän jotakin käteen, kun uhraa omaa vapaa-aikaansa. :-

Toinen puhuu aidasta, toinen aidan seipäästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...