Jump to content
MAINOS

Miten potilaat otetaan vastaan sairaaloissa?


saku76

Recommended Posts

Lepo vaan Asswiper, enimmäkseenhän tässä on ollut ihan kiitosta monelle taholle.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Edelleen olen sitä mieltä, että on aivan typerää lyödä kiilaa polin henkilökunnan ja lanssiporukan välille. Päinvastoin, kaivattaisiin molemminpuolista ymmärrystä, eikä tällaista älytöntä sormella osoittelua.

Sormella saa ongelmakohtia osoittaa kunhan muistetaan samalla mistä ne yleensä johtuu; ei ilkeydestä, ei laiskuudesta eikä välinpitämättömyydestä vaan syylliset löytyy yleensä johtoportaasta ja sen päätösten myötä syntyneestä henkilökuntavajauksesta. Eli kun kentällä tiedetään miten homman kuuluisi ideaalitilanteessa toimia, osataan siellä vaatia lisää resursseja päättäjiltä. Ikävä kyllä tällaiseen toimintaan henkilökunnalla harvoin riittää voimia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma kokemukseni sairaaloiden vastanotoista sijoittuu pääkaupunkiseudulle ja Pirkanmaalle. Pääkaupunkiseudulla on saanut vastaanottoa laidasta laitaan, erityisen huonot kokemukset on yhdestä ja tietystä sairaalan ensiavusta ja erityisen hyviä löytyy useammasta paikasta.

Huonot kokemukset liittyy lähinnä mussuttamiseen kuljetuksen tarpeesta potilaan kuullen suorastaan pöyristyttävällä kielenkäytöllä höystettynä ja suoranaisena vittuiluna kun ovesta sisään paukahdit. Ja voih, kun sitä paikkaa usein koitettiinkin viimeseen asti vältellä.

Hyvät kokemukset on Töölöstä, Meikusta (löytyy tosin myös niitä huonoja..) ja Peijaksesta. Erittäin osaava, ammattitaitoinen ja mukava hoitohenkilökunta vastassa niin ennakkoilmoitus- kuin "normi"-tapauksissakin.

Usein niin huonoihin kuin hyviinkin kokemuksiin on ollut osallisena tuo meikäläisen pärstävärkki ::)

Pirkanmaalla on suurimmassa osassa paikoista suht neutraali vastaanotto. Taysia täytyy kehua tästä uudesta systeemistä, toimii mun mielestä mielettömän hyvin. Kuten tuo MVT jo kirjottikin niin hoitohuoneen henk.kunnalle saa annettua selkeemmän ja yksityiskohtaisemman rapsan ja ne erityisasiatkin tuntuu tulevan paremmin noteeratuksi. Ennakkoilmoitustapauksissa sokkarissa (kutsutaankos sitä muuten enää tuolla nimellä..?!) tapahtuva toiminta on selkeetä ja rauhallista ja tällänen pieni sakuimmeinenkin tuntee tulevansa kuulluksi.

Olisko kyse kenties uusimmasta tk-sairaalasta ja sen ihanasta päivystyksestä ? Maria meinaan.

No kohtelu siellä riippuu siitä, kuinka kohtelet niitä hoitajia. Tosi paskamaista hommaa ja ambulanssikuskit tuo välillä niin kelvotonta potilasainesta sinne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisko kyse kenties uusimmasta tk-sairaalasta ja sen ihanasta päivystyksestä ? Maria meinaan.

No kohtelu siellä riippuu siitä, kuinka kohtelet niitä hoitajia. Tosi paskamaista hommaa ja ambulanssikuskit tuo välillä niin kelvotonta potilasainesta sinne.

Ja se potilasaines mikä päikkäriin tuodaan on lanssiporukan vika? Että kun tuodaan Virtasen mummo, jolla on päätä lukuunottamatta muu kroppa haudassa niin sen perusteella voi tylyttää  ja kun työkään ei oikein maistu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hoitsuPIR

Olin muotoillut tuon mun lauseeni silleen ettei mun tarttis mitään huonojen kokemusten paikkoja nimeltä mainita ja senpä takia kaikki voi tehdä omat johtopäätöksensä...

Tuosta potilasaineksesta sen verran että sehän on tämän meidän Suomen maamme kansaa. Ja kansalaisten täytyy päästä lääkäriin. Jos ei sakut kuskaa niin joku kyllä sen tekee ja näin ollen aines pysyy. Ja tulevaisuuden näkymiä katsellen määrä on kasvusuuntainen.

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisko kyse kenties uusimmasta tk-sairaalasta ja sen ihanasta päivystyksestä ? Maria meinaan.

No kohtelu siellä riippuu siitä, kuinka kohtelet niitä hoitajia. Tosi paskamaista hommaa ja ambulanssikuskit tuo välillä niin kelvotonta potilasainesta sinne.

Mikä on kelvotonta potilasainesta? Vanhukset? Humalaiset?

Jos me, joiden tehtävä töissä on hoitaa ihmisiä tasa-arvoisesti, aletaan luokittelemaan potilaita kelvollisiin ja kelvottomiin, on jotain mennyt pieleen.

Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, ambulanssi ei pääsääntöisesti kuljeta, jos sille ei tarvetta ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanotaanko, että itsekään en vastaanottavana osapuolena ole ikinä jaksanut ymmärtää sitä, että käydään syyllistämään sairaankuljetusta siitä, että ihmisiä nyt vaan sairastuu, ja välistä ihan ruuhkaksi asti. Ok, en ehkä itsekään jaksa 7. työvuorona olla järjetön päivänvalo kun potilasaineksesta 50% saattaa olla isommassa tai pienemmässä kännissä tai muuten ei niin motivoivaa ainesta, mutta työnkuva on mitä on, ja siitä tuskin voi ketään henkilökunnasta käydä sättimään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HoitsuPIR:n kommentit on aika käsittämättömiä sikäli, että hän on sanonut olleensa sekä lanssihommissa että polilla. Tosiaan sille ei sakuväkikään mitään voi, että kunnasa ei ole juopolle muuta paikkaa kuin poli, putkaan ei oteta ainakaan meillä yli 2 promillen kännisiä.

Vittuilua ei tarvi kenenkään kuunnella, ei sairaankuljettajan sen paremmin kuin polin hoitajankaan. Erikoissairaanhoitoon on sentään yleensä suurin osa potilaista valikoitunut jo useamman seulan läpi (saku ja tk) mutta tk-päivystyksessä on otettava vastaan kaikki mitä ovesta tulee. Ja osa tulee ihan ominkin jaloin, ei aina lanssin tuomana. Äksäyskulttuuri on erilainen eri puolilla Suomea, ja asiaan vaikuttaa myös paikallinen ohjeistus. Joten jos se naapurikunnan kyyti tuo sellaista potilasta jonka oman kunnan kyyti olis jättänyt kotiin, ei ammuta samantien lanssiväkeä, jooko?

Itse tykkään konsultoida ahkerasti hoitopaikasta, onpahan osoittaa kyytilapusta nimi kenen kanssa voi keskustella tarkemmin potilaan oikeasta hoitopaikasta.

Ymmärrystä ja kollegiaalisuutta, hyvät ystävät!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Olen ollut harjoittelun Turun tk-päivystyksessä, ja voin allekirjoittaa keskustelussa esiintulleet seikat. Siellä todellakin olisi joillain hoitajilla peiliin katsomisen paikka, sillä heidän pasianssinpeluutaan tai facebookissa roikkumistaan tuntuu haittaavan potilaat. MInusta pitäisi päivystyksessä erityisesti olla pitkähermoisia hoitajia, jotka jaksaisivat tehdä työnsä kunnolla vaikka samat potilaat olisikin päivästä toiseen samojen vaivojen kanssa...

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tykkään konsultoida ahkerasti hoitopaikasta, onpahan osoittaa kyytilapusta nimi kenen kanssa voi keskustella tarkemmin potilaan oikeasta hoitopaikasta.

Tää on usein fiksua. Kun olen työskennellyt sekä ampparissa että yhdessä eniten parjatuista ppkl:sta, niin semmoinen mielikuva on syntynyt, että monet ristiriidat olisi vältetty paremmalla kommunikaatiolla. Esimerkiksi tänään kotiutettu potilas, jonka vointi ei ole kotiutuksen jälkeen muuttunut. Kentällä sitä on vaikea tietää, mutta puhelinsoitto usein auttaa. Kentällä taas olisi aika paljon helpompi äksätä, jos olisi käytettävissä aikaisemmat sairaskertomukset tai aikaisempia ekg-nauhoja.

Polilla vastaanottavana hoitajana yritän kunnioittaa sairaankuljettajien ratkaisuja. Ei se päätöksen tekeminen kentällä aina niin kadehdittavan helppoa ole. Kun kerrotaan perustelu tuoda potilas sairaalaan, niin ok vaikka olisinkin eri mieltä. Palautetta saatan antaa silloin, kun ei itsekään tiedetä miksi tuodaan tai ei ole vaivauduttu lainkaan tutkimaan potilasta ja tuodaan siksi väärään paikkaan (lue: joudutaan joka tapauksessa lähettämään edelleen). Tai 1,5:n hypoilla oleva potilas, jota ei ole yritettykään hoitaa ennen sairaalaa. Sen ymmärrän, että esim. tippaa ei aina saa - en saa aina itsekään. Silloin on turha mussuttaa. Mutta kyllä sokrua saa yrittää tarjoilla ennen koomaakin...

Muutoin olen kyllä sitä mieltä, että ani harvoin VTI-epäily indikaatiolla "pissa haisee" edellyttää päivystyksellistä interventiota klo 3 sairaalan sisätautipäivystyksessä.

Mutta kuten tässä moni on todennutkin, kaikenlaista väkeä puuhastelee aidan molemmilla puolilla ;)Luottamusta ei silti herätä tieto siitä, että joissain yrityksissä äksääminen on ihan kirjallisella ohjeella kielletty ja kiellon rikkojille on tullut sanktioita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äksäyskulttuuri on erilainen eri puolilla Suomea, ja asiaan vaikuttaa myös paikallinen ohjeistus.

Ja mahdollisuudet tutkia tai katsoa aiempia tietoja tietokannoista ovat rajalliset kentällä. Näyttäisi lanssi myös toimivan joillain kulmilla melkoisena karsivana tekijänä ts. äksäävän, mikä voi vaarantaa oman takamuksen, mutta mikä helpottaa päivystyspisteiden ruuhkaa. Mahdollisuudet valvontaan ja seurantaan ovat kentällä myös rajalliset, ja kun se potilaan vointikin voi muuttua ihan kuljetuksen aikana, tai potilas jäisi yksin kotiin, niin...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pöllöä komppaan hänen kirjoituksessaan. Ja siitä vielä, että ei tässä hommassa oo niin hyvä palkka, että ottaa kamalasti tietoisia riskejä äksäilemällä potilaita kotiin, ja sitten istutaan käräjillä, kun kaikki ei mennytkään niin kuin piti..Jos potilasta jokin vaivaa, mutta tarvetta ambulanssilla ei tartte kuljettaa niin tilataan sitten vaikka se taksi kuin jätetään mummeli yksin kotiin.

Mutta sairaalan vastaanotosta vielä. Yleensä ilmoittautumisvaihe menee ihan ok, saadaan potilaalle petipaikka ja mennään sinne huoneeseen. Välillä oikeen itteäänki hävettää, kun hoitajat puhuu potilaan kuullen, että "toivottavasti TÄÄ EI VAAN MULLE TUU potilaaks"..:) Onhan se polilla kiire, monta potilasta samaan aikaan jne, mutta pitäs yrittää pitää suuta soukemmalla tuollasissa tilanteissa. Onko muualla tullu vastaan tämmöstä potilaista purnaamista?

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se polilla kiire, monta potilasta samaan aikaan jne, mutta pitäs yrittää pitää suuta soukemmalla tuollasissa tilanteissa. Onko muualla tullu vastaan tämmöstä potilaista purnaamista?

Onhan tuota joka paikassa. Onneksi harvemmin potilaiden kuullen.

Työtovereille pitääkin mielestäni voida sadatella ja saada heistä tukea jaksamiseen jos joku vakipt ottaa nuppiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaisessa työpaikassa varmaan on ne tietyt joiden kanssa tahmaa.

EPSHP:n alueella ennakkoilmot on otettu hyvin vastaan ja tiimit on odottanut valmiina.

On tietty niitäkin joiden takapuoli ei nouse penkistä vaikka seisoisi aulassa maailmantappiin, mutta pääsääntöisesti positiivinen mielikuva. Raportit kuunnellaan.

Mutta käväisimpä Pirkanmaalla eräässä ea:ssa... Potilaan kuullen päivittelyä kuinka tänne ei niin vaan tulla ja ei ole kukaan ilmonnut jne jne. Sorruin tiuskaisemaan että teidän tiedonkulkuongelmanne ei ole minun ongelma, mutta potilas piuhoihin nyt.

Mutta jotta se oma sädekehä ei niin kiiltäisi kerron että itse olen kuulettanut lanssipojat (en potilaan kuullen) muutama viikko sitten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jotta se oma sädekehä ei niin kiiltäisi kerron että itse olen kuulettanut lanssipojat (en potilaan kuullen) muutama viikko sitten.

Tuo on niin arkipäivää että ei siitä jaksa ottaa paineita. Tai voitaishan me tietysti alkaa vastavuoroisesti puhumaan hoitsutypyköistä ja katsoa minkälaisia reaktioita se saa aikaiseksi...:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä voinkin laittaa tähän topiciin sen mitä oon pohtinu pari päivää... Onko jossain muuallakin tapana, että kun lanssi tuo potilasta ta:lle/tk-päivystykseen niin ne käy raportoimassa suoraan lääkärin huoneeseen (AJANVARAUS-aikaan, ei mitään päivystävää lääkäriä) ja lähtevät sitten pois sanomatta sanaakaan hoitajille. Leiman sain pikaisesti lätkäistä. Mutta ei SANAAKAAN potilaasta. (Eikä edes lappuja jätetty mulle.)

Jotenkin olen ollut huomaavinani, että vain yks tyyppi tekee tätä ja mietin, että josko se on aiemmin ollut töissä jossain jossa tällainen oli ihan normaali käytäntö. Meillä se sekoittaa koko pakan, jos lääkärin vo keskeytyy ja sen pitää tulla juoksuttaa hoitajia ennen kuin voi edes tutkia potilasta. (Ts. onhan meillä paljon potilaita seurannassa, jotka ei välttämättä edes kohtaa lääkäriä.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko jossain muuallakin tapana, että kun lanssi tuo potilasta ta:lle/tk-päivystykseen niin ne käy raportoimassa suoraan lääkärin huoneeseen

Ei muuta kuin joissain poikkeustapauksissa ja vaikka lääkäriä olisikin informoitu/konsultoitu ensimmäisenä niin tietysti hoitajille rapsa seuraavaksi.

Jos uudessa työpaikassa tehdään joitakin asioita oudolla/uudella tavalla kannattaa nostaa kissa pöydälle siellä työmaalla ja kysellä asioiden perään. Sillä monesti outoihin systeemeihin saattaa löytyä ihan looginen selitys, asioita kun voidaan hoitaa monella eri tyylillä ja lopputulos on kaikilla tyyleillä silti ihan hyvä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko jossain muuallakin tapana, että kun lanssi tuo potilasta ta:lle/tk-päivystykseen niin ne käy raportoimassa suoraan lääkärin huoneeseen

Ei muuta kuin joissain poikkeustapauksissa ja vaikka lääkäriä olisikin informoitu/konsultoitu ensimmäisenä niin tietysti hoitajille rapsa seuraavaksi.

Jos uudessa työpaikassa tehdään joitakin asioita oudolla/uudella tavalla kannattaa nostaa kissa pöydälle siellä työmaalla ja kysellä asioiden perään. Sillä monesti outoihin systeemeihin saattaa löytyä ihan looginen selitys, asioita kun voidaan hoitaa monella eri tyylillä ja lopputulos on kaikilla tyyleillä silti ihan hyvä.

Siis tässä oli kyse ihan vanhasta mummosta, yt-lasku, joka oli norossa. Ymmärtäisin jotkut tosi kriittiset, mut että tällaisetkin. Edes ois voinu sanoo, et jos nyt vaikka jonkun ämpärin sinne viette... Mulle ainakin tuli mieleen heti, että kyseessä on joku tosi kriittinen tilanne. (Joskus Espoossa törmännyt siihen, että osastolta hakiessa kiepanneet päiv.lääkärin kautta hakemassa lisäohjeita ja se on mun mielestä ihan ok/normaali käytäntö.)

Ei oo oikein ollu ketään keltä kysellä................................ laugh.png

P.S. Tuolla on muutenkin niin monta outoa tapaa, että mä teen läpituloani hitaasti... laugh.png Siis mä en ymmärrä miten niin sata asiaa voidaan tehdä niin monen mutkan kautta... Mut siis muiden kuin tän yhden sakun kanssa en ole edes kohdannut tällaista ongelmaa ja kyllä päivittäin nään useamman. Ilmeisesti vain tän yhden tapa ja siks ajattelinkin, et jospa jossain toimitaankin täysin näin. (En kyllä tajua miks, mut ehkä jossain osattaisiin se sitten myös selittää...)

Niin joo; RASTI oikeaan RUUTUUN kyllä kelpas, vaikkei voinu ees kertoo kuljetuksen syytä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...