Jump to content
MAINOS

Miten potilaat otetaan vastaan sairaaloissa?


saku76

Recommended Posts

Millä tavalla potilaita otetaan vastaan alueenne sairaaloissa? Kuunteleeko joku raporttianne? Suhtaudutaanko ennakkoilmoitukseen riittävän vakavasti?

Varsinais-Suomessa ja etenkin Turussa nämä asiat ovat pääsääntöisesti aivan surkealla tasolla. Yliopistolliseen sairaalaan ei saisi viedä ainoatakaan potilasta ja asiasta muistetaan kuuluttaa kovalla äänellä potilaan vieressä. Tämä on mielestäni ammattitaidottomuutta. Muistutan kuitenkin, että onneksi hoitajissa poikkeuksiakin löytyy. Jopa osa lääkäreistä on suurisuisia tämän asian suhteen. Olen kuullut kun lääkäri sanoi kiukkuisesti sakuille, joka toi potilaan lähetteellä, että hoidatko itse kun kerran toitkin!!!! Terveyskeskuksen päivystykseen ei saisi etenkään yöaikana viedä ketään ja huutia tulee jos sinne viet. Kaavakkeita ei allekirjoiteta ja rastia tulee ei tarvetta- ruutuun.

On ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että kun teet ennakkoilmoituksen monivammapotilaasta ja olet päässyt perille, kukaan ei viitsi kuunnella intensiivisesti raporttia vaan se sairaalan paita on vaihdettava vaikka potilas olisi pää kainalossa. Ennakot aivotapahtumasta ea:un, potilas aikaikkunan sisällä, kiirekyyti ja kiire loppuu sairaalan käytävälle, koska potilas näyttää pärjäävän siinä varsin hyvin.

Olen aina ihaillut näissä rapsa-asioissa esim. Töölön tapista, jossa on kuunneltu raportti intensiivisesti ennen kuin potilaaseen ollaan kajottu. Näin on tapahtunut aina kun minä olen siellä käynyt. Edelleen painotan että asiat eivät ole tällä tavoin joka kerta, luvattoman usein kuitenkin.

Kertokaa kokemuksistanne. Onko muuallakin tällaista vai onko tämä vain meidän alueen ongelma?

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vaihtelee ja riippuu ketä on vuorossa. Rapsa kuunnellan kohtalaisesti, mutta ennakkoilmoituksiin ei ole valitettavan usein reagoitu mitenkään.

Itse muistan erityisesti tyksistä sen, että teho potilaita siirrettäessä vastaanottavassa päässä tärkeintä oli potilaan sisäänkirjaus. Mitään ei tahtonut tapahtua ennen kun paperit oli oikealla henkilöllä, ja tiedot koneella. Tämä ihmetytti etenkin, kun lähettävä pää oli jo tiedot potilaasta sairaalaan antanut siirrosta sovittaessa ja monesti tiedettiin meitä odottaa.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aina ihaillut näissä rapsa-asioissa esim. Töölön tapista, jossa on kuunneltu raportti intensiivisesti ennen kuin potilaaseen ollaan kajottu. Näin on tapahtunut aina kun minä olen siellä käynyt. 

Erittäin hyvä kuulla positiivista palautetta oman työpaikan toiminnasta! Näinhän sen pitääkin mennä meidän traumaprotokollan mukaan... tai siis ihan ensimmäisenä pitäisi kyllä tehdä potilaasta ensiarvio, jottaa havaitaan (ja voidaan hoitaa) välittömästi henkeä uhkaava tila, ja vasta sen jälkeen kuunnellaan raportti!

Vaihtelee ja riippuu ketä on vuorossa. Rapsa kuunnellan kohtalaisesti, mutta ennakkoilmoituksiin ei ole valitettavan usein reagoitu mitenkään.

Sen kummemmin tapauksia tietämättä, muita päivystyksiä suuremmin tuntematta ja omaamalla enemmän kokemusta vain traumapotilaista, täytyy kuitenkin kommentoida  :nauraa:

Välttämättä ennakon perusteella tehdyt valmistautumiset eivät näy ensihoitoyksiköille... ainakin henkilökohtaisesti tulee mieleen papereiden valmiiksi hakeminen ja laittaminen, potilaspaikan varaaminen, joidenkin potilaiden siirtäminen eteenpäin, lisähenkilöstön hälyttäminen, lääkäreiden informoiminen... ja myöskin osa ennakkoilmoituksista ainakin meille (onneksi todella vähän) tulee sellaisista potilaista jotka eivät vaadi erityistä valmistautumista (joku voisi sanoa että nämä ennakot ovat turhia mutta... henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ennemmin vastaan siihen 'turhaan' ennakkopuheluun kuin otan kriittisen potilaan vastaan ilman ennakkoa...)

Mutta jos jossain ei reagoida kun ensihoitoyksikkö ilmoittaa monivammapotilaasta, niin siellä on kyllä jokin pahasti vialla!!! huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen kummemmin tapauksia tietämättä, muita päivystyksiä suuremmin tuntematta ja omaamalla enemmän kokemusta vain traumapotilaista, täytyy kuitenkin kommentoida  :nauraa:

Välttämättä ennakon perusteella tehdyt valmistautumiset eivät näy ensihoitoyksiköille... ainakin henkilökohtaisesti tulee mieleen papereiden valmiiksi hakeminen ja laittaminen, potilaspaikan varaaminen, joidenkin potilaiden siirtäminen eteenpäin, lisähenkilöstön hälyttäminen, lääkäreiden informoiminen... ja myöskin osa ennakkoilmoituksista ainakin meille (onneksi todella vähän) tulee sellaisista potilaista jotka eivät vaadi erityistä valmistautumista (joku voisi sanoa että nämä ennakot ovat turhia mutta... henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ennemmin vastaan siihen 'turhaan' ennakkopuheluun kuin otan kriittisen potilaan vastaan ilman ennakkoa...)

Mutta jos jossain ei reagoida kun ensihoitoyksikkö ilmoittaa monivammapotilaasta, niin siellä on kyllä jokin pahasti vialla!!! huh.gif

Joo asiasta kyllä jotain tiedä itsekin ko päivystyksessä työskennelleenä, mutta jos ennakon jälkeen sisälle mennessä tulee ovissa yksi hoitaja vastaan joka toteaa "ai te tulitte jo" jatkaen matkaa eteenpäin, ja muita ei näkyvillä ole väittäisin ettei ilmoitusta ole juuri noteerattu.

Potilaan kun käy ilmoittamassa, niin paperit saa mukaan vietäväksi hoitotiimille, mutta usein niitä vasta tilataan ilmoittamisen jälkeen.

Onko lääkäriyksikkö tehnyt tehtävänsä, kun sen tarvisi antaa ennakko jotta olisi valmista sairaalan päässä... Täällä yksikkö ei ole edes joka päivä valmiudessa, eli suoraan sakuyksiköiltäkin niitä ilmoituksia tulee.

Varmimmin homma toimii infarkti potilaan kanssa, kun EKG on lähetetty ja lääkäri sen saanut, niin homma lähtee rullaamaan. Yleensä silloinkin vastaan ottaja on angiosali eikä EA.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

riippuu varmasti paljon vastaanottavasta hoitajasta tämä asia. Se helpottaa huomattavasti jos on kokemusta sekä saku:sta että ppkl:lta niin ymmärtää molemmat näkökulmat. Kuitenkin sairaankuljettajille ei missään tapauksessa saa ruveta paasaamaan sitä, miksi potilaita sairaalaan tuotte.

Mainitsisin yhden tärkeän asian lähetteillä tulevista potilaista. Lähetteessä osoitettu erikoisala on joskus täysin väärä, mille potilas kuuluu, jolloin oikea erikoisala on selvitettävä lähete lukemalla ja potilasta haastattelemalla. Silloin saku:n suullinen raportti voi jäädä vähemmälle huomiolle. Lisäksi vastaanottavan hoitajan on erittäin lyhyessä ajassa suoritettava potilaalle triage, joka vaikuttaa mm. potilaan sijoittamiseen ppkl:lle. Ainakin itse haluan lukea lähetteen läpi suullisesta raportista huolimatta.

Ennakkoilmoituksista seuranneista valmisteluista; tämäkin aika hoitajakohtaista. Sokkipotilaalla saattaa olla kaikki välineet valmiina, labrat tilattu, mahdollisesti rtg-hoitajat paikalla jne. , jos kokenut tiimi alkaa hoitamaan ja aikaa on potilaan vastaanoton valmisteluun. Välttämättä ennakkoilmoituksista seuranneisiin toimenpiteisiin ei ole aikaa, ennakko voi tulla liian myöhässä tai ppkl:n monipotilastilanteesta johtuen hyvä että edes potilaalle sänky saadaan varattua. Siksi olisi hyvä, että ennakot mahdollisimman ajoissa.

Itse olen törmännyt valitettavan usein siihen, että hoitotiimi ei jaksa kuunnella saku:n raporttia, vaan aletaan heti hoitamaan sata lasissa potilasta. Näin kiire ei kyllä koskaan saisi olla.

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivystyspoleilla on pääsääntöisesti fiksua ja mukavaa porukkaa, mutta yhdessä sairaalassa kuulen potilasta vietäessä usein arvostelua, viisastelua sekä kyseenalaistamista esimerkiksi siitä, kuuluuko potilas sinne hoitoon lääkärin lähetteestä piittaamatta. Näkemättä potilasta on sanottu; "sama kun olis kotona maannu". Minusta tällainen ei ole ammatillista käytöstä. Raporttia ei malteta aina kuunnella loppuun. Yritän ymmärtää asiaa myös heidän näkökulmastaan, mutta ei kai se oikeuta tylyyn kohteluun sakua kohtaan huh.gif Teen vain työtäni, ja ei kai potilasta jätetä kuljettamatta hoitoon vastaanottavan sairaalan hoitajien väsymyksen, vitutuksen tai kiireen perusteella :nauraa:

"Lapsi ei koskaan oppisi kävelemään, jos hän lakkaisi yrittämästä ensimmäisen kerran kaaduttuaan."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen törmännyt valitettavan usein siihen, että hoitotiimi ei jaksa kuunnella saku:n raporttia, vaan aletaan heti hoitamaan sata lasissa potilasta. Näin kiire ei kyllä koskaan saisi olla.

Heh, joskus sitä jopa osaa hoitaa potilasta ja samalla kuunnella raporttia.. Onkin muutaman kerran ollut yllättyneitä ilmeitä saku porukalla, kun olen kesken potilaan riisumisen/monitoriin kytkemisen kysynyt jotain toiminnasta kohteessa tms. Meillä on hiukan herättänyt ihmetystä sakujen keskuudessa se, että vastaanottava sh ei välttämättä halua juurikaan raporttia potilaasta, vaan ohjaa suoraan hoitohuoneeseen ja kehoittaa antamaan siellä raportin potilasta hoitaville hoitajille. Niin ne käytännöt muuttuu :)

Mutta ei tosiaan asiallista käytöstä avautua sakuille siitä, että tuovat ppkl:lle potilasta, etenkään jos on lähete tai ovat konsultoineet. Joskus kyllä tulee sanottua jotain ehkä ikävääkin, mikäli näin ei olla toimittu. Yt:n lasku aamuyöllä ei välttämättä ole yo sairaalan ppkl:n asia  ::)

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on hiukan herättänyt ihmetystä sakujen keskuudessa se, että vastaanottava sh ei välttämättä halua juurikaan raporttia potilaasta, vaan ohjaa suoraan hoitohuoneeseen ja kehoittaa antamaan siellä raportin potilasta hoitaville hoitajille. Niin ne käytännöt muuttuu ::)

Käytäntöjen muuttaminen, ihan missä yksikössä tahansa, on asia josta olisi hyvä informoida myös yhteistyötahoja. Juuri tästä tulee väärinkäsityksiä kun toinen osapuoli ei tiedä että esim. potilaan vastaanottomuodollisuudet on muutettu ja ihmetellään miksi raporttia ei haluta kuunnella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siirtohommia tehdessä on jäänyt positiivisesti mieleen Meikun ja Töölön päivystykset ja TYKS:n teho. Samoin SEKS:n päivystyksessä on aina ollut ystävällinen vastaanotto vaikka on menty vaan päivystyksen läpi suoraan osastolle. Sen sijaan P-HKS:N polilla tuntuu välillä pompottelulta kun osastot ja päivystys kinaavat keskenään, otetaanko potilas suoraan osastolle vai makuutetaanko ensin päivystyksessä.

Oman yo-sairaalan (TAYS) päivystyksen toiminnasta myös enimmäkseen hyvät kokemukset  :) Ennakkoilmoitus otetaan aina tosissaan ja potilaalle on paikka ja vastaanottajat valmiina, kunhan vaan soittaa sen ennakon ajoissa että vastaanottavassa päässä ehditään reagoida ennakkoilmoitukseen. Nykyinen käytäntö rapsan antamisesta suoraan hoitoryhmään on oikein hyvä, siinä ehtii vähän paremmin mainita vähäpätöisemmistäkin asioista (esim. omaisille tiedottaminen, kotiin jäänyt kissa tms  ::)) kaikessa rauhassa. Vastaanottavaa hoitajaa ei käy kateeksi kun jonossa on useampi kyyti ja pokat tarttis kaikki saada sijoitettua johonkin.

Lienee myöskin persoonakohtaista (molemmin puolin) minkälaista kohtelua saku saa osakseen tuodessaan potilasta. Kiva olis kuitenkin ettei sakulle tuhahdeltaisi ja valitettaisi jos potilaasta on lähete (vaikka lähettämisen syy olisikin kuinka turha) tai on konsultoitu omaa terkkaria, josta on saatu ohje tuoda suoraan Isolle Kirkolle. Jaj jos jotain sanomista on, ei avauduttaisi sitten ainakaan potilaan kuullen...

Asiallinen ja arvostava käytös molemmin puolin takaa hyvän yhteistyön.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siirtohommia tehdessä on jäänyt positiivisesti mieleen Meikun ja Töölön päivystykset ja TYKS:n teho. Samoin SEKS:n päivystyksessä on aina ollut ystävällinen vastaanotto vaikka on menty vaan päivystyksen läpi suoraan osastolle. Sen sijaan P-HKS:N polilla tuntuu välillä pompottelulta kun osastot ja päivystys kinaavat keskenään, otetaanko potilas suoraan osastolle vai makuutetaanko ensin päivystyksessä.

Oman yo-sairaalan (TAYS) päivystyksen toiminnasta myös enimmäkseen hyvät kokemukset  :) Ennakkoilmoitus otetaan aina tosissaan ja potilaalle on paikka ja vastaanottajat valmiina, kunhan vaan soittaa sen ennakon ajoissa että vastaanottavassa päässä ehditään reagoida ennakkoilmoitukseen. Nykyinen käytäntö rapsan antamisesta suoraan hoitoryhmään on oikein hyvä, siinä ehtii vähän paremmin mainita vähäpätöisemmistäkin asioista (esim. omaisille tiedottaminen, kotiin jäänyt kissa tms  ::)) kaikessa rauhassa. Vastaanottavaa hoitajaa ei käy kateeksi kun jonossa on useampi kyyti ja pokat tarttis kaikki saada sijoitettua johonkin.

Lienee myöskin persoonakohtaista (molemmin puolin) minkälaista kohtelua saku saa osakseen tuodessaan potilasta. Kiva olis kuitenkin ettei sakulle tuhahdeltaisi ja valitettaisi jos potilaasta on lähete (vaikka lähettämisen syy olisikin kuinka turha) tai on konsultoitu omaa terkkaria, josta on saatu ohje tuoda suoraan Isolle Kirkolle. Jaj jos jotain sanomista on, ei avauduttaisi sitten ainakaan potilaan kuullen...

Asiallinen ja arvostava käytös molemmin puolin takaa hyvän yhteistyön.

Eikös suurin osa ennakkoilmoituksista tule Teiskon risteyksessä? Niin mulla ainakin on kokemus asiasta kyseisestä paikasta, joten ei ihan aina toimi. Tai no, tieto menee perille, mutta hoitajille jää minuutti- 2 aikaa valmistautua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös suurin osa ennakkoilmoituksista tule Teiskon risteyksessä? Niin mulla ainakin on kokemus asiasta kyseisestä paikasta, joten ei ihan aina toimi. Tai no, tieto menee perille, mutta hoitajille jää minuutti- 2 aikaa valmistautua.

Mikä muuten on riittävä aika varautua ennakkoilmoituksen jälkeen?

Minä olen yleensä tehnyt ilmoituksen noin 15 min ennen hoitolaitokseen saapumista. Kuljetusmatkaan tosin menee aikaa kokonaisuudessaan noin 30-45 min. Lähempänä hoitolaitosta ei varmasti jää montaa minuttia pelivaraa tai ennakkoilmoitus pitää tehdä jo ennen keikkaa ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siirtohommia tehdessä on jäänyt positiivisesti mieleen Meikun ja Töölön päivystykset ja TYKS:n teho. Samoin SEKS:n päivystyksessä on aina ollut ystävällinen vastaanotto vaikka on menty vaan päivystyksen läpi suoraan osastolle. Sen sijaan P-HKS:N polilla tuntuu välillä pompottelulta kun osastot ja päivystys kinaavat keskenään, otetaanko potilas suoraan osastolle vai makuutetaanko ensin päivystyksessä.

Oman yo-sairaalan (TAYS) päivystyksen toiminnasta myös enimmäkseen hyvät kokemukset  :) Ennakkoilmoitus otetaan aina tosissaan ja potilaalle on paikka ja vastaanottajat valmiina, kunhan vaan soittaa sen ennakon ajoissa että vastaanottavassa päässä ehditään reagoida ennakkoilmoitukseen. Nykyinen käytäntö rapsan antamisesta suoraan hoitoryhmään on oikein hyvä, siinä ehtii vähän paremmin mainita vähäpätöisemmistäkin asioista (esim. omaisille tiedottaminen, kotiin jäänyt kissa tms  ::)) kaikessa rauhassa. Vastaanottavaa hoitajaa ei käy kateeksi kun jonossa on useampi kyyti ja pokat tarttis kaikki saada sijoitettua johonkin.

Lienee myöskin persoonakohtaista (molemmin puolin) minkälaista kohtelua saku saa osakseen tuodessaan potilasta. Kiva olis kuitenkin ettei sakulle tuhahdeltaisi ja valitettaisi jos potilaasta on lähete (vaikka lähettämisen syy olisikin kuinka turha) tai on konsultoitu omaa terkkaria, josta on saatu ohje tuoda suoraan Isolle Kirkolle. Jaj jos jotain sanomista on, ei avauduttaisi sitten ainakaan potilaan kuullen...

Asiallinen ja arvostava käytös molemmin puolin takaa hyvän yhteistyön.

Eikös suurin osa ennakkoilmoituksista tule Teiskon risteyksessä? Niin mulla ainakin on kokemus asiasta kyseisestä paikasta, joten ei ihan aina toimi. Tai no, tieto menee perille, mutta hoitajille jää minuutti- 2 aikaa valmistautua.

Kyllä se varmaan on kiinni ihan siitä mistä kaukaa tullaan. Mitä mahdat tarkoittaa Teiskon risteyksellä? Jos Olkahisten ramppia ysitiellä, niin eihän kaikki pirkanmaalaiset lanssit edes tule siitä ohi...  :) Meillä tapana soittaa n. 20 min ennen saapumista tai jos potilas esim. monivamma, heti kun lähdetään kuljettamaan. Jos potilas on heivattu kyytiin esim. Tammelantorilta, on ihan aika-avaruudellinen mahdottomuus soittaa ennakkoa edes 10 min ennen... Sitä varten varmaan on ihan hyvä systeemi että polilla kuullaan anto- ja infokanavat, olettaen että kuuntelija myös ymmärtää kuulemansa. Eli jos siellä Tampereen ykköskyyti huutelee lähtevänsä kuljettamaan aarne-henkivaikeaa Taysiin, voidaan siellä alkaa valmistautumaan vaikka ennakkoa ei vielä ole saatukaan. Lyhyellä etäisyydellä tietysti ennakko mahdollisesti jo kohteesta tai heti kun määränpää on selvillä.

Pirkanmaan alueella kiirekyytin tuominen Taysiin voi kestää yli tunninkin, joten eiköhän niitä ennakkoja tule vähän muutoinkin kuin Teiskon risteyksestä 2 min ennen saapumista. Lentäen saa tulla jos Teiskon risteyksestä ehtii kahdessa minuutissa Taysiin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei viestit, vaan ihan se mitä puheena on radioliikennettä kanavalla. Annollahan tulee myös puheviestinä aarne- ja berttatehtävät, ja infolla yksiköt huutaa kuljetuskoodin ja -kohteen.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä muuten on riittävä aika varautua ennakkoilmoituksen jälkeen?

Minä olen yleensä tehnyt ilmoituksen noin 15 min ennen hoitolaitokseen saapumista. Kuljetusmatkaan tosin menee aikaa kokonaisuudessaan noin 30-45 min. Lähempänä hoitolaitosta ei varmasti jää montaa minuttia pelivaraa tai ennakkoilmoitus pitää tehdä jo ennen keikkaa :)

Töölön tapiksella katsottiin vuoden aikana tulleet (arkistoidut) ennakkoilmoitukset, joita oli yhteensä 764 kappaletta (siis asianmukaisesti arkistoitua ennakkoilmoituskaavaketta, oikeasti ennakkoja tuli n-kappaletta enemmän...)

Keskimääräinen valmistautumisaika ennakkoilmoituksesta potilaan ARVIOITUUN saapumiseen oli 17,8 minuuttia vaihteluvälin ollessa 0 - 80 minuuttia. Eroja kaupunkien välillä löytyi, keskimääräinen valmistautumisaika Helsingistä oli 10,8 min, Espoosta 13,3 min, Vantaalta 14,5 min ja muualta 23,8 minuuttia. Noin 11% tapauksista valmistautumisaikaa jäi viisi minuuttia tai vähemmän.

Käytännön tasolla (tämä on henkilökohtainen mielipiteeni, jota on muokattu työkavereiden kanssa keskustelemalla) ihanteellinen valmistautumisaika on 15 - 20 minuuttia. Tuossa ajassa ehtii tekemään jo kaiken tarpeellisen valmistautuakseen 'todellisen' monivammapotilaan hoitoa varten (no ok, jos on jo ennestään useampi kriittinen potilas niin lisäajasta ei olisi kauheasti haittaa...). Viidessäkin minuutissa ehtii jo tekemään yllättävän paljon asioita, ja kyllä ennakosta on hyötyä vaikka sen tekisi vasta kääntyessään Töölönkadulle...

Mikäli ennakko tehdään reilusti ennen saapumista polille, tulee siihen arvioituun saapumisaikaan turhan paljon heittoa, jolloin sitten käytännössä joko traumatiimi odottaa turhaan kymmeniä minuutteja tai sitten tulee tuo reaktio 'ai te tulittekin jo' kun ollaankin reilusti ennen arvioitua aikaa. Eli mielestäni käytännössä tuollaista hyvissä ajoin tehtyä ennakkoa pitäisi 'täydentää' uudella ennakolla siinä vaiheessa kun kuljettava yksikkö on tuon noin 15 minuutin päässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennakon teen kun aikaa on, eli jotain kerrottavaa ja hommat siinä mallissa, että pystyy rauhassa puhumaan. Yleensä se on 10- 45 min enne oville kolkuttelua.

Meillä kaikki korkea riskiset traumat ainakin tulee viestinä polille.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kokemukset aika usein olleet että ehkä enemmän valmistaudutaan ja otetaan tosissaan jos teet ennakkoon ilmoituksen potilaasta. Normi tilanteissa sitten taas kun potilaan kiikutat sairaalaan ja yrität rapsaa antaa niin tuntuu, että hoitsu heittää nimmarin kaavakkeeseen ja on kadonnu paikalta ennen kuin olet puolivälissä rapsaa.

Sitten ne joskus soittelee perään, että mikäs tää juttu oikein tai toi. Siinä sitten kiva miettiä että pitäiskö se raportti niille huutaa vai kuinka. Noh, itse kuitenkin pyrkinyt siihen, että kirjaaminen tulisi hoidettua sen verran hyvin, että jos ne sitten vaikka osaisi edes lukea kun kuuntelu ei kerran aina suju.

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös suurin osa ennakkoilmoituksista tule Teiskon risteyksessä? Niin mulla ainakin on kokemus asiasta kyseisestä paikasta, joten ei ihan aina toimi. Tai no, tieto menee perille, mutta hoitajille jää minuutti- 2 aikaa valmistautua.

Ei tule. Suurin osa ennakoista, liki kaikki nykyään, tulee noin 15-30min ennen kuin pot on polilla. Pokkeuksena kuitenkin ne hätätilapotilaat, jotka tulee Teiskontieltä tai hyvinkin läheltä olevilta asuinalueilta. Siinä meitä helpottaa virve ja niiden antokanavat. Infoa kun ei enää skannailla. Olen huomannut, mikäli kyyti on tulossa nurkalta, niin ennakko annetaan kohteesta.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensiavulla ei ole oikeutta kuunnella kanavia anto ja info. Ainakin pohjois-savossa ohjeistettu virvepääkäyttäjän toimesta näin. Mitään viestejä ei sinne mene. Ainoa tieto on se mitä ampparit antavat Kys eh kanavalla ennakkona. Ennakko mahdollisimman ajoissa. Kaupunki alueella aikaa yleensä 2-5 min, jos siinä ennakossa aikoo kertoa jotain faktojakin, koska kuljetusmatkat ovat minimaaliset. Siinäkin ovat ehtineet jo varautua jollain tasolla. Esim. elvarissa on vastaanottaja ja lääkäri. Rtg, labra ym tukitoiminnot valuvat pian potilaan saavuttua.

Itse teen ennakon, jos kuljetetaan a tai b tai, jos on c potilas, joka vaatii järjestelyjä, kuten eristys, vartija, tulkki ym. Ennakon vastaanottajasta riipppuu kuinka viestiin on reagoitu. Osa ei ole edes muille kertonut, osa vain sihteerille osa taas on hälyttänyt koko arsenaalin liikkeelle. Näin kävi esim. muunnoin: Ennakkoni laajasti st-muutoksia, rintakipua, perusparametrit ok. Vastassa "traumatiimi", CCU henkilöstö ym. Paperit tuli samaan rakoon kuin me. Siellä vanha ekg, jossa samat laajat st-muutokset. Oli joku perusjuttu, joka ne aiheutti, en muista, mutta harvinainen sanoi tohtori. Oli muutamaan otteeseen aiemminkin hätyytellyt laajasti sairaalan toimintaa. Silti parempi näin, kuin että ei olisi tapahtunut mitään ja olisikin ollut kyseessä massiiviset infarktimuutokset.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensiavulla ei ole oikeutta kuunnella kanavia anto ja info. Ainakin pohjois-savossa ohjeistettu virvepääkäyttäjän toimesta näin. Mitään viestejä ei sinne mene. Ainoa tieto on se mitä ampparit antavat Kys eh kanavalla ennakkona. Ennakko mahdollisimman ajoissa. Kaupunki alueella aikaa yleensä 2-5 min, jos siinä ennakossa aikoo kertoa jotain faktojakin, koska kuljetusmatkat ovat minimaaliset. Siinäkin ovat ehtineet jo varautua jollain tasolla. Esim. elvarissa on vastaanottaja ja lääkäri. Rtg, labra ym tukitoiminnot valuvat pian potilaan saavuttua.

No tässä on paikallisia eroja. Meillä on oikeus kuunnella antoa. Nyt kokeiluna sakut antaa ennakot omalla kanavallamme, mikä taas on tietosuojan kannalta erittäin arveluttavaa.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aluesairaaloissa taas raikaa nimenomaan infokanavat kansliassa...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma kokemukseni sairaaloiden vastanotoista sijoittuu pääkaupunkiseudulle ja Pirkanmaalle. Pääkaupunkiseudulla on saanut vastaanottoa laidasta laitaan, erityisen huonot kokemukset on yhdestä ja tietystä sairaalan ensiavusta ja erityisen hyviä löytyy useammasta paikasta.

Huonot kokemukset liittyy lähinnä mussuttamiseen kuljetuksen tarpeesta potilaan kuullen suorastaan pöyristyttävällä kielenkäytöllä höystettynä ja suoranaisena vittuiluna kun ovesta sisään paukahdit. Ja voih, kun sitä paikkaa usein koitettiinkin viimeseen asti vältellä.

Hyvät kokemukset on Töölöstä, Meikusta (löytyy tosin myös niitä huonoja..) ja Peijaksesta. Erittäin osaava, ammattitaitoinen ja mukava hoitohenkilökunta vastassa niin ennakkoilmoitus- kuin "normi"-tapauksissakin.

Usein niin huonoihin kuin hyviinkin kokemuksiin on ollut osallisena tuo meikäläisen pärstävärkki :)

Pirkanmaalla on suurimmassa osassa paikoista suht neutraali vastaanotto. Taysia täytyy kehua tästä uudesta systeemistä, toimii mun mielestä mielettömän hyvin. Kuten tuo MVT jo kirjottikin niin hoitohuoneen henk.kunnalle saa annettua selkeemmän ja yksityiskohtaisemman rapsan ja ne erityisasiatkin tuntuu tulevan paremmin noteeratuksi. Ennakkoilmoitustapauksissa sokkarissa (kutsutaankos sitä muuten enää tuolla nimellä..?!) tapahtuva toiminta on selkeetä ja rauhallista ja tällänen pieni sakuimmeinenkin tuntee tulevansa kuulluksi.

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerrankin saa avautua...  *pyhimys* Tuolla suomen sivistyksen kehdossa, jossa on linna ja jossa ennenvanhaan tehtiin sinappia on kaupungin tk/päiv. "niin" mukavaa mennä, kun akvaariosta avaudutaan pääsääntöisesti joka ikinen kerta... Ei millään pahalla (eikä hyvällä), siellä olisi peiliin katsomisen paikka muutamalla hoitajalla...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En haluaisi provosoitua, mutta pakko kommentoida tähän, että päivystyksen henkilökunnalla se ennakkoilmoituksen lukeminen ei TODELLAKAAN ole prioriteeteissä päällimmäisenä. Välillä on niin saaketin iire, ettei tulevien potilaiden tietoja ehdi kukaan edes vilkaisemaan. Kipritä potilaita saattaa olla samaan aikaan aivan saaketin paljon. Ei silloin voi olettaa että vuorovastaava olisi ovella vastassa jo valmiiksi perehtyneenä uuteen potilaaseen.

Mitähän seuraisi siitä, jos sohaisisin kepillä muurahaispesään, ja aloittaisin ketjun siitä, "miten lanssihenkilöstö suhtautuu sairaalahenkilökuntaan tuodessaan potilaat polille/ osastolle". Kyllä niitä huonoja kokemuksia löytyy ihan varmasti useammaltakin foorumistilta. En vain ainakaan itse viitsi aloittaa tällaista turhaa vääntämistä kyseisestä aiheesta. Edelleen olen sitä mieltä, että on aivan typerää lyödä kiilaa polin henkilökunnan ja lanssiporukan välille. Päinvastoin, kaivattaisiin molemminpuolista ymmärrystä, eikä tällaista älytöntä sormella osoittelua.

Jos tuntuu, että jossain asiassa yhteistyö tökkii yhteistyötahon kanssa, niin olisi varmasti aiheellista ottaa asia puheeksi kyseisen yksikön edustajien kanssa. (Tarvittaessa johtoportaan kanssa.)

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...