Jump to content
MAINOS

Raskausdiabetes


Sistah

Recommended Posts

Haluaisiko joku vähän avata minulle, millainen on hoitokäytäntö eri puolilla Suomea raskausdiabeteksen toteamisen yhteydessä? Kuka antaa äidille tähän tilaan liittyvän neuvonnan? Onko rutiinia seurantaa (normaalien neuvolakäyntien lisäksi esim äitiyspoliklinikalla) raskausaikana / synnytyksen jälkeen?

Mietin neuvolaterkkarin työnkuvaa koulutehtävän takia,  mutta kiinnostaa kyllä muutenkin!

Ja kysynpä tuolla kätilöpuolella vielä vaikutuksista synnytyksen yhteydessä....

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Henkilökohtaista kokemusta on tästä, ei siis ammatillista näkökulmaa.

Jos rutiinitarkastuksessa (neuvolassa) on sokerit koholla niin joudut sokerirasitukseen.

Ja niistä tuloksista riippuen sitten äitiyspolille, joka hoitaa pääsääntöisesti seurantaa. Joitain pikkuisia käyntejä neuvolassa äitiyspolikäyntien lisäksi mulla oli, jotta terkkari pysyi kärryillä itsekin, missä mennään. Mut esim. lääkärikäynnit oli siellä äitiyspolilla enkä nähnyt kummassakaan raskaudessa neuvolalääkäriä.

Synnytyksen jälkeen tilaa pitäisi seurata neuvolan toimesta noin ½ vuotta synnytyksen jälkeen (tai sellainen ohjeistus oli silloin 2002/2003) vaan ainakaan meillä terveydenhoitaja sen unohti eli siitä olisi ehkä pitänyt itse huolehtia ja seuraava varsinainen kontrolli mulla oli työhöntulotarkastuksessa, kun palasin työelämään.. ja tämä käytäntö on tai on ainakin ollut pääkaupunkiseudulla.

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos pääset Terveysporttiin niin sieltä Lääkärin käsikirjasta löytyy sairaanhoitopiirien lähetysohjeita. Ainakin PSHP:n ohjeissa on erittäin selkeät lähetysohjeet kaikissa raskauteen liittyvissä tilanteissa. Näitä sitten neuvolassa lueskellaan ja tapauskohtaisesti sitten lähetetään äitipolille tai seurataan itse. Äitipolin lääkäreitä voi myös konsultoida, lievissä tapauksissa (nämä taas sieltä lähetysohjeista) ei välttämättä tarvitse lähteä äitipolin seurantaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oulussa sokerirasituksessa "kiinni" jääneet äidit lähetetään joko keskusäitiysneuvolaan tai äitiyspoliklinikalle. Jos poikkeavia arvoja rasituksessa on vain yksi, keskusäitiysneuvolan terveydenhoitaja ohjeistaa äidille ketoaineiden ja verensokerin omaseurannan sekä oikean ruokavalion. Alkuohjeistuksen jälkeen äidit ovat yhteydessä keskusäitiysneuvolan terveydenhoitajaan lähinnä puhelimitse ja käyvät neuvolassa normaalisti. Vaikeammat tapaukset (2 poikkeavaa arvoa rasituksessa) hoidetaan äitipolilla, jossa kontrollikäyntejä on tiheämpään, mutta yleensä myös nämä äidit käyvät normaalisti neuvolassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...