Jump to content
MAINOS

Korvaukset työmatkatapaturmasta


TK

Recommended Posts

Kuinka vakuutusyhtiöt huomioivat korvauksissaan työmatkatapaturman yhteydessä rikki menneet vaatteet ja polkupyörän? Farkut, takki ja polkupyörä kaikki sökönä, eikä tietenkään tallaisista voi olla mitään kuittia esittää (ennen kuin vie korjattavaksi tai ostaa uudet). Pohjolan nettisivuilta ei saa asiasta mitään selvää, tapaturmailmoituksessa mainitsin rikki menneet vaatteet mutta polkupyörän vaurioit paljastuivat vasta kun tapaturmailmoitus oli jo lähetetty palkanlaskijalle. Rikkinäisistä farkuista on vielä todisteena työterveyshoitajan teksti, koska työterveyshuollossa loputkin housun riekaleet jouduttiin leikkelemään, että pääsivät vammoja hoitamaan. Näiden edellä mainittujen lisäksi tuli sitten luunmurtuma ja muuta mukavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eniten tässä ihmettelen tuota, että voiko teillä mennä työterveyshuoltoon jos on kipee.

Meillä sinne voi mennä jos haluaa tietää vyötärön ympäryksensä. ::)

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän ne tykkää, että menee ilman ajanvarausta. Työkaveri sinne talutti verta valuen ja vaatteet riekaleina, niin eihän nuo poiskaan voineet käännyttää. Ja tämä oli heti virka-ajan alkaessa klo 8.00.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni sattui tapaturma työmatkalla, jonka seurauksena farkut meni rikki. Lääkärikäynti tapahtui yksityisellä (työnantajan korvaamana) koska kyseessä oli viikonloppu eikä työterveyshuolto siis ollut auki. Kysyin voiko farkut saada korvattua ja oh kehoitti palaamaan asiaan sitten kun mulla on esittää kuitti housuista, jotka on ostettu niiden rikkoontuneiden tilalle. Ostin siis uudet farkut ja otin asian puheeksi uudestaan, useita kertoja. Tapaturmasta on nyt kulunut n. vuosi eikä asia ole vieläkään edennyt mihinkään kun oh ei ole missään vaiheessa "ehtinyt" selvittää miten asia hoidetaan / mille lomakkeelle se korvausvaatimus pitäisi tehdä / tms. - hän on aina vain luvannut palata asiaan. Pitää taas kysyä kun näen oh:n seuraavan kerran. Yksien housujen hinta ei kaada mun taloutta - lähinnä on kyse periaatteesta kun työtapaturman (eli myös työmatkalla sattuneen tapaturman) yhteydessä vahingoittuneesta omaisuudesta käsittääkseni pitäisi saada korvaus.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tapaturmasta on nyt kulunut n. vuosi eikä asia ole vieläkään edennyt mihinkään kun oh ei ole missään vaiheessa "ehtinyt" selvittää miten asia hoidetaan / mille lomakkeelle se korvausvaatimus pitäisi tehdä / tms. - hän on aina vain luvannut palata asiaan.

Tämä on sinun juttu eikä oh ole holhoojasi. Selvitä itse asiaa. Soita työsuojeluvaltuutetulle, sellainen pitäisi löytyä jostakin. Ota yhteyttä vakuutusyhtiöön ja kysy sieltä. Tuo housu-asia olisi pitänyt selvittää jo silloin kun haveri farkuille kävi.

Meillä ainakin oh ei työntekijän puolta pidä ja kaikki asiat varmistan joltain muulta kuin oh:lta. 

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on sinun juttu eikä oh ole holhoojasi. Selvitä itse asiaa. Soita työsuojeluvaltuutetulle, sellainen pitäisi löytyä jostakin. Ota yhteyttä vakuutusyhtiöön ja kysy sieltä. Tuo housu-asia olisi pitänyt selvittää jo silloin kun haveri farkuille kävi.

Meillä ainakin oh ei työntekijän puolta pidä ja kaikki asiat varmistan joltain muulta kuin oh:lta. 

ONNEKSI oh ei olekaan mun holhooja  8). Hei, en mä nyt sentään noin avuton ole kuin tekstisi perusteella annat ymmärtää vaikket edes mua tunne :D

Asiaa on matkan varrella hankaloittanut se, että kaikki muut joilta ole asiaa kysyneet ovat vastanneet etteivät tiedä miten asiassa pitää edetä ja ohjanneet aina vain uudestaan oh:n puheille ja kehoittaneet hoitamaan asiaa hänen kauttaan. Vakuutusyhtiökin on muuttunut tänä aikana jne. Ja kuten sanoin: olisin itsekin satavarmasti painostanut asiassa oh:ta enemmän jos kyseessä olisi isompi korvaus/asia kuin yhdet housut.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myös minulle on sattunut tapaturma työmatkalla ja on kokemusta vakuutusasioiden hoidosta. Omaisuutta ei mennyt rikki joten en tiedä miten siihen suhtaudutaan, mutta tiedän että vakuutusyhtiön kanssa voi oikein hyvin hoitaa itsekin asioitaan ja kysyä sieltä. Sinulla luultavasti on - tai saat sen sieltä missä työpaikan puolesta hoidetaan vakuutusasiaa - tapaturmasi tunnistenumero (ns. vahinkonumero tms) ja työpaikka on tietysti lakisääteisesti velvollinenkin kertomaan sinulle mitä vakuutusyhtiötä käyttävät.

Asiaa hoitaa edelleen se vanha vakuutusyhtiö, jos se on sittemmin vaihtunut.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaaduin fillarilla työpaikanpihassa töihin tullessa. Itse selvisin pienillä mustelmilla, mutta siinä rytäkässä kaksi päivää vanhat gore-tex pyöräilyhousut hajosivat polvista. Kun töissä kyselin oh:lta mahdollisia korvauksia vastaus oli, että hän ei ainakaan ole koskaan kuullut, että vaatteista voisi saada korvauksia. Kilttinä hoitajana päädyin kiroillen paikkaillemaan housujani ja annoin asian olla. Olisi vissiin pitänyt kysellä vakuutus yhtiöstä tarkemmin....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on sinun juttu eikä oh ole holhoojasi. Selvitä itse asiaa. Soita työsuojeluvaltuutetulle, sellainen pitäisi löytyä jostakin. Ota yhteyttä vakuutusyhtiöön ja kysy sieltä. Tuo housu-asia olisi pitänyt selvittää jo silloin kun haveri farkuille kävi.

Meillä ainakin oh ei työntekijän puolta pidä ja kaikki asiat varmistan joltain muulta kuin oh:lta. 

ONNEKSI oh ei olekaan mun holhooja  :). Hei, en mä nyt sentään noin avuton ole kuin tekstisi perusteella annat ymmärtää vaikket edes mua tunne :)

Sorry, ei suinkaan ollut tarkoitus sinua mollata. Ottaa vain päähän kun oh:ila on tosiaan yleinen tapa "unohtaa" asioita.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaaduin fillarilla työpaikanpihassa töihin tullessa. Itse selvisin pienillä mustelmilla, mutta siinä rytäkässä kaksi päivää vanhat gore-tex pyöräilyhousut hajosivat polvista. Kun töissä kyselin oh:lta mahdollisia korvauksia vastaus oli, että hän ei ainakaan ole koskaan kuullut, että vaatteista voisi saada korvauksia. Kilttinä hoitajana päädyin kiroillen paikkaillemaan housujani ja annoin asian olla. Olisi vissiin pitänyt kysellä vakuutus yhtiöstä tarkemmin....

Nämä itse asiassa vähän vaihtelee vakuutusyhtiöittäin ja työpaikoittain. Kun joku vuosi takaperin tein oman homman ohella tapaturma-asiamiehen töitä niin meidän vakuutusyhtiö (eli Valtiokonttori) korvasi omaisuusvahintoja työmatka/työtapaturmissa vain jos ko. tapaturma oli aiheuttanut myös vamman kroppaan. Tämä johtui työtapaturman määritelmästä jossa todetaan että työtapaturmaksi katsotaan tapahtuma joka aiheuttaa työntekijälle vamman ja  tapahtuu työssä, työstä johtuvissa olosuhteissa työpaikalla tai työpaikkaan kuuluvalla alueella, matkalla asunnosta työpaikalle tai päinvastoin tai työnantajan asialla ollessa tai sitten  työnantajan omaisuutta tai työtoiminnan yhteydessä ihmishenkeä pelastettaessa. Summa summarum, jos ei ole vammoja, ei ole myöskään työtapaturmaa. Epäreilua mutta totta  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, vammaa riittää, kotiuduin juuri murtuman fixaatioleikkauksesta. Palkanlaskijan kertoman mukaan pitää toimittaa vakuutusyhtiöön kuitti uusista vaatteista, polkupyörän korjauslasku ja vapaamuotoinen hakemus oman auton käytöstä aiheutuneista kuluista. Sairaanhoitolaskut jo menevätkin suoraan vakuututusyhtiölle ja kahteen kertaan olen ilmaiseksi hakenut apteekista työtapaturmareseptillä kipulääkkeitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

No perhana.. oisinkohan saanut uuden auton kun sattui viime vuoden vaihteessa tämmöinen.. Läksin illasta ajelemaan töihinpäin yövuoroon. Kerkesin siinä noin viitisen kilometriä matkaa autolla taittaa kunnes huomasin auton sisällä vahvaa savun hajua ja myös savua. Pysäytin auton tien varteen ja avasin konepellin josta sitten iskikin mukavasti liekit vastaan. Ja autohan kerkesi siinä loimuta siihen kuntoon ettei siitä enää kalua saanut tehtyä, ennenkun palokunta saapui paikalle!!  cry.png Tosin tässä tapauksessa ei fyysisiä vammoja tullut, joskin pitkäaikaisen palvelijan menetys hieman kirpaisi!!

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No perhana.. oisinkohan saanut uuden auton kun sattui viime vuoden vaihteessa tämmöinen.. Läksin illasta ajelemaan töihinpäin yövuoroon. Kerkesin siinä noin viitisen kilometriä matkaa autolla taittaa kunnes huomasin auton sisällä vahvaa savun hajua ja myös savua. Pysäytin auton tien varteen ja avasin konepellin josta sitten iskikin mukavasti liekit vastaan. Ja autohan kerkesi siinä loimuta siihen kuntoon ettei siitä enää kalua saanut tehtyä, ennenkun palokunta saapui paikalle!!  cry.png Tosin tässä tapauksessa ei fyysisiä vammoja tullut, joskin pitkäaikaisen palvelijan menetys hieman kirpaisi!!

Et ois saanut korvauksia, koska kyseessä ei ollut onnettomuus/tapaturma. Jos olisit törmännyt johonkin ja sitten auto syttynyt palamaan, niin silloin olis voinut saada. Tuon palon alkuperää kun ei voi tietää. Ja se on oikeastaan vika eikä onnettomuus.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...