Jump to content
MAINOS

Omat työvaatteet?


Seline

Recommended Posts

Mm. kustaankartanossa ollaan siirtymässä kokonaan omiin työvaatteisiin ja koskee myös sijaisia ja keikkalaisia. Onko kenelläkään kokemuksia/mielipiteitä asiasta? Itseäni asia vähän kummastuttaa jo hygienia syistä; keikkalainen kun saattaa olla joka päivä eri osastolla ja sitten pyykkejä pitäisi kuljetella kotiin jatkuvasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä mun tietojen mukaan työnantajan tulee järjestää työntekijöilleen suojavaatetus. Eihän nyt kai kenenkään hoitotyötä omissa vaatteissa tarvitse tehdä, vaikka kuinka siirryttäisiin käyttämään ns. normaaleja vaatteita. Kyllähän työnantaja on muutoinkin velvollinen järjestämään työvälineet, joilla työtä voidaan tehdä, joten eiköhän tämä koske myös vaatetusta.

Monet firmat myyvät värikkäitä ja ihan fiksun näköisiä työvaatteita. Onhan se toisaalta ihan järkevää, että paikassa jossa asukkaat ovat useamman vuoden, ei tarvitse käyttää sairaalaan tarkoitettuja valkoisia tai vihreitä housuasuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin Seuren kautta keikkaillessa vaaditaan omat vaatteet ja myös Seure on vaatimukset hyväksynyt kehottivat vain jättämään ne paikat väliin missä pitää olla omat vaatteet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkälaista vaaterahaa Kustis maksaa? Jos ei minkäänlaista on työläisiä taas höynäytetty. Monessa psykiatrisen puolen työpaikassa käytetään omia vaatteita. Se on helpommin ymmärrettävää kun eriteroiskeita ym. on todella harvoin verrattuna somaattiseen puoleen.

Vähintään mahdollisuus pestä omat työvaatteet työpaikalla ja työajalla pitäisi järjestää. Olisi melko vastenmielistä kuljettaa eritetahraiset vaatteet kotiin pestäväksi... angry.png

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaaterahasta ei ole tietoa koska teen sinne vain keikkaa, mutta mitä ymmärsin vakituisten puheista se ei heille mikään hyvä ole ja pyykin pesu hoituu asukkaiden vaatteiden kanssa ellei vie niitä kotiin. Sitten osastonhoitajat ihmettelevät miksi ei saa keikkalaisia  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaaterahasta ei ole tietoa koska teen sinne vain keikkaa, mutta mitä ymmärsin vakituisten puheista se ei heille mikään hyvä ole ja pyykin pesu hoituu asukkaiden vaatteiden kanssa ellei vie niitä kotiin. Sitten osastonhoitajat ihmettelevät miksi ei saa keikkalaisia  huh.gif

Jos ei työnantaja maksa vaaterahaa niin verotuksessa voi vähentää työvaatekulujaan, jos sellaiset joutuu itse hankkimaan. Kriteerinä taisi olla, että työasun pitää olla sellainen, ettei sitä voida käyttää vapaa-aikana, esim. univormu. Tavallisesta jakkupuvusta ei vähennystä saa..

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kustaankartanossa on vaatimuksena että vaatteet ovat ns. normaalit millaisia käytetään kotonakin eli ei uniformuja

Joo, ymmärsin sen. Mut siis toin siihen vain verottajan näkökulman..

Mulle tuo ei ole ollut ongelma, monessa paikassa tehdään duunia omissa vaatteissa eikä mun tämän hetkinen duunikaan mikään sisäsiisti työ ole. Oon tuonut duuniin mm. vanhat farkut ja t-paitoja, joita voin täällä käyttää ja tarvittaessa vaihtaa. Lisäksi yleensä on duunin liivi yllä, jotta saa kaikki tarvittavat härpäkkeet mukaansa yöjuoksuihin.

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on osastolla käytössä työaikana omat vaatteet.

Vaaterahaa saadaan 50 e/ vuosi.

Tuo raha ei mielestäni riitä.. edes kunnollisiin kenkiin.

Ja töissä olen päihdeyksikössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kustaankartano maksaa vakkareille 100 euroa vuodessa vaaterahaa, oppisopimusopiskelijat ja yli puolen vuoden määräyskirjalla olevat sijaiset saavat puolet eli 50 euroa/vuosi.  *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuolla vaaterahalla ottaisin käyttöön vanhat t-paidat ja kuluneet farkut.

Nämä vuodeosaston suojavaatteetkin ovat huonosti istuvia eikä muodikkaita lainkaan.

Vaatteet, joita en enää panisi päälleni kaupungille lähtiessä , olisi minun vaatetus. Tuolla 100 eurolla ostaisin hyvät työkengät ja vaatteita, jotka vanhoina sopisivat töihin.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Itsekin Kustaankartanossa keikkailleena olen törmännyt samaan ongelmaan.. muutamilla osastoilla. Olen vaatinut työvaatteet. Olen myös kertonut joka osastolla, että en aio tehdä keikkaa sellaiselle osastolle, jossa pitää olla omat vaatteet. En suostu pitämään omia vaatteita töissä hygieniasyistä ja myös siitä syystä, etten halua pilata omia vaatteitani eritteillä ym...

Tämä vaateasia on ollut iso puheenaihe meidän keikkalaisten keskuudessa ja mä ainakin olen sanonut eri osastoille, että niiltä loppuu kohta keikkalaiset, jos ne rupeaa vaatimaan keikkalaisiltakin omien vaatteiden käyttöä. Siinähän ovat sitten.

Onneksi on varaa valita minne haluaa mennä! ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Oikein ´"Liisi" !

Nyt on hoitajan markkinat ja työnantajan kannattaisi miettiä miksi ei saada sitten keikkalaisia  huh.gif.

Mietin tässä kun olen tehnyt keikkaa Kustaankartanoon ja kun menen vaikkapa aamuksi toiselle osastolle ja sieltä MRSA yms luota viereiseen taloon iltavuorolle suoraan esim. kuntoutus osastolle (jossa pian kotiin lähteviä potilaita) samoissa työvaatteissa niin onko hygienia kohdallaan?

varsinkin kun käsitellään haavoja, eritteitä jne. Aina se pelkkä käsihygienia ei riitä.

Ja onhan se väärin että työajan ulkopuol. pitäisi vielä jäädä pyykkäämään työvaatteitaan koneissa joissa muutenkin pyöritetään "ties mitä riepuja".

Helsingin Kaupunki oli oheistanut että sijaisille pitäisi olla työvaatteet osastoilla, mutta käytännössä ne ovat loppu kaikista taloista tuolla.

Ideana "kotoisampi ympäristö potilaille/asukkaille" on hienoa, mutta käytännön toteutus on väärä.

Seure ei ainakaan maksa keikkalaisille mitään vaatehuoltorahaa !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen työskennellyt paikassa jossa oli pidettävä omia vaatteita, tosi hankalaa. Vaate rahaa sai 50e/vuosi, ja ei se todellisuudessa riittänyt, vaatteet(halvat) ei kestä jatkuvaa pesua korkeissa lämpötiloissa. Vaatteet piti ottaa kotiin pestäväksi, koska osastolla ei niitä välttämättä ehditty pestä. Tosi kiva kantaa ESBL-roiske vaatteita ympäri kaupunkia.... onneksi enää ei tarvii.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä myös omat vaatteet, vaateraha 100€/vuosi, potilaalla useampi moniresistentti bakteeri, näitä omia vaatteita sit laahataan kotiin omassa koneessa pestäväksi  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tulee myös mieleen kenen etua tässä oikeasti ajetaan, mm kustaankartanossa moni asukki on sanonut että eivät pidä asiasta koska hoitajan erottaminen esim vierailijasta hankaloituu kävi niin myös omalle kohdalle että luulin yhden asukkaan omaista hoitajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensi vuoden alustahan nuo laitosvaatteet poistuu kaikista hels.kaup. sos.viraston vanhustenkeskuksista  :-

Näin olen ymmärtänyt....

..niin ja pöpöt senkun leviää..entäs sitten.. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensi vuoden alustahan nuo laitosvaatteet poistuu kaikista hels.kaup. sos.viraston vanhustenkeskuksista  :-

Näin olen ymmärtänyt....

Ja sitten lisääntyy vakkareilla työmäärä kun ei saada keikkalaisia ja joudutaan tekemään pitkää päivää. Hirvittää ajatella sitä pöpö määrää mikä kulkee edestakaisin  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taidan olla hieman erikoinen hoitaja, ainakin tästä ketjusta päätellen. Kannatan itse henkilökohtaisesti omien vaatteiden käyttöä työssä ihan viimeiseen saakka. Tietysti ymmärrän, että sairaala-tyyppisissä paikoissa ei omia vaatteita voi käyttää, mutta vanhusten keskukset jne. ovat asia aivan erikseen.

Itse näen, että hoitotyötä tehdään hyvin paljon omalla persoonalla, ei suinkaan sisar-hento-valkoinen massa työskentelynä. Minulle omat vaatteet ovat vahvasti osaa omaa persoonaani ja koen työskentelyn niissä luonnollisena.

Monet yksiköt siirtyvät koko ajan lähemmäs kodinomaisuutta, pois kammottavasta laitosmaisuudesta ja työvaatteet ovat yksi osa tätä siirtymää.

Itse olen lähiaikoina menossa ensimmäistä kertaa keikalle Kustaankartanoon ja täytyy myöntä, että olin mitä helpottunein kun ilmoitettiin, että työtä tehdään omassa vaatetuksessa  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kehäkukka

Taidan olla hieman erikoinen hoitaja, ainakin tästä ketjusta päätellen. Kannatan itse henkilökohtaisesti omien vaatteiden käyttöä työssä ihan viimeiseen saakka. Tietysti ymmärrän, että sairaala-tyyppisissä paikoissa ei omia vaatteita voi käyttää, mutta vanhusten keskukset jne. ovat asia aivan erikseen".

MUTTA miksi ei niitä nimineuloja käytetä oman työasun kanssa??? oli työvaatteet talon/omasta takaa.

Ja mitä jos esim. poliisit/vartijat jne kulkisivat omissa vaatteissaan työpaikoilla?

Ja kuinkahan verottaja jatkossa suhtautuu oikeuteen vähentää työvaatteiden kulut henkilökoht. verotuksessaan, noinkohan hyvittää anomisen jälkeen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taidan olla hieman erikoinen hoitaja, ainakin tästä ketjusta päätellen. Kannatan itse henkilökohtaisesti omien vaatteiden käyttöä työssä ihan viimeiseen saakka. Tietysti ymmärrän, että sairaala-tyyppisissä paikoissa ei omia vaatteita voi käyttää, mutta vanhusten keskukset jne. ovat asia aivan erikseen".

MUTTA miksi ei niitä nimineuloja käytetä oman työasun kanssa??? oli työvaatteet talon/omasta takaa.

Ja mitä jos esim. poliisit/vartijat jne kulkisivat omissa vaatteissaan työpaikoilla?

Ja kuinkahan verottaja jatkossa suhtautuu oikeuteen vähentää työvaatteiden kulut henkilökoht. verotuksessaan, noinkohan hyvittää anomisen jälkeen...

Kyllä meillä on nimineulat käytössä vaikka omat työvaatteet on.

Joskus tietty pesun jäljiltä saattaa unohtua laittaa nimikyltti, mutta pääsääntöisesti kuitenkin tosiaan nimineulat ovat käytössä koko henkilökunnalla jopa keikkalaisilla..

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...