Jump to content
MAINOS

Kylvettäjä


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Aloitetaan nyt uusi keskustelu, kun mikään löydetyistä ei tähän sopinut. Käsi ylös siis missä vielä toimii nimike kylvettäjä?

Törmäsin tällaiseen ihmiseen esh:ssa ja ihmeissäni olin. Onko sellaiselle tarvetta edes vanhainkodeissa ja laitoksissa?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Talomme psykogeriatriselta osastolta moisia löytyy vielä pari kpl.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäki oon törmänny keikkaillessani eräässä keski-suomen vanhainkodissa. Hiukka hämmästelin sitä (en ääneen tietenkään) Vissiin se oh tajus mitä aattelin ku se sano sit et "joo meillä on vielä kylvettäjii tääl"

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieläkö niitä on? :o Luulin, että kuuluvat jo menneisyyteen.

Vaikka eihän siinä, onhan se ihan kätevää, etenki niissä paikoissa, joissa asukkaita saunotetaan.Helpottaa hoitajien hommaa, kun ei kylvetyksen vuoksi hoitajia puutu muusta potilastyöstä. Mikähän kylvettäjien toimenkuva on esh:ssa?Suihkutus? En kyllä heidän työtään tippaakaan kadehdi, aika raskasta ja ehkä yksitoikkoistakin hommaa epäilemättä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millähän koulutuksella kylvettäjä toimii? Esh:ssa niillä osastoilla joilla olen potilaita "suihkuttanut" niin kyllä siihen hoitajan ammattitaitoa on tarvinnut, kun samalla arvioit potilaan fyysistä suoriutumista ja ylipäätänsä että kestää terveydentila sen rasituksen. Pitkäaikaispuolella tilanne on varmasti eri.

Kyllähän joissain paikoissa sovitaan että joku hoitajista toimii kylvettäjänä ja muut vaan kärräävät potilaita suihkuun.

Tällainen kuulostaa tehokkaalta, mutta voi sirä raukkaa jonka vuoro on siellä kuumassa höyryssä olla kumiasusteissaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millähän koulutuksella kylvettäjä toimii?

-Ei heillä mitään koulutusta ole.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä pestään saunassa kaikki asukkaat kerran viikossa. Saunavuoroja on listassaan 1-2, paitsi työrajoitteisilla. Meillä tuota kylvettäjää ollaan harkittu, kun alkaa olemaan useampi sellainen työntekijä jotka saisi tuosta saunavuorosta rajoituksen.

Muuten on kyllä kätevää, että yksi hoitaa pesuvuoron.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: nurse-69

Millähän koulutuksella kylvettäjä toimii?

-Ei heillä mitään koulutusta ole.

Kotihoidossa sairaanhoitajan tutkinto..siellä hankitulla kokemuksella voi hakeutua kylpylään töihin.. :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa sairaanhoitajan tutkinto..siellä hankitulla kokemuksella voi hakeutua kylpylään töihin.. :nauraa:

-Siis oikeastikko? Meidän talon kylvettäjiä odottaisi näköjään ruusuinen tulevaisuus esim. Nokialla.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa sairaanhoitajan tutkinto..siellä hankitulla kokemuksella voi hakeutua kylpylään töihin.. ;)

-Siis oikeastikko? Meidän talon kylvettäjiä odottaisi näköjään ruusuinen tulevaisuus esim. Nokialla.

Mä luulen, että nurse-69 viittaa kohon työnkuvaan noin yleisellä tasolla? Koska kohon hommat on mm. juuri sitä suihkutusta...

NKL:lla työskenteli v.2005 ent.kylvettäjä.

Työnkuva oli kyllä ihan muuta, vei patolle näytteitä ja kuljetti koniksesta papereita polille ja pois. Nämä muistuvat mieleen tähän aikaan vrk:desta.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa sairaanhoitajan tutkinto..siellä hankitulla kokemuksella voi hakeutua kylpylään töihin.. ;)

-Siis oikeastikko? Meidän talon kylvettäjiä odottaisi näköjään ruusuinen tulevaisuus esim. Nokialla.

Ennen vai jälkeen vesikatastrofin?  ;D

Millähän koulutuksella kylvettäjä toimii?

-Ei heillä mitään koulutusta ole.

Se lienee totta. Kotikaupunkini tk:ssa oli aikoinaan kylvettäjänä nuorukainen, jonka "koulutus" oli armeijan lääkintämiehen kurssi. Peruskoulupohjalla muuten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo. Siis niis paikois pitkiksel mis oon ollu ni molemmis oli tarpeen ja toises oli oikeen kylvettäjä nimikkeel. Saas nähä kuinka kauan, ku nehän on katoava voimavara.

"Miksi ne mammat huutavat aina, että KAHVIA JA PULLAA!?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyään kun puhutaan niin paljon yksilövastuisesta hoitotyöstä, niin silloin ei kyllä kylvettäjää saisi olla - tai eihän kaikissa paikoissa noudateta ko. periaatetta millään tasolla.

Miksikö ei? Kun hoitaja - oli kyseessä sitten sh tai ph/lh - kylvettää itse potilaan, näkee myös ihon kunnon ja yleensäkin tutustuu potilaaseen ihan eri tavalla kuin mitä muutoin. Tilanne on intiimi ja usein ihmiset puhuvat kylvetettyinä ihan eri tavalla, tulevat tunnustaneeksi huonon jalkojensa hoidon jne.  Jos kylvettäjä kylvettää ja kertoo tekemänsä huomiot, jos kertoo, niin ne ovat ihan eri asia kuin itse huomatut jutut.

Meillä oli takavuosina kylvettäjä (oli muuten kodinhoitaja koulutukseltaan) ja kun jäi eläkkeelle, niin siirryttiin ensin siihen, että yksi ph/lh oli viikon kylvettäjänä vuorollaan. Nyt viimeiset pari vuotta jokainen on kylvettänyt omat potilaansa ja järjestelmästä on tykätty.

Kylvettäminen, vaikka siinä olikin loppuaikoina hoitaja, oli kovaa liukuhihna hommaa eikä siinä kamalasti kyselty potilailta, että haluatko mennä suihkuun vaiko et. Nykyisellä systeemillä potilaiden omat tarpeet tulee paljon paremmin huomioitua. Jollekin riittää kerta viikossa suihkua, toiselle ei jne..

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kylvettäminen, vaikka siinä olikin loppuaikoina hoitaja, oli kovaa liukuhihna hommaa eikä siinä kamalasti kyselty potilailta, että haluatko mennä suihkuun vaiko et. Nykyisellä systeemillä potilaiden omat tarpeet tulee paljon paremmin huomioitua. Jollekin riittää kerta viikossa suihkua, toiselle ei jne..

Meillä (vanhainkodissa siis) toimii hyvin tuo kerran viikkoon saunotus ja muulloin pikkupesut. Jotkut käyvät kyllä 1-2 kertaa suihkussa huoneen vessassa ja toki avustammekin, jos asiakas apua tarvii.

Päivässä saunotetaan 6- 7 ihmistä, saavat istua löylyssä niin kauan kun haluavat. Tehdään rasvailut, kynsienhoidot yms. Lopuksi naisilla paplarit päähän tai kuivaus/kiharrus, jos niin haluavat.

Meillä kyllä tehdään normaalin hoitotyön ohessakin näitä "ekstrajuttuja" päivittäin.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse olen lh-opintojen ohella toiminut keikkalaisena "kylvettäjä" -nimikkeellä, ainakin toisissa työsoppareissa luki niin. Tästä on muutamia vuosia aikaa. Tarkemmin otettuna tein kylläkin perushoitajan hommia, en "kylvettänyt" sen enempää kuin mitä normaalisti perushoitajan toimenkuvaan kuului. Titteli työsopparissa muuttui perushoitajaksi sinä vuonna kun valmistuin lh:ksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhassa duunipaikassa (tk-vuodeosasto) toimi ainakin siihen aikaan kylvettäjä. Helpottihan tuo jonkin verran hommia. Hän tosin oli sitä mieltä että jos minä olin auttanut potilaan suihkuun, niin hänen ei tarvitse kyseistä potilasta sillä viikolla enää suihkuttaa. Kerta viikossa kesähelteillä riitti hänen mielestään  ;D

Mutta kyllä tosiaan helpotti kun oli monta vuodepestävää potilasta niin edes muutama pääsi oikeaan suihkuun.

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Yhdessä paikassa olen törmännyt kylvettäjään; erään sairaalan neuron osastolla. Helpottaa mielestäni hoitajien työtä ja useampi potilas pääsee kunnon suihkuun.

Mielestäni kylvettäjiä saisi yhä olla enemmänkin kuin mitä tällä hetkellä heitä on.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Pakko nostaa kätensä pystyyn ja huutaa -MINÄ MINÄ MINÄ  ;D

Aikaa kylläkin 4 vuotta ku olin mut kuitenkin. 

Sen kesän muistan muutenkin niiiiiin hyvin ulkona sellaiset +30 varjossa ja saunassa se 80 pesuhuoneessa 60 ja pukeutumistilassa vähintään 35 lämmintä.

Eli toinen oli saunassa ja pesi toinen kuivasi ja puki. Päivässä oli 8-10 kylvetettävää. Kotihoidon "alaisuudessa" / päiväkeskuksen kanssa toimittiin. Mammat ja paapat tuli kotoota taksilla tai palveluasuinnoista kotipalvelun henkilökunta toi jos niillä kiire käytiin itte hakee. Päiväkeskuksen porukka napattiin yks kaks kerralla.

Oi niitä aikoja  ;D silloin tuli vaan sellainen tapa vaikka koko päivän saunassa niin illalla itte piti sinne kanssa päästä muuten ei tullut mitään  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

90-luvulla minäkin kouluttamattomana kiertävänä lämmitin pritsillä palelevia mummoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...