Jump to content
MAINOS

vastasyntyneitä hoitavat


lh06

Recommended Posts

heipähei!

elikkäs te jotka ootte töissä jollakin synnärillä. niin mitenkäs te sen vauvan vaipanvaihdon opetatte vanhemmille?

töissä törmää jatkuvasti siihen että niin hoitajat kuin vanhemmatkin vaihtavat vauvoilta vaipan nostamalla jaloista. Mulle ainakin koulussa opetettiin että jaloista ei saa nostaa vaan vaippa vaihetaan laittamalla vauva kyljelleen ja sit käännetään selälleen..hankala selittää mut toivottavasti joku ymmärsi 8) Onko muut törmänny tähän ohjeeseen?

kiitti :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Siitä on jokunen vuosi kun olen vastasyntyneitä hoitanut, mutta aikanaan suuntaavilla mulle on kanssa opetettu tuo kyljelleen kääntäminen, ts. vartalon kierto, ja että pepun nostamista ilmaan jaloista pitelemällä ei enää saisi tehdä. Näin tekivät myös hoitajat ainakin SatKs keskolassa v. 2002.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siitä on jokunen vuosi kun olen vastasyntyneitä hoitanut, mutta aikanaan suuntaavilla mulle on kanssa opetettu tuo kyljelleen kääntäminen, ts. vartalon kierto, ja että pepun nostamista ilmaan jaloista pitelemällä ei enää saisi tehdä. Näin tekivät myös hoitajat ainakin SatKs keskolassa v. 2002.

Niin no nimenomaan keskosilla, koska hyö ovat hentoista porukkaa. Kyllähän sen ison vauvan voi koivista nostaa. Mitenkä se vanha kansa oikein pärjäskään, kun kukaan ei OPETTANUT miten vaippa vaihdetaan?

Ja sitten hymiö.

Ja sitten huomautus, että en ole lasten sairaanhoidon ammattilainen, lasten kentästä mut melkein hylättiin, kätilötyöstä ja äityshoitotyöstä on molemmista todistuksessa 1.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Focce rakas, keskolassa on myös normaalipainoisia vauvoja hoidossa...  8) esim. sokerivaivaisia, infektioita, keltaisia... Saivar saivar, oikeampi termi olisi tietysti vastasyntyneiden teho-osasto.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkä se vanha kansa oikein pärjäskään, kun kukaan ei OPETTANUT miten vaippa vaihdetaan?

Ja selittääkö tämä tietämättömyys suomalaisten aikuisten lonkkaviat + muut tukirankavaivat... 8) 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyljeltä kyljelle on opetettu ja ehdottomasti käsketty välttämään jaloista roikottamista 8)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistaakseni tuossa kierittelyssä oli ideana myös se, että se kehittää lapsen motoriikka paremmin  kuin takajaloista roikottaminen...  8)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulle on opetettu että nappaa polvien yläpuolelta kiinni ni sit se jaloista "roikottaminen" on ok. en kyllä ainaka taysin vastasyntyneiden yksikössä nähny kenenkään kierittelevän kyljelleen muksuja. kaikista pienimpien vaipanvaihdoissa kaks hoitajaa ja vauvaa ei kieritellä eikä roikoteta, vaan nostetaan kokonaan ilmaan.

to be right is only half the battle, to convince the doctor is more difficult

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulle on opetettu että nappaa polvien yläpuolelta kiinni ni sit se jaloista "roikottaminen" on ok. en kyllä ainaka taysin vastasyntyneiden yksikössä nähny kenenkään kierittelevän kyljelleen muksuja. kaikista pienimpien vaipanvaihdoissa kaks hoitajaa ja vauvaa ei kieritellä eikä roikoteta, vaan nostetaan kokonaan ilmaan.

Näin olen minäkin oppinut. Kuulostaa oudolta tuo kylkien kautta kääntely, mutta toisaalta tuntuu kyllä erittäin loogiselta. Siinä tulisi paljon luonnollisemmat liikeradat kuin nostelemalla. Enpä ole kyllä törmännyt tuohon nosteluunkaan kun kylpyjen yhteydessä, minkä kokoisia te hoidatte kahden kesken?

Mites tuo kääntelytaktiikka onnistuu noilla about 800-1000 g keskosilla kun se pää on niin suhteettoman iso eikä meinaa muutekaan seurata muuta kroppaa?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitus ei ole kääntään koko vauvaa kyljelleen, vaan ottaa reidestä/pepusta kiinni ja "kallistaa" lantiota. Pää pysyy siis melkein paikoillaan.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä? eikös ne nosta peppuaan, ei vaan...mulle neuvottiin synnärillä, että voi joko nostaa jaloista tai sitten kääntää kyljelleen ja siitä sitten vaippa sujauttaa...Oli siis kyseessä ihan "normikokoinen" vauva... En osannut ajatellakkaan, että siitä voisi olla haittaakin, että jaloista nostaa.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitus ei ole kääntään koko vauvaa kyljelleen, vaan ottaa reidestä/pepusta kiinni ja "kallistaa" lantiota. Pää pysyy siis melkein paikoillaan.

Aivan, aivan...käsitin siis väärin... lasten puolella ei ole käynytkään puoleen vuoteen niin aattelin että onkos tää jotain ihan uutta... Mutta siis tuo reisi/peppu-ote on tuttu ja käytössä täälläkin  ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellaista on tullut käytettyä, että nostetaan takapuolen ja alaselän alta leveällä otteella, ei jaloista roikottaen. Vaatteiden pukemisessa taasen käytän tuota kyljeltä toiselle kääntelyä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Kyljeltä kyljelle kääntämällä", kuten tuolla edellä jo mainittiin. Jumpparit perustelee sillä, et lapsi oppii hahmottamaan omaa kehoaan. Synnärillä opettivat taas laittamaan toisen käden toisen jalan alta ja ottamaan toisesta jalasta kiinni ja nostamaan näin siis molemmat jalat (elikkäs sama kuin nostaisi takamusta). Suosittelen vauvojen käsittelyvideon lainausta ja katselua, jos kiinnostaa. eiköhän monet shpiirit sellaisen lainaa kotiin keskolasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voisi tulla siihen tulokseen, että terveen, täysiaikaisen ja -kokoisen vauvan kohdalla ei vaipanvaihtotekniikalla ole suurta merkitystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaipan vaihto näyttelee kyllä aika isoa roolia myös siinä suhteessa, että vauvan monipuolinen käsittely auttaa vauvaa hahmottamaan omaa kehoaan ja tukee eri lihasten jäntevyyttä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri näin. Vaippaa vaihdetaan useamman kerran päivässä ja vastasyntynyt kun ei juuri muuta tee kun syö ja nukkuu, joten vaipanvaihdon yhteydessä on ihan oiva tilaisuus uhrata ajatus vauvan kehon hahmottamiselle ja motoriikan kehittämiselle. Ei lainkaan huuhaata tämä vaipanvaihtotekniikka.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omien lasten kohdalla mulle opetettiin tuo jaloista nostamalla tekniikka. Nyt koulussa taas painotettiin sitä että niin ei saa tehdä, vaan tuo kyljeltä kyljelle tekniikka on oikein. Tukee hermoston kehitystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

konsultoin aiheesta äitiäni, joka fysioterapian lehtori amk:ssa. sano että terveillä lapsilla sillä ei o mitään merkitystä sinänsä miten niitä vaippoja vaihtaa, mutta jos kyseessä on jotenki kehityksessä jälkeenjäänyt lapsi, niin kyljelleen kieritteleminen on parempi, koska lapsi oppii siinä luonnollisia liikemalleja. mutta ei jaloista nostaminenkaan sinänsä väärin kuulemma o. sen vielä sano, että jos jaloista nostaa niin mieluummin sitte polvien yläpuolelta tai sitten semmosella otteella et käsi menee toisen jalan alta ja nappaa sit toisesta jalasta pelkästään otteen. jos kukaan nyt ymmärsi mitä toikin tarkotti 8):D

to be right is only half the battle, to convince the doctor is more difficult

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ihmekään kun me kaikki ennen vuotta 2000 syntyneet ollaan vähän outoja. Aatella millaisia meistäkin olis voinut tulla, jos tuo kääntelyasia oltaisiin tiedetty meidän vauva-aikana. >:D

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Noi kääntelyt ja vääntelyt on mullekin tuttuja. Lisäks vielä se, että pienillä on ylijäntevyyttä, joten heitä ei sais kauheesti koskettaa selkään sormenpäillä (pitäisi huomioida se lasta laskettaessa alustalle). Herkästi pulauttelevan vauvan kanssa tietty pitää sit miettiä, että kumpi on järkevämpää... Aiheuttaa puklut tuolla vääntelemisellä vai antaa kehityksen kehittyä itekseen.

Mut oikeesti normaalikokoisilla, normaalisti kehittyvillä vauvoilla on melko sama miten sen vaipan laittaa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...