Jump to content
MAINOS

Nuoret naiset pelkäävät hammaslääkäriä


Reportteri

Recommended Posts

Tekeillä olevan väitöskirjan mukaan kolmekymppisistä naisista jopa joka kolmas kokee kovaa pelkoa hammaslääkäriä kohtaan. Peloista huolimatta valtaosa heistä hoitaa säännöllisesti hampaita. Tämä ikäluokka on saanut julkista hammashoitoa koko elämänsä ajan.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1510818

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Miten tää uutinen ei yhtään yllätä mua...  ;) Niih, onko vika julkisessa hammashoidossa vai missä...?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olemmeko me nössöjä, vai ovatko hampilääkärit ilkiöitä?

Mun mielestä molempia, ehkä enemmän pullasorsasukupolvea, mutta myös se että "näin on ennenkin tehty ja kyllä muutkin ovat kestäneet"

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niih, onko vika julkisessa hammashoidossa vai missä...?

Syrjiikö julkinen hammashuolto kolmekymppisiä naisia vai mitä tarkoitat? :D

Käyttää liian vähän puudutteita...  ;)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olemmeko me nössöjä, vai ovatko hampilääkärit ilkiöitä?

Mun mielestä molempia, ehkä enemmän pullasorsasukupolvea, mutta myös se että "näin on ennenkin tehty ja kyllä muutkin ovat kestäneet"

en voi kun puhuu omasta puolesta, mutta mulla vaikuttaa vanhat kokemukset niin paljon, että oikeesti ei ihan vähässä kaupassa hammaslääkäriin mene. Yläasteikäisenä alko turpavärkin suurremontti ja siihen sisälty kolme leikkausta ja hammasraudat ja pari vuoden jatkuva kipu suussa.....ja itse asiassa viime kerralla, kun kävin niin hammaslääkärille sanoin asiasta ja käsin tujauttaan kunnon puudukkeet, niin hää vaan toteaa, että eikö nyt sairaanhoitajan pitäs vähän enempi kipua sietää.. olevinaa vitsi tai jotain vaan kauhusta kankeena siinä tuolilla maatessa ei naurattanut...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En pelkää, en ole koskaan pelännytkään. Johtuneeko korkeasta kipukynnyksestä sitten. Jotenkin on vaikea tajuta, ettei hammasta voisi paikata ilman puudutusta..

Me vain olemme niin erilaisia.

Ja mitä tuohon  (julkisen) hammashuollon laatuun tulee, minulla ei ole valittamista. Parempaa jälkeä tekivät julkisella puolella kuin yksityisellä.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kyllä edes tiedä mistä mun pelko juontaa. Tarkastuksissa vaan käyny.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla pelko liittyy kaikenlaiseen "kidutukseen" hoitohenkilökunnan toimesta.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä luulen, että syy on pitkälti se, että hammaslääkärin tuolissa menettää tilanteen hallinnan ja kontrollin.

Itse tunnustan pelkääväni, onneksi löysin parivuotta sitten hyvän hammaslääkärin, joka kuuntelee minua ja tarvittaessa jaksaa odottaa, että puudutus ehtii vaikuttamaan.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä luulen, että syy on pitkälti se, että hammaslääkärin tuolissa menettää tilanteen hallinnan ja kontrollin.

Itse tunnustan pelkääväni, onneksi löysin parivuotta sitten hyvän hammaslääkärin, joka kuuntelee minua ja tarvittaessa jaksaa odottaa, että puudutus ehtii vaikuttamaan.

Joo, sama täällä. Itseasiassa aloitan aina sanomalla ja muistuttamalla lääkäriä siitä, että suuni on "herkkä" ja mitään ei tehdä ilman puudutusta...mua ei ne piikit tunnu missään, se vihlonta *aarg* ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotta mä uskaltaisin mennä hammaslääkäriin niin mä tarvisin lupauksen xylocain-geelistä ENNEN puudutuspiikkiä.  ;D Joten kai mä oon pullamössösukupolvea ja se selittänee kammot...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ainakin myönnän pelkääväni ihan hirveästi. Lapsena en pelänny, mutta silloin mulla oliki hyvät hampaat. Ensimmäisten reikien myötä tuo pelko on tullut, sellaisten lauseiden myötä, kuin että "Tää on ihan pieni reikä, ei tässä mitään puudutetta tarvita... Otetaan vielä vähän... Ja vielä vähän... Joo tää olikin sitten edennyt lähelle juurikanavaa..." Mullakin on tätä nykyä ihan huippuhammaslääkäri (ja kallis), mutta kyllä paniikki silti valtaa mielen edellisiltana, kun sinne pitäis mennä. Eikä asiaa tietenkään paranna se, että ajan tilaa viimeisessä hädässä, kun särylle ei kertakaikkiaan voi enää mitään. Yks "pelon" osatekijä on varmaan myös HÄPEÄ hampaiden huonosta kunnosta ja siitä, ettei ole uskaltanut mennä aiemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan voin myöntää kuuluvani niihin kolmekymppisiin joka pelkää hammaslääkäriin menoa 8) ..tai noh, aina sinne on selvitty ja sieltä pois.

Minä myös! Puudutus ja Propofolipumppu vois olla hyvä yhdistelmä... On vaan ihan sikakallista yksityisellä puolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan voin myöntää kuuluvani niihin kolmekymppisiin joka pelkää hammaslääkäriin menoa 8) ..tai noh, aina sinne on selvitty ja sieltä pois.

Sama täällä! Puudutus ja Propofolipumppu vois olla toimiva yhdistelmä. On vaan ihan sikakallista yksityisellä puolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan voin myöntää kuuluvani niihin kolmekymppisiin joka pelkää hammaslääkäriin menoa ;D ..tai noh, aina sinne on selvitty ja sieltä pois.

Sama täällä! Puudutus ja Propofolipumppu vois olla toimiva yhdistelmä. On vaan ihan sikakallista yksityisellä puolella.

EI hitto, eipä ookkaan tullu ennen mieleen pyytää pumppua hoidon ajaksi..:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

minä kuulun myös niihin kolmekymppisiin joka pelkää. Takaraivossa on edelleen muistot kouluajan hammastarkastuksista "hampaat revitään ja ikenet vain jätettään".

jos nukutuksessa tehtäis paikkaukset  niin säännllöisesti  kävisin

synnyttämäänki menen mielummin kuin hampilääkäriin  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole nainen, mut pelkään silti.

Yks "pelon" osatekijä on varmaan myös HÄPEÄ hampaiden huonosta kunnosta ja siitä, ettei ole uskaltanut mennä aiemmin.

Joo, sama täällä. Nytkin olis jo pitäny mennä. Paikka irronnu ylähampaasta  ;D

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

minä kuulun myös niihin kolmekymppisiin joka pelkää. Takaraivossa on edelleen muistot kouluajan hammastarkastuksista "hampaat revitään ja ikenet vain jätettään".

jos nukutuksessa tehtäis paikkaukset  niin säännllöisesti  kävisin

synnyttämäänki menen mielummin kuin hampilääkäriin  :(

Kuin myös.  :)

Syynä varmaan kaikki mitä edella on jo lueteltu. Kouluajan muistot, kipu, häpeä, kontrollin menetys ja ja ja...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin kuulun tuohon pelkäävien kolmekymppisten naisten joukkoon. Syynä jatkuvat epäonnistumiset puudutuksissa.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meikäläisellä taas on jollain käsittämättömällä tavalla mennyt joka kerta täydellisesti hammaslääkärikäynnit, ei mitään probleemia koskaan =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin kuulun tuohon pelkäävien kolmekymppisten naisten joukkoon. Syynä jatkuvat epäonnistumiset puudutuksissa.

Noiden puudutusten nimistä tiedä, mutta mulla tehoo ainakin paljon paremmin se puudutus, kun pannaan ikeneen. Ovatkin alkaneet uskoa mua jo tässä asiassa. Sinne poskihermoon kun lykkäävät, vaikutusta saa odottaa vaikka miten kauan, ja sitä joudutaan useasti vielä lisäämään. Sitten on naamassa toispuolihalvaus puolen päivää. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Olen pelännyt hammaslääkäriä aina ja pelko tulee koskaan häviämään. Käyn hammaslääkärissä vain äärimmäisessä hätätapauksessa ja silloinkin yksityisellä ja parin diapamin voimin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...