Jump to content
MAINOS

Yksityiselle hakeudutaan jonoja pakoon


Reportteri

Recommended Posts

Yhä useampi suomalainen hankkii vakuutuksen joka oikeuttaa hoitoon yksityisissä sairaaloissa sekä erikoisklinikoilla.  Vakuutus hankitaan yleensä julkisen terveydenhuollon jonojen välttämiseksi. Vakukuutuksia on otettu jo yli 205 000. Asiasta kertoo HS: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id86605.html

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä en oo hankkinu, enkä hanki.  :D Aina on palvelu pelannut eikä oo tarvinnu missään jonotella älyttömyyksiä.

YLEENSÄ jos joutuu jonottaa julkisella puolella, niin kannattaa miettiä oliko se juuri oikea paikka ja oikea hetki hoidattaa juuri sitä vaivaa...  ;)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina olen yksityisellä käynyt ja aina tulen käymään. Viimeksi harmitti kun ei yksityisellä voinut sepsistä cum. kaikki mahdollinen hoitaa.

Joskus yksityisellä olen saanut parempaa hoitoa (julkisella ei lainkaan käsikirurgia ja vaikea jänne-+hermovamma), joskus taas julkisella.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos olisi varaa käydä yksityisellä kävisin. Toivonta touhuu tuolla terveyskeskuksessa ainakin mun asuinalueella. Lääkäriajan saa aina vasta kuukauden päästä, ulkomaalainen lääkäri nyt on mitä on. Mua huvitti tässä, kun sain kiireellisen lähetteen vatsan ultraääneen, sain ajan vasta 3 viikon päästä -se kiireestä  :D.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se mukavampi käydä yksityisellä, pääsee paremmin eikä tarvi jonottaa. Meillä on onneksi varsin kattava työterveyshuolto Diacorissa, muuten ei ois varaa kyllä yksityisellä käydä. Tosin, oon mä kyllä ta:llakin saanut ihan hyvää hoitoa kunhan olen ensin saanut "tapeltua" ajan itselleni.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en oo hankkinu, enkä hanki.  :D Aina on palvelu pelannut eikä oo tarvinnu missään jonotella älyttömyyksiä.

Niin minäkin ennen ajattelin, mutta nykyään ei olekaan kyse siitä ettäkö joutuisi jonottamana, vaan siitä, että hoitoon ei yksinkertaisesti pääse. Monilla ta:illa pääkaupunkiseudulla akuuttiaikaa ei kerta kaikkiaan saa, ellei käy tuuri ja satu ensimmäisten joukossa pääsemään läpi puhelinvarauksissa aamulla. Sen jälkeen sanovat, että pitää mennä päivystyksene klo 16:n jälkeen.

Muokkaus: aivan hirveesti kiroiturvihreitä ei jaksa edes korjata, itesllä on järjetön flunssa tai joku ja näköjään se vaikuttaa myös sorminäppäryyteen.

Mutta päivystyksessä sanotaan, että varatkaa huomenaamulla akuuttiaika omalta asemalta. Jossa sanotaan seuraavana aamuna, että kaikki ajat meni jo, "ei voida ottaa aikaa huomiselle koska nämä on akuuttiaikoja ja annetaan vaan samalle päivälle, voitte mennä klo 16:n jälkeen terveyskeskuspäivystyksene", jossa siis ei myöskään oteta vastaan, vaan sanotaan, että varatkaa aika omalta tarveysasemalta, jossa...

Ei-akuuttiaikoja omalle lääkärille terveysasemalla voi saada esimerkiksi puolentoista kuukauden päähän.

Sitä on aika keinoton tässä vaiheessa.

Itse asun nykyään alueella, jossa lääkäritilanne on hyvä ja ihmiset keskimäärin aika rikkaita -> ei hirveää tunkua terveysasemalle, joten en ole ihan näin pahaa kierrettä itse kokenut. Mutta tuttavat lähiöistä kertovat, että tuo ei ole yhtään liioittelua.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en oo hankkinu, enkä hanki.  :D Aina on palvelu pelannut eikä oo tarvinnu missään jonotella älyttömyyksiä.

Niin minäkin ennen ajattelin, mutta nykyään ei olekaan kyse siitä ettäkö joutuisi jonottamana, vaan siitä, että hoitoon ei yksinkertaisesti pääse. Monilla ta:illa pääkaupunkiseudulla akuuttiaikaa ei kerta kaikkiaan saa, ellei käy tuuri ja satu ensimmäisten joukossa pääsemään läpi puhelinvarauksissa aamulla. Sen jälkeen sanovat, että pitää men. mnä päivystyksene klo 16:n jälkeen.

Muokkaus: aivan hirveesti kiroiturvihreitä ei jaksa edes korjata, itesllä on järjetön flunssa tai joku ja näköjään se vaikuttaa myös sorminäppäryyteen.

Mutta päivystyksessä sanotaan, että varatkaa huomenaamulla akuuttiaika omalta asemalta. Jossa sanotaan seuraavana aamuna, että kaikki ajat meni jo, "ei voida ottaa aikaa huomiselle koska nämä on akuuttiaikoja ja annetaan vaan samalle päivälle, voitte mennä klo 16:n jälkeen terveyskeskuspäivystyksene", jossa siis ei myöskään oteta vastaan, vaan sanotaan, että varatkaa aika omalta terveysasemalta, jossa...

Ei-akuuttiaikoja omalle lääkärille terveysasemalla voi saada esimerkiksi puolentoista kuukauden päähän.

Sitä on aika keinoton tässä vaiheessa.

Itse asun nykyään alueella, jossa lääkäritilanne on hyvä ja ihmiset keskimäärin aika rikkaita -> ei hirveää tunkua terveysasemalle, joten en ole ihan näin pahaa kierrettä itse kokenut. Mutta tuttavat lähiöistä kertovat, että tuo ei ole yhtään liioittelua.

Itse asun itäisessä Helsingin lähiössä, ja olen kohtuullisen tyytyväinen terveysaseman palveluihin. Toki akuuttiaika pitää soittaa heti aamusta ja soittamisessa voi se 20-30 min. mennä, mutta yleensä palkaksi saa sen ajan. Jos ei meinaa saada, hyvät perustelut yleensä auttaa. Sen lisäksi, että lääkärille hakeudutaan vain jos ei th oikeasti riitä.

Joskus harvoin on käynyt niin, että on itse tai lapsen takia joutunut tk-päivystykseen menemään. Mutta aina siellä on vastaanotolle päässyt.

Osa ongelmista varmasti johtuu siitä, että akuuttiajoilla haluttaisiin hoidattaa vaivoja, jotka eivät akuuttiaikaa vaadi.

Lapsille meillä kyllä on vakuutukset. Tytöllä vakuutus on toistaiseksi ollut "turha", koska on sairastanut aika vähän. Pojalla on kyllä maksanut itsensä takaisin (korvalapsi). Lasten sairauskuluvakuutukset on pidetty kaiken varalta siis. Laittaa sitä rahaa turhempaankin....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mursin käden sunnuntaina, eivät enää kuvanneet niin myöhään ja tk:ssa. Käskivät mennä omalle ta:lle maanantaina. Ajan sain vasta tiistaiksi, jolloin siis olisin saanut lähetteen kuvaukseen toiselle ta:lle ja siitä soittoajan, jaaa koskas olisi kipsattu?

35 minuuttia ja käsi oli yksityisellä kuvattu, diagnosoitu ja kipsattu.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon töissä oman alueeni ta:lla, joten tiedän hoitajana että potilaana miten homma toimii. Sistah puhuu ilmeisimmin eri kaupungista, mutta meillä akuuttiajat varaa terveysneuvonta (24h). Periaatteessa alkavat antaa aikoja vähän ennen aamu seitsemää. Jokaisella ta:lla (5?) on päiväpäivystys ja illalla 2 tk-päivystystä, yöllä vain yksi.

Meidän ta:lla on siis 2-3 päivystävää lääkäriä joille saa ajan samana aamuna KUN vain viitsii soittaa. Lisäks oma lääkärillä on aaku-aikoja joka päivälle. SEKÄ sitten ea joka on varattu oikeesti akuuteille, mutta aina sinne räkänokat pyrkii, kun eivät jaksa puhelinta käyttää. (Päivystävä sh on tällä hetkellä se jolle on ihan oikeesti jonoa. Lääkärille meillä ei ohjata ketään flunssa/vatsatauti-potilasta.) VTI hoidetaan puhelimitse tai tietyissä tapauksissa labran kautta.

Ja meidän kaupungin asukkaat on pilattu vielä yhteydenotto-listalla. Eli ne joille tehdään Hoidon Tarpeen Arviointi vkl/iltapäivystyksessä, eivätkä tarvitse hoitoa tänään tähän aikaan, laitetaan tällaiselle hienolle listalle ja sitten omalta ta:lta SOITETAAN potilaalle ja kerrotaan ihan AIKA jolloin voi tulla lääkärin vo:lle tms. Yleensä siellä on jopa sellaisia "lab.vast" pyyntöjä jotka olisivat voineet odottaa viikonkin. Sitä ollaan vaan totuttu siihen, että kaikkimullehetiminäminä.

Jonottamaan joutuu yleensä MAANANTAINA, kun kaikki rynnii ta:lle ihan vain siksi, että se on ollut kiinni 2 päivää. Ja perjantaina iltapäivällä, kun ihmiset tajuaa, että ta on kiinni 2 seuraava päivää.

Sitten jos ihan oikeasti opittaisiin PERUMAAN ajat joille ei ehditä. (Etenkin jos on tulkki tilattu.) Reseptit tuotaisiin AJOISSA uusittavaksi (vko). Käsien kuiva iho ihan vaan itse rasvattaisiin PERUSvoiteella ennen kuin tullaan näyttämään niitä "ees jollekin hoitajalle". Ja ei, lasten asfaltti-ihottuman voi pestä kotonakin.  :) Mitään pyhää vettä ei ole tarjolla ta:lla. Ja lapsi EI VOI OLLA "veltto" jos se riehuu vastaanotolla.

Terveysneuvonta pelaa miten pelaa, mutta haastattelevat hirveän perusteellisesti potilaat ja ovat aika tiukkoja sen suhteen mikä on todella akuutti ja mikä ei. Sehän potilaita hermostuttaakin, nykyään kun osataan itsekin tehdä diagnoosi ja Hoidon Tarpeen Arviointi.  :D

Ja jos aamulla tietää, ettei voi mennä töihin, niin ta:lle EI TULLA 3min ennen sulkemisaikaa. KAIKKI luulee pääsevänsä 3 minuutissa ulos siinä vaiheessa, koska ta:han menee kiinni. HARHALUULO.

Ja jos silmässä on kuukauden ollut näkökentässä häiriö, niin sitä ei todellakaan katsota akuutiksi asiaksi. Olisit ottanut yhteyttä silloin kun se alkoi ja OLI akuutti asia. Saat ajan surutta kuukauden päähän.

Tää ei siis oo ketään täällä olevaa kohtaan mitenkään henk.koht.  :P *huomenna taas töihin*

Ai niin. Ja oisittepa nähneet muutamien "selkäkipuisten" ilmeet, kun meillä alkoi uusi systeemi, eli saikkua vain päivä (sh) ja fysioterapialle seuraavaks päiväks aika. Vinkeetä oli kun yks pariskunta tuli päivystykseen 3pv ennen pääsiäistä, toinen vatsataudin takia ja toisella selkä... Meni varmaan lomasuunnitelmat uusiks tai yksityisen kautta. Ja varmaan mussuttavat kun saivat niin huonoa palvelua ta:lta.

Sori tää paatos. *kylläpä helpotti* Myönnän, että näissä on kuntakohtaisia eroja...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^huono päivä :)

Pari pikkuasiaa kävi mielessä;

Kaikilla (pääosin "köyhäköillä") ei ole puhelinta/puheaikaa käytössä.

Mun molemmat likat on ainakin erittäin todistetusti olleet lähes "velttoja" tai nyt ainaskin erittäin sairaita siinä vaiheessa kun varaan aamulla aikaa, ja auta armias kun päästään 12.10 vastaanotolle niin virtaa on jakaa koko ta:lle.

Jotain muutakin oli, mutta unohdin.

Noh, kaikesta huolimatta uskaltaudun vielä ta:lle ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistutuksena kaikille, säännöt, ote ensimmäisestä pykälästä:

Keskustelualuettamme ei ole tarkoitettu potilaiden, omaisten yms oheisryhmien palautekanavaksi, joten kaikenlaisten valitusvirsien kirjoittaminen foorumille on ehdottomasti kiellettyä. Jos haluat antaa palautetta hoidostasi, sen oikea kohde on hoitoa antanut yksikkö, ei tämä keskustelualue.

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=46.0

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...