Jump to content
MAINOS

Turvakanyylit - kokemuksia


Sini

Recommended Posts

Meillä on jonkin aikaa ollut Tyksissä käytössä Venflon-kanyylit, joissa neulan kärkeen tulee suojus ulosvedettäessä eli ei enää pistostapaturmia kanyloidessa. Sisätautipuolella niitä käytetään lähinnä kun tiedossa on veritartuntavaara. Miten muualla?

Itse olen huomannut, että välillä neula on selvästi suonessa, mutta ulosvedettäessä suojuksen tullessä päälle, se hieman nytkähtää ja tulee helpommin pois suonesta. Jotenkin myös tuntuu jäykemmältä. Voi tietysti olla, että olen hieman "yliherkkä", kun kyseessä on uusi tuote. Onko muilla käyttäjäkokemuksia?

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä on jonkin aikaa ollut Tyksissä käytössä Venflon-kanyylit, joissa neulan kärkeen tulee suojus ulosvedettäessä eli ei enää pistostapaturmia kanyloidessa. Sisätautipuolella niitä käytetään lähinnä kun tiedossa on veritartuntavaara. Miten muualla?

Ei minkään sortin käytttäjäkokemusta itselläni, mutta ihmetellen ja ihaillen seurasin liikkuvan labran käyttämänä noita.

Kertoi niitä löytyvän useampaa mallia, subjektiivinen kokemus oli hyvä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä ole tavannut moisia täällä itäsuomessakaan... Mainoksissa kovasti kehuvat tuotetta, ikävä kyllä en ole edes livenä nähnyt ko. tuotetta.

Tiedätkö, Sini, minkä verran noissa on hintaeroa verrattuna tavan kanyyliin?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedätkö, Sini, minkä verran noissa on hintaeroa verrattuna tavan kanyyliin?

En ole Sini mutta just tänään juttelin Sairaanhoitapäivillä edustajan kanssa, Venflon-kanyyli maksaa n.0.9€ ja tavallinen n.0.3€. Hinnat tasoittuu pikkuhiljaa ja kilpailun myötä.

Oli puhetta myös just tosta teorettisesta "vetovastuksesta"neulaa poistettaessa, sekä nykäisystä suojan "aktivoituessa". Se on todellinen mutta sille ei ainakaan teknisesti voida mitään, vielä. Ehkä tulevaisuudessa.

Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan kollegojaan vakuuttuneiksi.

- Albert Einstein

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ulosvedettäessä suojuksen tullessä päälle, se hieman nytkähtää ja tulee helpommin pois suonesta. Jotenkin myös tuntuu jäykemmältä

jep, samoja juttuja olen kans manannut. kai siihenkin tottuu kun aikansa niiden kanssa puljaa, mutta toistaseks olen ollut lähinnä ärsyyntynyt tähän huikeaan uuteen systeemiin...

to be right is only half the battle, to convince the doctor is more difficult

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran tässä hellästi hyväilisin pilkkua, että tässä ketjussa on siis puhuttu ilmeisesti BD Venflon Pro Safety -kanyyleistä. Pelkkä BD Venflon on sellainen ihan perinteinen kanyyli, jolla saa veret halutessaan käsilleen ja jonka neulalla voi itseään pistää jossei varovainen ole.

Turvakanyyleissä on kait joku hyvä pointti, mutta esim. meiltä ei niitä löydy kuin vihreää kokoa, mikä on siis moneen tarkoitukseen auttamattoman pieni, eli isot kanyylit pitää olla niitä perinteisiä kuitenkin. Itse otan kanyloidessa sen neulakipon siihen viereen, niin ei jää neula lojumaan mihinkään.

Tuo jäykkyys mistä täällä on puhuttu, tuntuu mun käsiin normaalilta Venflon-perheen ominaisuudelta. Niillähän pitää jo lähtökohtaisesti käyttää enempi voimaa kanyloidessa, esim. verrattuna kilpailija Braunin Vasofixiin (joka taas sitten muuten tuntuu lelulta käteen ja on jotenkin ärsyttävämpi kiinnittää). Oma suosikki olisi Optiva 2, mutta niitä ei tässä talossa ole. Ainoa miinus Optivan tuoteperheessä on valkoisen (17G) koon puuttuminen, mutta ei kait niit ny joka kokoa tarvi olla?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli myös noita Venflon Pro -turvakanyyleita. Käytettiin niitä kerran kun oli menossa erä vanhaksi. Useamman kerran sain veret käsilleni kun se viimeinen nykäisy jolloin neulan suojus irtoaa olikin hankalampi. Näin ollen täytyy sanoa, että mikäli ois ollu tosi kyseessä, ei niillä kerroilla verisuojauksesta ainakaan ois ollu kauheesti hyötyä. Kannattaa siis harjoitella noitten käyttöä etukäteen ennenkuin sitten tarttee noita oikeesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo hinta on monessa paikassa ongelmana. Monesti paketin kylkeen on laitettu lappu, jossa lukee "Käytetään vain potilailla, joilla on veriteitse tarttuva tauti". Mistä v*t*sta sitä voi tietää keillä kaikilla on hepatiitti tai HIV. Onhan sitä sitten kiva saada selville potilaan kantajuus, kun itse on saanut piston ja potilaalta otetaan näytteet, joissa sitten selviää, että Hep-C tai HIV on veressä. Eikä siitä potilaasta voi ulkopuolelle nähdä, on kyseessä "riskitapaus". Vasta pari viikkoa sitten hoidin päälle kuuskymppistä "hienostorouvaa", jolla oli C-hepatiitti.

Ja tuon lapun takia kukaan ei tiedä koska näitä turvakanyyleja voi sitten käyttää ja kohta onkin viimeinen käyttöpäivä käsillä. On joskus mennyt 90 kappaletta sadan kappaleen paketista koululle kuivaharjoittelukappaleiksi, kun päiväys tuli vastaan. Olisi ollut halvempaa käyttää niitä kanyyleita ihan "tavallisille" potilaille.

Joskus on tullut sellaisia kanyyleja vastaan, joissa se suoja on todella tiukassa. On tarvinnut nykiä sitä sitten useamman kerran, että on saanut neulan irtoamaan kanyylista. Mutta hyvä vehje on, kun pienenee riski saada pistosta. Varsinkin kiire-tilanteissa on hyödyllinen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Varsinaisesti ei oo tosta Venflonin Pro Safetysta kokemusta. Mutta Malmin sairaalassa on ollut nyt jonkin sortin koejaksolla toi Braunin vähän vastaava neulasuojalla varustettu kanyyli ja porukka ei oo Braunin edustajan mukaan siitä tykännyt. Ja en myöskään itse :) Jotenkin tuntuu raskaammalta vetää se neula pihalle kanyylista ja tämä varsinkin korostuu musta silloin, kun potilas on hiemankaan levoton eikä pidä kättään paikallaan. Tästä syystä käytän itse pääasiassa edelleen vanhanmallista BD:n kanyylia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Pistin tässä taas hetkenä eräänä kanyylia HIV-positiiviselle potilaalle.

Joku oli ladannut pöydälle (Bbraunin?) turvakanyylejä, näitä tämmöisiä joista pompsahtaa neulan kärjen päälle semmoinen ihme metallihäkkyrä suojaksi kun neulan ottaa ulos.

Nyt kun kyseessä oli oikea tartuntariski, ei olisi tullut mieleenkään käyttää turvakanyyliä. Turvakanyyli kun on sen verran jäykempi ettei ui kunnolla suoneen, mekanismi korkin liitoksissa toisinaan falskaa pienen tipan verta, turvakoneisto tekee neulan ulosotosta niin jäykän että kanyyli voi tulla vahingossa ulos, ja mikä tärkeintä - jos on tarvis, neulaa ei saa millään perkeleellä takaisin kanyyliin ja siinä vaiheessa verta valuu jo ympäri kämppää.

Niinpä käytän tartuntavaarallisilla potilailla turvakanyylia vain silloin kun täytyy pelätä että potilas saattaa seuraavana hetkenä lyödä neulan pystyyn jonkun kinttuun. Kun on tottunut pelaamaan terävien kanssa on huomattavasti suurempi riski siitä että kanyylia laittaessa tipahtaa kanyylistä jokunen tippa verta ennemmin kuin että neulan kärjellä sohaisee jonnekin.

Onko kenenkään muun mielestä nuo turvakanyylit saatanallisen huonoja? Kyllähän niitä hyväsuonisille ei-tartuntavaarallisille potilaille pistää kun sairaanhoitopiiri suuressa viisaudessaan on noita hommannut, mutta todellisessa tartuntavaarassa turvakanyyli on viimeinen valinta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääkaupungin eräässä päivystyksessä noihin törmäsi keikoilla aiemmin. Olisivatko olleet kokeilussa, kun sittemmin näyttävät tulleen vanhat tutut Venflonit taas kärryihin.

Avasin yhden turvakanyyln paketistaan käpisteltäväksi ja siitä kieltämättä jäi vähän "kökkö" vaikutelma juuri tuon jäykkyyden takia. Potilaaseen en ole päässyt testaamaan.

Joku Terke-natiivi ehkä osaisi kertoa mihin niiden käytettävyyden suhteen päädyttiin.

/Kari

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On ne vissiin vähän malliimpia kuin normikanyylit. Meilläkin niitä on ollut, mutta porukka ei lämmennyt niille. Pääosin käytetään ihan perinteisiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

on tainnut suuressaosassa jäädä kokeiluasteelle nuo turvakanyylit. Samaa muistelen, että olivat huonoja uimaan suoneen ja jäykkiä sekä hankalia käyttää.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kai se on mihin on tottunut. Kyllä ainakin nuo BD:n turvakanyylit menee ihan ok. Kalliimpia ovat kyllä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillon OYS:in päivystyksessä käytössä yleisemmin, toki niitä perusmallejaki löytyy ku kaivaa jostain jemmoista mut noi on pääsääntöisesti käytössä noi turvakanyylit.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän konsernissa on alettu tilailemaan, jostain syystä pelkkiä turvakanyylejä. Aluksi olin varma, että ovat lähtöisin suoraan perkeleestä. Neula on huomattavasti pidempi,kuin vanhoissa. Ja juuri tuo jäykkyys tuoi ongelmia. Olin opetellut laittamaan kanyylin aina, niin että uitan sen yhdellä kädellä sisään ja nyt näillä uusilla se ein enää onnistunutkaan. No kuitenkin 1kk käytön jälkeen olen jo tottunut noihin ja opetellut uuden tekniikan, millä käyttömukavuus saatu melkein vanhojen kanssa samalle tasolle..

Karvanalle tarkoittama on ilmeisesti, Braunin vasofix ® safety

http://www2.dyn.fi/2073864397 , jonka käyttö on kieltämättä tottumattomalle vaikeaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo Vasofix Safety on ihan hyvä. Yksi toinenhan versio on sellainen, jossa metallisen verkon varassa nousee tulppa kärjen päälle. Ja niitä joissa käännetään klipsi neulan päälle. Noista kaikista vaihtoehdoista, kyllä tuo eka on paras. Muissa on niin paljon tavaraa ympärillä, että neulasta tulee kömpelö käyttää.

Mutta jos joku haluaa tosissaan lyödä neulalla, niin ei sitä estä millään. Kyllä se kakkosnelonenkin uppoaa lihaan kun tarpeeksi lyö.

Paras tapa on laittaa neula heti kerääjään, jota pitää ihan siinä vieressä. Tässä talossa on niitä säiliöitä (aivan pienestä viiteen litraan) vähän joka paikassa, joissa itse olen kulkenut.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä kokemusta enemmän dialyysineuloista, mutta samaa tuntumaa. Eli kyllä niillä hyväsuonisille pistää, mutta kömpelöitä ovat käyttää. Meillä käytössä Supercath safety, ja niissä myös sitä ongelmaa ettei neulan suojus tule kuitenkaan kokonaan neulan kärjen päälle. Ja veri tulee kammioon tosi hitaasti, eli saat odottaa onko jo suonessa.

Hauskinta meillä on koko hommassa se, että ky. firma myy sairaalaan turvaneuloja halvemmalla kuin tavallisia, eli meillä olis kovat paineet käyttää niitä... Itse teen kyllä niin että jos vähänkään epävarma saanko neulat suoneen pistän normineuloilla, koska kyllä se talolle kalliimmaksi tulee kun ensin käyttää "turvaneulat" ja sit tavalliset päälle.

-asialliset hommat hoidetaan ja muuten ollaan kuin ellun kanat-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Näin pari vuotta myöhemmin olen tottuneempi käyttämään turvakanyylejä. Edelleen kanyyli tuntuu pikkuisen jäykemmältä, mutta olen hieman muuttanut pistotekniikkaani ja sujuu taas hyvin. Meillä käytetään tavallisia ja turvakanyylejä rinnakkain, mutta pyritään siirtymään jälkimmäisten käyttöön lähes kokonaan. Hinnat meillä ovat turvakanyyli 79snt ja tavallinen 34snt.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

turvakanyylit ovat saatanasta.jos on yhtään vaikea suoni ja joutuu liuuttamaan kanyyliä,se perkeleen kynän jousi pomppaa silmään.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika monessa paikassa jo harjoitelleena/töissä olleena: turvakanyylejä usein muutama paketti osastoilla ollut, eikä niitä koskaan käytetä. Heh :)

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Soisi noiden yleistyvän, kai sitä tottuu käyttöönkin sitten kun vaan käyttää. Tietty paras (ja ainoa oikea) tapa on laskea neula kädestään suoraan riskijäteastiaan, mutta jostain syystä ne kaikki neulat ei sinne päädy ainakaan välittömästi. Itsekin usein tökkään neulan pystyyn esim. mattoon jos tarkoituksena on tipan teippaamisen jälkeen ottaa vielä sokerimittariin pisara indikaattorikammiosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huikeat pari kertaa märkäkorva-amatöörinä käyttäneenä: mallimikähänsenytolikaan oli jäykkä vetää neulaa ulos, jolloin kanyyli helpommin hajottaa hauraan suonen. Piti sen yksilön kanssa näillä nakkisormilla ja tällä käyttökokemuksella yksi käsi varsinaiseen kanyyliin kiinni ja toisella vetää neula suojuksineen ulos, ei sorminäppäryys riittänyt saman käden sormilla pitää kiinni ja työntää neulaa riittävän suoraan ulos.

Vaan olipa sitten lyhytneulaisemmasta turvakanyylista malliatoinenmikähänsenytolikaan todellista hyötyäkin, kun jotakuta mutkasuonta kalkkirakenteineen avattiin. Se meni paremmin paikalleen kuin halkaisijaltaan vastaava tavallinen reikäneula... :)

Ei se haittaa olla tietyissä työpisteissä joku turvakanyyli. Jos menevät vanhaksi, niin kannattaa sitten vähän tehdä YYA-sopimuksia eli yhdestä pisteestä jaella laajemmalle taloon tai hankkia kimpassa useamman puljun kanssa. Tai kun kukaan ei näe, niin sopivassa ajoin ennen vanhenemispäivämäärää laittaa muille yksiköille jakoon, vaikka kilpailijalle tai vihamiehelle. Pahuksen paljon helpompaa mennä joskus lainaamaan sitten jotain mikä on itseltä loppu, tai saattaa ruveta saamaan vastaavia tarjouksia takasin päin - "meillä olis tällasta, tarviitteks..." Kirjanpidollisesti tietysti vaikeampi jutska jaella käyttökelpoista tavaraa, ja noissa "vanhenevien tuotteiden poisannoissa" valitettavasti joskus myös tavaraa otetaan itselle tms., mikä ei ole aina organisaation tavaranhankinnan tarkoitus. Osa matskusta tietysti hygienia- ja laatusyiltä sellaisia, ettei voi antaa sinne, missä niitä tarvittaisiin, ja lähtökohtaisesti kunkin organisatsioonin pitäis pystyä ihan itse hankkimaan ne tykötarpeensa eikä olla lahjatavaran varassa. Kaikkien putiikkien systeemit eivät myöskään mahdollista yhteishankintoja pienten summien ostoksissa. Meillä vanhentunutta tavaraa menee joskus harjoituskäyttöön.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jonkun verran kokemusta turvakanyyleista löytyy, tosin harvemmin niitä käytetään kuin normaaleita kanyyleitä. Mitään käytännön eroa käytössä (jäykkyyttä tms.) en ole kuitenkaan huomannut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...