Jump to content
MAINOS

Päivystävät lääkärit


holo

Recommended Posts

En tiedä, millaisia kokemuksia teillä muilla on, mutta itselläni on aika paljon huonoja kokemuksia päivystäjistä. Tehtyäni töitä useammallakin osastolla, olen törmännyt aivan ufoihin tapauksiin, joiden ammattitaitoa voi vain ihmetellä. Tietenkin on niin, että takomalla sepäksi tullaan, mutta mielestäni on varsin älytöntä päästää täysin kokematonta kandia ison terveyskeskussairaalan viikonloppupäivystäjäksi, kun se ei tiedä, mitä potilaille pitäisi tehdä.

Hyvänä esimerkkinä edellisestä oli viimekesäinen tapaus silloisella osastollani. Lauantai-iltapäivä ja yksi mummo sai ilmeisen TIAn. Juttu oli aivan selkeä - toispuolinen halvausoireisto, puhe järkevää mutta sammaltavaa, suupieli roikkuu ja lihasvoima on toiselta puolelta heikompi. Sairaanhoitaja soittaa paikalle päivystäjän ja sieltä saapuukin yksi talon akuuteilla ollut kandi, joka selailee hätääntyneenä Meikun akuuttiopasta ja miettii ääneen potilaan edessä, mitä hänen nyt oikein pitäisi tälle tehdä. Tässä vaiheessa minä puutuin asiaan ja vein kandin vähän syrjempään, koska potilas hätääntyi kahta kauheammin, kun lääkäri ei näyttänytkään tietävän, mitä pitäisi tehdä. Kohtaus meni onneksi ohi ja halvausoireisto helpotti, mutta kandilla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.

Toinen hyvä esimerkki on eräässä toisessa threadissa mainitsemani epileptikko joulukuussa. Lääkäri tulee paikalle ja sairaanhoitaja joutuu melkein taluttamaan hänet huoneeseen, kun lääkäri meinaa mennä suoraan kansliaan lukemaan papereita. Potilas on siinä vaiheessa kouristanut 30 minuuttia. Lääkäri utelee toistuvasti, ollaanko annettu potilaalle diapamia, eikä tunnu käsittävän, että Stesolid on sama asia. No, kun sitten lopulta tunnin kouristelun jälkeen saadaan sairaankuljetus paikalle ja toinen sakuista pyytää minua auttamaan kanyloinnissa eli pitämään kättä paikallaan, lääkäri tunkee kätensä vielä väliin, häiriten hyvin tehokkaasti sairaankuljettajan tipanlaittoa.

No, onhan tässä kysymyksessä toki vain jäävuoren huippu, mutta nuo kaksi ovat ne viimeisimmät "ammattilaiset". Pistää oikeasti välillä ihmettelemään, miten hitossa oikein jotkut päivystäjät ovat aikoinaan lääkiksestä päässeet edes läpi.

Muilla vastaavia kokemuksia?

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Voi voi, vaikka kuinka paljon!

Mutta heti ekaks tuli mieleen Kallion terveysasemalla odotushuoneessa kesäkuumalla kollapeerannut nuori nainen joka oli siirretty EKGn otto huoneeseen elvytystä varten. Tullessamme kohteeseen potilasta paineluelvytettiin -onneksi- tehottomasti ja hoitaja ventiloi siten että maski oli 10-15 senttiä kasvoista. Potilas yritti pystyyn vuoteelta silmät auki. kollega kehotti potilasta poistumaan nopeasti ennenkun joku satuttaa häntä oikeasti. Potilas lähti....

Eräällä terveysasemalla päätettiin hälyttää lääkäriambulanssi (Helsingissä) koska "lapsi hengitti huonosti". Äiti oli nukkunut pommiin syötöt (lapsi n2kk) ja totesi aamulla että "lapsi "hengitti huonosti". Isä totesi saman ja juoksivat parin korttelin päähän terveysasemalle. Pääsivät heti terveydenhoitajan vastaanotolle ja terveydenhoitaja totesi että "lapsi hengitti huonosti"; pyysi paikalle lääkärin. Eikun lääkäriambulanssia soittamaan. Tullessamme paikalle lääkäri kirjoitti lähetettä lastenklinikalle.

vasta kun mursin kuolonkangeuden toisesta käsivarresta alkoivat uskoa lapsi ei varsinaisesti enää ollut hengittänyt muutamaan tuntiin. Edes huonosti..........

Ja näitä riittää.......kultaiselta 80-luvulta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm. Näistä melkein pitäisi kirjoittaa joskus kirja, tai ainakin artikkeli: kootut törttöilyt vuosien varrelta. Voisi toimia oikeasti aika hyvin varoittavana esimerkkinä, jos totta puhutaan.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...joo ja lääkkeen määrämisestä. Kerran yksi lääkäri lupasi antaa vanhemmalle naispotilaalle (n. 75 v.: lonkkaluksaatio) siirtokivun vähentämiseen Rapifen 5 mg iv:sti kertaboluksena... En mahtanut antaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Olin samanlaisessa tilantessa n. puoli vuotta sitten , kun osastolla ollut potilas sai infarktin . Päivystävä lääkäri nukkui alakerrassa olevassa huoneessa ( Tämä on tapana terveyskeskuksessa jossa olin töissä ) .

Lääkäriä soitettiin paikalle . Ensimmäisellä soitolla hän vain nosti luurin , murahti siihen ja sulki puhelimen . Heti perään soitettiin uudelleen , mutta lääkäri ei vastannut . Heti tämän jälkeen yksi hoitaja lähti hakemaan lääkäri . Lopulta lääkäri suostui tulemaan paikalle . Potilas selvisi kylläkin infarktista hengissä . Ei tosin lääkärin ansiosta ( Tuli paikalle vasta kun tilanne oli ohi ) vaan rautaisen ammattitaidon omaavien hoitajien ansiosta . Onnistuimme suorittamaan täydellisen elvytyksen intubointeineen ja lääkityksineen ilman lääkäriä . Aamulla teimme valituksen tästä päivystävästä keikkalääkäristä ylilääkärille . Ylilääkäri otti asian käsittelyyn keikkalääkärin kanssa ja antoi tälle huomautuksen ja teki selväksi , että tämä keikkalääkäri ei enää työskentelisi tässä siraalassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiennytkään että sairaanhoitajan tutkinnolla saa määrätä lääkkeitä!!! Missä maassa tuollaisen koulutuksen saa?? Saako palkankorotuksen jos omaa lääkkeenmääräämisoikeuden??

Muuten.. otitteko THX:n intuboinnin jälkeen? Kait kirjoitit lähetteen myös tästä??

Sairaanhoitajien muuntokoulutus alkanee ymmärtääkseni vasta syksyllä -03?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiennytkään että sairaanhoitajan tutkinnolla saa määrätä lääkkeitä!!! Missä maassa tuollaisen koulutuksen saa?? Saako palkankorotuksen jos omaa lääkkeenmääräämisoikeuden?

Muuten.. otitteko THX:n intuboinnin jälkeen? Kait kirjoitit lähetteen myös tästä??

Sairaanhoitajien muuntokoulutus alkanee ymmärtääkseni vasta syksyllä -03?

No Suomessapa hyvinkin.Oletko koskaan kuullut työpaikkakohtaisesta laakkeenanto-oikeuksista?Johtava/vastuullinen laakari antaa oikeuden kayttaa esim. elvytyslaakkeita ilman erillista maaraysta.Sama koskee intubointia.

Mielestani hoitaja,joka ei elvytyksessa anna adrenaalia ilman laakarin maaraysta voi katsella työta Alepan kassalta.Kaikkihan osaavat elvytyskaavion laakkeineen?Eikö..?

Ja sen THX kanssa ei tarvi hötkyilla.Otatko THX kesken elvytyksen vai kuunteletko hengitysaanet?

Rushrush,tarkoitukseni ei ole olla ironinen.Vaan ko. asiat kuuluu siihen paljon puhuttuun ammattitaitoon.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä, millaisia kokemuksia teillä muilla on, mutta itselläni on aika paljon huonoja kokemuksia päivystäjistä. Tehtyäni töitä useammallakin osastolla, olen törmännyt aivan ufoihin tapauksiin, joiden ammattitaitoa voi vain ihmetellä. Tietenkin on niin, että takomalla sepäksi tullaan, mutta mielestäni on varsin älytöntä päästää täysin kokematonta kandia ison terveyskeskussairaalan viikonloppupäivystäjäksi, kun se ei tiedä, mitä potilaille pitäisi tehdä.

Itse olen törmännyt ihan samaan asiaan myös monta kertaa...

Keskustelin tuossa jonkin aikaa sitten TK:n johtavan lääkärin kanssa. Hän itse kertoi että on erityisen vaikeaa saada ylipäätänsä ketään päivystämään. Näin ollen ei vanhemmat ja kokeneemmat lääkärit tule ainakaan päivystämään. Toisin sanoen viikonloppuisin ja pyhinä löytyy mitä tumpelompaa tohtoroitsijaa...

Mielenkiinnolla odottelen tässä juhannusta! 8)

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kommentti rushrrushille

Minusta fract toimi tosi fixusti, kerta lekuri ei tullut ajoissa paikalle. Olisiko pitännyt lähteä kahville ja sanoa potilaalle, että älä vielä sää infarktia koska päivystävä lääkäri nukkuu.

Tietääkseni missään lakipykälässä ei kielletä elvyttämästä/tai hoitamasta esim. infarktia vaikka lääkäri ei ole paikalla.Intubointi, lääkkeet ja defin käyttö elvytyksessä ovat kolme perusasiaa, joita sh:n tulee osasta ja yleensä työnantaja on kouluttanut henkilökunnan em. värkkien käyttöön.

Itse työskentelen TK-sairaalassa, jossa lääkäri sanoo kello 22 hyvää yötä ja lahtee kotiin eli ei lääkäriä yöllä. Lääkärin tavoittaa Keskussairaalasta ja matkaa on vajaa 15 km. Täälöin jos milloin tarvitaan niitä FIXUJA hoitajia.

Palatakseni Fractin pointtiin eli oli tosi hyvä juttu kun veitte kyseisen lääkärin möhlimiset ylilääkärin tietoon, sillä tuollaisista Erkeistä tulisi päästä eroon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: claviculae

Itse opiskelen vasta , mutta eikö ambulansseissa työskentelevät sairaanhoitajat elvytä potilaat lääkkeineen kaikkineen ?

Voisko joku valaista asiaa minulle .....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse opiskelen vasta , mutta eikö ambulansseissa työskentelevät sairaanhoitajat elvytä potilaat lääkkeineen kaikkineen ?

Kyllä lääkäri kutsutaan aina paikalle jos mahdollista, esim pk-seudulla elvytyksessä lääkäri tulee vispilällä tahi maayksiköllä paikalle johtamaan tilannetta.

Toki hoitoelvytys aloitetaan välittömästi ilman lääkäriäkin. Kuten edellä jo useaan kertaan on mainuttu, hoitajilla on tiettyjä oikeuksia/velvotteita mitä voi ja pitää toteuttaa. Ihan sama koskee sairaalaympäristöäkin, ei sielläkään aina ole lääkäri potilaan vieressä seisomassa, joten elvytyksen aloittavat/toteuttavat aina hoitajat. Lääkäri johtaa sitten tilannetta.

Ainoa missä olen nähnyt esim 3 lääkärin elvyttävän (hoitajien seuratessa vierestä) on E.R:ssä 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistaakseni meidän ammattilaisten tulisi autaa ihmisiä mahdollisimman hyvin . Eli tässäkin tapauksessa olimme tietenkin vastuullisia potilaan hoidosta . Ei ehkä lakipykälien mukaan ( Lääkäri olisi ollut vastuussa potilaan kuolemasta ) , mutta omantunnon mukaan kuitenkin . Aina tulisi toimia niinkuin omatunto sanoo ( ei toki laittomasti ( paitsi hätätilantessa voi vähän joustaa ) ) . Pohdin itsekin tilanteen jälkeen , että toiminko oikein kun intuboin potilaan ja iskin deffalla ilman lääkäriä TK oloissa , mutta tulin siihen lopputukseen , että toimin oikein sen jälkeen , kun kaikki lääkärit ja hoitajat joiden kanssa keskustelin sanoivat , että tein oikein . Varsinkin ylilääkäri sai minut vakuuttuneeksi tekoni oikeutuksesta sanomalla , että " Te hoitajathan tiedätte ja osaatte paljon enemmän , kuin yleensä annetaan ymmärtää ja mitä laki sanoo teidän oikeuksista . Me lääkärithän opimme teiltä päivittäin kaikkea tärkeää potilaista , ja ihmisistä yleensäkin . Ilman teitä hoitajia me lääkärithän vain olisimme kaulaamme myöten kusessa ." .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: sairashoitaja

Nimimerkki hölö!! Lueskelin tuossa kokemuksiasi päivystävistä lääkäreistä ja yksi asia jäi ihmetyttämään!! Kirjoituksessa kerroit että osastolla potilas oli kouristanut 30 minuuttia ennen kuin lääkäri saatiin paikalle. Miksi hoitajat eivät hoitaneet potilasta. Kai nyt joku hoitajista osaa hapettaa potilasta ja avata suoniyhteyden ja lääkitä ilman lääkäriäkin, vai kuinka!! Aikaisemmassa kirjoituksessa kerroit kuinka hoidit TIA potilaan kun lääkäri ei hommaansa osannut. Mikäs kouristelevan potilaan kohdalla maksoi. Vai onko nämä jutut omasta päästä vai miten? En millään pahalla tarkoita vaan ihmetyttää vaan että potilaan annetaan kouristella 30 min. ilmaan mitään toimenpiteitä tai ainakaan et kirjoituksessa niistä maininnut!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

rushrush:lle

Monessako leikkaussalissa olet nähnyt otettavan THX-RTGn intuboinnin jälkeen. Elvytetyltäkin se otetaan yleensä ihan samoista indikaatioista kuin muiltakin sisätautipotilailta.

Eikö hävetä tommonen tiedon puute.

Ja siinä elvytyksessä mistä keskustelu alkoi, mun mielestä 10 arvonen homma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, mulla kokemus on erikoisalan puolelta. Olin kätilönä synnytyssalissa. Sydänäänet eivät näyttäneet hyviltä ja soitin päivystäjän katsomaan tilannetta.

Paikalle tuli lääkäri, joka kysyi: "Toi ylempi on varmaan sikiön sydänäänikäyrä, mut mikä toi alempi on?"

Kävin samantien soittamassa takapäivystäjän paikalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Nimimerkki hölö!! Lueskelin tuossa kokemuksiasi päivystävistä lääkäreistä ja yksi asia jäi ihmetyttämään!! Kirjoituksessa kerroit että osastolla potilas oli kouristanut 30 minuuttia ennen kuin lääkäri saatiin paikalle. Miksi hoitajat eivät hoitaneet potilasta. Kai nyt joku hoitajista osaa hapettaa potilasta ja avata suoniyhteyden ja lääkitä ilman lääkäriäkin, vai kuinka!!  Aikaisemmassa kirjoituksessa kerroit kuinka hoidit TIA potilaan kun lääkäri ei hommaansa osannut. Mikäs kouristelevan potilaan kohdalla maksoi. Vai onko nämä jutut omasta päästä vai miten? En millään pahalla tarkoita vaan ihmetyttää vaan että potilaan annetaan kouristella 30 min. ilmaan mitään toimenpiteitä tai ainakaan et kirjoituksessa niistä maininnut!!

Itseasiassa kyseisessä tapauksessa meitä oli kolme hoitajaa iltavuorossa. Minä, toinen ph ja yksi sh plus laitoshuoltaja. Kyseisessä talossa perushoitajilla ei ole mitään lupia i.v., i.m. nyt vielä menee. Hapetus olisi kyllä pitänyt järjestää, sen myönnän, mutta kun minä olin kiltti perushoitajan sijainen, niin en ryhtynyt sairaanhoitajalle siinä pullikoimaan. Ja kun potilaan saturaatiot olivat koko ajan päälle 95, ei ollut niin suurta kiirettä sen suhteen - tietenkin tämä oli periferinen tilanne - astrup:ia en ruvennut siinä tohinassa kaivamaan, kun sitä en olisi saanut tehdäkään ja labrakin oli kiinni. Ja kyllä sitä potilasta hoidettin stessulla p.r. sen maksimiannostuksen eli 40mg, mutta kun potilaalla on jo vuosikymmeniä ollut epilepsia ja neurologinen status on muuttunut vielä muiden ongelmien myötä epästabiilimmaksi, ei siitä ole paskankaan vertaa hyötyä - vastustuskyky on liian kova.

Koko tilanteen ongelma oli juuri se, että meitä oli liian vähän. Toinen perushoitaja teki kaikki muut hommat kun minä ja sairaanhoitaja oltiin potilaassa kiinni. Ei siinä sen kummempaa olisi muutenkaan voitu tehdä ja kun lafkan säännöt sanovat, ettei pelastuslaitoksellekaan saa soittaa ilman lekuria, niin ei ollut vaihtoehtoja. Onneksi nykyisessä paikassani on vähän toinen meininki - pelastuslaitos tuo potilaat meille.

Mutta joo, siinä minun vastineeni.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tapahtuipa tässä päivänä muutamana polilla:

70-vuotias mies tulee lähetteellä "Pleurapneumonia" omalta TA:lta - mikäköhän moinen tauti edes on, pleuriitista ja pneumoniasta olen kyllä kuullut. Lähetteessä lukee, että potilaalla ollut pari viikkoa heikohko olo ja että TA:lla tuo oli valittanut hengenahdistusta, joka oli mennyt nitrolla ja kipulääkkeellä ohi. Okei. Olivat ottaneet EKG:nkin, jota eivät tietenkään laittaneet mukaan, kun lähettivät potilaan lanssilla meille.

Haastattelen potilaan, otan vitaalit ja EKG:n. Eipä enää ihmetyttänyt ollenkaan herran oireilu, kun nauhassa näkyy kytkennöissä V1-V4 1-1,5cm ST-nousut. Seniorilääkäri sattui vielä juuri sopivasti kävelemään huoneeseen ja oli pudota pyhille istumalihaksilleen. Taisi mutista jotakin v:llä alkavaa TA:n lähettävästä lääkäristä. Ja potilas lähti melkoisella vauhdilla meiltä CCU:hun heti, kun oltiin lääkitty vähän matkaa varten.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko rivien välistä lukevinani jonkinlaista terveyskeskuslääkärin/lääkärien hienoista aliarvioimista? Keskusairaalatasolla joskus hymähdellään tk-lääkärien lähetteille, mutta unohdetaan tai ollaan tietämättömiä siitä minkälaiset ovat lähettävän laitoksen tutkimus-, seuranta-, yms resurssit.

Tekisi hyvää niin hoitajille kuin lääkäreille käydä välillä kierrossa muuallakin kuin omassa laitoksessa.

Ja mitä tulee tuohon lähettävän lääkärin työdiagnoosiin, niin olisikohan jollekin tullut lukivirhe? Sillä kyllähän pleuropneumonia on tunnettu termi keuhkopussin ja keuhkon tulehduksesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko rivien välistä lukevinani jonkinlaista terveyskeskuslääkärin/lääkärien hienoista aliarvioimista? Keskusairaalatasolla joskus hymähdellään tk-lääkärien lähetteille, mutta unohdetaan tai ollaan tietämättömiä siitä minkälaiset ovat lähettävän laitoksen tutkimus-, seuranta-, yms resurssit.

Tekisi hyvää niin hoitajille kuin lääkäreille käydä välillä kierrossa muuallakin kuin omassa laitoksessa.

Ja mitä tulee tuohon lähettävän lääkärin työdiagnoosiin, niin olisikohan jollekin tullut lukivirhe? Sillä kyllähän pleuropneumonia on tunnettu termi keuhkopussin ja keuhkon tulehduksesta.

Kyllä minä sen siitä oikein luin. Ja jos potilaan EKG:ssä näkyy sellaisia ST-nousuja kuin tuolla mainitsemallani, on ihme, jos lääkäri kuin lääkäri ei oikeasti tajua tehdä asialle jotakin. Tämä on tietenkin minun mielipiteeni.

Ja mitä tulee muutamaakin laitosta katselleena mieleen on, että polilla, jolla työskentelen, henkilökunta on oikeasti pätevää. Päteviä hoitajia löytyy muualtakin ja myös päteviä lääkäreitä, mutta kaikesta huolimatta ongelma on siinä, että löytyy myös paljon epäpäteviä. Ja mitä resursseihin tulee, minä olen terveyskeskussairaalan ensiavussa hommissa. Keskussairaalatoiminta purettiin useampi vuosi takaperin, eli meillä on enää sisätautien ja pientraumojen päivystys, sekä tietenkin terveyskeskuspäivystys. Jos terveysasemalla, jolta potilas lähetettiin, ei ole älytty katsoa potilaan EKG:tä, eikä edes laittaa sitä eteenpäin tulkittavaksi jos ei itse osata, niin ei voi kuin ihmetellä, mitä nuo oikein siellä tekevät.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Päivystävät lääkärit ovat varsin monipuolista joukkoa. Omiin kokemuksiini nojaten osa hoitaa hommat vasemmalla kädellä silmät puoliummessa onnistuen tosi hyvin. Toiset taas joutuvat tukeutumaan mitä erilaisimpiin apuihin, meilahden opas ym. Mutta eihän asialle mitään voi, jos kyseinen päivystäjä omaa oikeuden työskennellä lääkärinä. Toki lääkäriäkin voi neuvoa jos sille tuntuu, varovainen kannattaa olla.

Tosta elvytystilanteesta vielä, kyllä kaikkien hoitajien pitäisi osata hoitoelvytyksen kaaviot ja pystyä toimimaan saatavilla olevien välineiden rajoissa. Lääkkeiden annossa ei pidä jäädä odottelemaan päivystäjää vaan rohkeasti lykätä menemään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivystävät lääkärit ovat varsin monipuolista joukkoa. Omiin kokemuksiini nojaten osa hoitaa hommat vasemmalla kädellä silmät puoliummessa onnistuen tosi hyvin. 

Olen myös todennut saman ilmiön  8).

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaihtelua on myös,oon kyllä tavannut ihan uunojakin,mutta niin  on joka ammattiryhmässä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...