Jump to content
MAINOS

Sairaankuljettajan suhtautuminen potilaaseen


hoitsuPIR

Recommended Posts

Entäs tilanne kun siirrytään osastolta jatkohoitopaikkaan? Muuta terveydellistä haittaa siirrossa ei ole kuin se että jalat ei ehkä kanna ja kotona ei pärjätä? Mielestäni silloin ei tarvitsisi papereita käydä lukemaan.

Meilläpäin on baaritakseja. Niitä käytetään aina tuollaisissa tilanteissa ja yleensäkin jos kyse on vaan siirtymisestä paikasta a paikkaan b. Takseille lähetteet ja muut paperit annetaan aina suljetuissa kuorissa.

Toisaalta joskus olisi hyvä, kun sille taksikuskillekin voisi muutaman sanasen matkaan sanoa.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 77
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kertokaa arvon sairaankuljettajat, miksi aina hoitajan luovuttaessa potilaan ja paperit kuljetukselle jatkohoitoon, hoitajan kääntäessä selkänsä, on aivan pakko sairaankuljettajan avata paperit ja lukea potilaan papereita?

Koska sairaankuljettajat haluavat tietää tarkemmin potilaan tilanteesta.

Eikö tuohon riitä se kattava raportti, joka hoitaja on juuri aiemmin antanut vai pitääkö rikkoa tietosuojalakia asioiden urkistelulla, mitkä ei välttämättä kuulu sairaankuljettajalle lainkaan?

Mitä tietosuojalakia rikotaan? Ja se hoitajan antama kattava raportti voi koostua siitä, että vatsa on toiminut eilen ja nyt pitäisi mennä nopeasti toiseen sairaalaan. Se raporttia antava hoitaja kun voi olla aivan kuutamolla siitä, että millaisella tiedolla sairaankuljettaja oikeasti tekee jotain

Olen törmännyt tähän ongelmaan Helsingin ja Tampereen sairaankuljettajien työskentelyssä. Vai sanokaa, mitä teette tiedolla siirtohetkellä, onko potilas syönyt aamupalan aamulla vai ei ja onko vatsa toiminut? Perusraportilla pitäisi pötkiä pitkälle.

Jos on syönyt, voi oksentaa matkan aikana. Jos vatsa ei ole toiminut vaikka suuhun on kaadettu laksatiivia, niin kyllähän se kiinnostaa pitkää matkaa suunniteltaessa.

Oikeasti, ei ole mitään järkeä alkaa itkemään siitä, että sairaankuljettajat tutustuvat kuljettamansa potilaan papereihin. Heillä kun on siihen täysi oikeus.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseäni on alkanut korpeamaan suunnattomasti ihmisten tietämättömyydestä ja ties mistä johtuvat ennakkoluulot. Vuodeosaston lähihoitaja vähättelee sairaankuljetuksen merkitystä ja ammattitaitoa, vaikka enemmissä määrin siinä onkin sairaanhoitaja paarien kanssa eteisessä. Leikkurissa saa huonoa palautetta, kun ei tajua edes veriryhmää sanoa ja ties mitä. Ei voi sanoa että puolet hyvästä ja aiheellisesta palautteesta tulisi saatua, mutta ehdottomasti suurin osa huonosta ja aiheettomasta palautteesta kyllä tulee välittömästi nenille. Lähihoitajana ja sh-opiskelijana ollut monessa yksikössä sakun, ppkllän, kirurgisen-/sisätautivuodeosaston ja sydänvalmomon välillä töissä tai harjoittelijana ja tullut siihen tulokseen, että kaikkialla on haastavaa olla hoitajana. Silti asenne on huono toisia osastoja tai yksiköitä kohtaan. Pääsääntöisesti kaikissa työyksiköissä hoitajat on ammattitaitoisia ja ammattitaito on korkea.

Voisin jopa väittää muistavani muutaman vuoden hajanaiselta työuraltani ne ihmiset jotka ovat kiittäneet tai olleet oikeasti ystävällisiä minulle tuodessani potilasta. Olipa työni sitten sakussa tai "missävaan". Ilmeisesti stressipeikko olkapäällä istunut.

angry.png

"Say goodbye to the sorrow, and hello to tomorrow"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^No noinhan se on, huonoa palautetta ollaan valmiita räksyttämään jälkikäteen ihan samalla tavalla kuin potilaatkin. Meillä tuli töihin "spontaani palaute"-kaavake ja aion sen taatusti täyttää henkilökohtaisesti jokaisen suun soittajan kanssa.  ;D Ihan oikeesti, siinä huomaa, että jos järjestelmä kusee, niin syy tuskin on hoitajan ja monesti myös tulee esille se, että olihan siinä käynnissä jotain positiivistakin. (Eikä ne uskalla sanoa kasvotusten sitten kuitenkaan kaikkea, kun huomaavat, että joku todella noteeraa palautteen.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaa arvon sairaankuljettajat, miksi aina hoitajan luovuttaessa potilaan ja paperit kuljetukselle jatkohoitoon, hoitajan kääntäessä selkänsä, on aivan pakko sairaankuljettajan avata paperit ja lukea potilaan papereita? Eikö tuohon riitä se kattava raportti, joka hoitaja on juuri aiemmin antanut vai pitääkö rikkoa tietosuojalakia asioiden urkistelulla, mitkä ei välttämättä kuulu sairaankuljettajalle lainkaan?

Ensinkkäkin on todella hienoa että annat kattavan raportin. Aina kuitenkaan raportti ei ole kattava. Itselläni ei ole kristallipalloa, josta aina voisin katsoa oliko raportti tällä kertaa kattava vai ei. Siksi luen paperit. Aina jos paperit eivät ole vielä kirjekuoressa sanon, ettei niitä tarvitsekkaan laittaa ja turhaan haaskata kirjakuorta.

Esimerkkinänä voin kertoa pari viikkoa sitten tapahtuneen tilanteen. Haimme potilaan eräältä osastolta. Oikeen mukavan ja asiallisen oloiset hoitajat (2 kpl) kertoivat laajasti potilaan voinnista. Kysyimme kolleegani kanssa onko potilaasta kirjoitettu jo lähete ja mikä on lähettämisen syy kymmenien kilometrien päässä sijaitsevaan sairaalaan. Hoitajat antoivat lähetteen kuoressa ja kertoivat lähettämisen syyn olevan jonkinlainen hengenahdistus. Autoon päästyämme kolleegani tietysti tiedusteli onko potilaalla nyt hengenahdistusta yms. Matkan aikana kuorta avatessa selvisi lähetteestä siirron syyksi sappikivut. En halua edes miettiä mitä vastaanottavassa hoitolaitoksessa olisi tapahtunut jos olisimme raportoineet tuovamme potilaan sinne hengenahdistuksen vuoksi. Muuten, potilas ei missään vaiheessa valittanut hengenahdistusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse avaan myös kirjekuoren  jos toimin sakussa ja lähden kuskaamaan potilasta jatkoon toiseen paikkaan.

Tämä siksi jotta pystyn hahmottamaan miksi potilas tullut hoitoon ja mitä tehty ja jos itse tilaan siirron potilaalla laitan potilaspaperin avoimeen kirjekuoreen ja luovutan ne yksikölle  jotta voivat tutustua potilaan papereihin kun tekemään siirron toiseen hoitopaikkaan...

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon muuten melko useinkin antanut aika köykäisen raportin ihan pelkästään siks, ettei mulla ole todellisuudessa mitään tietoa potilaasta.  ;D Tää ei tietty koske osastoja, mut jos potsku tulee sillä välin, kun avustat toisen potilaan toimenpiteessä ja sieltä palatessa sitä haetaan, niin aika usein on tullu luettua jonkun toisen tulostamista papereista "yt-lasku". (Vielä nolompaa, jos kyseinen yksikkö on sen tuonu ja tietää siitä vielä enemmän... "vieläkö ne paineet on koholla" tms.  ;D )

Muutamien sairaankuljettajien ilmeistä on nähnyt, että "osataan me itsekin lukea", mut minkäs teet...  ;) Ne joilla pillikuume on jo laantunu yleensä ymmärtävät.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monessa työ- ja harjoittelupaikassa on ollut useammallakin hoitajalla se tapa, että potilasta toiseen paikkaan siirrettäessä kirjoitetaan tekstit efficalle(hoitajan ja lääkärin epikriisit, lääkelistat, labrat jne), tulostetaan ne ja laitetaan kirjekuoreen, joka liimataan kiinni. Sitten kun sairaankuljetus tulee hakemaan potilasta antaa joku hoitaja vain tiedot mihin siirretään ja mikä on ongelmana. Ja lisäksi annetaan suljettu kirjekuori käteen.

Itse ja muutamat muut hoitajat tehdään niin, että revitään kirjekuori auki ja käydään asiat läpi sairaankuljetuksen henkilöstön kanssa. Monesti siirrot ajoittuvat vielä vuoron vaihteeseen, jolloin saattaa olla tilanne, että aamuvuoro on jo lähtenyt kotiin ja iltavuorolle on annettu raportti vain osastolle jäävistä potilaista. Siinä on sitten hankalaa kertoa siirrettävästä potilaasta mitään tietoja, kun ei ole itse edes tavannut koskaan siirrettävää potilasta. Siinä sitten käydään yhdessä tietoja läpi. Ilman kuoren avaamista tämäkin olisi mahdotonta.

Kerran yksi sairaankuljettaja alkoi valittamaan siitä minulle, että en pystynyt juuri vuoroon tulleena kertomaan potilaasta mitään, vaan avasin kuoren ja siitä käytiin asioita läpi. Tämä sairaankuljettaja sanoi minulle, että eihän sitä kirjekuorta saa avata, vaan se pitää viedä suljettuna toiseen hoitopaikkaan. Saattavat kuulemma alkaa valittamaan siirron toisessa päässä siitä, että kirjekuori on avattu ja tutkittu potilaan salassapidettäviä potilastietoja. Ja tämä laitetaan sairaankuljettajien uteliaisuuden syyksi. Tein niin, että kirjoitin kuoreen lapun, jossa kerroin että kuori avattiin lähettävän sairaalan toimesta, ettei vaan tulisi sanomista. Eli myös siellä vastaanottavassa laitoksessa tulisi hieman ajatella sitä, että siirtävällä taholla on vastuu potilaan hoidosta siirron aikana.

Ilman potilastietojen tai kunnollisen raportin saamista en kyllä suostuisi ottamaan potilasta kuljetettavaksi. Jos jotain tapahtuu kuljetuksen aikana niin sehän laitetaan automaattisesti siirrosta huolehtivien hoitajien syyksi. Omaa oikeusturvaa, työturvallisuutta ja potilasturvallisuutta tulee ajatella enemmän, kuin potilaan tietojen salaamista. Sairaankuljettajillahan on oikeus aina tietää kuljetettavan potilaan tiedot, koska silloinhan he ovat potilasta hoitava taho.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Ikinä en ole suljettua kuorta ojentanut lanssimiehille, enkä ojenna. Yleensä tulostan lääkelistat, viimeisimpien päivien "raportointi"-sivut, YLE-lehden ym. Nidon ne sitten nitojalla tosiinsa kiinni. on sitten helposti plärättävissä, jos tarvetta on. Tosin siirrot vanhainkodista tvst. yöaikaan on yleensä kohtuu kiireellisiä ( esim. aiemmin suht hyväkuntoisen rintakivut) niin siinä tulee jo hakuhetkellä kerrottua omia havaintoja.

No entäs se -sairaankuljettajien suhtautuminen potilaaseen- kerrassaan hienoa. Liekö minä sitten kohdannut alan aatelistoa, mutta ei käy valittaminen. Joskus jos siirtämättä jättämispäätös on tehty, hyvien ohjeiden varaan olen omaa työtäni jäänyt tekemään.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuljettamatta jättäminen kuvastaa parhaimmillaan juuri sitä potilaan tutkimisen ja ratkaisun tekemisen ammattitaitoa jota sairaankuljettajilla on. Ehkä ongelma saadaan ratkottua kotona ja/tai potilas ohjeistetaan jatkohoidoista hyvin asiaperustein.

Olen työskennellyt kymmenien sairaankuljettajien kanssa työparina, potilasta luovuttavana  ja potilasta vastaanottavana hoitajana sekä joskus myös asiakkaana. 95% sairaankuljettajista on suhtautunut potilaisiin hyvin ja asiallisesti. Lopuissa 5%:ssa on ollut usein kyseessä esim. ns. heikko hetki aamuyöllä ja v-käyrä siksi korkealla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaiseen terveydenhuoltoalan toimipaikkaan löytyy monenlaista ihmistä ja persoonaa. Sairaankuljettajat eivät ole sen homogeenisempää porukkaa kuin muutkaan ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipa tässä mieleen eräskin kerta, kun haettiin potilas sairaalan osastolta tarkoituksena viedä hänet oman kunnan tk:n vuodeosastolle. Raportissa tuli ilmi seuraavat asiat: potilas kehitysvammainen, aspiraatiopneumonian takia ollut hoidossa srla:ssa. Hyvin menee, täysin toipunut. Työparini ei siis papereita lukenut, joita kyllä vino pino mukaan laitettiin. Päästiin 2 km sairaalalta ja potilas alkoi kouristaa, ei muuta ku auto ympäri ja potilas takasin sairaalaan. Siinä sitten selviteltiin asioita, potilas sairasti epilepsiaa.. Joten jatkossa hyvinkin tarkkaan luemme paperit ennen kuin potilasta vastuullemme otetaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se kyllä välillä niinkin, että lanssityypeillä on niin kova kiire päästä liikkeelle, ettei edes haluta kuulla raporttia. Ja eihän siinä mitään, ne oleelliset tiedot kyllä löytyy sieltä papereistakin. Ainakin mun on vaikea arvioida, minkä verran lanssareille pitäisi milloinkin kertoa, koska en ole ikinä ollut lanssissa.

Raporttia täytyy osata myös pyytää, mikäli sitä ei lähettävän yksikön edustaja ymmärrä antaa. (Tämä siis koskee kaikkia siirtymisiä yksiköstä toiseen, myös tilanteita, kun potilas siirtyy polilta osastolle.

En todellakaan ymmärrä, mikä hinku ihmisillä on lyödä kiilaa eri ammattiryhmien, ja eri yksiköissä työskentelevien hoitajien välille. Onko syynä perisuomalainen kateus, vai mikä? Terveeseen ammattiylpeyteen kuuluisi mun mielestä solidaarisuus kaikkia hoitajia kohtaan. Eri yksiköiden, tai ammattiryhmien välinen kyräily ei todellakaan johda mihinkään.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi yhenkerran...

On tämä mielenkiintoinen asia näin untuvikko, mitään tietämättömälle nursen poikaselle!

Avatakko kuori vai eikö, siinäpä vasta kysymys!

Silimäin eesä vai salasa selän takana...hmm..

Eikö se potilas ja sen hyvinvointi ole tietystikki se tärkein asia tässä koko asiassa?

Saivartelulta kuullostaa ja päivänselvien asioiden selittämiseltä topicin avaajalle.

Ihmeellistä, outoa ja kiinnostavaa yhtäaikaa, tämmöstäkö se nyt sitte on siellä "kentällä"?

Puukot heiluu seläntakana, omiaan saa varoa?

Kertokaa, että olen väärässä!

Hymyile ja saat ystäviä,

väännä naama ruttuun ja saat ryppyjä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmeellistä, outoa ja kiinnostavaa yhtäaikaa, tämmöstäkö se nyt sitte on siellä "kentällä"?

Puukot heiluu seläntakana, omiaan saa varoa?

Kertokaa, että olen väärässä!

Sulassa sovussa siirtotilanteet sujuvat käytännössä aina, jos jotain sanottavaa syntyy niin kyllä ne asiat puidaan yleensä omassa päässä eikä provosoida turhalla kiukuttelulla. Tietysti oikeista asioista pitää sanoa, mutta kaikki asioista perillä olevat kyllä tajuavat että kiire ja resurssien puute on oikeastaan ainoa syy erimielisyyksiin. Asennevikaisiin hoitajiin ei onneksi livenä törmää kuin äärimmäisen harvoin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaanpa nyt minäkin aiheen vierestä.

Ihmeellistä, outoa ja kiinnostavaa yhtäaikaa, tämmöstäkö se nyt sitte on siellä "kentällä"?

Puukot heiluu seläntakana, omiaan saa varoa?

Kertokaa, että olen väärässä!

Yleinsä sellasia ihmisiä ei "puukoteta selkään" jotka hoitaa hommansa ja käyttäytyy hyvin. Jos ei ole toisesta ihmisestä hyvää sanottavaa niin on luultavasti parempi olla sanomatta mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitähän sillä kattavalla rapsalla oikein tarkoitetaan, henkilökohtaisesti tuntuu että sellainen tulee automaattisesti vain tehoilta ja päivystyksistä.  Sen lisäksi nykyään on niin paljon keikkalaisia joka paikassa etteivät välttämättä tiedä potilaasta sen enempää kun hakemaan saapunut kyytijulli. Joissain paikoissa on vaikea saada ylipäätänsä mitään tietoja ollenkaan, vastaus on että paperit on faksattu, sitten pyöritellään silmiä ja ollaan ihmeissään kun kuljetuskin haluaisi jotain tietää. Arvostus sairaankuljetusta kohtaan on korkealla...  :-  Tämäkään ei haittaa koska näen toistaiseksi vielä kyllä lukea jos ne paperit jostain löytyy.

Eniten minua ihmetyttää tämän keskustelun avaajan asenne siihen, että sairaankuljettaja ylipäätänsä tutustuu potilastietoihin, vieläpä ottaen huomioon että kertoi itsekkin työskennelleensä sairaankuljetuksessa. On ilmeisesti ollut kuoret tiukasti säpissä. Oma kliininen silmä on niin alikehittynyt kyllä etten mielellään ota pokaa kyytiin ilman mitään taustatietoja, mutta minä olenkin niin uusi vielä alalla.  ;D

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma kliininen silmä on niin alikehittynyt kyllä etten mielellään ota pokaa kyytiin ilman mitään taustatietoja, mutta minä olenkin niin uusi vielä alalla.  8)

Sama täällä, mutta toisaalta voisi ajatella  niin, että jos ei potilaasta lähettävästä laitoksesta tietoja heru, astuu sakun omat ohjeet ja säännöt voimaan juurikin sillä hetkellä kun takaovet lyödään kiinni...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No voi hyvät hyssykät!!! Tottakai sairaankuljettajat avaa kuoren ja lukee mikä sitä Väinöä vaivaa! Aivan turhaa energian tuhlausta edes miettiä mitä se rapsan antanut hoitaja nyt nyt ajattelee, kun menen kuoren avaamaan... angry.png Jo pelkästään pokan henkilötietojen kaivaminen esim. puhumattomalta potilaalta vaatii melkoista akrobatiaa ilman kuoren avaamista ja papereiden lukemista.

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan oikeesti mulle ei koskaan edes tullut mieleekään et joku vois ottaa nokkiinsa siitä et revin kuoren auki ja katson mikä väinön tulosyy ollut ja millaiset sil oltut verivastaukset. 

Tollasiin menee aivan turhaa energiaa et rupee salamaan kuljettavalta yksikölta tietoja, sil sama vaitiolo velvolllisuus on myös saku kuskeilla siinä mis osastonhoitajilla..

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan oikeesti mulle ei koskaan edes tullut mieleekään et joku vois ottaa nokkiinsa siitä et revin kuoren auki ja katson mikä väinön tulosyy ollut ja millaiset sil oltut verivastaukset.

Sama täällä. En käsitä mikä siinä nyt voisi olla ongelmana sen lähettävän hoitajan mielestä. Ja matkaan lähettävän hoitajan asemassa ei ole koskaan tullut mieleenkään sulkea potilaan papereita sisältävää kirjekuorta.

Tein itse opinnäytetyöni juuri tämänkaltaiseen raportointiin liittyen ja siinä kyllä sekä sairankuljetus että sairaalan henkilökunta vakuuttelivat näiden tilanteiden sujuvan suhteellisen hyvin. Jos joku koki ettei heitä kuunnella niin kyse oli sairaankuljetuksesta ja heidän antaessaan raporttia vastaanottavassa hoitopaikassa.

Hassua tässä keskustelussa on se, että aiheena on "Sairaankuljettajan suhtautuminen potilaaseen" - siitä tässä ei mielestäni ole edes kyse, vaan tässä nyt keskustellaan sairaankuljetushenkilökunnan ja sairaalan henkilökunnan suhtautumisesta toisiinsa potilaita siirrettäessä ja aiheen aloittaja ilmeisesti kokee jotenkin, että hänen ylitseen on kävelty tms. Muistetaan nyt kuitenkin että teemme ihan samaa työtä - vähän eri näkökulmista - ja että selviydymme helpoiten työstämme käyttäytyessämme asiallisesti (eikä väheksyvästi) kollegoitamme kohtaan. Potilaalle voi tapahtua ihan mitä vain kuljetuksen aikana ja minä ainakin huolestuisin enemmän jos tietäisin ettei matkaan lähettämäni potilaan papereita katsota ollenkaan kuljetuksen aikana.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kertokaa arvon sairaankuljettajat, miksi aina hoitajan luovuttaessa potilaan ja paperit kuljetukselle jatkohoitoon, hoitajan kääntäessä selkänsä, on aivan pakko sairaankuljettajan avata paperit ja lukea potilaan papereita? Eikö tuohon riitä se kattava raportti, joka hoitaja on juuri aiemmin antanut vai pitääkö rikkoa tietosuojalakia asioiden urkistelulla, mitkä ei välttämättä kuulu sairaankuljettajalle lainkaan?

Olen törmännyt tähän ongelmaan Helsingin ja Tampereen sairaankuljettajien työskentelyssä. Vai sanokaa, mitä teette tiedolla siirtohetkellä, onko potilas syönyt aamupalan aamulla vai ei ja onko vatsa toiminut? Perusraportilla pitäisi pötkiä pitkälle.

Ei se riko tietosuojalakia kun kyseessä henkilö joka on vastuussa siitä potilaan voinnista, tiedoista yms, toisin sanoen terveydenhoitoalan ammattilainen. Kuori avataan siinä vaiheessa kun potilaasta ei ole muuta tietoa tai ei ole riittävästi kuin että viekää se toiseen sairaalaan, tossa on paperilla nimi ja henkilötunnus. Silläkö pitää sitten pärjätä. Jos ei potilaasta välitetä niin seuraavaksi tulee tarttuvat taudit, dnr yms. Näistä ei tosiaan tule tietoo joka kerta. Vastaavasti osastolle voisi tuoda potilaan Henkilö tuntematon että tässä tää henkilö nyt olisi eikä me saada kertoa edes mistä tuodaan.

Antakaa tietoa:

-Miksi pitää kuljettaa.

-Sairaudet.

-Lääkitys.

-Erityistä tiedettävää kuten tarttuvat taudit yms.

-Kipuja joita voi ottaa huomioon potilaan käsittelyssä..

-Osoitekkin on joskus hyvä että minne viedään ::)

-Tarkistaa ajanvarausjutuissa että aika on oikeasti varattu eikä peruttu.

Aina olisi hyvä yrittää ajatella tilannetta sairaankuljetuksen näkökulmasta ja myös päinvastoin. On se aika outoa että joku voi laittaa potilaan matkaan ihan vaan pelkällä nimelläkin ja minne viedään.

Jos matkalla tulee murheita niin potilaasta pitää löytyä ne tiedot joita lähettävällä osastollakin on. Potilashan voi päätyä minne vaan muualle kun matkalla tulee mutkia eli ne tiedot ei ole vain sairaankuljetukselle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...