Jump to content
MAINOS

Kipsinikkarointia


OldOne

Recommended Posts

Mä olen ruvennut harrastamaan kipsausta vasta viime aikoina, edelleenkään en mikään guru ole. Keski-suomessa oli taitava kipsari (lvm) jolta sai hyviä vinkkejä. Hänellä oli tyyli tehdä saapas potilaalle silleen että potilas on mahallaan, että jalka sojottaa sitten kohti kattoa. Senhän saa pidettyä siinä aika rentona ja kipsaus on helppoa yksin. Muiden en o nähnyt tolleen kipsaavan, käyttääkö kukaan muu tuota tyyliä? :)

Itse olen sitä käyttänyt. Mietin vaan tässä itsekseni, että kun jalka on ylösalaisin, niin eikös lihakset yms tavallaan 'valu' alaspäin, ja sitten kipsi valetaan siihen muottiin. Ja sitten kun jalka on normaalisti alaspäin, niin suuntahan on toinen. Mietin että tuleeko 'valusta' siten tavallaan väärän mallinen? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hänellä oli tyyli tehdä saapas potilaalle silleen että potilas on mahallaan, että jalka sojottaa sitten kohti kattoa. Senhän saa pidettyä siinä aika rentona ja kipsaus on helppoa yksin. Muiden en o nähnyt tolleen kipsaavan, käyttääkö kukaan muu tuota tyyliä? :)

Ennen kuin saimme yksinkipsaamisen mahdollistavan kipsaustelineen tuota tapaa tuli käytettyä. Oma mielikuva olisi että yhtä hyvä lopputulos tuollakin tavalla tuli eikä lääkäritkään asiaa kommentoineet.

Mutta oikeassa olet että asento ei ole sama kuin perinteisessä kipsaustyylissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin paljon kipsanneena, en ole kyseistä tapaa käyttänyt sillä meilläkin on käytössä hyväksi osoittautunut teline.

Omassa toimipisteessäni murtumat painottuvat kuitenkin lähinnä vanhemmille henkilöille ja heidän on kyllä usein hankala olla pidempiä aikoja vatsallaan. Itse en tästä syystä tuota menetelmää käyttäisi.

Toki nuorempien kanssa asia on sitten toinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkäslaisia tyylejä teillä on tehdä scaphoideum-kipsejä? Kokonaan kovasta lasikuidusta vai pehmyestä lasikuidusta tukien kera?

Itse värkkäilin muuten pehmyestä lasikuidusta, mutta laitoin palmaaripuolelle "V-muotoisen" tuen kovasta lasikuidusta ulottuen kämmenestä ranteeseen ja takaisin kohti peukaloa yli mc-nivelen. Tämä antoi mielestäni riittävän tuen peukalon liikkeen estämiseksi, mutta oli myös mukavampi potilaalle, kuin täysin kova lasikuitukipsi. En tiedä oliko väärin tehty  huh.gif

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Scaphoideum-kipsin teen itse seuraavalla tavalla.

Kaksi kerrosta kipsinalussukkaa, vähän huopateippiä pehmikkeeksi arkoihin kohtiin (lähinnä ulkoneviin kohtiin ja peukaloon distaaliniveleen). Ensin pari kerrosta softcastia, scotchcastista Y-lasta, kerros softcastia, sukan kääntö ja kiinnitys softcastilla. Kostutus suihkupullolla ja kuivumisen ajan "kädenvääntöasento" potilaan kanssa. Yleensä ennen kipsaamista hoidan käden ihon vielä erityisen tarkkaan, koska kipsi on yleensä sen 12 viikkoa potilaalla yhteen menoon (ellei sitten todeta parin viikon kuluttua, ettei ollutkaan murtumaa tai tule luunekroosia murtumakappaleeseen).

Scaphoideum on ehkä vaativin kipsi yleensä tehtävistä kipseistä ihan siinä mielessä, että sen poistaminen tarkoittaa vähintään 12 viikon hoitojakson aloittamista alusta, mahdollisesti jopa operatiivista hoitoa.

Mitä tulee tuohon "ylösalaisin" kipsaamiseen saappaiden kohdalla, eipä ole tullut koskaan kokeiltua eikä ainakaan V.Westersund sitä meille aikanaan opettanut, ei niin, etteikö mahdollisesti toimisikin. Tosin olen kyllä sen toimimisen suhteen skeptinen, koska olisi hyvä, jos joku olisi kontrolloimassa sitä nilkan asentoa kipsauksen yhteydessä ettei kovin montaa kertaa tarvitse kipsiä uusia. Ainakin henkilökohtaisesta kokemuksesta onnistuu parhaiten levyn ja apulaisen avulla.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkäslaisia tyylejä teillä on tehdä scaphoideum-kipsejä? Kokonaan kovasta lasikuidusta vai pehmyestä lasikuidusta tukien kera?

Itse värkkäilin muuten pehmyestä lasikuidusta, mutta laitoin palmaaripuolelle "V-muotoisen" tuen kovasta lasikuidusta ulottuen kämmenestä ranteeseen ja takaisin kohti peukaloa yli mc-nivelen. Tämä antoi mielestäni riittävän tuen peukalon liikkeen estämiseksi, mutta oli myös mukavampi potilaalle, kuin täysin kova lasikuitukipsi. En tiedä oliko väärin tehty  huh.gif

Tällä tavalla meille opetettiin koulussa opetettiin miten kerroit.  :)

Mutta työharjoittelu paikassani vanha kokenut LVM teki aivan toisin - pelkästään softista, pari rullaa softia ja avot! 8) Ja kyllä meinaan tukee.. Itse sitä hieman epäilin, mutta kun hän sen näytti käytännössä käteen.

Tosin hän kertoi, että näillä vanhan polven LVM:llä on vähä kahta kuppi kuntaa, ne jotka tekevät scaphoideumit pelkästään softista ja sitten nämä jotka tekevät softista ja kovasta, juurikin että palmaaripuolelle V:n mallinen kovalasta, peukalon nivelen kohdalta noin radialiksen distaali kolmannekseen ja muuten sitten softia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaapa olla tyylejä ja materiaaleja yhtä monta, kuin on kipsareitakin.  Esim. leikkureissa käytössä on pääasiassa kalkkikipsi (pois lukien monet lasten kipsaukset).Tärkeintähän on, että kipsi on toimiva eikä sillä aiheuteta lisää murheita potilaalle. Ikävää, että vanhat kunnon kipsigurut alkaa hiljalleen hävitä meitä nöösejä neuvomasta....

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, taitaa oll jollakin sama opettaka ollut kun mulla, vaikka kylä Veikko meille tuosta vatsa-asennosta kertoi. Itse kipsaan kyllä yksin nilkat potilaan ollessa selällään ilman mitään sen suurempia telineitä. Teen ensin jalkaterän ja nilkan muutamalla kiekalla  ja sitten levy väliin, ja kevyt noja jalkaan jolloin se pysyy hyvin rentona ja nilkka hyvässä asennossa kun kipsaa loppua säärestä. Kalkin kanssa ei kyllä tämä tyyli toimi. Scaphoideumiin menee softia ja schotcia mulla. Joskus kyllä oon tehnyt ihan pelkästä softistakin jos lekuri ei ole ihan varma siitä murtumasta olllut...

Mitenkä muuten on muualla ollut tapana noita MCP-luxatioita hoidella???

- Pieni en ole, mutta söpö kyllä. -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tapoja niin monta kun tekijöitäkin, vatsa-asento varmaan saa nilkanseudun aika rennoksi ja kulman hyväksi? Koskaan en ole kokeillut tuntuu kyllä hankalalta kipsaajan kannalta. Itse en aikanaan käyttänyt mitään telineitä, vaikka kokeilussa niitä oli. Enempi meni aikaa viritellä sitä kun tehdä alaraaja kipsi. Meillä käytettiin tukea polvitaipeessa ja naru varpaiden välistä ja kipsirullan muovinen sisus varpaisiin. Asiakas sai hyvin pidettyä asennon johon nilkka laitettiin. Kalkki kipsi alkaa olla onneksi historiaa. Hienoa, että materiaalit kehittyvät koko ajan. Haastavampia kipsauksia joskus olivat lantioalaraaja kipsit, sekä lasten sammakkokipsit. Niissä joutui käyttämään mielikuvitusta miten asiakkaan saa oikeaan asentoon ja vielä kipsattua. Parempi tehdä kipsi yksin kun huonon kaverin kanssa joka ns. pitää asentoa kipsatessa, Muutaman tuhannen kokemuksella. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tapoja niin monta kun tekijöitäkin, vatsa-asento varmaan saa nilkanseudun aika rennoksi ja kulman hyväksi?

Kyllä, se on asennon etuja. Enkä o kokenut asentoa hankalaksi tekijänkään suhteen, tosin en mikään maestro tässä suhteessa olekkaan. :nauraa:

Telineistä. Saarijärvellä kun olin töissä, sinne hommattiin Keski-Suomen keskussairaalassa työskentelevältä kipsimestarilta vissiin jostain happoteräksestä tehty kipsausteline, se tuntu ihan kätevältä sen mitä sitä ehti muutaman kerran kokeilla. K.o mestari tekee niitä telineitä autotallissaan ja on vissin toimittanut niitä ympäri suomen. Onko kukaan törmännyt?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eipä valitettavasti juurikaan löydy......Vielä :nauraa: ;) ;D

Duodecimin sivuilla oleviin teksteihin pitäis käydä kiinni kirveellä ja traumatologian kipsaukseen liittyvät osiot ovat vanhentuneita suurimmalta osin... Kipsifirmojen julkaisut kohtuu hyviä, mutta niitä pitää osata lukea muistaen, että kaupallinen tuotteitaan mainostava firma takana....ja että suomessa tosiaan hoidetaan eritavalla kuin ameriiiikassa.

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos Osku puhuu telineestä jossa kipsattava raaja laitetaan roikkumaan n. 45 ast. kulmaan kipsinalussukasta niin tuttu on ja hyväksi havaittu. Ei rasita potilasta, teline ei ole kipsaamisen tiellä, jalan asento tulee automaattisesti ideaaliksi ja ennenkaikkea kipsaaja saa helposti ergonomisen työskentelyasennon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kolmatta viikkoa itse elelen scaphoideum-kipsin kanssa, opettavainen kokemus. Ensimmäinen kipsi oli fiasko, tai oikeastaan peukalo oli reponoinnin jälkeen niin älyttömässä asennossa että en olisi kipsiä enää sietänytkään. Ensimmäisessä röntgenkontrollissa murtuman asento oli huonontunut niin, että tehtiin päivystysoperaationa filamentofixaatio. Ja uusi kipsi oli laitettu minun ollessani vielä unten mailla.

Onneksi on kyseessä vasen käsi, ilman peukaloa kun ihminen on ihan kädetön. Sirkulaarinen kipsi on Soft-Castia ja koko peukalo on vahvistettu Scotch-Castilla, lisäksi tuo vahvke ulottuu ranteen alapolelle. Peukalosta näkyy vain puolisen senttiä eli ei liiku yhtään. Operaation jälkeen peukalo oli monta päivä tuskallisen kipeä, ja olo on vielä tuskallisempi kun kipu on kovan laskuidun alla. Mutta päivääkään ei voisi tällaista kipsiä pitää, jos se olisi kokonaan tehty Scotch-Castista, softiosa antaa kuitenkin mahdollisuuden asettaa käsi mukavasti tyynyn päälle softin joustaessa käden alla. Nukkumisasennon löytäminen kipsin kanssa on oma taiteenlajinsa sekin. Yön pitkinä tunteina kipu ja kiristys saa ihmisen mielessä helposti suhteettoman suuret mittasuhteet. Peukalon kohta tuntuu tiukalta, ajoittain kovastikin. Silloin katson aina röntgenkuvaprinttiä, josta näkyy operoidun kohdan ja kipsin välissä oleva paksu pehmustekerros, mitä sitten lieneekään. Kaksi ja puoli viikkoa pitäisi ainakin kipsiä vielä pitää, sitten olisi K-piikkien poisto.

Lisätään nyt vielä, että kyseessä ei ole veneluun murtuma vaan Bennetin murtuma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Scotch-Castilla tulee scaphoideum-kipsit tehtyä. Koulussa opetettiin tekemään soft:in ja scotch:in sekoituksella, mutta eräs kipsimestari Oulussa opetti tekemään pelkästään scotch-castilla. Ja ei ole ollut potilailla kertaakaan mitään valittamista. Mutta tämäkin taitaa olla makuasia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Argh materiaalia kaipaisin kovasti. Mitä ihmettä sitä pitäisi tehdä kun pieni muistinvirkistys olisi tarpeen...

Kellään kokemusta parikiloisten / lasten kipsaamisesta?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No päivän vanhoja kampuroita olen kipsannut ja sammakoita inan vanhemmille tehnyt, mutta lieneekö alle kaksi kiloista ollut joukossa ;)

Onko lääkärihoitaja hakenut TYKS:iin töihin, kun kipsaus kovasti kiinostaa?? ;)

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko lääkärihoitaja hakenut TYKS:iin töihin, kun kipsaus kovasti kiinostaa?? ;)

Tällä hetkellä en vaikuta TYKS:n alueella.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kipsaus tuntuu olevan sellainen ala että kun sen opettelee hyvin niin töitä riittää silläkin saralla myös yksityisellä puolella. Itsekin olen tehnyt nyt jo opiskeluaikana useassa paikassa keikkaa. Oulun seudulla eräs luokkakaveri tekee opinnäytetyönsä peruskipseistä ja tästä opinnäytetyöstä tulee myös kirja myyntiin asti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Hauskin" mitä olen lasikuidusta olen vääntänyt on kipsishortsit. Tehtiin miespuoliselle potilaalle, jolla lonkkaleikkauksen jäljiltä ei lonkka pysynyt paikallaan. Nikkaroitiin vielä huoltoaukot eteen ja taakse. En tiedä toimivatko ja koska pääsi niistä eroon. Mutta kyllä niitä väännettiin henkseleineen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Hauskin" mitä olen lasikuidusta olen vääntänyt on kipsishortsit. Tehtiin miespuoliselle potilaalle, jolla lonkkaleikkauksen jäljiltä ei lonkka pysynyt paikallaan. Nikkaroitiin vielä huoltoaukot eteen ja taakse. En tiedä toimivatko ja koska pääsi niistä eroon. Mutta kyllä niitä väännettiin henkseleineen.

Itse en ollut tekemässä vaan näin myöhemmin samanmoisen viritelmän reisimurtumalapsella. Hieman navan yläpuolelta polvitaipeisiin ja neliömäinen huoltoaukko johon vaippa sopi. Reidet siis ulkorotaatiossa. Ongelmana ensimmäisen kipsin tiukkuus, tuntui haittaavan keuhkoja ja vatsaa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Jep.

Olen käyttänyt tuota, että asiakas makaa vatsallaan, jalka kohti kattoa. Niin, silloin, kun kipsaan yksin, eikä ole käytössä sitä telinettä eikä apuria... Ite olen oppinut sen tavan ja sillä on helppoa kontrolloida mm nilkan asento siihen 90 asteeseen ja nilkka sivuttain suoraksi (jos kyseessä on esim lat.malleolin/pohjeluun Weber b -tyypin murtuma). Tämän menettelytavan opetti edellisessä työpaikassani eräs pitkän linjan lvm/sk.

Joka tapauksessa hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi on monia tapoja (vaikka en tosiaan ole mikään kipsimestari...)!

"Se tietää kakkossakulle taas uikkukyytiä ku ykkönen on keikalla"

- Vanha suomalainen kansanviisaus -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...