Jump to content
MAINOS

Lh:n duunit Helsingissä (vastuuta, saa tehdä päätöksiä)


enfermeda

Recommended Posts

Elikkä:

Olen lähihoitaja sairaanhoidon- ja huolenpidon koulutusohjelmasta.

Olin ekaks kh:ssa, mut kyllästyin puuron keittoon ja siivoukseen..

ja nyt oon kaupungin "akuutti"-osastolla, mutta nyt tympii se et vaikka on yksilövastuinen hoitotyö-systeemi, niin ei kuitenkaan pääse lh:na lääkärinkierroille, eikä edes B-glug ja RR saa mitata..  :-

Haluisin kuitenkin, et sais käyttää työssä omia hoksottimiaan eikä pelkästään sitä vessatusta ja vuodepesuja..

Eli vinkkejä?minne??

kiitti jo etukäteen  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

itse en keksi muuta kuin hakemista AMK:n sairaanhoitajaksi. Kun kerran sinua hoitotyö kiinnostaa ja olet vielä noin nuori niin mikset sitten opiskelisi vähän lisää, sit saat sitä kaipaamasi vastuuta ;D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Elikkä:

Olen lähihoitaja sairaanhoidon- ja huolenpidon koulutusohjelmasta.

Olin ekaks kh:ssa, mut kyllästyin puuron keittoon ja siivoukseen..

ja nyt oon kaupungin "akuutti"-osastolla, mutta nyt tympii se et vaikka on yksilövastuinen hoitotyö-systeemi, niin ei kuitenkaan pääse lh:na lääkärinkierroille, eikä edes B-glug ja RR saa mitata..  :-

Haluisin kuitenkin, et sais käyttää työssä omia hoksottimiaan eikä pelkästään sitä vessatusta ja vuodepesuja..

Eli vinkkejä?minne??

kiitti jo etukäteen  *pyhimys*

Meikkuun. Ei sielläkään lh:t/ph:t kierroilla ole mutta saa siellä sentään sokerit ja paineet mitata. Ja hoksottimia käyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meikkuun. Ei sielläkään lh:t/ph:t kierroilla ole mutta saa siellä sentään sokerit ja paineet mitata. Ja hoksottimia käyttää.

Tai periferiaan. Täällä on paikoitellen terveyskeskusten vuodeosastoilla niin kova sairaanhoitajapula että kokenut lähi/perushoitaja saa vastuuta niin paljon kuin hartiat kestävät.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täälläkin "periferiassa" on tiettyjä osastoja joissa saa olla tarkkana ettei ylitä omia lupiaan tehdä eri asioita. On ehdoteltu iv-lääkkeiden antamista ja kaikkea muuta mahdollista mikä ei välttämättä erikoissairaanhoidossa tosiaan kuulu lähihoitajan toimenkuvaan.

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä enemmän luen näitä "lähihoitajana en saa mitata verenpainetta" sitä oikeampana ratkaisuna pidän, että lähdin sairaanhoitajakouluun. Näköjään melkein pakollista käydä...

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka!

Kyllä ainakin Malmin M osastoilla lh:t hoitaa oman huoneensa lääkärinkierron, mittaukset, p.o. lääkityksen ja sc + im pistokset. IV:t hoitaa sh. Tosin tohon muuhunkin lääkityspuoleen ollaan kai tekemäs muutoksia, et siirtyissh:lle. Mitään varmaa ei viel oo kuulunu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkoi kiinnostamaan,että onko jossain päin Suomea ihan käytäntönä, että lh:tkin kiertävät lääkärinkierrolla?

Kyllä terveyskeskuksien vuodeosastoilla lähärit/perushoitajat kiertää. Pakko kiertää kun tiimistä ja jopa vuorosta ei aina sairaanhoitajaa löydy, eli kaikki muutkin ns. sairaanhoitajan hommat lankeaa myös perushoitajien kontolle.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei meilläkään ole mikään ehdoton sääntö, että sh olisi lääkärinkierrolla mukana, eikä se aina ole edes mahdollista. Entistä enemmän itseasiassa kannustetaan siihen, että lh voi hoitaa lääkärinkierron.

Sen on kyllä huomannut, että on niin paikkakohtaista, että jossain sä et saa lh:na tehdä juuri mitään ja toisaalla sulle yritetään lykätä sellaistakin, mikä ei tasan tarkkaan kuulu lh:n toimenkuvaan. Yritykseksi jää kyllä ainakin mun kohdalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen on kyllä huomannut, että on niin paikkakohtaista, että jossain sä et saa lh:na tehdä juuri mitään ja toisaalla sulle yritetään lykätä sellaistakin, mikä ei tasan tarkkaan kuulu lh:n toimenkuvaan.

Mitäs ne sellaiset hommat on..? ;D

Eikös eri ammattien toimenkuva muokkaudu paikallisten olosuhteiden, hoitajien osaamisen ja kouluttautumisen sekä yhteisten neuvotteluiden kautta jokaisessa työpaikassa omanlaiseksi. En minä ainakaan osaa sanoa mitään hommaa osastolla joka ehdottomasti kuuluisi ainoastaan yhdelle hoitoalan ammattikunnalle.

Sitä en silti tarkoita että eroja toimenkuvissa ei saisi olla, en vaan ymmärrä että hoitaja olisi valmistumisesta saakka tuomittu tiettyyn työnjakomalliin lopun ikäänsä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

IV:t hoitaa sh

M 4:lla myös lh:jat, ovat työpaikkakoulutettuja. Myös muilta osastoilta löytyy näitä osaajia, heillä M 4:lla se on ymmärtääkseni osa päivittäistä lh:n työnkuvaa.

Tosin tohon muuhunkin lääkityspuoleen ollaan kai tekemäs muutoksia, et siirtyissh:lle. Mitään varmaa ei viel oo kuulunu.

11.04.08 alkaen......ainakin osassa taloa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kouluun siis. Mut jos jokin sellanen paikka tulis, missä lh:t toteuttais i.v.-hoitoa ni en kyllä tekis ku siihen ei tiedot/taidot riitä. Jos ei kouluun pääse, niin sit syksylllä HUS:n puolelle ku kesälomat pidetty *pyhimys*.

Onko muuten kellään tietoa et onko pk-seudulla sh-aikuiskoulutusta muualla kuin stadiassa(vai mikä metropolia siitä tuleekaan)?? oon kyl yrittänyt itse katella, mutta en ole löytänyt tai sitten olen täysin sokea..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös eri ammattien toimenkuva muokkaudu paikallisten olosuhteiden, hoitajien osaamisen ja kouluttautumisen sekä yhteisten neuvotteluiden kautta jokaisessa työpaikassa omanlaiseksi. En minä ainakaan osaa sanoa mitään hommaa osastolla joka ehdottomasti kuuluisi ainoastaan yhdelle hoitoalan ammattikunnalle.

Näin on. Työnantaja määrittelee pitkälti työntekijöidensä toimenkuvan. Lakiin ei hirveän montaa yksittäistä tehtävää ole merkattu mitkä kuuluis vain tietylle ammattiryhmälle.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mut jos jokin sellanen paikka tulis, missä lh:t toteuttais i.v.-hoitoa ni en kyllä tekis ku siihen ei tiedot/taidot riitä

Ei pidäkkään tehdä.

En tiedä heidän tarkkaa työnkuvaa juuri tuota iv-aluetta koskien, mutta ovat siis työpaikkakoulutettuja siihen hommaan.

Ehkäpä laajempi työnkuva antaa enemmän, esim. jatkokoulutusta ajatellen?

Siis yleisellä tasolla, irrottautuen nyt tuosta järisyttävästä kanyylien ja nesteiden maailmasta.

viimeinen lause sisältää ironiaa, silläkin uhalla, että joku vetää herneet nenään

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas tämä menee tähän lääkehoitoon ja suonensisäisiin lääkkeisiin, vaikka hoitamisessa on paljon muutakin  huh.gif

Niin kivaa kuin se onkin lotrailla niitä looppeja jne. ja pudotella niitä, niin kannattaa muistaa ne vastuukysymykset. Jos/kun jotain menee pieleen, niin kukaan ei ole pitämässä hoitajan puolta.

Lisäksi, yhtäkään lisähommaa ei tulisi ottaa ilman asianmukaista lisäkorvausta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Nightmare74

Onko muuten kellään tietoa et onko pk-seudulla sh-aikuiskoulutusta muualla kuin stadiassa(vai mikä metropolia siitä tuleekaan)?? oon kyl yrittänyt itse katella, mutta en ole löytänyt tai sitten olen täysin sokea..

Pk-seudulla ainoastaan stadiassa on aikuiskoulutuksen kevään yhteishaussa tuo hoitotyön koulutusohjelma. Itse hain Lohjan Laureaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä ei Lh saa verenpaineita mittailla ja verensokereita?

No jaa, tiedän paikkoja joissa Lh ei voi laittaa kipulaastaria, puhumattakaan insuliinista. Siis ei huumekaapille lähihoitajalla monestikaan ole asiaa mutta kun Durogesic on jaettu tarjottimelle niin vanhoilla perushoitajilla ajatuskuvio menee niin ettei ph voi laastaria luotettavasti laittaa kun kyse on sentään HUUMEESTA. Ja ehkä on parempi että insuliineihin ei seota jos oma osaaminen tosiaan epäilyttää.

Itse en kaikkia Sh:n tehtäviä haalisi ilman huomattavia henkilökohtaisia palkanlisiä. Tippa-asioissa raja on usein häilyvä varsinkin yövuoroissa. Talossa on yksi yösairaanhoitaja, usein kiireinen sellainen. Monesti yöSh valmistelee i.v.-antibiootin tai laittaa KCl-lisän infuusionestepussiin. Minun tehtäväkseni jää sitten letkuttaa kyseinen annos ja huolehtia antibiootin tiputus ja mandriini/nesteytyksen jatkaminen. En ole tehnyt tästä suurta numeroa ja ymmärrän, että jos vaikkapa kanyyli vetää heikosti niin  sh:n sijasta myös lh voi tarkkailla 100ml:n keittikseen sekoitetun ab:n tippumista sen tunnin verran ja lopulta huuhdella kanyylin ja lyödä mandriinin päälle. Kun niitä klo 24.00:n i.v.-antibiootteja on talossa usein useampi ja jollain toisella osastolla yövuorossa ph, joka ei uskalla edes rullasulkimeen koskea vaan soittaa yliyökölle että potilaan tippapussi on jo tyhjä vaikka piti riittää aamuun asti... 8)

Monesti ollaan huumelääkkeiden kanssa toimittu niin että jos on vaikkapa Oxynorm-oraaliliuoksen antaminen indikoitua niin soitan Sh:lle ja jos hän on kiireinen/CSI kesken niin annostelen lääkkeen potilaalle ja arvon Sh tulee myöhemmin tekemään huumekorttiin merkintänsä. Näin tämä homma pelaa.

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Kummasti se lähihoitajan taito kasvaa ja luottamus lisääntyy kun siirrytään kotihoidon puolelle.

Tiimissämme on kaksi terveydenhoitajaa ja lähärit jakavat lääkkeet kenenkään puuttumatta niihin. Tämä koskee Opioideja, Marevaneja, Klexaneja ja kaikkia muita mahdollisia lääkkeitä. Kukaan ei tarkista dosetteja tai valvo potilaan kotona pistänkö laastarin oikeaan paikaan. Otan INR-arvon ja ilmoitan lääkärille suoraan poikkeavista INR-arvoista asiakkaan kotoolta ja muutan pyydettäessä annostusta.

Tosin annoin näytön lääkkeistä ja haavahoidosta kun siirryin sinne töihin.

Meillä ei kukaan kähise vastuualueista tms. Kotihoidon lääkärit tulevat välillä juttelemaan niitä näitä kahvipöytäämme. Osastolla ei menetelty näin, ainakaan niissä missä minä työskentelin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidon lisäksi myös hengityshalvaustiimit ovat hyviä paikkoja lähihoitajalle. Työtä tehdään pääsääntöisesti yksin. Yksin tehtävässä työssä lh tekee käytännössä kaikki päivittäiset tehtävät. Sairaanhoitajaa ei tarvitse konsultoida buranasta tai verenpaineen mittauksesta.  ;D

Toisaalta hhp-työssä pitää jaksaa samaa potilasta koko ajan sekä mahdollisesti myös hänen omaisiaan. Hyvässä tiimissä on kiva olla, tökkivässä porukassa pinna saattaa kiristyä.

Vastuuta on, sitä voi joku pitää hyvänä tai huonona puolena. Toisaalta ihan yksin ei tarvitse pähkäillä, koska tiimien kännyköistä voi soittaa lähimmän sairaalan teho-osastolle. Lisäksi tiedän tapauksia, joissa on soitettu työtovereille...

Muokkaus:Lisäys (viimeinen kappale)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...