Jump to content
MAINOS

Mikä on Vascuport???


paramedical

Recommended Posts

No niin, nyt saa sitten joku kertoa tyhmälle *nolona* , että mikä on Vascuport huh.gif . Oli osastolla käymässä ja rupesivat kyseleen että haluanko tulla laittaan ja silloinhan se keikka sitten tuli :( että se siitä edes tuotteen/tapahtuman näkemisestä... Olivat siis tosiaan rupeamassa putsaamaan sitä... Käsitin sen vähän että joku keskuslaskimokatetrin tapainen?huh.gif

mikä mä oon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No niin, toi selvitti vähäsen jo hommaa. Onko toi kuinka yleinen ja millä tittelillä yleensä hoidetaan? Vai oonko taas nukkunu väärällä tunnilla, ku en muista kuulleeni mitään tästä :- .... ....Onko näihin joku työpaikkakoulutus pakollinen?

mikä mä oon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, toi selvitti vähäsen jo hommaa. Onko toi kuinka yleinen ja millä tittelillä yleensä hoidetaan? Vai oonko taas nukkunu väärällä tunnilla, ku en muista kuulleeni mitään tästä :- .... ....Onko näihin joku työpaikkakoulutus pakollinen?

En noiden kauppanimistä ole perillä, mutta eiköhän nuo ole ihan peruskamaa lasten syöpien hoidossa jne. Ei kai tuollaisen portin käyttö sen ihmeellisempää koulutusta vaadi. Ihon puudutus, putsaus ja neula ihon läpi.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkolla käytetään runsaasti. Hemalla vähemmän.

Nimiä:

- Port-a-cath

- Infuusioportti

- Pakki

Ihoa EI puuduteta ennen neulan laittoa. Korkeintaan lapsille EMLAa.

Suuntaa-anatava ohje, jotain voi unohtua tähän aikaan yöstä..

1. Potilas trendikseen

2. Ihon pesu

3. Steriilin hanskat ja maski

4. Palpoi portti

5. Pistä tarkoitukseen suunniteltu huber-neula, esim. cytocan® tai SafeStep® (ja tietysti jos olet liittänyt kolmitiehanan jne niin täytä ne)

6. Aspiroi, verta tulisi tulla helposti

7. Huuhtele portti

8. Kiinnitä paikalleen teipeillä esim. Degadermilla

...ja pois

1. Potilas trendikseen

2. Huuhtele vahvalla hepariiniliuoksella

3. Ota napakasti kiinni ihosta ja toisella kädellä kiskaise neula pois

4. Lappu päälle ja se päivä pidetään kuivana

Portti kestää n. 2000 pistosta huber-neulalla, hädässä voi käyttää tavallista neulaa. Voi olla potilaalla jopa 5-6 vuottakin. Huuhtelut 6-8 viikon välein.

Muutama itse ottamani kuva:

1386543.jpg Tuollainen piuha siis ihon alla.

940123.jpg Neula paikallaan ennen kiinnitystä.

268230-1.jpgVerta menossa.

pac.jpg Iho ilman neulaa.

muoks* kuvia pienennetty

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihoa EI puuduteta ennen neulan laittoa. Korkeintaan lapsille EMLAa.

Sitä Emlaa tarkoitin. Ei kai sitä ihoa kukaan muulla alkaisikaan puuduttamaan? Ja eikö nämä pääasiassa ole lasten juttuja, sillä eikö aikuinen pärjää normaalin CV:n kanssa ihan hyvin?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikuisilla on paljon noita.

Meneepäs tämä nyt muokkailuksia:

Sellaisilla potilailla käytössä joilla pidemmät välit infuusioissa, väliaikoina kuitenkin saa elää ihan normaalisti; uida, käydä saunassa. Verikokeet saa otettua tuosta, ja laitettua varjoaineet, verituotteet, ravitsemukset.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Aikuisilla on paljon noita.

Meneepäs tämä nyt muokkailuksia:

Sellaisilla potilailla käytössä joilla pidemmät välit infuusioissa, väliaikoina kuitenkin saa elää ihan normaalisti; uida, käydä saunassa. Verikokeet saa otettua tuosta, ja laitettua varjoaineet, verituotteet, ravitsemukset.

Aikuisella oon nähny perusterveydenhuollossa eikä kellään ollu mitään tietoa. Potilaalle oltiin sanottu että ei anna muiden koskea kuin siihen koulutetun henkilökunnan. Lab ei tiennyt miten siitä ottaa näytteitä ym. Oli vaan sen verran huonosuoninen että olis ollu käytössä varmaan helpompaa ottaa siitä näytteet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Labralla ei ole mitään tekemistä moisen kanssa!!

Hoitaja ottaa aina näytteet samalla lailla kun sbc:stäkin.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Labralla ei ole mitään tekemistä moisen kanssa!!

Hoitaja ottaa aina näytteet samalla lailla kun sbc:stäkin.

Ei meillä ole hoitajilla mitään tietoa miten näytteitä otetaan, eikä anna potilaskaan meidän  koskea siihen. Kätevähän se olis kun sais koulutusta käyttöön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kulkee Port-a-Cath (tuotemerkin) nimellä ja nimenomaan syöpäpotilailla, sekä aikuisilla että lapsilla.

"Ja se puhelinnumero mun taskussa , rakas, luulin että se olet sinä" (Lapinlahden Linnut: Älä viskaa mua pihalle)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...