Jump to content
MAINOS

Nukutetaanko maskilla?


Sistah

Recommended Posts

Tää nyt ei liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta tämän hetkisessä harjoittelupaikassani (äitiys- ja ehkäisyneuvola) laittaa yksi paikallisen TK:n lääkäri silloin tällöin/joskus harvemmin mm. IUD:eitä (siis kupari- ja hormonikierukoita) synnyttämättömillä ja tekee muita pieniä toimenpiteitä tk:ssa propofoli"humautuksessa".

Kuinka yleistä tällainen propon käyttö on kokemustenne mukaan ihan perusterveydenhuollossa tk:ssa? Tämä lääkäri on ainoa, jonka kanssa olen ollut toimenpiteessä, kun potilasta on "nukutettu" propofolilla ihan tk:ssa. Muut käyttää dormicumia ja rapifenia yms.

Mielenkiintoista :)

Tämääkään ei kyllä liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta onko kukaan törmännyt viime vuosina ketamiiniin, vai onko viimeiset erät haudattu jonnekin ylijäämävarastojen perukoille?

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tää nyt ei liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta tämän hetkisessä harjoittelupaikassani (äitiys- ja ehkäisyneuvola) laittaa yksi paikallisen TK:n lääkäri silloin tällöin/joskus harvemmin mm. IUD:eitä (siis kupari- ja hormonikierukoita) synnyttämättömillä ja tekee muita pieniä toimenpiteitä tk:ssa propofoli"humautuksessa".

Kuinka yleistä tällainen propon käyttö on kokemustenne mukaan ihan perusterveydenhuollossa tk:ssa? Tämä lääkäri on ainoa, jonka kanssa olen ollut toimenpiteessä, kun potilasta on "nukutettu" propofolilla ihan tk:ssa. Muut käyttää dormicumia ja rapifenia yms.

Mielenkiintoista :)

Tämääkään ei kyllä liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta onko kukaan törmännyt viime vuosina ketamiiniin, vai onko viimeiset erät haudattu jonnekin ylijäämävarastojen perukoille?

Meillä sitä löytyy kyllä ihan käden ulottuvilta, mutta käyttö on todella vähäistä nykyään. Lähinnä kipulääkkeeksi sitä käytetään tässä talossa, laimennettuna, infuusiona.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoista :D

Tämääkään ei kyllä liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta onko kukaan törmännyt viime vuosina ketamiiniin, vai onko viimeiset erät haudattu jonnekin ylijäämävarastojen perukoille?

Ainakin vielä 2004 ketamiinia (ja s-ketamiinia) oli käytössä Töölössä spinaalien/epiduraalien jatkeiksi. OYS:ssa tiedän ketamiinia käytettävän ainakin teholla, ilmeisesti myös leikkurissa.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ketamiinia leikkurissa käytetään, kipeiden potilaiden siirrossa tukena (esim. lonkkamurtumapotilaat, säärimurtumat ja jotkut nilkkamurtumat tai pelokkaat potilaat) säännöllisesti yhdessä propofolin kanssa. Potilas uneen tällä yhdistelmällä ja siirto ei satu (ketamiinihan on myös analgeetti) eikä potilaan kyljelleen kääntö kun spinaalipuudutus laitetaan. Yleensä potilaan herätessä tästä sedaatiosta on jo spinaalipuudutus ja mahdollisesti vetoasentokin laitettu.

Ketamiini, propofoli tai näiden yhdistelmän käyttö on sitten ihan anestesialääkärin mielihalujen mukaista, toinen tykkää äitestä ja toinen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Täällä tuosta "humautuksesta" jo aiemmin puhuttiin, joten ajattelin kysyä täällä..

Eli mitkä on tavallisimmat aineet, jota "humautukseen" annetaan (esim. tähystyksessä)? Sitten vielä olen kuullut ns. herätyspiikistä, tai sellaisella nimikkeellä lääkäri sitä kutsui kun sanoi että antoi sellaisen. Mitä ainetta ko. piikkiin käytetään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helpottamaan oloa käytetään mm. seuraavia ja "herätyslääkkeet" ELI vastalääkkeet.

Midatsolaamia vs. flumatseniili

Opiaatit (esim. fentanyyli) vs. naloksoni

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tää nyt ei liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta tämän hetkisessä harjoittelupaikassani (äitiys- ja ehkäisyneuvola) laittaa yksi paikallisen TK:n lääkäri silloin tällöin/joskus harvemmin mm. IUD:eitä (siis kupari- ja hormonikierukoita) synnyttämättömillä ja tekee muita pieniä toimenpiteitä tk:ssa propofoli"humautuksessa".

Kuinka yleistä tällainen propon käyttö on kokemustenne mukaan ihan perusterveydenhuollossa tk:ssa? Tämä lääkäri on ainoa, jonka kanssa olen ollut toimenpiteessä, kun potilasta on "nukutettu" propofolilla ihan tk:ssa. Muut käyttää dormicumia ja rapifenia yms.

Saarijärven terveyskeskus?

Nopeasti sisään -- paareilla ulos

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saarijärven terveyskeskus?

Siellä tehdään kaavintoja ja kardioversioita Propofol humautuksessa. Paikalla yksi TK-lääkäri ja hoitaja. Lähin sairaala ~70km päässä. Tyylejä on monenlaisia  >:D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maski-induktio on ihan käypänen vaihtoehto aikuisellekin potilaalle, esimerkiksi jos tämä kärsii tosi pahasta neulakammosta. Paniikkimieli ennen anestesiaa ei ole paras aloitus nukutuksen ja toimenpiteen onnistumiselle. Privaattipuolella ainakin saa halutessaan maski-induktion  iv-induktion sijasta.

Itse toimin lasten puolella ja olen vahvasti sitä mieltä, että jos iv-kanyylia ei muutamalla pistolla onnistuta laittamaan, unen antaminen kaasulla on inhimillisempää kuin kaivella hiki hatussa  olemattomia suonia monen hoitajan kiinnipitäessä.

Nämä mielipiteeni koskevat ennenkaikkea elektiivistä toimintaa. Traumatapauksissa ja muissa päivystyksellisissä tilanteissa toimitaan tietysti tilanteen eikä potilaan halujen ja toiveiden mukaan.

Empä antaisi itseäni nukuttaa ilman iv-reittiä. Ja privattipuolella tuntuu saavan ihan mitä asiakas vaan haluaa, riskeistä välittämättä. Sitten kun tulee ongelmia niin tulee äitiä ikävä kun iv-reittiä ei ole ja p:t housussa aletaan tippaa laittamaan  ::)

Muutamia lapsia olen nähnyt nukutettavan maskilla ilman iv-reittiä, mutta silloin on toimenpiteenä ollut joku pikkupikku homma (alle 5 min) johon on tarvittu kuitenkin unta (esim. kyynelkanavaronklaus ym.) ja anestesialääkäri on arvioinut, että iv-reittiä ei kannata avata.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

""Empä antaisi itseäni nukuttaa ilman iv-reittiä. Ja privattipuolella tuntuu saavan ihan mitä asiakas vaan haluaa, riskeistä välittämättä. Sitten kun tulee ongelmia niin tulee äitiä ikävä kun iv-reittiä ei ole ja p:t housussa aletaan tippaa laittamaan  ::)

Muutamia lapsia olen nähnyt nukutettavan maskilla ilman iv-reittiä, mutta silloin on toimenpiteenä ollut joku pikkupikku homma (alle 5 min) johon on tarvittu kuitenkin unta (esim. kyynelkanavaronklaus ym.) ja anestesialääkäri on arvioinut, että iv-reittiä ei kannata avata. ""

Luuletko että privaatissa saa mitä vaan riskeistä välittämättä ?

Luuletko että privaatissa tulee useinkin kakkaa housuun ?

Luuletko että privaatissa on hommissa muita kuin alansa erikoislääkäreitä ?

Luuletko osaavasi niin paljon että voit oikeasti ottaa tähän asiaan kantaa tällä tavalla ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoh hoijaa, kylläpä osui ja upposi taas ihan väärin.

Privaattipuolella ainakin saa halutessaan maski-induktion  iv-induktion sijasta.

Tähän lainaukseen kommenttini oli tarkoitettu. Minun mielestä potilaan ei kuulu valita haluaako maski-induktion vai iv-induktion. Kyllä se on lääkärin tehtävä ja päätettävä asia.

Sitten kun tulee ongelmia niin tulee äitiä ikävä kun iv-reittiä ei ole ja p:t housussa aletaan tippaa laittamaan  ::)

Ja selvennyksen vuoksi, p:t tulee housuun ja äitiä tulee ikävä varmaan lähes joka jannulla jos salissa pt on huonona eikä noninvasiiviset keinot auta....eikä ole tippaa mihin tuikata troppeja.

En luule osaavani mitään, mutta tiedän osaavani jotain  ::)

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoh hoijaa, kylläpä osui ja upposi taas ihan väärin.

Privaattipuolella ainakin saa halutessaan maski-induktion  iv-induktion sijasta.

Tähän lainaukseen kommenttini oli tarkoitettu. Minun mielestä potilaan ei kuulu valita haluaako maski-induktion vai iv-induktion. Kyllä se on lääkärin tehtävä ja päätettävä asia.

Sitten kun tulee ongelmia niin tulee äitiä ikävä kun iv-reittiä ei ole ja p:t housussa aletaan tippaa laittamaan  ::)

Ja selvennyksen vuoksi, p:t tulee housuun ja äitiä tulee ikävä varmaan lähes joka jannulla jos salissa pt on huonona eikä noninvasiiviset keinot auta....eikä ole tippaa mihin tuikata troppeja.

En luule osaavani mitään, mutta tiedän osaavani jotain  ::)

Joka spasmi laukeaa kyllä aikanaan. Venttiiliä kireämmälle ja ruista ranteeseen :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saarijärven terveyskeskus?

Siellä tehdään kaavintoja ja kardioversioita Propofol humautuksessa. Paikalla yksi TK-lääkäri ja hoitaja. Lähin sairaala ~70km päässä. Tyylejä on monenlaisia  :)

Joo, tuttu paikka, olin siellä eräässä harjoittelussa 90-luvun loppupuolella ja  eräs julkisuudessakin ollut terveyskeskuslääkäri ylisti propofolia "...eivät huuda niin paljon..."-ylistyksin.

Hyvä niin, kädentaitoja pitää olla maaseudullakin kaiken varalta.

Nopeasti sisään -- paareilla ulos

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, tuttu paikka, olin siellä eräässä harjoittelussa 90-luvun loppupuolella ja  eräs julkisuudessakin ollut terveyskeskuslääkäri ylisti propofolia "...eivät huuda niin paljon..."-ylistyksin.

Jesh, mä olin töissä siellä kolme vuotta.

Hyvä niin, kädentaitoja pitää olla maaseudullakin kaiken varalta.

Rajansa kaikella, jopa maalaislääkärillä :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Joka spasmi laukeaa kyllä aikanaan. Venttiiliä kireämmälle ja ruista ranteeseen :o

Joo, potilas voi olla sen jälkeen teholla ja kasvis  :-  Kyllä mun mielestä ammattitaitosen an.lääkärin kuuluu osata laittaa verisuoniyhteys AINA kun on kyse nukutustoimenpiteestä.

muoks huono lainaus.....

Muokkaus:Lainaus korjattu

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...