Jump to content
MAINOS

Nukutetaanko maskilla?


Sistah

Recommended Posts

Anestesialääkäri, joka pitää meille opiskelijoille luentoja anestesiologiasta, sanoi, ettei missään tapauksessa tekisi anestesian induktiota (nukutusta) kaasuilla (maskilla) paitsi lapselle, jota ei saada kanyloitua.

Jotkut opiskelijoista sanoivat tietävänsä, että kyllä näin tehdään aikuisillekin jossain pääkaupunkiseudun sairaalassa ja olikohan se nyt Oyksissa. Että  nukutetaan maskilla sellaisiakin potilaita, joilla on JO laskimokanava avattu. Ja sellaisia, joilla ei ole vaikka ihan hyvin olisi voitu laittaa.

Myös lääkevalmistajan "opetusvideo" väitti (en ole nähnyt ko. videota, tämä on nyt luennolla kuultua) että maskinukutuksessa voisi olla jotain etuja.

Luennoitsija oli pöyristynyt ja järkyttynyt ja toisteli, ettei itse ikinä.... ja että miksi ihmeessä näin tehtäisiin. Eikä tainnut oikein uskoakaan.

Mites on, perioperatiiviset, osaatteko valaista asiaa?

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Aikuisille avataan aina ennen nukutusta suoniyhteys, joten on paljon inhimillisempää nukuttaa potilas jollain iv-anesteetilla, vaikka sen jälkeen jatkettaisiinkin anestesian ylläpitoa kaasulla. Lapsen todellakin voi nukuttaa maskilla varsin turvallisestikin, mutta jo tuollainen 3-vuotias alkaa olla sellainen jonka kanssa tipan laitto voidaan neuvotella yhteistyössä potilaan kanssa.

Meidän puljussa ei edes koskaan ns. ventiloida kaasulla jos on tarkoitus kuitenkin joku keinotekoinen ilmatie laittaa. Hyvin harvoin meillä edes mitään maskianestesioita on, niissä käytetään joko propofol-boluksia tai sitten sevofluraania. Muualla toki tehdään molempia edellä mainittuja, mutta en kyllä ymmärrä miksi aikuinen pitäisi kaasulla nukuttaa. Kaasua tulee aina valskaamaan maskin läpi, eniten juuri sen kasvoille joka sitä maskia pitää (anestesiahoitaja tai -lääkäri).

Opiskelijathan nyt aina "tietää" vaikka mitä. (Ei saa vetää herneitä, pliis.)   

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole nähnyt ainakaan Naistenklinikan leikkurissa käytettävän muuta kuin laskimonsisäisiä aineita. Aduissa on kyllä sevot hätätapauksen varalle, esim. jos kanyyli irtoo tjsp ja potilas pitäisi jotenkin pitää unessa niin silloin käytetään kaasuanestesiaa..

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kehitysvammaisen tytön olen nähnyt nukutettavan ensin Sevolla ja sitten vasta kanyloitavan.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mol.pojat nukutettu humautuksella, korvien putkitus ja nilkan avaus.

Lienen kyllä sikäli väärässä, että korvalapsi lääkittiin nimenomaan unten maille iv:sti, mun silmien alla salissa. Putosi unten maille parissa sekunnissa, heng.muuttui huohottavaksi ja siihen heti maskilla happea(vai jotain sekoitusta?) tukemaan.

Siinä vaiheessa äiti poistuu salista.

En tiedä asiasta enempää.

Että onko sana humautus riittävä maskinukutukselle, vai onko humautus kuitenkin humautus, vaikka iv:sti meneekin?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Putosi unten maille parissa sekunnissa, heng.muuttui huohottavaksi ja siihen heti maskilla happea(vai jotain sekoitusta?) tukemaan.

juu happea (+ ilokaasua, riippuu paljolti anelääkäristä) uni ylläpidetään yleensä iv.sti jos kerran nukutus tehty sillä ::)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nukutetaan maskilla sellaisiakin potilaita, joilla on JO laskimokanava avattu. Ja sellaisia, joilla ei ole vaikka ihan hyvin olisi voitu laittaa.

En ole tällaiseen törmännyt, muuta kuin pienten lasten ollessa kyseessä. Aluesairaalan leikkurissa työskentelen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

uni ylläpidetään yleensä iv.sti jos kerran nukutus tehty sillä ::)

Väärin. Ylläpitoon voidaan käyttää ihan mitä vaan riippumatta siitä millä uni on indusoitu.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

uni ylläpidetään yleensä iv.sti jos kerran nukutus tehty sillä ;D

Väärin. Ylläpitoon voidaan käyttää ihan mitä vaan riippumatta siitä millä uni on indusoitu.

juu kirjoitin vähä tyhmästi. meillä nkl:ssa iv:sti aloitetaan ja iv:sti jatketaan, kertaakaan en ole kaasuanestesiaan törmännyt.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

uni ylläpidetään yleensä iv.sti jos kerran nukutus tehty sillä ;D

Väärin. Ylläpitoon voidaan käyttää ihan mitä vaan riippumatta siitä millä uni on indusoitu.

juu kirjoitin vähä tyhmästi. meillä nkl:ssa iv:sti aloitetaan ja iv:sti jatketaan, kertaakaan en ole kaasuanestesiaan törmännyt.

Meillä saa anestesiahoitajalta pahan mulkaisun jos pyytää propofoli-infuusioota...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäiseen viestiin palatakseni, kävi mielessä että olisikohan nämä opiskelijakaverisi havannoineet nukutustilannetta huolimattomasti? Tarkoitan, että pt. sai esim. propon, fentanyylin ja suksan iv:sti ja samaan aikaan happea maskilla kunnes uni tuli? Ja opiskelijat vaan kiinnittivät huomionsa potilaan kasvoilla olevaan maskiin eivätkä huomanneet että uniaineet meni iv:sti?

"Ja se puhelinnumero mun taskussa , rakas, luulin että se olet sinä" (Lapinlahden Linnut: Älä viskaa mua pihalle)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, en tiedä miten nämä opiskelijat niin varmoja osasivat olla. Jotain aikuisopiskelijoita joita en yhtään tunne, en osaa mennä kysymäänkään enää kun en muista naamoja niin tarkasti :-)

Onhan mahdollista että eivät tienneet YHTÄÄN mistä puhuvat. Ehkä omista kokemuksistaan! Ihmisethän yleensä luulevat, että kun saavat happea maskista ja samalla pistetään kamaa laskimoon, niin nimenomaan sitä maskia luullaan "eetteriksi tai joksikin". Eivät edes huomaa, että laskimoon mitään tulee.  Juuri niikuin icecubekin tuossa arvelee jopa sivustaseuraajan voivan hämääntyä. Ja varmaan voikin.

Halusin silti kysyä, koska ei tosiaan aina ole niin että opettaja tietää mistä puhuu. Ehkä lääkäriluentojen pitäjät ovat tässä vähän luotettavampia kuin keskimäärin, koska kertovat yleensä omasta työstään :-)

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Että onko sana humautus riittävä maskinukutukselle, vai onko humautus kuitenkin humautus, vaikka iv:sti meneekin?

Humautus on ylipäätään huono sana. Ihmiset mieltävät humautuksen jotenkin pienemmäksi toimenpiteeksi, vaikka siihen liittyy ihan vastaavia riskejä kuin "kunnon nukutukseen". Humautuksen voi tehdä iv-anesteetillä tai kaasulla, yleensä termiä käytetään sellaisista 5-10 minuuttia kestävistä nukutuksista, esim. reponoinnit, abraasiot, kardioversiot, pienet abscessiexcisiot jne.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on kulunut jo kauan aikaa siitä, kun olen itse ollut läsnä hoitajana humautuksessa (flimmerin käännössä). Mieleeni tuli kysyä, millä tasolla potilaan tajunnantila on humautuksen aikana? Jotkut potilaat ovat kertoneet kuulleensa ympäristönsä äänet esim. reponoinnin aikana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Humautus on ylipäätään huono sana. Ihmiset mieltävät humautuksen jotenkin pienemmäksi toimenpiteeksi, vaikka siihen liittyy ihan vastaavia riskejä kuin "kunnon nukutukseen". Humautuksen voi tehdä iv-anesteetillä tai kaasulla, yleensä termiä käytetään sellaisista 5-10 minuuttia kestävistä nukutuksista, esim. reponoinnit, abraasiot, kardioversiot, pienet abscessiexcisiot jne.

Kiitos.

Näin maallikkona olin ajatellut intuboinnin olevan jokin raja?

Koska pojillani ei ole ollut putkia kurkussa.

Jälleen tätä mutua.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on kulunut jo kauan aikaa siitä, kun olen itse ollut läsnä hoitajana humautuksessa (flimmerin käännössä). Mieleeni tuli kysyä, millä tasolla potilaan tajunnantila on humautuksen aikana? Jotkut potilaat ovat kertoneet kuulleensa ympäristönsä äänet esim. reponoinnin aikana.

Juupa juu. Hereillä olo lienee varsin yleistä ns. humautuksen aikana. Mutta ongelma ei ole suuri, koska lihasrelaksaatiota ei käytetä, eli ns. hereillä-anestesian-aikana-ilmiötä ei sikäli tule. Tarkoitustahan on tehdä potilaan olo mukavammaksi epämiellyttävän toimenpiteen aikana. Propofoli, tiopentooni ja etomidaatti kaikki aiheuttavat jonkinverran retrogradista amnesiaa, joten muistikuvia ei välttämättä jää, vaikka annos olisikin pienempi kuin ya:n induktiossa. Niin kuin yleensä onkin, yleensä halutaan että hengitystä ei tarvitsisi avustaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaako joku avautua mulle sitten tuon humautuksen ja/tai sedataation eroista. Täällä ainakin annetaan ihan politoimenpiteissä n. 5mg midatsolaamia (Dormicum)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaako joku avautua mulle sitten tuon humautuksen ja/tai sedataation eroista. Täällä ainakin annetaan ihan politoimenpiteissä n. 5mg midatsolaamia (Dormicum)

Samahan se on mitä iv-anesteettia annetaan, ja millä nimellä sitä toimenpidettä sitten kutsutaan. Ei sillä ole eroa annetaanko midatsolaamia 5 mg vai propofolia 100 mg, nukutuksiahan nuo molemmat tuntuvat olevan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kyllä meni hoitajan pieni pää sekaisin. Polilla paikalla yksi sh ja esim. gastroenterologi ja se on sittten nukutus  ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kyllä meni hoitajan pieni pää sekaisin. Polilla paikalla yksi sh ja esim. gastroenterologi ja se on sittten nukutus  ;D

Ahaa. Juuri siksi siellä käytetään tuota midatsolaamia. Propofolia kun saapi käyttää vain anestesialekuri, tai hänen valvonnassaan blah blah jotenkin silleen.

Mutta eikös ne potilaat nukahdakkin jos niille antaa vitskan midatsolaamia?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ne oikein, ainakaan mun hoitamat on sellaisessa hiprakassa, mutteivat nuku. Eivät vaan raukat muista mitään.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ne oikein, ainakaan mun hoitamat on sellaisessa hiprakassa, mutteivat nuku. Eivät vaan raukat muista mitään.

Dormicumin vaikutus myös esim kenttä-sedaatiossa perustuu juuri tuohon, että se aiheuttaa amnesian. Muistikuvat toimenpiteestä (esim. intubaatio, kardioversio) häviävät ja on siis hyödyllistä potilaan kannalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maski-induktio on ihan käypänen vaihtoehto aikuisellekin potilaalle, esimerkiksi jos tämä kärsii tosi pahasta neulakammosta. Paniikkimieli ennen anestesiaa ei ole paras aloitus nukutuksen ja toimenpiteen onnistumiselle. Privaattipuolella ainakin saa halutessaan maski-induktion  iv-induktion sijasta.

Itse toimin lasten puolella ja olen vahvasti sitä mieltä, että jos iv-kanyylia ei muutamalla pistolla onnistuta laittamaan, unen antaminen kaasulla on inhimillisempää kuin kaivella hiki hatussa  olemattomia suonia monen hoitajan kiinnipitäessä.

Nämä mielipiteeni koskevat ennenkaikkea elektiivistä toimintaa. Traumatapauksissa ja muissa päivystyksellisissä tilanteissa toimitaan tietysti tilanteen eikä potilaan halujen ja toiveiden mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ne oikein, ainakaan mun hoitamat on sellaisessa hiprakassa, mutteivat nuku. Eivät vaan raukat muista mitään.

Dormicumin vaikutus myös esim kenttä-sedaatiossa perustuu juuri tuohon, että se aiheuttaa amnesian. Muistikuvat toimenpiteestä (esim. intubaatio, kardioversio) häviävät ja on siis hyödyllistä potilaan kannalta.

Kuten A.Kinnunen yhdellä luennolla joskus neuvoi: "jos täytyy esim. reponoida, muttei ole mahdollisuutta antaa kipulääkitystä tai puudutusta, anna pamia niin ei ainakaan muista että sattui..."

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää nyt ei liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta tämän hetkisessä harjoittelupaikassani (äitiys- ja ehkäisyneuvola) laittaa yksi paikallisen TK:n lääkäri silloin tällöin/joskus harvemmin mm. IUD:eitä (siis kupari- ja hormonikierukoita) synnyttämättömillä ja tekee muita pieniä toimenpiteitä tk:ssa propofoli"humautuksessa".

Kuinka yleistä tällainen propon käyttö on kokemustenne mukaan ihan perusterveydenhuollossa tk:ssa? Tämä lääkäri on ainoa, jonka kanssa olen ollut toimenpiteessä, kun potilasta on "nukutettu" propofolilla ihan tk:ssa. Muut käyttää dormicumia ja rapifenia yms.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...