Jump to content
MAINOS

Kiinnostaako alanvaihto käytännössä?


byebyehoitoala

Recommended Posts

Olen hoitoalalla ollut 5 vuotta ja enää on kuusi työpäivää jäljellä, jonka jälkeen sanon heipat hoitoalalle ja lähden nauttimaan inhimillisistä työolosuhteista. Tiedän, että alanvaihtoa suunnittelevat muutkin erityisesti vanhuspuolella. Olisitko kiinnostanut seuraamaan alanvaihdon prosessia blogin tai vlogin muodossa? Auttaisiko kasvojen antaminen hoitoalan ongelmille hoitajien tilannetta? 

Keskustelua alanvaihdosta sekä erityisesti siitä, kiinnostaako ideani kanssakärsijöitä. 

#byebyehoitoala

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
1 tunti sitten, Vieras: Saanko kysyä, kirjoitti:

mille alalle lähdet?

Myyntityöhön rakennusalalle. Myynnin- ja markkinoinnin ala ollut pitkään mielessä ja löysin reitin, miten alalle pääsee ilman koulutusta taikka työkokemusta - onneksi! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä olisin kiinnostunut seuraamaan! Alalla kokonaisuudessaan viisi vuotta, joista sairaanhoitajana pian kaksi vuotta. Valmistuin sopivasti ennen Tartuntatautilain 48 pykälän toimeenpanoa, joten olen ollut osittain työttömänä valmistumiseni jälkeen tuon takia. Mietin pitäisikö lähteä muille maille vai vaihtaa alaa, kun vai keksisi mitä sitä haluaisi tehdä. Hoitoala oli mulle kutsumus, mutta itsemääräämisoikeus on mulle vielä kalliimpi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä, tiesin jo koulussa eloisaa harjoittelussa ja teoriatunneilla ettei ala sovi minulle - myöhemmin vielä paljastui hirvittävät työolosuhteet ja huono palkka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mahdollisesti ex-hoitsu

Ennen kaikkea paska palkka. Vaikka vakinaistettu niin silti alkanut miettiin alan vaihtoa. Opiskelijanakin sai paremmin mitä nyt saa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Loppuun palanut

Kyllä kiinnostaisi! Parhaillaan oon ite aika lukossa asian kanssa, ja nimenomaan käytännössä olis tosi kiinnostavaa nähdä miten alaa voi vaihtaa. Olen 23v ja 3v. tehny lähihoitajahommia, kohta alkaa riittää😅 Kädestäpitäen ois hienoo nähdä mitä kaikkea siihen sisältyy ja ennenkaikkea se taloudellinen puoli myös, miten selvitä rahallisesti saumakohdassa kun alaa on vaihtamassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mille alalle?

Täällä aivan samoissa ajatuksissa ja hoitoalaa takana yli 10 vuotta...mutta opiskelutkaan ei tällä hetkellä kiinnostaisi kun ei kipinää mihinkään tiettyyn ... olisi tosi kiva kuulla kokemuksia ja kannustusta ja miten taloudellisesti pärjää vaikka ainahan se tasapaino jostakin löytyy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Keikkailua
4 tuntia sitten, Vieras: Mille alalle? kirjoitti:

Täällä aivan samoissa ajatuksissa ja hoitoalaa takana yli 10 vuotta...mutta opiskelutkaan ei tällä hetkellä kiinnostaisi kun ei kipinää mihinkään tiettyyn ... olisi tosi kiva kuulla kokemuksia ja kannustusta ja miten taloudellisesti pärjää vaikka ainahan se tasapaino jostakin löytyy.

Tälläisessä tilanteessa suosittelen tovi omasta työstä työvapaata ja vaikkapa Seuren leipiin. Avartaa kummasti ja töitä kylläkin on 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä puolestani pyrin erilaisiin työtehtäviin jatkamalla opintojani yliopistossa(terveystaloustiedettä). Saas nähdä mihin sitä päätyy ja mitä tekemään tulevaisuudessa,toivottavasti kuitenkin jotain muuta kuin tätä nykyistä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulen, että paljon on kiinni siitä, missä työskentelee. Itsellä pohjalla ravintolapuoli, missä palkka oli viiden vuoden jälkeen huonompi kuin lähihoitajan töissä opiskelijana ollessa. Olen tehnyt nyt lähihoitajana ohjaajan työtä 1,5 vuotta enkä ole kokenut raskaana missään kohtaa. Työni ei ole hoidollista, joten ehkä siksi rennompaa. Ennen alan vaihtoa suosittelen kokeilemaan erilaista työtä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20. heinäkuuta 2019 klo 04.57, Vieras: Sverige kirjoitti:

Ei ala vaihto vaan työntekomaan vaihto. 

Ei välttämättä. Kun mitta on täysi, se on täysi. Silloin ei auta mikään. Työpaikatkin on tuossa vaiheessa jo koluttu varmasti läpi, joten totuus on selvinnyt. Kaikille ei homma sovi: toiset tajuavat sen heti, toiset vuosien jälkeen. Alalle ei saa painostaa jäämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: huomio kirjoitti:

Ei välttämättä. Kun mitta on täysi, se on täysi. Silloin ei auta mikään. Työpaikatkin on tuossa vaiheessa jo koluttu varmasti läpi, joten totuus on selvinnyt. Kaikille ei homma sovi: toiset tajuavat sen heti, toiset vuosien jälkeen. Alalle ei saa painostaa jäämään.

Tästä olen samaa mieltä. Itse tulin siihen pisteeseen, että maisemanvaihdos ei auttanut enää tippaakaan, koska merkittävää muutosta työnkuvaan ei tullut. Hoitotyö ei vain anna minulle mitään, ottaa vain. Siksi en enää yritä pelkkää maisemanvaihtoa, koska sen olen jo useaan otteeseen kokeillut eikä se apua ole tuonut. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Todellakin kiinnostaa

Olen ollut vuodesta 2012 hoitoalalla, ja mittari alkaa olla punaisella...huono palkka, jatkuva kiire ja jatkuva vastuu tärkeimmistä, eli ihmisistä. Alan vaihto ollut jo tovin mielessä ja yhden hakemuksen laitoinkin täysin toisenlaiseen hommaan, jos onni suo niin vetäisen k-kaupan työvermeen niskaan. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vaihtamalla paranee

Itse olen ollut alalla 3 vuotta ja melkein heti alusta tiennyt, ettei tämä ole mun juttu. Vastuusta ei makseta tarpeeksi, vuorotyö on raskasta ja hoitajia liian vähän eli kiire on työssä koko ajan läsnä. Olen ollur töissä kahdessa eri kaupungissa ja kokeillut monenlaista hommaa sekä harjoitteluissa että työelämässä. Ei ehdi hoitaa niin hyvin kuin haluaisi/pitäisi. Tällä hetkellä opiskelen biologiaa yliopistossa enkä voisi olla onnellisempi alanvaihtopäätöksestäni, jonka reilu vuosi sitten tein! Olisi hyvä, jos joku bloggaisi aiheesta, jotta asia saisi laajempaa huomiota :) Meidänkin työpaikalta neljä(!) hoitajaa on aloittamassa toisen alan opinnot ensi syksynä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tein alanvaihdon vajaa 2 vuotta sitten työuupumuksen vuoksi. Sitä ennen sairaanhoitajana 20 vuotta. 

Pääsin kaupan kassalle jouluapulaiseksi ja työsopimusta jatkettiin. Sit innostuin täysillä ja suoritin työn ohessa myynnin ammattitutkinnon. Nyt olen toisessa työpaikassa kassalla ja todella nautin työnteosta. Tuntipalkka tosin 5 e huonompi kuin sairaanhoitajana, mutta elämän- ja työnilo palasi ja vointi kohentunut huomattavasti. Rahan kanssa pärjään jotenkuten. Oon kuitenkin sitä mieltä, että vaihto kannatti, koska nyt taas jaksan olla töissä, äiti, tytär, ystävä jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Sama ajatus
22.7.2019 klo 19.41, Vieras: Karitsa kirjoitti:

Itse tein alanvaihdon vajaa 2 vuotta sitten työuupumuksen vuoksi. Sitä ennen sairaanhoitajana 20 vuotta. 

Pääsin kaupan kassalle jouluapulaiseksi ja työsopimusta jatkettiin. Sit innostuin täysillä ja suoritin työn ohessa myynnin ammattitutkinnon. Nyt olen toisessa työpaikassa kassalla ja todella nautin työnteosta. Tuntipalkka tosin 5 e huonompi kuin sairaanhoitajana, mutta elämän- ja työnilo palasi ja vointi kohentunut huomattavasti. Rahan kanssa pärjään jotenkuten. Oon kuitenkin sitä mieltä, että vaihto kannatti, koska nyt taas jaksan olla töissä, äiti, tytär, ystävä jne.

Kuulostaa hyvältä :) Kyllä oma jaksaminen on tärkeämpää ja kerran täällä vaan eletään eikä sitä halua hukata paskaan työhön.  Ihmettelen ihmisiä, joiden elämä pyörii vain työn ympärillä, josta kuitenkin koko ajan valittavat. Ja kaiken lisäksi viettävät vapaa-aikaa hoitsu kollegojen kanssa, joita selän takana haukkuvat... kuluttavaa :O 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22.7.2019 klo 16.14, Vieras: Vaihtamalla paranee kirjoitti:

Itse olen ollut alalla 3 vuotta ja melkein heti alusta tiennyt, ettei tämä ole mun juttu. Vastuusta ei makseta tarpeeksi, vuorotyö on raskasta ja hoitajia liian vähän eli kiire on työssä koko ajan läsnä. Olen ollur töissä kahdessa eri kaupungissa ja kokeillut monenlaista hommaa sekä harjoitteluissa että työelämässä. Ei ehdi hoitaa niin hyvin kuin haluaisi/pitäisi. Tällä hetkellä opiskelen biologiaa yliopistossa enkä voisi olla onnellisempi alanvaihtopäätöksestäni, jonka reilu vuosi sitten tein! Olisi hyvä, jos joku bloggaisi aiheesta, jotta asia saisi laajempaa huomiota :) Meidänkin työpaikalta neljä(!) hoitajaa on aloittamassa toisen alan opinnot ensi syksynä. 

Tunnen lähiympäristöstäni useita korkeakoulutettuja jotka ovat puolipakosta vaihtaneet hoitoalalle tai sitä sivuaville aloille, minä mukaan lukien. Mikäli biologia ei ole juuri aivan suurin intohimosi etkä ole aivan varma mihin tehtäviin tähtäät kehotan vähintään lukemaan sivuaineena aivan jotain muuta  ja tekemään tiukkaa urasuunnittelua nyt eikä heti, koska ala on aivan surkeasti työllistävä. Valitettavasti näin on, monta humanistia ja luonnontietelijää tuntevana. Toisaalta voit tehdä aina keikkaa hoitoalalle mikä pelastaa taloutesi tiukkoina päivinä.

Mutta pointti on juuri se että hoitoala on siinä pisteessä että sitä jaksavat ihmiset jotka todella rakastavat työtään ja jotka eivät voisi kuvitella tekevänsä muuta ja sitten ne, joiden on saatava lainat maksettua. Me muut olemme työnantajille ja yhteiskunnalle se haasteellinen ryhmä pitää töissä. Ongelmat ovat juuri niitä jotka listasit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: juupajuu

kaikille ei vaan sovi hoitotyöhön liittyvät asiat, KUTEN

- Kiireessä työskentely

- vastuu

- hyvää kunto ja paineensietokyky

- ihmisten kanssa työskentely.

 

jos omaat yllämainitut asiat niin ei tuota paljon vaikeuksia olit missä tahansa töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Palkan pienuus
19.7.2019 klo 20.16, Vieras: Mahdollisesti ex-hoitsu kirjoitti:

Ennen kaikkea paska palkka. Vaikka vakinaistettu niin silti alkanut miettiin alan vaihtoa. Opiskelijanakin sai paremmin mitä nyt saa

Palkan pienuus yllätti kun opintojen jälkeen otin vakipaikan vastaan. Opiskelijat jne muut edulliset työntekijät saavat kaikki rahakkaat vuorot, viikonloput, juhlapyhät jne, vakituiset ( joilla kokemusta ), mitä jäljelle jää. Tienasin samalla tuntimäärällä opiskelijana enemmän kuin nyt vakituisena, siis kokonaisbruttopalkasta kysymys vuodessa. Muutkin ovat sanoneet samaa ja se on yllättänyt monet. Toiseksi harmittaa miten vakituisia aina ojennetaan ja moititaan, vaikka vastaat lääkkeistä ja asukkaista, jos pyykit on jääneet pesemättä, saat huutoa siitäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ei sovi ei
21 tuntia sitten, Vieras: juupajuu kirjoitti:

kaikille ei vaan sovi hoitotyöhön liittyvät asiat, KUTEN

- Kiireessä työskentely

- vastuu

- hyvää kunto ja paineensietokyky

- ihmisten kanssa työskentely.

 

jos omaat yllämainitut asiat niin ei tuota paljon vaikeuksia olit missä tahansa töissä.

Siinäpä se ongelma onkin, että missään ei ole työvoimareserviä joka olisi täydellisesti luotu juuri johonkin ammattiin. Kun varsinkin sairaanhoitajista tulee olemaan lähivuosikymmeninä pulaa, niin ehkä kannattaisi keskittyä työolosuhteiden parantamiseen eikä odottaa että taivaalta sataa Florence Nightingaleja jotka haluavat ehdottomasti työskennellä alati pahenevassa kiireessä ja paineessa ottaen joka päivä vastuuta ihmisten hengestä ja terveydestä huonohkolla palkalla.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...