Jump to content
MAINOS

Synnytys ja niihin liittyvä materiaali


Joomaki

Recommended Posts

Noh tulipahan huomattua tänään eräs hauska seikka. Oli synnytys ja autoonhan se sit tuli (onneks sentään ehti kätilö autoon ottamaan kopin). Joka tapauksessa toimittiin niinku meidän keittokirjoissa lukee eli; takapuolen alle tyyny, äidille happi, jnejne. Kätilö sit samantien nykäs naamarin veks ja tyynystä sano et vaikeuttaa lapsen syntymistä. No kuitenki lapsi (10 pistettä) tuli maailmaan ja kaikki meni hyvin. Ihmettelen vaan sitä et kuinkahan sais jo opiskeluvaiheessa ensihoitoon suuntautuville "oikeita" ohjeita. Olisikohan päivä synnärillä oikea paikka? Mielipiteitä kiitos!!

- vuoden sisällä jo toinen ja nimenomaan töissä-[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 10.03.08 - klo:19:30


ja unohdin lisätä, mainitkaa jos teillä on autossa oksitosiini ja millainen matka on lähimpään sairaalaan. Meillä n. 15 min mut silti kätilö suositteli lääkettä otettavaksi autoon.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 82
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meille opetti kätilö juuri tässä että tyyny pitäis laittaa takapuolen alle sit siinä vaiheessa kun pitäs sitä ekaa olkapäätä synnyttää,(on tilaa työntää mukeloa vähän alaspäin) tai jos on perätilasynnytys (muistaakseni), sekä muutenkin siitä tyynystä kyllä höpötti. 

Suosittelen synnärille menoa, itse sinne kohta olen menossa ottamaan koppeja tai ainakin pyörtyilemään nurkkiin. Katotaan sitten mitä tulee..  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu olevan aikalailla kätilökohtaisia nuo ohjeet. Välillä tuntuu, että omia mieltymyksiään ja tapojaan julistavat sairaankuljettajille ainoana totuutena.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon kuvitellu, että se tyyny takapuolen alle-ohje juontuu vaan siitä, että lanssissa vauvan ei toivota syntyvän ja siinä asennossa vauvan pää ei paina kohdunsuuta.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On Syntocinon® autossa, matkaa synnärille 80-120 km. Tosin viimeksi kun vauva oli jo syntynyt kotona, synnärin kätilö sanoi ettei sitä tartte välttämättä pistää. Pistettiin kuitenkin, kun kerran hoito-ohjeessa niin lukee.

Ja synnärille tekis meikäläisenkin mieli päästä katsomaan... yhtään koppia kun en ole vielä ottanut, mieluummin harjoittelis ohjatusti ja sairaalassa kuin tien päällä mahdollisesti yhtä kokemattoman kollegan kanssa...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon kuvitellu, että se tyyny takapuolen alle-ohje juontuu vaan siitä, että lanssissa vauvan ei toivota syntyvän ja siinä asennossa vauvan pää ei paina kohdunsuuta.

Juuei. Sinänsä on totta ettei vauvan toivota todellakaan syntyvän lanssissa, mutta jos se pää (tai joku muu osa) alkaa sieltä pilkistämään, ei sitä enää oikein takaisinkaan voi alkaa tunkemaan. Se on sitten hanskattava niillä tiedoilla ja taidoilla mitä on (ja mitä tohtorit neuvoo)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perinteinen Ringeri lorona ja nopea kuljetus ei aina hidasta supistuksia tarpeeksi, ja keskimäärin 1-2 lasta autoon tulee vuoden aikana.

Viime vuonna kaksi omalle kohdalle, eli periaatteessa tämä vuosi pitäis selvitä ilman koppia.

E: meillä kätilöt on aina toivotellut tervetulleeksi harjoittelemaan. On vain jäänyt menot sopimatta, mutta kyllä se hyvää tekisi kun rauhassa pääsisi harjoittelemaan.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ringeri lorona? Mä olen varmaan liian huoleton, kun olen ymmärtänyt että tippaa ei tarvita, jollei äiti vuoda holtittomasti, ei myöskään tulisi ensimmäisenä mieleen alkaa happimaskia tarjoilemaan... ei kai ne synnärilläkään laita automaattisesti tippaa tai anna happea? Meidän kotona syntyneeltä ei katkaistu edes napanuoraa, kätilö sanoi ettei ole kiire. En mitannut äidiltä verenpainettakaan, kun vuotoa ei ollut holona ja lapsi oli hyvin paketoitu äidin rinnalle, vaan annoin äidin ja lapsen ihan rauhassa tutustua toisiinsa ja vauva pääsi jopa tissille jo matkalla sairaalaan...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ringeri lorona?

Sellainen pikku vinkki tuli synnäriltä joskus, että tällä voi saada supistusten tuloa hidasteltua ja synnytystä lykättyä 20min ja ehkä vähän pidempäänkin.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ringeri lorona? Mä olen varmaan liian huoleton, kun olen ymmärtänyt että tippaa ei tarvita, jollei äiti vuoda holtittomasti, ei myöskään tulisi ensimmäisenä mieleen alkaa happimaskia tarjoilemaan... ei kai ne synnärilläkään laita automaattisesti tippaa tai anna happea? Meidän kotona syntyneeltä ei katkaistu edes napanuoraa, kätilö sanoi ettei ole kiire. En mitannut äidiltä verenpainettakaan, kun vuotoa ei ollut holona ja lapsi oli hyvin paketoitu äidin rinnalle, vaan annoin äidin ja lapsen ihan rauhassa tutustua toisiinsa ja vauva pääsi jopa tissille jo matkalla sairaalaan...

Muistaakseni kaikille uhkaaville synnytyksille olen laittanut tipan, ja melko usein tulee tarjoiltua happeakin.

Yksi on autoon tullut, enkä odota toista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kaikille (ainakin lähes kaikille) synnyttämään meneville tulee tippa laitettua. Kaikille ne tietääkseni sen siellä salissa laittavat?

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kaikille (ainakin lähes kaikille) synnyttämään meneville tulee tippa laitettua. Kaikille ne tietääkseni sen siellä salissa laittavat?

Ei laiteta kaikille rutiinisti. Ainakaan meillä. Jos synnytys menee nopeesti eikä ehdi saada/tarvi puudutuksia niin ei laiteta tippaa. Toki monisynnyttäjät usein tarvii sen Syntocinon-tipan synnytyksen jälkeen kun kohdun supistuminen voi olla hitaampaa. Mutta sen näkee sit synnytyksen jälkeen. Voi olla tässä paikkakohtaisia eroja. Syntocinon 5ky (se mitä rutiinisti laitetaan synnytyksen jälkeen kaikille) voi ihan hyvin laittaa lihakseen.

Muttei siitä oo kyllä haittaakaan vaikka sen lanssissa laittaa. Onpahan valmiina, ei sitä heti poiskaan oteta ::)

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

I.m. on meillä ohjeena tuo oksitosiini antaa. Määrää en muista, toistaiseksi vasta kerran tuikattu...  se lukee hoito-ohjeissa  ::)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

I.m. on meillä ohjeena tuo oksitosiini antaa. Määrää en muista, toistaiseksi vasta kerran tuikattu...  se lukee hoito-ohjeissa  ::)

Joo, joissakin paikoissa (synnärissä) se laitetaan rutiinisti lihakseen, joissakin rutiinisti suoneen (jos on suoniyhteys). Joissakin paikoissa Syntocinonin lisäks annetaan Metherginiä (sekin kohtua supistava). Eli ei siitä yksiselitteistä tai kaikkialla pätevää ohjetta oo.

Käsittääkseni se kohtua supistava annetaan istukan irroittamiseksi. Ja jos se vauva lanssissa tai kotona syntyy niin sillä istukan syntymisellä ei oo yleensä kiire (niin oon ymmärtänyt "lanssi-ihmisten" puheista, ettei sitä napanuoraa oo ohjattu sielä katkoon), joten sillä supistavan lääkkeenkään annolla ei niin kiire liene. Miten milloinkin, siitä on kai paikalliset ohjeet.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ringeri lorona?

Sellainen pikku vinkki tuli synnäriltä joskus, että tällä voi saada supistusten tuloa hidasteltua ja synnytystä lykättyä 20min ja ehkä vähän pidempäänkin.

noilla ohjeilla me riskisynnyttäjiä kärrätään kuopioon "tonnin täyttö vaan ringerillä" miks tätä ei oo missään "akuutiin opuksissa"huh.gif.. on siinä aina joku lääkekkin mukana mut en nyt millään muista nimee... perk***

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ringeri lorona?

Sellainen pikku vinkki tuli synnäriltä joskus, että tällä voi saada supistusten tuloa hidasteltua ja synnytystä lykättyä 20min ja ehkä vähän pidempäänkin.

noilla ohjeilla me riskisynnyttäjiä kärrätään kuopioon "tonnin täyttö vaan ringerillä" miks tätä ei oo missään "akuutiin opuksissa"huh.gif.. on siinä aina joku lääkekkin mukana mut en nyt millään muista nimee... perk***

Ei taida olla mikään virallinen hoito-ohje, eli siksi ei ole painettuna missään. Jostain lääkkeestäkin oli puhetta, mutta sanoivat ettei sitä kannata autoihin hommata. Joku syykin oli mutta en kans muista nimee enkä syytä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ajatellut että kannattaa aina konsulteerata mahdollisimman varhaisessa vaiheessa synnäriä, ottaa kätilön nimi ylös ja toimia hänen antamiensa ohjeiden mukaan. Siellä on taatusti enemmän asiantuntemusta kuin lanssissa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ajatellut että kannattaa aina konsulteerata mahdollisimman varhaisessa vaiheessa synnäriä, ottaa kätilön nimi ylös ja toimia hänen antamiensa ohjeiden mukaan.

Kuinka usein(no usein ja usein, kun ei niitä lapsia niin usein synny ambulanssiin) otatte yhteyttä lähimmän/oman keskussairaalan synnärille, kun alkaa lapsi työntymään maailmaan lanssissa? Millaiset ohjeistukset on missäkin päin Suomea?

Sellaiseen olen törmännyt tässä lyhyen urani aikana, että lanssista soitetaan tk:n päivystäjälle, (joka voi toimia asiassa oikein eli kehottaa soittamaan synnärille tai sitten väärin eli alkaa soveltamaan itse.) eikä synnärille. Onneksi lääkärit ovat neuvoneet niissä tapauksissa, jotka tiedän, ottamaan yhteyden synnärin kätilöön ohjeiden saamista varten. Ja synnärillä oon ollut paikalla silloin kun lanssista/TK päivystyksestä on soitettu ja kyselty ohjeita.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Illman muuta yhteys nimenomaan synnärille, jos ehtii  :D näin on ohjeistettu ja sanoohan sen järkikin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä suoraan synnärille soitellaan..hauskinta viimeks oli ku kysäsin et olisko vielä jotain hyviä vinkkejä, jotta "no ei muuta ku otatte lapsen vastaan"  *pyhimys*

On se helppoo :nauraa: noita synnytyksiä onki niin pirusti :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

I.m. on meillä ohjeena tuo oksitosiini antaa. Määrää en muista, toistaiseksi vasta kerran tuikattu...  se lukee hoito-ohjeissa  *pyhimys*

Joo, joissakin paikoissa (synnärissä) se laitetaan rutiinisti lihakseen, joissakin rutiinisti suoneen (jos on suoniyhteys).

Ja tarkennetaan nyt että ilmeisesti synnytyksen jälkeen..? :P
1. LÄÄKEVALMISTEEN NIMI

Syntocinon 8,3 mikrog/ml infuusiokonsentraatti, liuosta varten/injektioneste, liuos

2. VAIKUTTAVAT AINEET JA NIIDEN MÄÄRÄT

1 ml sisältää 8,3 mikrog oksitosiinia.

4. KLIINISET TIEDOT

4.1 Käyttöaiheet

Käyttöaiheet

Ennen synnytystä

• Synnytyksen käynnistäminen, kun on kysymyksessä yliaikainen raskaus,

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä suoraan synnärille soitellaan..hauskinta viimeks oli ku kysäsin et olisko vielä jotain hyviä vinkkejä, jotta "no ei muuta ku otatte lapsen vastaan"  *pyhimys*

Mut se on kyllä tavallaan totta, lapsiahan on syntynyt aina ja mitä ihmeellisimmissä olosuhteissa.  :P Tilanteen mukaan edetään, kuten kaiketi aina "ulkotöissä"?  :nauraa:

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän synnytyssettilaukussa on suoraan numero jonnekkin kätilöitten kännyyn. kai sitä siihen on turvallisempi soitella kun vm 85 syntyneelle tk-päivystäjälle  >:D

T: 82 syntynyt hoitsu  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän synnytyssettilaukussa on suoraan numero jonnekkin kätilöitten kännyyn. kai sitä siihen on turvallisempi soitella kun vm 85 syntyneelle tk-päivystäjälle  >:D

T: 82 syntynyt hoitsu  ;D

Ai blondikandit nro 1 ja 2 päivystää teilläkin?  >:D Ei vaan, meillä on joskus menneisyydessä ollu ihan omassa kunnassakin synnäri, ja siltä jäljiltä vielä kätilöitä elossa. Tiukassa paikassa on hollattu omalle polille ja haettu kuulemma berttana joku kätilö kotoaan avustamaan... onhan näitä tarinoita. Tota synnärin perua meiltä löytyy polilta myös kuljetuskaappi.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...