Jump to content
MAINOS

Eristyspotilaiden hoito raskaanaollessa?


Vieras: Sara

Recommended Posts

MAINOS
Vieras: Student Midwife

Koska clostridium diffiä ei terve ihminen saa ja raskaus ei tuhoa kenenkään normaalia suolistoflooraa, niin en näe mitään syytä, miksi hoitaja ei raskaanollessaan pystyisi hoitamaan clostridium -potilasta.

Varovaisempi olisin sellaisten potilaiden kanssa, joilla on tarttuva tauti ja taudin primääri-infektio raskaana sairastettuna on sikiölle vaarallista. Jokaisella osastolla tulisi olla ohjeet siitä, minkälaisia potilaita raskaanaollessa ei voi hoitaa (esim. syöpäosastoilla raskaanaolevat eivät käsittele sytostaatteja jne.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Epäselvissä tapauksissa kannattaa kysyä neuvoa oman työpaikan/kunnan hygieniahoitajilta sekä työterveyshuollosta. Itse sain aikanaan hyvät ja selkeät ohjeet mihin voi osallistua ja mihin ei.

Vähän niitä rajoituksia käytännössä oli sitten loppujen lopuksi jos puhutaan pelkästään eristyspotilaiden hoidosta, tubipotilaat taisi olla minun kohdalla ainoat joiden hoitoon en osallistunut.

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Olen myös miettinyt, että mitä potilaita ei missään nimessä saa hoitaa raskaana ollessa. Olen menossa kesäksi erään osaston infektiopuolelle (tämä sijoitus tuli hieman yllätyksenä). En ole raskaana, mutta se on toiveissa. Infektiopuolella on infektoituneita haavoja ja erilaisia eristyksiä, kuten MRSA jne. Mitä siis tulisi välttää? Pitäisikö heti antaa itsensä ilmi työkavereille ja osastonhoitajalle, jos tule raskaaksi kesätöiden aikana?

MRSA ei tartu terveisiin ihmisiin, mutta entä jos on raskaana? Minusta koulun puolesta pitäisi olla selvät ohjeet, mitä potilaita ei saa missään nimessä hoitaa raskaana ollessa... Kai se on sitten mentävä työterveyteen juttelemaan, jos siltä tuntuu. Jotenkin tuntuu, että omasta ihanasta toiveesta tulee vaan päänvaivaa kun pitää tällaisia miettiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuosien varrella työterveyshuolto on kieltänyt raskaana olevilta vesirokko potilaiden hoidon (ellei itse ole sairastanut) ja sikaflunssa potilaiden hoidon. Ja kylläpä noilla infektio-osastoilla naiset raskautuvat samaa tahtia kuin muillakin osastoilla.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MRSA ei tartu terveisiin ihmisiin, mutta entä jos on raskaana? Minusta koulun puolesta pitäisi olla selvät ohjeet, mitä potilaita ei saa missään nimessä hoitaa raskaana ollessa... Kai se on sitten mentävä työterveyteen juttelemaan, jos siltä tuntuu. Jotenkin tuntuu, että omasta ihanasta toiveesta tulee vaan päänvaivaa kun pitää tällaisia miettiä.

No mutta jos itse hoitaa potilaita aseptisesti oikein, ei pelkoa pitäisi olla? En mä ainakaan ole rajannut marsoja tai clostiksia niin etten heitä hoitaisi, pidän vaan pilkulleen huolen aseptiikasta.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MRSA ei tartu terveisiin ihmisiin, mutta entä jos on raskaana? Minusta koulun puolesta pitäisi olla selvät ohjeet, mitä potilaita ei saa missään nimessä hoitaa raskaana ollessa... Kai se on sitten mentävä työterveyteen juttelemaan, jos siltä tuntuu. Jotenkin tuntuu, että omasta ihanasta toiveesta tulee vaan päänvaivaa kun pitää tällaisia miettiä.

No mutta jos itse hoitaa potilaita aseptisesti oikein, ei pelkoa pitäisi olla? En mä ainakaan ole rajannut marsoja tai clostiksia niin etten heitä hoitaisi, pidän vaan pilkulleen huolen aseptiikasta.

Ei tartu, kun noudattaa ohjeita. Ei mua ainakaan rajoittanut raskaus. Miks pitäis varoa raskaana, jos ei varo ilman raskauttakaan. Kummaa hypetystä. Suojaa ittensä ja toimii aseptisesti.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta kummaa ihmettelyä. Jos ei ole hirveän montaa vuotta kokemusta hoitoalalta eikä ole tullut oltua raskaana hoitajana ollessaan niin minusta on ihan tervettä ja luonnollista olla hieman huolissaan ja miettiä näitä asioita. Turha sitten jälkeenpäin itkeä, kun eipäs tullut mietittyä tätäkään asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta kummaa ihmettelyä. Jos ei ole hirveän montaa vuotta kokemusta hoitoalalta eikä ole tullut oltua raskaana hoitajana ollessaan niin minusta on ihan tervettä ja luonnollista olla hieman huolissaan ja miettiä näitä asioita. Turha sitten jälkeenpäin itkeä, kun eipäs tullut mietittyä tätäkään asiaa.

Oikeassa olet! Enkä usko, että yksikään raskaana oleva hoitaja sivuuttaa tän aiheen huoletta, kuten annetaan ymmärtää. Toki mrsa:lta jne voi suojautua hyvällä hygienialla, mutta on joukko muita mitä pitää välttää tai olla normaalia huolellisempi raskauden takia. En tosin osaa sulle antaa vastauksia infektio-osaston suhteen, en osaa orientoitua potilasmateriaaliin mikä siellä voi tulla vastaan.

Miesten on ehkä vaikea kuvitella, mutta kannattaa miettiä miltä työnteko tuntuisi, kun oma lapsi ois koko ajan mukana. Väkisinkin sitä miettii koko ajan, vaikka tietääkin miten mitkäkin tarttuu.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Veit jalat suustani, Kerde. Uskoisin kyllä, että aika moni pyörittelee näitä päässään vaikka kuinka tietäisi miten mikäkin tauti tarttuu. Minusta se on vain inhimillistä. (:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...