Jump to content
MAINOS

Erysipelas


Vieras: Liisa Ihmemaassa

Recommended Posts

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Nykyisessä työharjoittelupaikassa olen useampaan päässyt törmäämään. Osassa iho pysyy kiinni, mutta osassa aukeaa pahoin; suuria vesikelloja jne.

Kumpi on kokemuksenne mukaan yleisempää ?

Sekin askarruttaa, että jollei selkeää ihorikkoa löydy, mistä se infektio sitten alkaa  huh.gif Vai riittääkö siihen niin mikroskooppisen pieni ihorikko, että se voi jäädä huomaamatta ?

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Aika useinhan selkeä infektioportti löytyy, esim. kengän hankauma tai rikkeymä varpaiden välissä. Mutta itse ajattelen ettei haavan välttämättä tarvitse olla kovinkaan suuri, sillä eiväthän bakteeritkaan ole järjen suuria. Yleisimminhän ruusun aiheuttaa normaaliflooraan kuuluva Streptokokki A, sama joka yleisimmin aiheuttaa tonsilliitin.

Hyvin moninaisia oireita olen nähnyt, lievästä punoituksesta tuohon mainitsemaasi suuriin vesikelloihin. Onpa muutama iäkkäämpi potilas kuollutkin meille teholle ruusun vuoksi. Tai siis ainakin lähtökohtana on ollut ruusu, josta seurannut sitten selluliitti/nekrotisoiva faskiitti ja sepsis. Tällöin koko jalka nilkasta nivustaipeeseen on ollut lähes yhtä vesikelloa, jopa verikelloa.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Infektioporttia ei välttämättä löydy, voi olla niin mitättömän pieni. Useinhan ruusu on jalassa, mutta rintasyöpää sairastaneilla iskee helposti käteen/käsivarteen, jos kainalosta on poistettu imusolmukkeita. Olen nähnyt ruusun myös kasvoissa. Se oli potilaalle kova paikka, vaikka kuinka lupailimme kasvojen palautuvan entiseen kuosiin.

Ruusu kasvoissa kuulostaa kyllä hurjalta, sen perusteelta miltä ne valtavat vesikellot ovat näyttäneet jaloissa ! Vaikka en kyllä yhtään väheksy jalkojenkaan ihorikkojen hoitoa ja hoidon sitovuutta silloin kun hoidettavaa aluetta tosiaan on paljon.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Infektioporttia ei välttämättä löydy, voi olla niin mitättömän pieni. Useinhan ruusu on jalassa, mutta rintasyöpää sairastaneilla iskee helposti käteen/käsivarteen, jos kainalosta on poistettu imusolmukkeita. Olen nähnyt ruusun myös kasvoissa. Se oli potilaalle kova paikka, vaikka kuinka lupailimme kasvojen palautuvan entiseen kuosiin.

Mulla oli vuosia sitten korvan takana. Turvotus teki kyseisestä korvasta hörökorvan. Muuten ovat ihan nätisti päätä myöten  ;D. Kipeä oli. Kun menin lääkäriin, siellä oli nuori kandi, joka säikähti ja soitti ensi töikseen takapäivystäjälle. En muista enää, mikä olisi ollut se vaarallisempi vaihtoehto.

Ei ole ollut sen koommin erysipelasta, ja toivon ettei tulekaan. Joillakin uusii samaan paikkaan (esim. jalkaan) ja kohta siinä on pysyvä turvotus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen nähnyt useita ruusuja kasvoissa. Rajunnäköisiä ja kipeitä. Yleensä silmät ovat muurautuneet umpeen ja olo on muutenkin tukala ja kivulias.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...