Jump to content
MAINOS

Elvyttäjä ja "irti potilaasta"-komento


Hippuli

Recommended Posts

Onko kukaan koskaan kuullut tai kokenut tilannetta, jossa potilasta"iskettäessä" joku on jäänyt kiinni potilaaseen ja saanut itsekin osan sähköstä? Miten tarina jatkuu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kerran olin mukana elvytyksessä, jossa kaveri laittoi tippaa kaulalle ja toinen painoi defin nappia vähän liian nopeasti. Pikkaisen napsahti "kynsille" ja kaveri huusi et ai v...u!!

Mun kanssa on niin helppo olla. Saa tehdä just niiku mä sanon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutamia kertoja olen ollut tilanteessa, jossa joku on potilaaseen nojaillut defibrillaation aikana. Ei siitä mitään sen eriskummallisempaa ole tullut. Hoitajalle pieni tälli ja meno jatkui samaa rataa.

Kuulemma tekee aika kipeää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa olla varovainen ja todella lopettaa puuhastelu iskun ajaksi jos potilas on syystä tai toisesta märkä (hikinen, vedestä pilkitty, sateessa tms). Kerran olen nähnyt komean "valokaaren" iskettäessä voimakkaasti hikoillutta käsiinpudonnutta.

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökohtaisesti en ole moista tapahtumaa päässyt/joutunut todistamaan, mutta tiedän parikin tapausta, että märkä rintakehä on aiheuttanut sähkön ohjautumisen pintateitse ja ikävät palovammat...

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku jenkkitutkimuksen tynkä on kuulemma tehty, että uusilla deffoilla iskettäessä painelija voisi jatkaa painelua jos on hanskat kädessä. Itse kunnioitan sähköä sen verran etten uskalla kokeilla...

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskeluaikana tarina kertoi, että palomies olisi saanut näpeille, kun potilas oli ollut iskettäessä kosketuksessa ratikan metallitankoon johon palomies oli nojannut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin todistamassa kuinka EI kannata nojailla potilaan sängyn laitaan kardioversion aikana..

Kaveri HIUKAN älähti..  Tuon jälkeen itsekin hiukan varovaisempi ollut  ;D

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin todistamassa kuinka EI kannata nojailla potilaan sängyn laitaan kardioversion aikana..

Kaveri HIUKAN älähti..  Tuon jälkeen itsekin hiukan varovaisempi ollut  ;D

Hieman OT mut kannattaa yleensä etenkin kardioversioita tehdessä tarkistaa potilaan kädet että niissä ei ole mitään... meinas tulla paskat housuun useammalle kun iskun jälkeen lensi sellanen pyöreä metallinen huulirasvapurkki elvarin kattoon, vilahti, kolahti ja kaikki heti et mitä v**dua tapahtu... 8)

Jälkikäteen pikkusen nauratti

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entisen työpaikan kokenu lääkäri huusi "irti potilaasta" ja iski - sai itte kammiovärinän, joka kyllä käänty sujuvasti kertaiskulla. Sen jälkeen lääkäri oli vähän pusikossa kaffella hetken aikaa.. Nykysin kuulemma muistaa kattoa komennon aikana, että on ittekkin irti potilaasta.  ;D

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollu tilanteissa mukana jossa on auttaja ollut kiinni ainakin ventiloidessa kärsii pitää palkeesta kiinni eikä tule näpille koska normaali tilanteessa sähkövirta kulkee hyvin pienellä alueella potilaassa mutta kyllä sitten vesi ym sotkee virrankulkua joten kyllä irti tulee päästettyä  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskeluaikana tarina kertoi, että palomies olisi saanut näpeille, kun potilas oli ollut iskettäessä kosketuksessa ratikan metallitankoon johon palomies oli nojannut.

Ja raitiovaunun tankojahan ei kovin helposti huomaa?  ;D

Jos ratikassa joutuu iskemään, kannattaa myös katsoa ettei potilaan alla ole metallia. Lattialla esim. moottorilaatikoiden kansien reunat on vahvistettu metallilla aika pitkältä matkalta. Tälli tulee helposti, jos ei huomaa, mitä kaikkea metallista lattialla onkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollu tilanteissa mukana jossa on auttaja ollut kiinni ainakin ventiloidessa kärsii pitää palkeesta kiinni eikä tule näpille koska normaali tilanteessa sähkövirta kulkee hyvin pienellä alueella potilaassa mutta kyllä sitten vesi ym sotkee virrankulkua joten kyllä irti tulee päästettyä   angry.png

Normitilanteessa kun ambuttajalla on lateksia tai nitriiliä käsissä ja itse palje on useimmiten silikonia, iskun vaara on mitätön, koska kumpikaan materiaali ei johda sähköä. Ja totta myös se, että virta kulkee elektrodien välillä eikä se tee mitään lenkkejä esim. jalkojen kautta =) Ainoa poikkeus lienee juuri märkä potilas tai kontakti potilas-> johdin-> auttaja.

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myytimurtajat testasivat jossain jaksossa deffalla ja gelatiininukeilla että myös kosketuksella voi saada saman määrän virtaa kuin elvytettävä. Tuli jo jokunen aika sitten Discoveryltä eli jossain vaiheessa näkyy Maikkarillakin

Toisessa jaksossa yrittivät räjäyttää nitrolaastaria deffalla. Ei räjähtänyt, vaikka oli päitsimet päällä. Yllättäen.  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myytimurtajat testasivat jossain jaksossa deffalla ja gelatiininukeilla että myös kosketuksella voi saada saman määrän virtaa kuin elvytettävä. Tuli jo jokunen aika sitten Discoveryltä eli jossain vaiheessa näkyy Maikkarillakin

Toisessa jaksossa yrittivät räjäyttää nitrolaastaria deffalla. Ei räjähtänyt, vaikka oli päitsimet päällä. Yllättäen.  ;D

Oli muuten sama jakso, kokeilivat lisäksi tuota johtumistakin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen nänyt, kun pienen kokoinen lääkäri nojasi potilaan sänkyyn samalla, kun iski. Tapaus päättyi, niin että sitten iskettiin  lääkäri elävien kirjoihin eli hetken kestävä kammiovärinä.....Tämä kyllä opetti iskemään.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Nyt keväällä olimme elvyttämässä potilasta ja toinen hoitaja (itse olin opiskelija roolissa) vielä piti potilaan ranteesta kiinni kun toinen painoi nappia...Kuulemma kävi kipeää, mutta ei siinä sen kummempaa...Työt jatkui normaalisti ja potilaskin jäi henkiin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites tämän taas muotoilee. "Puhuva"deffa kokoajan kitisee että irti potilaasta. Ei se kone silti "itsestään" ilman käskyä iske. Tuntuu ettei kukaan enää kuunnellut mitä se deffa pölisi (paikalla siis anea jne) , välillä piti kunnolla karjaista, että "nyt OIKEASTI irti potilaasta". Isokokoinen 180-190kg mies, kun iskettiin heilahti käsi sängystä pois ja meinasi käydä huonosti.

Ai niin elvytyskoulutuksen antia, potilas elvytetään AINA lattialla. Mutta mutta. Milläs te sen potilaan siinä akuuttitilanteessa saatte sängystä lattialle? Aikaa kun ei olisi kauaa lisäkäsiä haeskella.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meikussa on yksi anestesialääkäri joka kovasti tykkää pitää potilaasta kiinni iskemisen aikana  ;D

Kuka se sellanen... Diggaaks se kivusta, siel o ainaki yks sellanen joka käyttää sähköä ihan muihin tarkoituksiin kans.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin elvytyskoulutuksen antia, potilas elvytetään AINA lattialla. Mutta mutta. Milläs te sen potilaan siinä akuuttitilanteessa saatte sängystä lattialle? Aikaa kun ei olisi kauaa lisäkäsiä haeskella.

Ihannehan olisi kova alusta, mutta meillä oli vasta kuun alussa ko. koulutuksessa että elvytys aloitetaan siinä paikassa mihin potilas "tippuu"... Eli jos potsku on sängyssä niin sitten siinä... Tietysti pitää huomioida ettei aloiteta elvytystä esim. kostealla suihkuhuoneen lattialla (defan kanssa vaarallista säheltää)... Perusteluna oli juuri se, että vaatii ja sitoo paljon käsiä ja osanaan kasvattaa myös viivettä mikä menee ppe:n aloittamiseen...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin elvytyskoulutuksen antia, potilas elvytetään AINA lattialla. Mutta mutta. Milläs te sen potilaan siinä akuuttitilanteessa saatte sängystä lattialle? Aikaa kun ei olisi kauaa lisäkäsiä haeskella.

Käsistä kiinni ja rykäsee, kestää muutaman sekunnin. Elvyttäminen lattialla on huomattavasti tehokkaampaa lattialla kuin esim. pehmeämmeällä sängyllä. Sairaalasängyn pääty voi myös estää intubaation ja päädy irroittaminen kestää saman kuin potilaan siirto lattialle. Elvytys siis siksi AINA lattialla ja sellaisessa paikassa missä tilaa on muutenkin riittävästi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalasängyn pääty voi myös estää intubaation

Haa! Nyt muistankin ihmetellä, kun olen miettinyt: varmaan einsihoitotilanteissa joudutaan useinkin intuboimaan maassa/lattialla makaavia ihmisiä. Miten.... missä asenossa intuboija silloin on saadakseen näkymän oikeaan paikkaan?? Käy pötköttämään mahalleen siihen potilaan pään taakse?

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...