Jump to content
MAINOS

Työaika-autonomia


gretaH

Recommended Posts

-Mulla ei ole juurikaan kiinnostusta lähteä noihin itse suunniteltuihin listoihin. Omat toiveet on helppo laittaa toivomusvihkoon ja tähän asti ne on toteutuneet aina.

Myöskin kestotoiveet pitkistä päivistä tms. ovat toteutuneet lähes joka listalla.

Vähemmällä säätämisellä oh, tai hänen sijaisensa, noi listat saa tehtyä.

Komps.

Hyvin lyhyellä hoitoalan kokemuksella väitän, että ämmät vääntämässä asiaa tikusta on jokseenkin älytöntä.

Toivevihko, tarjotut mahdollisuudet ja työsopparin (esim. keikkalainen ) luomat reunaehdot olkoot se, mikä pyörittää suurta sairaalaa.

Tai mikä se nyt kullakin on.

Hommia riitää siellä ja täällä, jos ei nirsoile loputtomiin.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 112
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Miinuksista huolimatta mä kyllä siinä mielessä pidän tästä autonomiasta, että on helpompi suunnitella ja saada pitkiä vapaita.

Itse taas olen meidän "autonomiaa" vastaan. Työvuorojen suunnittelu vie aivan jäkyttävästi aikaa ja energiaa. Koko ajan tapellaan pyhävuoroista, vuoroja ei vaihdeta, jokainen ajattelee omaa etuaan jne. Ja sitten kun vuorolistat tulevat käteen, niin sama rumba alkaa heti uudestaan.

Sepä se, porukan pitäisi mennä itseensä ja oikeasti joustaa. Jokainen saisi kelvolliset listat kun jokainen kantaisi kortensa kekoon.

Se aika mikä siihen listojen tekemiseen menee, taitaa vaihdella kovasti. Itsellä ei siinä yleensä kauaa mene. Alussa tietysti kesti pidempään kun homma oli uutta.

Ja eivät ne vuorot subjektiivisen kokemuksen mukaan niin paljon parempia ole mitä ne ennen autonomiaa olivat. Ennen meni n. minuutti laittaa vuorotoiveet listaan ja sen jälkeen pomo väänsi listat. Ja yleensä listoissa ei ollut suuremmin moitittavaa.

Ei ollut listoissa ennen paljoa moitittavaa, mutta kyllä minulla on ainakin ollut paremmat listat kuin ennen autonomiaa. Vaikka joustan tasausvaiheessa.

Siihen nähden mitä työntekijöiltä menee energiaa listojen tekemiseen, niin eivät ne listat samassa suhteessa paremmat ole. Itse äänestin autonomiaa vastaan.

Itse en ole vielä päättänyt miten äänestän... Energiaa menee, se on totta. Mutta kuinka paljon menee energiaa siitä vouhottamiseen? Osin kyllä tuntuu että autonomia heikentää yhteishenkeä, kun tavallaan joudutaan vähän toisiamme kyttäämään. Sekin on tietysti asennoitumiskysymys. Täydellisessä maailmassa työvuoroautonomia ei olisi mikään ongelma, kun jokainen kantaisi kortensa kekoon ja listavastaavalle jäisi vain vuorojen siirtäminen järjestelmään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täydellisessä maailmassa työvuoroautonomia ei olisi mikään ongelma, kun jokainen kantaisi kortensa kekoon ja listavastaavalle jäisi vain vuorojen siirtäminen järjestelmään.

Totta. Täydellisessä maailmassa autonomia voisi olla hyvä asia. Jokainen tekisi sellaiset vuorot mitä itse haluaisi ja vuorot olisivat aina parhaa mahdolliset. Meillä ei koskaan tule niin käymään. Reunaehdot ovat aivan liian tiukat ja mahdottomat.

Jos jokainen voisi ihan oikeasti ehdä omat työvuorot välittämättä muiden työvuoroista, niin sitten olisin autonomian kannalla. Nyt kun suurin osa energiaa menee muiden työvuorojen ja tekemisen kyttäämiseen ja aivan omituisiin reunaehtoihn (tehdään ensin yövuorot, joita ei voi enä sen jälkeen muuttaa, ja sen jälkeen muut vuorot), niin ei se homma oikein toimi.

Osastokohtaisesti ajatellen työaikaa kuluu aivan järkyttävän paljon sellaiseen työhön minkä aikaisemmin teki yksi hoitaja muutamassa päivässä.

Työaika-autonomiassa tuntuu tärkein asia olevan se, että osastolla on käytössä työaika-autonomia. Muistaakseni meillekin tuli työaika-autonomia siksi, että joku oli jostain lukenut sen olevan aivan mielettömän hyvä asia joka parantaa työntekijöiden viihtyvyyttä ja kaikkii muutkin ongelmat.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos jokainen voisi ihan oikeasti ehdä omat työvuorot välittämättä muiden työvuoroista, niin sitten olisin autonomian kannalla. Nyt kun suurin osa energiaa menee muiden työvuorojen ja tekemisen kyttäämiseen ja aivan omituisiin reunaehtoihn (tehdään ensin yövuorot, joita ei voi enä sen jälkeen muuttaa, ja sen jälkeen muut vuorot), niin ei se homma oikein toimi.

Ei enää, nyt on palattu alkuperäiseen tyyliin  :o

Työaika-autonomiassa tuntuu tärkein asia olevan se, että osastolla on käytössä työaika-autonomia. Muistaakseni meillekin tuli työaika-autonomia siksi, että joku oli jostain lukenut sen olevan aivan mielettömän hyvä asia joka parantaa työntekijöiden viihtyvyyttä ja kaikkii muutkin ongelmat.

Musta tuntuu, että ongelma meillä on nimenomaan siinä, että työvuoroautonomiasta ei saada hyvää keskustelua aikaiseksi, koska listavastaava ei ota vastaan mitään kritiikkiä. Tuntuu ottavan henkilökohtaisesti kaiken autonomiaa ja reunaehtoja koskevan kritiikin. Keskustele ja kehitä siinä sitten...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun suurin osa energiaa menee muiden työvuorojen ja tekemisen kyttäämiseen ja aivan omituisiin reunaehtoihn (tehdään ensin yövuorot, joita ei voi enä sen jälkeen muuttaa, ja sen jälkeen muut vuorot), niin ei se homma oikein toimi.

Meil on sama systeemi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on pakko kysyä teiltä autonomisen listan vastustajilta, että jos on palattu takaisin entiseen, onko valitus listan tekijälle samaa, kuin ennen autonomia-aikaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on pakko kysyä teiltä autonomisen listan vastustajilta, että jos on palattu takaisin entiseen, onko valitus listan tekijälle samaa, kuin ennen autonomia-aikaa?

Mä en o valmiista listoista ihmeemmin valittanut. Ne 1-2 toivetta on yleensä menneet aina läpi. Ei nää nykyisetkään listat ole semmoiset kuin minä olen ne suunnitellut. Minä teen rungon joka sitten kirjoitetaan olosuhteuden pakosta kumminkin lähes kokonaan uusiksi. Eli hirvee duuni että saat ne pari toivettas läpi ja koko muuta listaa sitten väännetään korvat sauhuten. Edelleen, mulle kelpais vallan mainiosti ne työnantajan suunnittelemat listat. on aina kelvannu.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tuoko on autonomiaa? Eikö teillä ole sellaista hommaa, että voisitte suoraan syöttää titaniaan ja näkisitte miten muut ovat tehneet vuorojansa tai niiden suunnitelmia ja paljonko pitää olla porukaa duunissa jne...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tuoko on autonomiaa?

Niin ne väittää. Ei o Titaniassa, meillä on ryhmät joilla on sellainen yhteinen lanketti jossa niitä vuoroja sitten sumplitaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai.... Noh tuo on sitten tuota...  :P

Tuota, miten teillä käytiin työyhteisössö läpi tämä "autonomiseen" työvuorosuunnitelmaan siirtyminen? Eli käytiinkö läpi, mitkä ovat suunnitelman periaatteet, mitä pitää ottaa huomioon jne?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai.... Noh tuo on sitten tuota...  :P

Tuota, miten teillä käytiin työyhteisössö läpi tämä "autonomiseen" työvuorosuunnitelmaan siirtyminen? Eli käytiinkö läpi, mitkä ovat suunnitelman periaatteet, mitä pitää ottaa huomioon jne?

Ensin idea heitettiin jollain osastotunnilla tms, sitten esiteltiin muutama artikkeli asiasta jota sai itsekseen lueskella ja sitten asiasta äänestettiin. Sitten kun päätös kokeilusta oli tehty, oli pari koulutuspäivää. Nyt kun niitä on parit listat tehty, ihmiset vasta tajuu mistä oikeasti on kyse.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:P :D Juu. On se oikeasti sellainen homma, että ellei jengi ole siihen valmis, niin on sitä aivan turhä yrittää pyörittää..., oikeesti. Mutta sellaisissa työehteisöissä, jossa henki on hyvä ja porukkaa arvostetaan, muulloinki ku eläkkeelle jäämispäivänä, niin homma todennäköisesti toimii. Eli porukan pitää ite haluta sitä ja ymmärtää, mitä se tarkoittaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai.... Noh tuo on sitten tuota...  :P

Tuota, miten teillä käytiin työyhteisössö läpi tämä "autonomiseen" työvuorosuunnitelmaan siirtyminen? Eli käytiinkö läpi, mitkä ovat suunnitelman periaatteet, mitä pitää ottaa huomioon jne?

Ensin idea heitettiin jollain osastotunnilla tms, sitten esiteltiin muutama artikkeli asiasta jota sai itsekseen lueskella ja sitten asiasta äänestettiin. Sitten kun päätös kokeilusta oli tehty, oli pari koulutuspäivää. Nyt kun niitä on parit listat tehty, ihmiset vasta tajuu mistä oikeasti on kyse.

Ihan tarkkaan en muista miten työaika-autonomia meille myytiin. Kovasti asiaa mainostettiin ja kehuttiin osastotunneilla, kerrottiin sitä kehuvista tutkimuksista jne. Sitten asiaa päätettiin kokeilla. En muista äänestettiinkö siitä vai ei. No, ei siinä kauaa mennyt kun ihmiset huomaisvat kuinka kaukana työaika-autonomia oikeasta autonomiasta on. Taitaa kuitenkin olla jo toinen vuosi menossa ja nyt äänestetään jatkosta. Eiköhän se jatkumaan tule, sillä suurimmat autonomian kannattajat ovat niitä jotka vähiten muita huomioivat. Saavat tehtyä itselleen sellaiset listat kuin haluavat. Ja sitten osa jättää äänestämättä ja osa kokee jatkuvan listansuunnittelun ja asioista vääntämisen niin mukavaksi, että eivät siitä halua luopua.

Niin, ja onhan meillä loma-autonomiakin... :D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tota pitää kaikkien haluta, ei se muuten toimi. Ne taatusti tykkää joilla on joka päivä jotain henk. koht. menoja, mutta meille joilla on vaan pari toivetta per lista, tosta aiheutuu ihan suunnattomasti 'turhaa' työtä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mikä toi sitten on?

Niin, ja onhan meillä loma-autonomiakin... :P

Se on sitä, että saa itse laittaa lomatoiveensa valmiiksi suunnitelluille janoille listassa. Lisäksi sen avulla kierrätetään lomia siten, että samat ihmiset eivät aina olisi kesälomalla heinäkuussa.

Se ei ole autonomiaa siinä mielessä, että voisi päättää monta päivää lomaa viettäisi kesäkuukausina. Se on autonomiaa siinä mielessä, että saa ihan itse toivoa kesälomaa 1.6.-21.6. väliselle ajalle.

Itse sain autonomisesti laittaa lomani ainoaan mahdolliseen paikkaan. :D

Tästä eteenpäin jokainen autonomia-alkuinen uudistus Husissa saa minulta varauksettoman vastustuksen. Sen verran rankasti autonomia-sanaa raiskataan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai, noh ei välttämättä... Ite olin vakiyökkänä vajaat neljä vuotta tossa aikoinaan ja jo silloin oli meillä tuolaiset Peijaksen autonomiset, eli ite tehtiin listapohjat paperille. Silloin ei kyllä puhuttu mistään autonomisesta, vaan tehtiin näin... Niin olihan se oikeasti kiva, tehdä omat vuorot valmiiksi ja toteutumisprossa oli aika korkea. Ei siinä toisaalta mitenkään huomioitu miehityksiä jne., kuten niisä, ku tehdään titania pohjalle. Se ohjelma kait herjaa heti, jos yrittää tehdä jotain..., mutta vaatii sekin sitten jotain ylempää kontrollia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siinä toisaalta mitenkään huomioitu miehityksiä jne.,

Niin,  meillä jokaisen ryjhmän pitää "tuottaa" tietty määrä kaikkia vuoroja että kaikkin vuoroihin tulee kipsari, vuorovastaava jne jne. Sitten kun meillä on vielä niin järjettömän pienet ryhmät, sumplimisvaraa on tosi vähän.  :-
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mikä toi sitten on?

Niin, ja onhan meillä loma-autonomiakin... :P

Se on sitä, että saa itse laittaa lomatoiveensa valmiiksi suunnitelluille janoille listassa. Lisäksi sen avulla kierrätetään lomia siten, että samat ihmiset eivät aina olisi kesälomalla heinäkuussa.

Se ei ole autonomiaa siinä mielessä, että voisi päättää monta päivää lomaa viettäisi kesäkuukausina. Se on autonomiaa siinä mielessä, että saa ihan itse toivoa kesälomaa 1.6.-21.6. väliselle ajalle.

Itse sain autonomisesti laittaa lomani ainoaan mahdolliseen paikkaan. :)

Tästä eteenpäin jokainen autonomia-alkuinen uudistus Husissa saa minulta varauksettoman vastustuksen. Sen verran rankasti autonomia-sanaa raiskataan.

Juu, juuri näin... Kiertävät lomalistat ovat aika kaukana autonomiasta...  :D Doh. Toisaalta nuo kiertävätkin ovat jo ihan jees juttu, ku ne tehdään oikein. Esim. sillain, että neljä viikkoa lomaa ja ne keskitetään sitten kesä -heinä -elo ja niillä jolla on täydet lomaoikeudet, niin pitävät syys- tai toukokuussa viikon. Ja jos haluaa vaihtaa, niin käydään kauppa kavereiden kaa... Tätä voisi jo nimetä ns. ergonimiseksi lomasuunnitelmaksi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siinä toisaalta mitenkään huomioitu miehityksiä jne.,

Niin,  meillä jokaisen ryjhmän pitää "tuottaa" tietty määrä kaikkia vuoroja että kaikkin vuoroihin tulee kipsari, vuorovastaava jne jne. Sitten kun meillä on vielä niin järjettömän pienet ryhmät, sumplimisvaraa on tosi vähän.  :-

Toihan se tekee homman helpoksi...  :P Teillä pitäisi porukat jakaa sillain, että nämä tietty jengi suunnittelee oman ryhmän listan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koko homma taitaa olla Saatanasta?

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kyl se tietys olosuhteissa toimii. Jossain se toimii kuin unelma, jossain ei ollenkaan. Kuten sanottu, kaikkien pitää haluta sitä ja pitää sopimuksista kiinni, MYÖS esimiesten. Mä en halua sitä kun ei o tarvetta. Mulle riittää että saan esittää jokusen toiveen ja lopun aikaa on ihan sama millon mä siellä hengaan. Eli tässä valossa tää systeemi on mulle pelkkä ylimääräinen rasite, toiselle se ei o sitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, voi olla, mutta kuten sanottu, vaikea mun on intohimoisesti haluta jotain mitä mä en tarvitse. Ennen lista tuli työnantajalta valmiina eteen, nyt sen eteen joutuu tekemään ihan älyttömästi duunia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...