Jump to content
MAINOS

Työaika-autonomia


gretaH

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 112
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mun täytyy sanoa, että en nyt henk.koht. kauhean tyytymätön tuohon autonomiaan ole. Itsellä ainakin aika vähän vuorot vaihtuneet tasausversiosta, nyt uusimmillekaan listoille ei yhtäkään. Onhan se listojen tasausvaihe aikamoista pyörittelyä, mutta useimmiten ne kyllä saadaan sumplittua. Toki se vaatii kaikilta joustoa, ja että työvuorosuunnittelun perusteet ja "reunaehdot" on selvät.

Huonoin puoli mielestäni on se, että listojen suunnitteluvaiheen joutuu huomioimaan myös loman ja sairaslomien aikana, ettei itselleen jää vain ne jämävuorot...

En kyllä ollut kauhean tyytymätön siihenkään kun vielä aoh listat suunnitteli, enimmäkseen toiveet toteutuivat aika hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on itse asiassa käynyt toisinpäin. Henkilökunta tykkää ja pomo ei, kun tulee liikaa työtä siitä. Se saa joka kerta harmaita hiuksia siitä, kun joutuu pähkäilemään ihmisten toivomusten kanssa. Meillä autonomiset listat on toiminu hyvin, ainakin mulla on lähes aina kädessä samanlainen lista kuin olen suunnitellutkin ja jos jokin vuoro on muuttunut, pomo aina kysyy sitä vaihtaessaan ensin minun mielipidettä. Meillä on onneks niin erilaisia ihmisiä töissä, että kaikkiin vuoroihin on halukkaita. Osa tekee pelkkää aamua, jotkut lähes pelkkää iltaa, osalla paljon öitä, toisilla ei yhtään, jotkut on aina töissä viikonloppuisin ja toisilla se on aina vapaa. Ihan kuinka kukakin haluaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kai te suunnittelette ne listat työaikana?

Tietty. Toistaiseksi on työn lomassa aina ehtinyt, mutta varsinaisesti sille varattua erillistä aikaa ei ole. Vain listakytillä on tasausaikana vähän irti-aikaa.

Loma- ja saikkuaikana vaan pitää sitten huolehtia, että joku tekee/tasaa vuoroja puolestasi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan s-hoota todellakin. Ei tuo ole autonomiaa, vaan oh:n listansuunnitteluhommat on siirretty alaisille.

Joo, tätä mä vähän pelkään... Meillä tota runnotaan läpi tällä hetkellä, ja kyllä se tulee koska yks aoh rupes tekemään asiasta gradua tms yliopistoon. Osa porukasta vissiin luulee että jokainen saa tehä ne vuorot mitä ne suunnittelee, eihän se niin me.

No, meillä saa toivoa "punaisella" muistaakseni 6 vuoroa/6 viikoa, joita ei sitten aoh/listantekijän pitäisi sorkkia. Mulla oli 1 punainen toive viime listoilla ja sekään ei toteutunut. Että on tosi autonomiaa. Toivottavasti teillä menee paremmin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Loma- ja saikkuaikana vaan pitää sitten huolehtia, että joku tekee/tasaa vuoroja puolestasi.

Siis ööh, kun mä oon kesälomalla, joku duunikaveri suunnittelee mun listat huh.gif
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei vaan sä käyt moikkaamassa työkavereita ja suunnittelemassa oman listasi. Olitpa sitten lomalla tai saikulla... jos et käy niin sitten sulle laittaa joku jonkin näkösen listan josta ei voi valittaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei vaan sä käyt moikkaamassa työkavereita ja suunnittelemassa oman listasi. Olitpa sitten lomalla tai saikulla... jos et käy niin sitten sulle laittaa joku jonkin näkösen listan josta ei voi valittaa...

Ou jea. Mä pidän tosta koko ajan enemmän.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei vaan sä käyt moikkaamassa työkavereita ja suunnittelemassa oman listasi. Olitpa sitten lomalla tai saikulla... jos et käy niin sitten sulle laittaa joku jonkin näkösen listan josta ei voi valittaa...

Ou jea. Mä pidän tosta koko ajan enemmän.

Komppaan!

Parasta tässä on, että tää on "kokeilu", jolle ei ole määrätty mitään dead endiä. Tää jatkuu just niin kauan ku pomot haluaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei vaan sä käyt moikkaamassa työkavereita ja suunnittelemassa oman listasi. Olitpa sitten lomalla tai saikulla... jos et käy niin sitten sulle laittaa joku jonkin näkösen listan josta ei voi valittaa...

Ou jea. Mä pidän tosta koko ajan enemmän.

Toi on oikeesti tosi paska homma. Jos oot vaikka pitkällä lomalla niin et uudet listat tulee loman aikana, jolloin seuraavien suunnittelu alkaa heti niin pitää joko käydä töissä tai olla yhteydessä sinne, että tiedät miten julkistetut listat päättyy ja voit suunnitella taas seuraavia ja toimittaa jollekin sen suunnitelmasi että siirtää sen sinne papereihin...  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tuo taas toimii aikas hyvin. On vain tietty määrä yö-ja iltavuoroja jotka on tehtävä. Listaan voi laittaa yhden veto-oikeus vuoron/viikko, jota kukaan ei saa muuttaa paitsi maksamalla 50% lisät vuoron siirrosta. Lista voi olla 20 t joko plussalla tai miinuksella, joten helppo suunnitella pitkiä vapaita.

Talo on antanut jokaiselle kotikonttorin, joten kotoa pääsee sairaalan tietojärjestelmään ja listan tekoon on annettu 2 tuntia aikaa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tuo taas toimii aikas hyvin. On vain tietty määrä yö-ja iltavuoroja jotka on tehtävä. Listaan voi laittaa yhden veto-oikeus vuoron/viikko, jota kukaan ei saa muuttaa paitsi maksamalla 50% lisät vuoron siirrosta. Lista voi olla 20 t joko plussalla tai miinuksella, joten helppo suunnitella pitkiä vapaita.

Talo on antanut jokaiselle kotikonttorin, joten kotoa pääsee sairaalan tietojärjestelmään ja listan tekoon on annettu 2 tuntia aikaa.

Taitaa olla niin, että tuollaiseen ei tässä maassa päästä koskaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Työaika autonomiaa meillä nyt mennään ja aikamoista sillisalaattia tuntuu olevan , eestaas veslataan ja pähkäillään vuorojen kanssa.

No vuoden kokeilu meillä ja sitten tehdään päätöksiä miten jatketaan.....itse oon kyllästynyt ja paluu vanhaan sopis mulle hyvin...

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jesh, mullekkin kelpais edelleen ne työnantajan suunnittelemat listat. Järkyttävä määrä aikaa ja vaivaa näihin menee. Ennen meni 1 minuutti kun kirjoitit vihkoon sen 0-2 toivetta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parasta tässä on, että tää on "kokeilu", jolle ei ole määrätty mitään dead endiä. Tää jatkuu just niin kauan ku pomot haluaa...

Heh, niin se oli meilläkin. Kokeilu. ja kun "kokeilu" oli loppunut jo kuukausia taaksepäin, alettiin kyselemään, että milloin tämä loppuu. Vastaus oli, että ehei, ei se mihinkään lopu. Se tuli jäädäkseen. Että näin paljon meiltä kysyttiin asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parasta tässä on, että tää on "kokeilu", jolle ei ole määrätty mitään dead endiä. Tää jatkuu just niin kauan ku pomot haluaa...

Heh, niin se oli meilläkin. Kokeilu. ja kun "kokeilu" oli loppunut jo kuukausia taaksepäin, alettiin kyselemään, että milloin tämä loppuu. Vastaus oli, että ehei, ei se mihinkään lopu. Se tuli jäädäkseen. Että näin paljon meiltä kysyttiin asiasta.

Meillä tulee kohta sähköinen kysely asiasta, anonyyminä saadaan vastata.

Miinuksista huolimatta mä kyllä siinä mielessä pidän tästä autonomiasta, että on helpompi suunnitella ja saada pitkiä vapaita. Tämänkin työputken jälkeen on 6 päivän vapaa.  ;D

Autonomian onnistumisen edellytyksenä on se, että kaikki noudattavat pelisääntöjä ja joustavat työvuorojen tasausvaiheessa tasapuolisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Autonomian onnistumisen edellytyksenä on se, että kaikki noudattavat pelisääntöjä

Kyllä, esimiehiä myöten. Mun mielestä esim jos esimies muuttaa suunnitelmaa neuvottelematta työntekijöiden kanssa, se ei ole enää mitään autonomiaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jesh, mullekkin kelpais edelleen ne työnantajan suunnittelemat listat. Järkyttävä määrä aikaa ja vaivaa näihin menee. Ennen meni 1 minuutti kun kirjoitit vihkoon sen 0-2 toivetta...

-Mulla ei ole juurikaan kiinnostusta lähteä noihin itse suunniteltuihin listoihin. Omat toiveet on helppo laittaa toivomusvihkoon ja tähän asti ne on toteutuneet aina.

Myöskin kestotoiveet pitkistä päivistä tms. ovat toteutuneet lähes joka listalla.

Vähemmällä säätämisellä oh, tai hänen sijaisensa, noi listat saa tehtyä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miinuksista huolimatta mä kyllä siinä mielessä pidän tästä autonomiasta, että on helpompi suunnitella ja saada pitkiä vapaita.

Itse taas olen meidän "autonomiaa" vastaan. Työvuorojen suunnittelu vie aivan jäkyttävästi aikaa ja energiaa. Koko ajan tapellaan pyhävuoroista, vuoroja ei vaihdeta, jokainen ajattelee omaa etuaan jne. Ja sitten kun vuorolistat tulevat käteen, niin sama rumba alkaa heti uudestaan.

Ja eivät ne vuorot subjektiivisen kokemuksen mukaan niin paljon parempia ole mitä ne ennen autonomiaa olivat. Ennen meni n. minuutti laittaa vuorotoiveet listaan ja sen jälkeen pomo väänsi listat. Ja yleensä listoissa ei ollut suuremmin moitittavaa.

Siihen nähden mitä työntekijöiltä menee energiaa listojen tekemiseen, niin eivät ne listat samassa suhteessa paremmat ole. Itse äänestin autonomiaa vastaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoin! yhdyn VF:n ja Oskun kommentteihin. Työaika-autonomia on ajanhukkaa, koska siinä tehdään sama työ moneen kertaan. Ei tietoakaan tehokkaasta ajankäytöstä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parasta on, että (suht perinteisellä osastolla) esimies tekee listan. Muuten karkaa mopedi käsistä, kun kaikkien pitää saada aina joku tietty vesijumppa, hevosen hieronta tai kristalliterpia tai...no, joku helvetin tärkeä juttu, kaikkien muiden kustannuksella tehtyä?

Esimies saa sitten kunnian olla purnaamisen kohteena, jonka hyvä esimies kestää hyvin ja tuo rakentavaa palautetta alaiselleen kehityskeskusteluissa.

Mutta juu, noita jo liian runsaasti työllistäviä sivuhommia on sairaalamaailmassa aivan liikaa ja lisää aina vaan tulee...ei järkeä ei...

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...