Jump to content
MAINOS

Työaika-autonomia


gretaH

Recommended Posts

Kuinkas kiertävässä tai työaika-autonomiassa, listassa otetaan huomioon mm. puolikasta tekevat, osittaisella hoitovapaalla jne. Esim. ketkä ovat osa-aikaeläkkeellä tekevät keskimäärin 1 viikonlopun töitä...meidän osastolla puolella ei ole "normaalia" kokoaika työtä...vaan kuka on milläkin osittaisella jutulla (itse mukaan lukien :nauraa:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 112
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Miksi ns. kiertävä lista ei ole saanut kannatusta hoitoalalla? Itse olen tehnyt sellaista ensimmäisessä työpaikassani ja voin sanoa, että ne olivat parhaat listat. Pystyi laskemaan koko kesän vapaat viikonloput ym ja suunnittelemaan menoja niiden mukaan. Jos tuli yllättävää menoa vuoroja sai vaihtaa oh:n "siunauksella", koska joka vuorossa täytyi olla tietty määrä iv taitoisia. Ei ollut napinaa ilta eikä pyhätöistä, koska ne tulivat kaikille samanlaisina aikanaan. Ja mikä työajan säästö ajatellen listantekijää. Kun on alkanut hoitotyöhön, jossa suurin osa on kolmivuorotyötä, niin luulisi jokaisen tietävän, että aina ei voi harrastaa silloin kun itse haluaa. Joskus työ haittaa harrastuksia, niin se vain on. Kiertävän listan puitteissa voisi suunnitella menonsa etukäteen.

Minä olen suunnitellut omalla työpaikallani tällä hetkellä käytössä olevan kiertopohjan. Sillä ei tosin merkitystä, kun meillä ne toiveet toteuttaa. Meillä ainakin työntekijöiden tarpeet muuttuvat jatkuvasti ja on monenlaista menoa. Paljon helpompaa huimioida ne suunnittluvaiheessa, kun alkaisi kova vaihtorumba...

Meillä tehdään vain kahtavuoroa (vakiyököt) ja tähän asti on harrastukset huomioitu hyvin. Toiveet toteutetaan jos ei pysty, niin sitten neuvotellaan kenen toive ei toteudu. Olen nyt tehnyt reilu pari vuotta listoja ja tähän mennessä ei ole vielä kertaakaan arvinnut neuvotella...

Tuota autonomiaa mietin miten se toimisi meillä. Jollain asteella varmaan hyvin kun meillä on tosi joustava työyhteisö. Epäilen vaan, että aina ne samat joustajat jättäytyisivät viimeiseksi ja ottaisivat ne jämävuorot. Joka työyhteisöstä löytyy myös omat valittajansa, tasainen natina joka asiasta, mihinkä se loppuisi, kun kuitenkin ihmisen luonteessa kiinni oleva ominaisuus. Sitten vaan natistaisiin siihen mitä on joutunut ottamaan ja edelleen sillä kaverilla voi olla liikaa iltoja ja viikonloppuja...

Työn raskaushan ei mihinkään häviä, vaikka itse vuoronsa saakin suunnitella. Meillä tämä natina liittyy lähinnä työn raskauteen. Saunavuoro on raskas ja vastuuvuorot vaativia. Niitä vaan on kaikkien pakko myös tehdä. Henkilökohtaisi mieltymyksiä noudatetaan niin pitkälle kuin mahdollista. Toiset tykkää perättäisistä illoista, toiset aamuista, jollekin käy kaikki. Silti sitä natinaa kuulee vaikka kaveri olisi vieressä saanut sanella rivinsä.

Autonomiassa on varmaan paljon hyvää ja tosiaan silloin voi vastuuttaa työntekijää itseään, kun on suunnittellut omat vuorot. Mutta tosiaan ne hiljaiset puurtajat jäävät kyllä helposti jalkoihin tässä systeemissä, pelkään mä.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeasti tuo takaa sen, että on aina kokenut hoitaja vuorossa, joka hallitsee tilanteen kuin tilanteen ja voi toimia vastaavana hoitajana, eli hallussa pitäisi olla myös toimintatavat mahdollisen suuronnettomuustilanteen tullessa....

 

Tämä nimenomaan osoittaa sen, että suunnittelu on työnajajan tehtävä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Saako tehä esim pelkkää yötä?

Ei, koska jokainen on ylihoitajan mukaan sitoutunut kolmivuorotyöhön

Tekeekö kukaan pelkkiä päivävuoroja? Samalla logiikalla senkin pitäisi olla kiellettyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saako tehä esim pelkkää yötä?

Ei, koska jokainen on ylihoitajan mukaan sitoutunut kolmivuorotyöhön

Tekeekö kukaan pelkkiä päivävuoroja? Samalla logiikalla senkin pitäisi olla kiellettyä.

No niinpä, sitähän mekin ollaan sanottu. Mutta käytännössä meillä se menee niin, että jokaisella on oikeus / velvollisuus tiettyyn määrään yövuoroja ja joku toinen innokas voi tehdä toisen yöt jolloin ei ole pakko öitä tehdä ko. listalla. Mulla esim seuraavassa listassa vain 2-3 päivävuoroa, muutoin pelkkää yötä. Omasta toiveesta.

Mutta listathan elää. Tämä lista on tietyn lainen, seuraava erilainen. Elämäntilanteet ja toiveet muuttuu, se vaikuttaa listaan. Kyllä se käytännössä kuitenkin tasoittuu pidemmällä aika välillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Meillä oli juuri työpaikkakokous, koska kolmen viikon listoihin siirtyminen vaikuttaa aiemmin sovittuihin työaikoihin. Autonominen siis käytössä.

 

Ensin laitetaan yövuorot. Yövuorojen määrät on sovittu työaikaprosentin mukaan eli max. määrät. Yövuoroja ei ainakaan toistaiseksi ole pakko tehdä, jos halukkuutta niiden tekemiseen muutoin löytyy eli ensin saa laittaa ns. max määrän ja sen jälkeen ottaa ylimääräisiä, jos niitä on jäänyt.

Tämän jälkeen laitetaan muut vuorot ja sitten listaneuvottelijat katsovat, että joka vuorossa on riittävästi väkeä. Yleensä listantekijälle jää vielä varmistaminen, että jokaisessa vuorossa on riittävästi osaavaa väkeä ja tämä aiheuttaa aamu/ilta -muutoksia.

Toiveet eli ei vaihdettavat vuorot merkitään erikseen, niillekin on määritelty max.määrät. (on tullut kokonaan toiveiksi merkitty listakin)

 

Toimii hyvin tai huonosti, riippuen sekä henkilökunnasta että listaneuvottelijoista. Tasapuolisuus tulee huomioida, siinä erityisesti se, että joustajat/vaihtajat eivät aina ole ne samat ihmiset.

 

Autonomiset listat ovat niin hirveitä, että sellaisia en itse listantekijänä olisi tehnyt, mutta itse itselleen voi suunnitella sellaisia kuin haluaa, kunhan työaikalaki täyttyy :)

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljonhan tästä onkin keskusteltu :) Millaisia reunaehtoja teillä on ja kuinka paljon olette voineet yksikkönne sisällä vaikuttaa niihin?

 

 

Meille reunaehtoja on esimerkiksi

-pakollisesti 2 vkl töitä ja yksi vapaavkl.

-6 vapaata listalle

-pitkiä päiviä saa tehdä max 2/lista ( josta saa ylimääräisen vp:n), Yhtä pitkää ei saa tehdä.

-yövuoron jälkeen täytyy olla 2 vapaata, vaikka valvoisi yhden yön

-yhden työssäolojakson max tuntimäärä on 50.

 

Toisaalta listaan voi tulla kuuden päivän putkia ja välissä vain yksi vapaa. Aamu-ilta-aamu-ilta..jne 

 

Käytännössä todella vaikea saada edes kahden päivän vapaita, tai ainakin ne alkavat olla harvinaista herkkua.  Kun vielä yrittää huomioida kaikki muut seikat jokaiselle päivälle, niin tuntuu siltä, että koko elämä pyörii vain työvuorojen suunnittelussa osastolla. Aiheuttaa vaan kireää ilmapiiriä ja perustehtävän hoitaminen alkaa kärsiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen harkitsemassa siirtymistä keikkalaiseksi/hoitaan lapsia kotona, koska työvuorossa jatkuvaa ongelmaa. Se aiheuttaa myös ylimääräistä kinaa työyhteisössä. Pomot vaativat kaikkien tekevän tasapuolisesti kaikkia vuoroja, mikä itselleni sopii. Kunnes meille palkattiin kaksi uutta määräaikaista sh:ta, joista toinen tekee yllättäen pelkkää yötä osa-aikaisena ja toinen pelkkiä viikonloppuja. Siihen loppui tasapuolisuus ja jokaisen tietty määrä öitä per lista jne.

Lienee parempi ruveta itse keikkalaiseksi, koska ainakin meidän työmaalla he saavat ne vuorot mitkä tahtovat ja vakituiset saavat mitä jäävät. Miten muualla? Onnistuuko toiveet listoissa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^huh. Ainakin omissa työpaikoissani ensiksi on tehty vuorot vakituisille ja sen jälkeen käytetty keikkalaisia jos on ollut tarpeen ja nimenomaan niin että keikkalaiset ei sanele mitä vuoroja tahtovat vaan ottavat ne mitä tarjotaan. Jos tarjotaan. Meillä ensiksi tarjotaan ylimääräiset vuorot omalle porukalle ja sitten vasta aletaan soittelemaan keikkalaisia..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monessa paikassa taas vältetään viimeiseen asti ylitöitä ja tai halutaan antaa kalleimmat (suurimmat lisät) vuorot pienipalkkaisimmille eli yleensä niille sijaisille. Myöskin jos sijaisia on vaikea saada niin harvat paikalle suostuvat saa helposti valita vuoronsa kun muuten jättävät tulematta.

Tämä ei ole kannanotto puolesta tai vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Niin toki tuon puolen asiassa ymmärrän, mutta tahtoisin silti uskoa osastonhoitajamme arvostajan myös vakituisia työntekijöitä. Tai edes kohtelevan tasapuolisesti. Etenkin kun tietää useamman hoitajan etsivän uutta työpaikkaa.

Osastotunnit ovat kehkeytyneet nykyisin taistelutantereeksi, jossa vakituiset saavat haukut kun emme ymmärrä sijaisia, emme huomioi sairauslomalla olijoita tai heidän työkokeiluita eritoimipisteisiiin ( meidän pitäisi joustaa omissa vuoroissa jotta kokeilut onnistuisi).

Odottavin mielin seurailen mitä tuleman pitää, joustan niin pystyessäni ja etsin sivusilmällä uutta sisältöä elämään ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...