Jump to content
MAINOS

HUSLAB??


Vieras: Nasu

Recommended Posts

Kun täällä pääkaupunkiseudulla on nyt kaikki labrat HusLabin piirissä, niin tarkoittaako se käytännössä sitä, että voit asiakkaana mennä mihin tahansa labraan näytteenottoon? Eli vaikka Espoossa asuva voi mennä vaikka Kauniaisten labraan?  8) Nimittäin esim. äitiysneuvolassa ei enää terveydenhoitajat ota ollenkaan verinäytteitä vaan asiakkaan täytyy mennä labraan..  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Espoosta en tiedä, mutta Helsingissä voi mennä mihin tahansa labraan. Itse valitsen aina sen, joka milloinkin on sopivasti matkan varrella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työpaikalla voi ite napata näytteet suonestaan ja pistää putkipostilla labraan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun täällä pääkaupunkiseudulla on nyt kaikki labrat HusLabin piirissä, niin tarkoittaako se käytännössä sitä, että voit asiakkaana mennä mihin tahansa labraan näytteenottoon? Eli vaikka Espoossa asuva voi mennä vaikka Kauniaisten labraan?  ;) Nimittäin esim. äitiysneuvolassa ei enää terveydenhoitajat ota ollenkaan verinäytteitä vaan asiakkaan täytyy mennä labraan..  angry.png

Semmoinen huomautus vielä tähän, että sairaalalabrat ottaa vaan verikokeita, eli jos jotain esim gynen näytteitä, niin sitten tk-labraan. Ja kannattaa vielä ottaa huomioon, että jossain paikoissa on ajanvaraus, ja toisissa ei, joten sekin kannattaa selvittää. Sekä rajoitukset tietyissä näytteissä, joissa huono säilyvyys.. Mutta jos perusverikokeista kysymys, niin käytännössä missä tahansa voi käydä otattamassa..

Ja mä kyllä henk. koht. käyn mieluummin labrassa, kuin annan th:n ottaa näytteet, valitettavasti.. Musta ei muutenkaan huono juttu tuo että eivät ota ollenkaan, mä en alunperinkään ymmärrä, minkä takia ne pitäisi neuvolassa ottaa..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mä kyllä henk. koht. käyn mieluummin labrassa, kuin annan th:n ottaa näytteet, valitettavasti.. Musta ei muutenkaan huono juttu tuo että eivät ota ollenkaan, mä en alunperinkään ymmärrä, minkä takia ne pitäisi neuvolassa ottaa..

No siks ettei tarvi käydä kahdessa fyysisesti eri paikassa, vaan homma hoituisi siinä samalla sessiolla. Verinäytteen otto hoituisi siinä samalla muita käyntiin liittyviä asioita rupatellessa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No siks ettei tarvi käydä kahdessa fyysisesti eri paikassa, vaan homma hoituisi siinä samalla sessiolla. Verinäytteen otto hoituisi siinä samalla muita käyntiin liittyviä asioita rupatellessa.

Miksi sitten esim lääkäri ei ota papa-näytettä kun tekee muutenkin sisätutkimuksen? Joo, siis periaatteessa ymmärrän, mutta kun se on vaan se kerran raskauden aikana, niin en itse ainkaan koe olevan ylivoimaista mennä labraan.. Miten tän nyt sanois loukkaamatta ketään, mutta valitettavasti me sitten "korjataan sato", kun osa äideistä tulee meille käsivarsi mustana kun ei th-saanut (ja osalla siinä vaiheessa jo kammo tuota pistämistä kohtaan, kun kuvittelevat että heillä on huonot suonet). Jopa mun oma neuvolan terkka sanoi, että kyllä häntä aina jännittää nuo kokeitten otot.. Sen verran vähän kuitenkin ottavat.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi sitten esim lääkäri ei ota papa-näytettä kun tekee muutenkin sisätutkimuksen?

Usein ottaakin kokemukseni mukaan, jos vain suinkin kerkeää.

[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 20.02.08 - klo:18:20


Mistäs sitten tietää mikä labra ottaa mitäkin verinäytteitä? Ei oikein puhelimeen vastata..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi sitten esim lääkäri ei ota papa-näytettä kun tekee muutenkin sisätutkimuksen?

Usein ottaakin kokemukseni mukaan, jos vain suinkin kerkeää.

tk:ssa? Sitten mä oon missannut aina nämä lääkärit.. Sairaaloissa eri meininki, koska siellä tosiaan ei yleensä labrat ota noita gynen näytteitä, ja siellä käytännössä aina lääkärit ottaa ne.

[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 20.02.08 - klo:18:20


Mistäs sitten tietää mikä labra ottaa mitäkin verinäytteitä? Ei oikein puhelimeen vastata..

Siihen en voi auttaa, muutakuin tuon neuvon, että "peruslabrat" onnistuu yleensä kaikkialla, vähän erikoisemmat kannattaa varmistaa puhelimitse, jos vaikka tarvitsee jotain erikoisputkea tai fuugausta tietyillä kierroksilla..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUSLAB näyttää valtaavan Uudenmaan. Onkohan palvelut varmasti kilpailutettu ;)

Uskon kyllä, että tuo yhtenäistäminen on kuitenkin hyvä asia. Tai ainakin mitä muisti kertoo, kun aikoinaan jouduin eräältä, paljon laboratoriopalveluja hyödyntävältä, poliklinikalta Meilahdesta faxailemaan ja soittelemaan potilaiden tulevia labra tutkimuksia ties minne taka-Hikiän terveysaseman labraan. Ja sitten niitä venattiin kuin kuuta nousevaa, että koska ne muistaa sieltä ne tulokset toimittaa takaisin meille päin.

"Alle Ding' sind Gift, und nichts ohn' Gift; allein die Dosis macht, daß ein Ding kein Gift ist."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juurikin TK:ssa olen lasia pidellyt ja labraan kuskannut papoja. Useissakin TK:ssa. Sairaalasta taas ei ole minkäänlaista kokemusta moisesta, kun en ole gynellä työskennellyt.

Mulla on sellainen verinäyte joka pitää heti laittaa jäihin  ::)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juurikin TK:ssa olen lasia pidellyt ja labraan kuskannut papoja. Useissakin TK:ssa. Sairaalasta taas ei ole minkäänlaista kokemusta moisesta, kun en ole gynellä työskennellyt.

Mulla on sellainen verinäyte joka pitää heti laittaa jäihin  ::)

Ne on olleet sitten hyviä tk:ia, tai lääkäreitä, tollaisia enempi kiitos! Vaikka ei nyt mua varsinaisesti koskekaan..

Noi jäihin laitettavat näytteet on just niitä vähän hankalempia, kun ne myös käytännössä aina pitää fuugata myös viimeistään tunnin sisään, mutta nyt täytyy sanoa, että mulla ei oo hajuakaan, että onko vielä kaikissa noissa pienemmissäkin labroissa fuugit, tää HUSLAB kun alkaa tosiaan olemaan aika valtava. Sairaaloissa olevissa labroissa ainakin noi jäihin laitettavat on selvää kauraa, eli onnistuu..  :P

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vähän asian vierestä, mutta mitä mieltä labrahoitajat olette siitä, että th tulee pystymetsästä labraan kesäksi töihin?? Oppiiko tuon näytteidenoton suht nopeasti? Olen pähkäillyt jo monta kuukautta, minne menisin töihin. Olen siis palaamassa 5v. jälkeen takaisin töihin. Th:n töitä täällä ei oikein ole ja kauemmas en ole valmis lähtemään.

Mikä mahtaakaan olla labrahoitajan palkka yhdellä ikälisällä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ En ole labrahoitaja mutta aika paljon näytteitä ottava th kuitenkin. Kannattaa ehdottomasti mennä labraan töihin! Opit ihan varmasti, niin paljon näytteitä joutuu/pääsee ottamaan. Siitä voi olla jatkossa suurestikin hyötyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän asian vierestä, mutta mitä mieltä labrahoitajat olette siitä, että th tulee pystymetsästä labraan kesäksi töihin?? Oppiiko tuon näytteidenoton suht nopeasti? Olen pähkäillyt jo monta kuukautta, minne menisin töihin. Olen siis palaamassa 5v. jälkeen takaisin töihin. Th:n töitä täällä ei oikein ole ja kauemmas en ole valmis lähtemään.

Mikä mahtaakaan olla labrahoitajan palkka yhdellä ikälisällä?

Jos olet näppärä ja valmis opiskelemaan perusasiat siinä työn ohella niin mikä ettei, kunhan ei ala sanelemaan mitä tekee (siis ettei ota lapsista näytteitä yms..) Tiedän monia hyvinkin näppäriä näytteenottajia, jotka ovat muita kuin  labrahoitajia. Mutta vaatii opiskelua, että oppii nuo perusasiatkin niin, että pärjää itsenäisesti (ja hyvin).

Ja käsittääkseni et kyllä labrahoitajan nimikkeellä tehdä töitä (vrt. kandit sairaanhoitajina) koska myös me olemme laillistettuja ammattihenkilöitä (vai mikä se virallinen nimisysteemi nyt menikään), vaan joko sinun nimikkeenä on perushoitaja tai sitten olet epäpätevänä labrahoitajana (minkä senkään ei musta pitäisi olla virallisesti sallittua). Mutta palkkahan on neuvoteltavissa, jos vaan saat sen neuvoteltua (tähän mennessä HUSLABissa ainakin kovin vaikeaa). HUSLABissa peruspalkka ilman yhtään ikälisää on muistaakseni nyt 2065 e/kk siis labrahoitajalla/bioanalyytikolla.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...