Jump to content
MAINOS

Hoitajillekin ikärajat?


Lääkärihoitaja

Pitäisikö hoitajillekin olla ikäraja?  

94 ääntä

  1. 1. Pitäisikö hoitajillekin olla ikäraja?

    • Kyllä, mikä?
      71
    • Ei
      28


Recommended Posts

On totta että ihminen sopeutuu miltein mihin olosuhteisiin tahansa, mutta onko se harppaus hoitoalan ammattilaiseksi suomalaisesta keskivertoperhessä kasvaneelle nuorelle aikuiselle kuitenkin liian iso?

No mielestäni ei. Pakkohan ne hommat on kuitenkin joskus aloitettava, eikä nuoren aikuisen vaihdetta voi hypätä yli...ja kasvaahan ne siitä. Pidetään me hieman vanhemmat siitä huolta, että saavat kunnon ohjauksen ja perehdytyksen, ja muutenkin kollegiaalista apua.

Tottakai hoitoalalla törmää koko ajan juttuihin, jotka voivat vaarantaa psyykkisen kasvun ja kehityksen...kuuluu ammatin luonteeseen. Ei voi ketään pitää pumpulissa...

Mun mielestä hoitajan koulutus itsessään työharjoitteluineen on kasvamista rankkojenkin asioiden käsittelyyn työpaikalla. En usko, että sellainen nuori pystyy suorittamaan opintojaan loppuun asti, joka ahdistuisi näkemästään ja kokemastaan. Toinen äärilaita ovat ne hoitajat, jotka ovat yksityiselämässään kokeneet ja nähneet paljon ja heille on kehittynyt kyky olla tuntematta mitään tunteita. Ei hyvä sekään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hmm... muistelisin 18v valmista lh:ta.

Ikää ei voi laittaa äänestykseen, vaan viestikenttiin olisi tarkoitus. Kaikkien vaihtoehtojen laittaminen kun on aika mahdotonta.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta vois olla niinkin, ettei meitä 35-45 vuotiaita päästettäis töihin ollenkaan.

Eikä opiskelemaan. Tai ainakin opiskelun aloittamiselle pitäisi olla jokin yläikäraja :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meissä on kaikissa vikoja, puutteita ja huonoja puolia. Osa niistä on sellaisia, että liittyvät - ehkä - ikään ja korjaantuvat tai sitten ilmaantuvat kun ikää karttuu.

Me joudumme joka tapauksessa tekemään töitä huonojen puoliemme kanssa, ja kollegojen kanssa, joilla on muita huonoja puolia. Onneksi myös vahvuuksia.... joista niistäkin osa liittyy ikään ja ilmaantuu tai katoaa sen karttumisen myötä!

Ei voi lähteä siitä, että töitä saa tehdä vain silloin kun on kaikin puolin täydellinen.

En näe mitään perustetta käyttää ikää muka-merkkinä siitä, että ihmisellä on tai ei ole jokin ominaisuus. Yksilöys menee iän edelle. Vähän sama asia kuin sukupuolen kanssa. Aikanaanhan naisia ei mitenkään voinut päästää lääkäriksi, koska eivät siihen soveltuneet. Mieti sitä kun olet jotain mieltä ihmisestä iän perusteella ;-)

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kyllä sitä mieltä, että kummassakin päässä on äärimmäisen vaikea määrittää sitä oikeaa ikää. Itse valmistun tänä keväänä 27 vuotiaana alalle. Jos mietin itseäni 25 vuotiaana, 6 vuotiaan lapsen äitinä, pari aiempaa toisen alan koulua käyneenä niin voin vannoa olleeni huomattavasti kypsempi kuin moni ikäisenä. Vertailukohtana voin hyvin käyttää omaa siskoa, joka juuri täytti 25v ja toimii useimmiten kuin teini-ikäinen.. Toisaalta taas vanhemmassa päässä osa hoitajista todella ylläpitää työhön liittyviä tietojaan ja taitojaan ja osa ei ole harrastanut vastaavaa ylläpitämistä enää vuosikymmeniin.

Johtopäätöksenä voisi ajattella jonkunlaisen testin käyttöön ottamista niin koulutuksiin hakeutuessa kuin pitkän työuran loppupuolella. Testissä kyseltäisiin henkilön omia ajatuksia työnteostaan jne ja siihen voisi vaatia parin työkaverin kommentinkin. Kouluun hakeutuvilla taas teetettäisiin tehtäviä, jotka kertovat jotakin ihmisen ajatusmaailman kypsyydestä.

Tällaisia ajatuksia minulta irtoaa tässä juuri ennen unten maille painumista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Johtopäätöksenä voisi ajattella jonkunlaisen testin käyttöön ottamista niin koulutuksiin hakeutuessa kuin pitkän työuran loppupuolella. Testissä kyseltäisiin henkilön omia ajatuksia työnteostaan jne ja siihen voisi vaatia parin työkaverin kommentinkin.

Mitä ajattelit tehdä meille 40+ ikäisille hoitajille jotka emme mahdollisesti tuota testiä läpäisisi? Pois toimesta eläkepäiviä odottelemaan vai mitä.?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Johtopäätöksenä voisi ajattella jonkunlaisen testin käyttöön ottamista niin koulutuksiin hakeutuessa kuin pitkän työuran loppupuolella. Testissä kyseltäisiin henkilön omia ajatuksia työnteostaan jne ja siihen voisi vaatia parin työkaverin kommentinkin.

Mitä ajattelit tehdä meille 40+ ikäisille hoitajille jotka emme mahdollisesti tuota testiä läpäisisi? Pois toimesta eläkepäiviä odottelemaan vai mitä.?

Eikös työterveyshuolto lähteä nelikymppisille kutsun tarkastukseen ja kaavakkeen, jossa kysellään sitä sun tätä. Ainakin minun työkaverit ovat sellaisen saaneet. Kysymykset koskivat juuri nimenomaan ajatuksia omasta työstä ja työkyvystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Jos 3-vuotiseen lähihoitajakoulutukseen pääsee heti peruskoulun jälkeen, niin silloinhan on 19 kun valmistuu. Eikö niin?

Juu, 19v.

Riippuu mihin aikaan vuodesta on syntynyt

nimim. 18-vuotiaana valmistuva

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajien alaikäraja vois olla 21v... olis jo hiukan elämänkokemusta kehissä... sitten yläikäraja vois olla 40v... silloin jo kaikki "mehut" imetty ja on lähes työllä tapettu... Ööö ja ei meidän nuorempien tarttis "jäkätyksiä" kuunnella...  yli 40vuotiaille vaikka muuntokoulutuksena junan wc:n pesijäksi...  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajilla musta ei ole samanlaista ongelmaa kuin lähihoitajilla. SH-kouluun kun pitää olla joko yo tai aikaisempi tutkinto. Yo:ksi päästään sinä vuonna kun täytetään 19 eli sh:ksi valmistuvat täyttävät yleensä 23 vuotta sinä vuonna kun valmistuvat.

Samoin on myös lh-opintojen kohdalla, eli kestävät 3 vuotta peruskoulun jälkeen ja kaava sh:ksi jatkuu samalla lailla kuin edellä.

Musta siinä ei ole ongelmaa.

Mutta mutta. Vierestä seuranneena kun katselen nykyisiä lh-opiskelijoita, niin kannatan ehdottomasti sitä ikärajaa takaisin sosiaalipuolen kouluihin. Alle 17 vee ei asiaa ko. opinahjoon. Menköön kymppiluokalle tms. kasvamaan ensin.

Oikeesti ihan järkyttäviä esimerkkejä näkee joka päivä töissä. Pelottaa ajatella että heidän kanssaan pitää joskus tehdä töitä  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Mahdotonta asettaa mitään tarkkoja ikärajoja, jokainenhan meistä on niin erilainen. Sen ymmärtäisin ja jopa kannattaisin, että hoitoalaa ja myöskin sosiaalialaa voisi alkaa opiskella vasta sinä vuonna kun täyttää 17.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten jo niin moni muukin tässä on todennut, kypsyys on kyllä kiinni enemmän henkilöstä itsestään kuin henkilön iästä. Omiksi työkavereiksi on osunut todella vastuuntuntoisia vastavalmistuneita kaksikymppisiä ja taas toisaalta hyvin vastuuttomia "aikuisia" nelikymppisiä.

Silloin aikanaan, kun itse hain terveydenhuoltoalalle v. 1987, kouluun pääsyn alaikäraja laski juuri 17-vuoteen. Sitä aikaisemmin, edellisvuonna, alaikäraja oli 18 vuotta. Olimme opettajien mukaan "lastentarha", kun suurin osa luokasta oli alle kaksikymppisiä. Itsekin siis olin silloin ja valmistuin kaksikymppisenä perushoitajaksi. (Kuinkahan lapsellinen sitä itse silloin oli? Onneksi ei muista  8) )

Enemmänkin kuin ikärajaa kaipaisin nykyiseltä koulutukselta - siis lähihoitajakoulutukselta - ryhdikkyyttä.  ;D Kouluilla on asenne, että koulussa vain puhutaan teoriaa ja kaikki taidot opitaan käytännössä. Vastaan on tullut opiskelijoita, jotka eivät osaa mitata edes verenpainetta harjoitteluun tullessa.  Lisäksi koulutus on niin monenkirjavaa - on työvoimapoliittista pikakurssia, terveydenhuoltoalan oppilaitoksia, sosiaalialan oppilaitoksia jne. Kaikissa on mukamas samat vaatimukset valmistumiselle, mutta todellisuudessa laatu heittelee laidasta toiseen.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähihoitajakouluun voitaisiin vaatia talouskoulun käymistä ja min. puolen vuoden työkokemusta vapaavalintaiselta alalta...  ;D Kyllä 15-16-vuotias on mielestäni aika nuori valitsemaan hoiva-/hoitotyön ammatikseen. Toisaalta, minkä ikäinen oikeasti voisi etukäteen tietää, mihin on ryhtymässä aloittaessaan opinnot hoitoalalla? Valikoivan havainnointi/haastattelugallupini mukaan harva opiskelija on tiennyt kouluun hakiessaan, mihin p***aan on kätensä työntänyt - kirjaimellisesti.

Mitä Cissi mainitsi nuoren kasvuprosessin muovautumisesta hoitoalaa opiskellessa, olen samaa ja eri mieltä. Hoitoalan opiskelu muokkaa persoonaa varmasti, ainakin itselläni se on äitiyden jälkeen eniten muovannut minua (aloitin opinnot 24-vuotiaana äitinä btw), mutta voidaanko silti sanoa, että se muovaisi jotenkin vinoon? Ehkä se voi muovata oikeaan suuntaankin? Ja nykyään moni keskeyttää opintonsa hoitoalalla, he lienevät niitä, jotka ovat huomanneet oman soveltumattomuutensa alalle.

Yläikärajojen suhteen en olisi huolissani siitä, että joku eläkeikäinen veisi jonkun nuoren vastavalmistuneen työpaikan. Ennemminkin ikääntyvät työntekijät paikkaavat henkilöstövajetta. Siihen en ole (vielä) törmännyt, että eläkeikäinen työntekijä olisi vaikea työkaveri tai kyvytön hoitamaan hommiaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites sitten se eläke-ikä? Vaikka 60-hoitajalla on homma hanskassa, niin miten fysiikka kestää? Alkaa jo huomaamaan omalla työpaikalla että ne 50 hoitajat alkaa olla fyysisesti aika lopussa, jos miettii raskaita nostoja. Kestääkö edes mun kroppa tohon saakka?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Mites sitten se eläke-ikä? Vaikka 60-hoitajalla on homma hanskassa, niin miten fysiikka kestää? Alkaa jo huomaamaan omalla työpaikalla että ne 50 hoitajat alkaa olla fyysisesti aika lopussa, jos miettii raskaita nostoja. Kestääkö edes mun kroppa tohon saakka?

Tämäkin riippuu paljon ihmisestä, jotkut ovat vielä 65 vuotiaina hyvässä kunnossa ja kykenevät suoriutumaan myös hoitotyöstä. En toki toivo, että eläkeikäraja nostetaan jonnekin 67-70 vuoteen, mutta voin hyvin nähdä jonkun eläkkeellä olevan 67 vuotiaan tekevän satunnaisesti keikkaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laki kieltää alle 18-vuotiaita toimimasta mm. vaarallisissa ympäristöissä(kemikaalit(eli tässä työssä esim sytostaatit), putoamisvaara, väkivaltaiset henkilöt jne ), ruumiiden parissa(eli jos sairaalassa kuolee potilas alle 18v. ollessa siellä harjoittelussa/töissä, ei hän saa nähdä vainajaa ja olla laittamassa sitä), yms.

eikö oikeasti saa? ;D siis vaikkapa jos on alle 18v lh-opiskelija vuodeosastolla, ja siellä joku kuolee, niin eikö hän sais lain mukaan olla mukana laittamassa vainajaa? :) ei tommosesta oo ainakaan mielle koulussa inffottu mitään. kyllä mun luokkakaverit olivat mukana ja taisivat olla silloin 17v.

Saa alle 18-vuotias lähihoitajaopiskelija olla mukana työssäoppimisjaksoillaan laittamassa vainajaa koska tämä lasketaan lain mukaan tärkeäksi osaksi ammatillista kehitystä, löytyy laista kohdasta poikkeukset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä, satunnaista keikkailua vielä käy, jos olet fyysisesti hyvässä kunnossa eläke-iässä. Mutta jos puhutaan ihan töissä olevista 60 vuotiaisista hoitajista, jotka nostavat raskaita taakkoja joko yksin tai kaksin... Onko se enää terveellistä päivästä toiseen? Kuinka paljon herkemmin paikat ottavat kovuutta 60 kun 25 vuotiaana? Kestääkö palautuminen (fyysisesti) rankan päivän jälkeen pidempää? Tietoa ja kokemusta näillä hoitajilla on paljon, ja sehän on tärkeätä, mutta kun pitäisi fyysisesti myös jaksaa töissä, ilman että vahingoittaa itseensä ja eläkepäivät menee sitten vaan erilaisten kremppojen hoitaessa.

Miten nyt itseäni; jos olen 60 vuotta, pysynkö enää kiireellisessä tahdissa mukana? Joutuuko nuoret hoitajat "paikkaamaan" mun hitautta ja fyysistä heikkoutta? Jaksanko tehdä vuorotyötä? Jaksanko, ja kestääkö polvet ja lonkat, juoksemista? Muutunko rasitteeksi mun työkavereille, kun en enää pysy vauhdissa mukana? Vaikka mulla olisikin kokemusta, riittääkö se, jos fyysisesti ei kestä samalla tavalla kun työkaverit? Kestääkö selkä nostamista ja kumartamista monta kertaa päivässä? Joudunko olemaan paljon saikulla fyysisten oireitten takia, joka taas lisää kuormitusta työporukalle? Mitä sitten jos meitä 60 on monta samassa vuorossa, tuleeko hommat tehtyä ajalla?

On toki hoitajia, jotka vielä 60 kestää ja jaksaa, mutta ovatko he enemmistö vai vähemmistö? Ainakin meidän työpaikalla jo yli 50 vuotiaat sairastaa enemmän ja pidempää, on selkävaivoja, jännetuppitulehdusta, nivelvaivoja... Ne ei ehkä sairastu flunssaan yhtä paljon kun nuoret, kaipa sen takia että ei ole enää pieniä lapsia kotona, eikä ne ole poissa sairaan lapsen takia, mutta kun iskias iskee, niin sairauslomat ovat usein pitkiä. Ihan oikeesti, kun ollaan nostettu eläke-ikää,onko kukaan tullut ajatelleeksi meitä hoitajia? (Yksi mies kerran kertoi mulle että hänen työssään ei saanut nostaa enemmän kuin 25 kg, jos meni yli sen, piti käyttää nosturia. Jotain autojen kanssa se oli puuhastellut silloin. Paljonko me hoitajat nostamme päivässä, ja kuinka vaarallista se on terveydelle?)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laki kieltää alle 18-vuotiaita toimimasta mm. vaarallisissa ympäristöissä(kemikaalit(eli tässä työssä esim sytostaatit), putoamisvaara, väkivaltaiset henkilöt jne ), ruumiiden parissa(eli jos sairaalassa kuolee potilas alle 18v. ollessa siellä harjoittelussa/töissä, ei hän saa nähdä vainajaa ja olla laittamassa sitä), yms.

eikö oikeasti saa? ;D siis vaikkapa jos on alle 18v lh-opiskelija vuodeosastolla, ja siellä joku kuolee, niin eikö hän sais lain mukaan olla mukana laittamassa vainajaa? ;D ei tommosesta oo ainakaan mielle koulussa inffottu mitään. kyllä mun luokkakaverit olivat mukana ja taisivat olla silloin 17v.

Saa alle 18-vuotias lähihoitajaopiskelija olla mukana työssäoppimisjaksoillaan laittamassa vainajaa koska tämä lasketaan lain mukaan tärkeäksi osaksi ammatillista kehitystä, löytyy laista kohdasta poikkeukset.

"Lähihoitajakoulun" rehtori ja opettajat olivat tästä asiasta tarkkoja. Sanoivat, että sitten kun on 18v, niin ehtii nähdä vainajia harjoitteluissa. Tässä oli tosin se paradoksi, että entä ne jotka suuntautuvat lapsi, mielenterveys tai suunhoito-puolelle? Ne hoidon ja huolenpidon harjoittelut kun on nuorisopuolella yleensä alle 18v. iässä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika mielenkiintoista lukea näitä kommentteja täältä. Taitaa olla ne keski-iän ihmiset tai sen jo ylittäneet täällä kommentoimassa etteikö voisi nuorikin olla vastuuntuntoinen ja pysähtyä miettimään asioita ;D

Itse valitsin hoitoalan 15 kesäsenä ja aloitin koulun 16 vuotiaana. Koulun ohella aloitin vanhusten puolella työt 18 vuotiaana. Sain vakipaikan 19 vuotiaana. Nyt olen 22 ja tehnyt töitä yli 3 vuotta vanhusten palvelutalossa. Minä olen työpaikkani nuorin ja olen kyllä saanut kokea sen tuomat haittapuolet (lue, vanhimmat työntekijät tyyliin jo toinen jalka haudassa ja tietävät kaiken paremmin kuin nuori ihminen). Kylläpä ne vaan osaavat tapella kehitystä vastaan ja ideoita joita olen paikkaan tuonut  ;D siksi ihmettelen kommenttia että nuoret eivät osaa kehittää työpaikan systeemejä, koska meillä ne vanhemmat vaan toteavat "näin meillä on aina tehty" ja menevätkin sen kaavan mukaan sitten, vaikka olisi jokin parempi tapa.

Ehkä minä olen sitten ikäisiäni paljon kypsempi (näin olen kyllä kuullut monesti..), koska minusta tuntuu että osasin valita 15 vuotiaana oikean alan (toisaalta, ei sitä silloin varmasti tiennyt, koska ei ole kokeillut erilaisia ammatteja). Onneksi mitään tälläisiä ikärajoja ei ole, koska muutoin istuisin tällä hetkellä luultavasti koulun penkillä tai sitten olisin valinnut alan, johon ei ikärajoja ole, ja tekisin töitä jossakin toisessa paikassa. Ja onneksi myös työnantaja huomasi, että ei ole ikään katsominen, vaan siihen, että miten tekee töitä.

Minusta ei siis mitään ikärajoja, koska se on niiiin ihmisestä kiinni. On nähty niitäkin jotka vielä 30 veenä heiluu äidin helmojen alla ja käyttäytyy kuin pieni lapsi. Paraneeko hoitoalan työntekijä tilanne sillä, että pistetään ikärajoja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laki kieltää alle 18-vuotiaita toimimasta mm. vaarallisissa ympäristöissä(kemikaalit(eli tässä työssä esim sytostaatit), putoamisvaara, väkivaltaiset henkilöt jne ), ruumiiden parissa(eli jos sairaalassa kuolee potilas alle 18v. ollessa siellä harjoittelussa/töissä, ei hän saa nähdä vainajaa ja olla laittamassa sitä), yms.

eikö oikeasti saa? ;D siis vaikkapa jos on alle 18v lh-opiskelija vuodeosastolla, ja siellä joku kuolee, niin eikö hän sais lain mukaan olla mukana laittamassa vainajaa? ;D ei tommosesta oo ainakaan mielle koulussa inffottu mitään. kyllä mun luokkakaverit olivat mukana ja taisivat olla silloin 17v.

Saa alle 18-vuotias lähihoitajaopiskelija olla mukana työssäoppimisjaksoillaan laittamassa vainajaa koska tämä lasketaan lain mukaan tärkeäksi osaksi ammatillista kehitystä, löytyy laista kohdasta poikkeukset.

"Lähihoitajakoulun" rehtori ja opettajat olivat tästä asiasta tarkkoja. Sanoivat, että sitten kun on 18v, niin ehtii nähdä vainajia harjoitteluissa. Tässä oli tosin se paradoksi, että entä ne jotka suuntautuvat lapsi, mielenterveys tai suunhoito-puolelle? Ne hoidon ja huolenpidon harjoittelut kun on nuorisopuolella yleensä alle 18v. iässä.

Joo en tiedä sitten kuinka hyvin tuota poikkeuslupaa käytetään. Itse kun aloitin koulun 21 vuotiaana ja meidän ryhmässä kaikki olivat täysi-ikäisiä kun oli ylioppilaspohjainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ole koskaan tullut mieleen kysyä lähihoitajaopiskelijalta siinä vaiheessa, kun kuollutta laitetaan, onko opiskelija täysi-ikäinen vai ei.  huh.gif  Eikä kukaan ole myös koskaan sanonut, ettei voisi tulla vainajaa laittamaan, koska ei ole täyttänyt 18 vuotta. Työsuojeluvaltuutettunakaan ei ole asia koskaan tullut eteen - täyttyypä tutustua juttuun tarkemmin, kun taas palaan työantajan leipiin.

Tässä aikaisemmin moni oli sitä mieltä, että yläikäraja olisi hoitajalla hyvä. Sekin on varmasti totta toisaalta, mutta asialla on puolensa.  Omalla työpaikallani on henkilö, joka on keikkaillut jo kymmenen vuotta eläkkeelle jäämisen jälkeen. Hän jäi tosin eläkkeelle jo 58-vuotiaana ja on muuten pelastanut monta työvuoroa tulemalla töihin. 

Oman valmistumisen aikana -89 oli eläkeikä sen 58 vuotta. Sitten sitä on nostettu ja nostettu ja nythän se on sama kuin kaikilla muillakin eli eläkkeelle voi jäädä 65 vuotiaana ja viimeistään 68-vuotiaana. Harvempi hoitaja kyllä jaksaa tehdä töitä nykyiseen eläkeikään asti, on työ niin raskasta. Yleensä selkä hajoaa ennen sitä ja työkyvyttömyyseläke kutsuu. Juuri työkaveri, jolla on ikää vasta 49 jäi osatyökyvyttömyyseläkkeelle selkävaivojen vuoksi. Ja toisaalta työ on muuttunut koko ajan vaativammaksi ja hektisemmäksi, vanhoilla hoitajilla ei ehkä enää ole niin kovaa halua ja intoa pysyä ajantasalla kuin nuoremmilla? Ei varsinkaan, jos on enää muutama vuosi eläkeikään.

Ja tosiaan, hoitajat hajoavat ennen aikojaan. Jokaisen täytyy saada sairastaa hyvällä omalla tunnolla, mutta sairastumisen syihin pitäisi kiinnittää entistä enemmän huomiota. Ergonomia on ehdoton avainsana siihen, että hoitajat pysyisivät kunnossa. Työpaikoilla pitäisi olla riittävästi toimivia ja helppokäyttöisiä apuvälineitä. Apuvälineiden olemassaolo ei vielä riitä vaan niiden käyttöön pitäisi henkilökuntaa opastaa riittävästi ja työnjohdon tulisi tehdä oikeasti oma osuutensa eli valvoa, että hankittuja apuvälineitä myös käytetään. Toinen tärkeä asia olisi, että nosto- ja siirtokoulutusta olisi riittävästi, jotta jokainen osaisi oikeasti työskennellä oikealla tavalla. Väärillä työasennoilla saadaan paljon pahaa aikaan kropassa.

Tää nyt meni vähän kauas aiheesta, mutta kaikki liittyy kaikkeen  ;)

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai keski-ikäinen  ::) Ei nyt vielä vähän aikaan.

Mutta joo, onhan monet nuoretihan kypsiä ja hyviä hoitajia, ja on aina kivaa kun tulee äskettäin valmistuneita (tai ei edes vielä valmistuneita) hoitsuja keikkailemaan meille, koska saa taas uusia näkökulmia asioista. En tiedä muista, minä ainakin arvostan näitä! Samaten niitä vanhoja hoitsuja, joilla on sitä kokemusta. Kaikkia tarvitaan.

On myös meillä eläkkeellä oleva hoitsu joka heittää keikkaa meillä, ja toinen yli 60 hoitsu, joka vielä jaksaa ihan hyvin. Mutta meillä ne on oikeesti poikkeuksia, muut vanhemmat hoitsut ei todellakaan enää jaksa, eikä kroppa ihan kestä työtä. Hoitajan työ (osastolla) ei ole kyllä tehty niin että sitä jaksaa eläke-ikään saakka... Ja mun kroppa ei ole tehty niin että se tulee kestämään 63-vuotiaaksi hoito-alalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...