Jump to content
MAINOS

Varallaolon kohtuullisuudesta


kake

Minkälaisella palkalla suostuisit 15 minuutin varallaoloon  

150 ääntä

  1. 1. Minkälaisella palkalla suostuisit 15 minuutin varallaoloon

    • 26 %
      7
    • 36 %
      15
    • 50 %
      30
    • 75 %
      31
    • 100%
      58
    • en suostu varalle uskonnollisiin syihin vedoten
      7
    • en tarvitse palkkaa lainkaan, sillä auttamisesnilo on se joka minua vie eteenpäin
      7


Recommended Posts

Oikeusjutusta työtuomioistuimen sivuilta. Vaikka löytyi työtuomioistuimen sivuilta, niin mukana on käräjäoikeuden päätös:

http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/36125.htm

Sitten löytyi tällainen:

Työneuvoston lausunto lääkärihelikopterin lentäjien varallaolon oikeudellisesta luonteesta

http://www.edilex.fi/oikeuskaytanto/tn/1387.html

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 269
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Niinhän se on

Vantaan jutussa tuo varallaolo oli vain työnantajan kehittämä selitys miksei tartte jullille maksaa palkkaa. Tuo kaveri voitti jutun ja vantaan sairaankuljetus oy valitti hoviin, mutta veti valituksen takaisin ennen kuin juttu ehti käsittelyyn (Tajusi vissiin häviävänsä?).  Eli siinäkin jutussa tuo 15 minuuttia katsottiin liian lyhyeksi varallaoloon(työtuomioistuin).

Lisäksi kun juttuun heitetään vielä virven välitön käyttövelvollisuus, kännykkään vastaamisen velvoite ja velvoite tehdä välittömästi soittajasta riskinarvio (omat keikat) ja kilauttaa  kaverikin keikalle. Niin siinäpä on työtuomio istuimessa pohtimista, että onko tuo varallaoloa viidentoista minuutin säteellä (vaikka ei tuolla 15 minuutilla sitten oikeudessa ole minkäänlaista painoarvoa) vai onko sairaankuljettajilla oikeus saada ihan oikeaa palkkaa lisineen kaikkineen....

Varallaolon mahdottomuutta tukee myös helikopterilentäjien tapaus. Työvelvoittaa lähtemään keikalle heti. Valitettavasti ambulanssityössä on sama juttu. Joskus keikka on dave, joka voi odottaa tuomipäivään asti ja joskus taas se on tuttu pikkupoika, joka tukehtuu mummulta saamaansa karamelliin...

Jos katselee oikeustapauksia laajemmin niin tamperelaiset talkkarit saivat mukavat rahat, kun olivat tunnin varalla...

Ei löydy hovista tai korkeimmasta oikeudesta paljon juttuja, joissa tavallinen duunari (huom! ei koske virkamiehiä) olisi hävinnyt juttunsa.

kommentoin väliin myös äänestystä. Mukavaa että joukossa on niitä, jotka arvostavat ammattitaitoaan ja kehtaavat esittää edes keskustelupalstalla reilun vaatimuksen. Sääli noita, jotka eivät arvosta omaa ammattiaan edes sen verran että pyytäisivät siitä puolta oikeasta hinnasta.

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nopea soitto helsingin hovioikeuteen kertoi,että kukaan ei ole jutun käsittelyä hovissa perunut,vaan vastaaja A ja vantaan sairaankuljetus ovat sovitelleet asian keskenään ja asian käsittely on tästä syystä hovissa rauennut.(hovi on kuitenkin vahvistanut asianomaisten tekemän sopimuksen)

Asiaan....

kuinkas moni tällä palstalla varalaolon vastustajista sitten tosipaikan tulle uskaltaa asiaa lähteä omalla nimellään ajamaan?huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kuinkas moni tällä palstalla varalaolon vastustajista sitten tosipaikan tulle uskaltaa asiaa lähteä omalla nimellään ajamaan?huh.gif

Toivottavasti mahdollisimman moni, sillä se on yksi erittäin hyvä keino olla vaikuttamassa varallaolojärjestelmän radikaaliin muutokseen. Kyllähän se niin on, että jos työntekijät eivät tee mitään, niin asiat eivät tule muuttumaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiaan....

kuinkas moni tällä palstalla varalaolon vastustajista sitten tosipaikan tulle uskaltaa asiaa lähteä omalla nimellään ajamaan?huh.gif

Minä uskaltaisin ainakin sanoa julkisestikin, etten suostuisi varallaoloon ilman 100%:sta korvausta. Asia ei kuitenkaan minua henkilökohtaisesti kosketa, kun en ole koskaan ollut lanssihommissa. Teidän täytyy itse tehdä tälle asialle jotain. Sairaaloiden sisältä löytyy kyllä paljon duunia. Miksi ette äänestä jaloillanne? Itsekin vaihdoin viime kesänä kiinnostavamman työn sellaiseen hommaan, jossa "sankarileikit" ovat vähissä, mutta työolosuhteet ovat paremmin kohdallaan.

Lanssihommien ongelma on se, että aina riittää innokkaita vastavalmistuneita, joita ei huono palkkaus tai epäinhimilliset olosuhteet haittaa, kunhan pääsee ajelemaan pillit päällä pitkin kyliä. Tarvittaisiin asennemuutos, jossa vapaamatkustajia ei hyväksyttäisi (vertaa esim. metalli tai paperityöläisiin). Ilman tällaista muutosta, ei lanssihoitsujen asioita saada ikinä kuntoon.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ite oon ainakin asialle alkanu tehdä jo jotain ihan omalla nimellä ja on siihen muutama muukin uskaltanu mukaan, katotaan miten homma lähtee käyntiin. alku taival oli kyllä vaikeeta ku ei mistään saanu tietoa eikä apuja asian tutkimiseen, mut sitku ite otti työehtosopparin ja lakikirjat käteen ni alko vastauksia löytymään. kova duunihan se oman asian hoitaminen on mut helpottuu joka kerta ku uus keissi tulee julkiseks, joten siit se homma lähtee pikkuhiljaa eteneen ku ollaan vaan aktiivisia.

ite nään suurimmaks ongelmaks just sen et porukka ei jaksa nähdä vaivaa asian hoitamiseks ja äänestää vaan jaloillaan.... aina tulee uusia unduja alalle ja homma jatkuu samalla pa...llal tavalla  :(

palkatta töissäolo on elämän suola ;-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Avautumista:

Alkaa nyt pikkuhiljaa riepomaan, että täällä on eri alojen (vaan ei sairaankuljetuksen) asiantuntijoita neuvomassa meitä tyhmiä, liittoon kuulumattomia sakuihmisiä, miten meidän työolot saataisiin kuntoon. Ilmeisesti onnistuneen kunta-alan työtaistelun seurauksena jonkinlainen huuma on päällä edelleen. Asiat on harvoin täysin mustavalkoisia tyyliin "miksette yksinkertaisesti kieltäydy varallaolosta" tai "miksi teette työtä noin huonolla palkalla". Puhumattakaan tästä ikuisesta itkuvirrestä liittoon kuulumisesta. Ollaanhan me nyt silmittömän tyhmiä ja sinisilmäisiä kun tällaiseen orjatyöhön suostutaan.

Ottaako kukaan huomioon sitä, että työn tekemiseen ja oman alan valintaan saattaa vaikuttaa muutkin asiat kuin varallaolo tai palkka? Tai no, kukaan joka on hoitoalalla, ei varmaan tee tätä palkan vuoksi... Se ei tietenkään mitenkään sulje pois sitä, että työolot pitäisi olla inhimilliset ja kaikenlaiset porsaanreiät pitäisi tes:stä karsia. Tottakai muutoksen pitäisi lähteä alan sisältä, ja varmasti liittoon kuuluminen edistäisi neuvotteluasemia ym. Sairaankuljetuksen ongelmat on kuitenkin niin moninaisia, että niitä ei ratkaista pelkällä istumalakolla. Joka taholla jota asia koskettaa, on omat hankaluutensa (shp-kunta-yrittäjä-duunari-potilas). Tarvitaan perinpohjaista vanhojen rakenteiden räjäyttämistä ennenkuin näistä yksittäisistä kipupisteistä päästään. Jostain on aloitettava, totta, mutta en usko että ongelmat ratkeaa sillä, että sairaalan sisäpuolelta haukutaan sakuihmisiä tyhmiksi ja tiedostamattomiksi liittopummeiksi. Mun mielestä yleissivistykseen pitäisi kuulua oman työehtosopimuksen tunteminen edes pääkohtien osalta, ja mikä ei sieltä selviä, kysytään liitosta (vaihtelevin tuloksin...)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Avautumista:

Alkaa nyt pikkuhiljaa riepomaan, että täällä on eri alojen (vaan ei sairaankuljetuksen) asiantuntijoita neuvomassa meitä tyhmiä, liittoon kuulumattomia sakuihmisiä, miten meidän työolot saataisiin kuntoon.

Varallaolo ja työolot tuntuvat olevan suurimmat epäkohdat sairaankuljetuksessa. Ainakin täällä käydyn keskustelun perusteella. Jos kokee työolot ja varallaolon työnteon muiden ilojen rinnalla niin pieneksi pahaksi, että ei koe niitä ongelmina, niin se tälle henkilölle hyvä asia. Sehän on hyvä asia, että kokee työnteossaan olevan enemmän hyviä kuin huonoja puolia.

Voisin tyhmänä sairaalassa työskentelevänä hoitajana arvella, että iso (suurin?) osa työntekijöistä eivät nauti täysin rinnoin varallaolosta tai muista työoloista niin paljoa, että eivät haluaisi niihin muutosta parempaan suuntaan. Voisin jopa väittää, että jokainen työntekijä haluaisi jonkinlaista muutosta työoloihinsa työpaikastaan riippumatta.

Ei tarvitse olla sairaankuljetuksen asiantuntija ymmärtääkseen, että sairaankuljetuksen työehdot ja -olot eivät ole vastaavalla tasolla mitä esim. kuntapuolella sairaalan sisäpuolella työskentelevällä hoitajalla on. Isona esimerkkinä se paljon puhuttu varallaolo. Ei siitä kuitenkaan tarvitse ottaa palkokasvia sieraimeen, jos joku ei sairaankuljetuksen asiantuntija kertoo mielipiteensä siitä, että sairaankuljettajien olisi hyvä nousta asiasta barrikadeille ja edes yrittää saada asioihin parannusta.

Onhan meillä sairaalan sisälläkin näitä kutsumuksesta suurinta palkkiota saavia hoitajia joiden mielestä hoitajien tulisi olla hiljaa ja tyytyväisiä siihen, että ylipäätään saavat hoitaa muita ihmisiä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkaa nyt pikkuhiljaa riepomaan, että täällä on eri alojen (vaan ei sairaankuljetuksen) asiantuntijoita neuvomassa meitä tyhmiä, liittoon kuulumattomia sakuihmisiä, miten meidän työolot saataisiin kuntoon.

Minä olin siinä luulossa että olet itse tehyläinen. http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=13861.msg160616#msg160616
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Avautumista:

Alkaa nyt pikkuhiljaa riepomaan, että täällä on eri alojen (vaan ei sairaankuljetuksen) asiantuntijoita neuvomassa meitä tyhmiä, liittoon kuulumattomia sakuihmisiä, miten meidän työolot saataisiin kuntoon.

Varallaolo ja työolot tuntuvat olevan suurimmat epäkohdat sairaankuljetuksessa. Ainakin täällä käydyn keskustelun perusteella. Jos kokee työolot ja varallaolon työnteon muiden ilojen rinnalla niin pieneksi pahaksi, että ei koe niitä ongelmina, niin se tälle henkilölle hyvä asia. Sehän on hyvä asia, että kokee työnteossaan olevan enemmän hyviä kuin huonoja puolia.

En väittänytkään, ettenkö minä tai joku muu kokisi niitä ongelmana, mutta jos työssä on omasta mielestä enemmän huonoja kuin hyviä puolia, pitää varmaan vaihtaa alaa. Eli joo, näistä isoista epäkohdista huolimatta pidän työstäni sen verran, että siltikin teen tätä. Ja joo, tiedetään, ongelman ydin on juuri se.

Voisin tyhmänä sairaalassa työskentelevänä hoitajana arvella, että iso (suurin?) osa työntekijöistä eivät nauti täysin rinnoin varallaolosta tai muista työoloista niin paljoa, että eivät haluaisi niihin muutosta parempaan suuntaan. Voisin jopa väittää, että jokainen työntekijä haluaisi jonkinlaista muutosta työoloihinsa työpaikastaan riippumatta.

En minäkään niistä nauti. Mutta en myöskään nauttisi osastotyössä siitä, että joudun lämmittämään kahvini viisi kertaa kun aina poukkaan vastaamaan soivaan kelloon, enkä siitä että en ehdi hoitaa yhtäkään viidestä tai viidestätoista potilaastani kunnolla. Onneksi jokaista alaa kohtaan on kutsumuksen omaavia. Vaikkei se kutsumus elätäkään. Minä en muuten ole sanonut sairaalassa työskenteleviä ihmisiä tyhmäksi. Kukin on asiantuntija omalla alallaan.

Ei tarvitse olla sairaankuljetuksen asiantuntija ymmärtääkseen, että sairaankuljetuksen työehdot ja -olot eivät ole vastaavalla tasolla mitä esim. kuntapuolella sairaalan sisäpuolella työskentelevällä hoitajalla on. Isona esimerkkinä se paljon puhuttu varallaolo. Ei siitä kuitenkaan tarvitse ottaa palkokasvia sieraimeen, jos joku ei sairaankuljetuksen asiantuntija kertoo mielipiteensä siitä, että sairaankuljettajien olisi hyvä nousta asiasta barrikadeille ja edes yrittää saada asioihin parannusta.

Ei tarvikaan, enkä minäkään ole todellakaan mikään sairaankuljetuksen asiantuntija. Mutta edelleen toitotan sitä, että kyse ei ole isäntien ilkeydestä, ei kuntien nuukuudesta tai työntekijöiden tyhmyydestä, vaan kaikkien noitten ongelmista. Ei mulla ainakaan ole  mitään taikasauvaa millä laittaa asiat kerralla kuntoon, eikä tunnu olevan sillä ylistetyllä liitollakaan.

Onhan meillä sairaalan sisälläkin näitä kutsumuksesta suurinta palkkiota saavia hoitajia joiden mielestä hoitajien tulisi olla hiljaa ja tyytyväisiä siihen, että ylipäätään saavat hoitaa muita ihmisiä.

Mä en ainakaan tunnista itseäni tuosta, joten sikäli ei osunut maaliin jos tarkoitit piilov:lla.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 28.02.08 - klo:13:11


Alkaa nyt pikkuhiljaa riepomaan, että täällä on eri alojen (vaan ei sairaankuljetuksen) asiantuntijoita neuvomassa meitä tyhmiä, liittoon kuulumattomia sakuihmisiä, miten meidän työolot saataisiin kuntoon.

Minä olin siinä luulossa että olet itse tehyläinen. http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=13861.msg160616#msg160616

Joo, niin olenkin, huonosti muotoiltu lause. Mutta suurin osa meistä kun kuulemma ei ole.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvitse olla sairaankuljetuksen asiantuntija ymmärtääkseen, että sairaankuljetuksen työehdot ja -olot eivät ole vastaavalla tasolla mitä esim. kuntapuolella sairaalan sisäpuolella työskentelevällä hoitajalla on. Isona esimerkkinä se paljon puhuttu varallaolo. Ei siitä kuitenkaan tarvitse ottaa palkokasvia sieraimeen, jos joku ei sairaankuljetuksen asiantuntija kertoo mielipiteensä siitä, että sairaankuljettajien olisi hyvä nousta asiasta barrikadeille ja edes yrittää saada asioihin parannusta.

Ei tarvikaan, enkä minäkään ole todellakaan mikään sairaankuljetuksen asiantuntija. Mutta edelleen toitotan sitä, että kyse ei ole isäntien ilkeydestä, ei kuntien nuukuudesta tai työntekijöiden tyhmyydestä, vaan kaikkien noitten ongelmista. Ei mulla ainakaan ole  mitään taikasauvaa millä laittaa asiat kerralla kuntoon, eikä tunnu olevan sillä ylistetyllä liitollakaan.

Ei kukaan kai oleta, että yhdellä taikasauvan iskulla ja kertarysäyksellä asiat saataisiinkaan kuntoon. Kyse on siitä, että aloitteen tulee lähteä työntekijöistä, sillä ilkeillä isännillä ja raha-arkkujaan tarkasti vartioivilla kunnilla ei ole siihen intressejä.

Eikä sillä ylistetyllä liitollakaan ole keinoja parantaa asioita jos työntekijöitä ei kiinnosta kuulua liittoon.

Onhan meillä sairaalan sisälläkin näitä kutsumuksesta suurinta palkkiota saavia hoitajia joiden mielestä hoitajien tulisi olla hiljaa ja tyytyväisiä siihen, että ylipäätään saavat hoitaa muita ihmisiä.

Mä en ainakaan tunnista itseäni tuosta, joten sikäli ei osunut maaliin jos tarkoitit piilov:lla.

Minulla ei ole mitään syytä vittuilla sinulle. Sairaankuljetuksen puolella olevan enemmän intoa puhkuvia vasta-valmistuneita, joiden mielestä ambulanssin kyydissä oleminen on itsessään jo niin suuri palkkio, että ei paremmasta väliä. Ja nämä ihmiset toiminnallaan hankaloittavat sairaankuljettajien työolojen ja palkkauksen kehittymistä. Työnantaja kun voi aina luottaa siihen, että epäkohdista nurisevan työntekijän tilalle saadaan aina palkattua intoa puhkuva ja kuuliainen duunari.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin..

täytyy hieman kompata MVT:tä tuossa et on ikävää,  mut kun ei oikein kiinnosta tuo osastotyö... viimeks kun olin osastotöissä niin hajosin totaalisesti siihen hommaan kun olin puolivuotta siellä töröttänyt... toki osastoja on erilaisia, vain muutamassa olen työskennelllyt. ja onhan tietysti paljon osastoja missä harjottelussa oon käynyt... asiat ois liian yksinkertasia jos miekin saisin tästä työstä mistä tykkään kunnon korvausta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla ei ole mitään syytä vittuilla sinulle. Sairaankuljetuksen puolella olevan enemmän intoa puhkuvia vasta-valmistuneita, joiden mielestä ambulanssin kyydissä oleminen on itsessään jo niin suuri palkkio, että ei paremmasta väliä. Ja nämä ihmiset toiminnallaan hankaloittavat sairaankuljettajien työolojen ja palkkauksen kehittymistä. Työnantaja kun voi aina luottaa siihen, että epäkohdista nurisevan työntekijän tilalle saadaan aina palkattua intoa puhkuva ja kuuliainen duunari.

Siinä mielessä onkin erityisen hienoa, että on alettu vaatia osaamista, testausta ja muuta näyttöä, eikä ambulanssia ajamaan kelpaa enää kuka vaan jolla on ajokortti ja sille pariksi vastavalmistunut lähäri. Mä jaksan uskoa, että ollaan vakaasti menossa siihen suuntaan, että kentälläkään työntekijä ei voi enää vastata työntekijän vaatimuksiin että senkun lähdet menemään, jonoa on kunnan rajalle asti uusista tulijoista. Saattaa jopa käydä mielessä että fuck, mistäs otetaan uusi hoitotason kaveri tähän hätään... ehkä sittenkin kannattaa nostaa varallaoloprosenttia siihen 30:n...

Eli kaikki vaikuttaa kaikkeen. Parannus yhteen asiaan vaikuttaa positiivisesti muihinkin. Kirjoitin aiemmin johonkin toiseen keskusteluun pitkän sepustuksen sairaankuljetuksen ongelmista eri tahojen kannalta, enkä jaksa alkaa itseäni toistamaan. Rakenteeltaan sairaalan ulkopuolinen ensihoito on kuitenkin jotain ihan muuta kuin sairaalaorganisaatio. Toimijoita ja tilaajia on niin kirjava joukko että jo se hankaloittaa yhtenäistämistä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä mielessä onkin erityisen hienoa, että on alettu vaatia osaamista, testausta ja muuta näyttöä, eikä ambulanssia ajamaan kelpaa enää kuka vaan jolla on ajokortti ja sille pariksi vastavalmistunut lähäri. Mä jaksan uskoa, että ollaan vakaasti menossa siihen suuntaan, että kentälläkään työntekijä ei voi enää vastata työntekijän vaatimuksiin että senkun lähdet menemään, jonoa on kunnan rajalle asti uusista tulijoista. Saattaa jopa käydä mielessä että fuck, mistäs otetaan uusi hoitotason kaveri tähän hätään... ehkä sittenkin kannattaa nostaa varallaoloprosenttia siihen 30:n...

Eli kaikki vaikuttaa kaikkeen. Parannus yhteen asiaan vaikuttaa positiivisesti muihinkin. Kirjoitin aiemmin johonkin toiseen keskusteluun pitkän sepustuksen sairaankuljetuksen ongelmista eri tahojen kannalta, enkä jaksa alkaa itseäni toistamaan. Rakenteeltaan sairaalan ulkopuolinen ensihoito on kuitenkin jotain ihan muuta kuin sairaalaorganisaatio. Toimijoita ja tilaajia on niin kirjava joukko että jo se hankaloittaa yhtenäistämistä.

Tilaajien joukko on harvenemassa... sairaanhoitopiirejä on huomattavasti vähemmän kuin kuntia. Se että vaaditaan amk tutkintoja ja hoitotasoa yms on hyvä asia. Toisaalta myös palkan pitää olla vaatimusten mukainen... minusta ei hoitoyksikkö (kään) voi olla varalla, sillä hoitaa kiireellisiä tehtäviä.

Mailmanvahvimmalle tytölle ja kaikille muille, jotka haluavat tehdä varallaoloa on minulla ehdotus. Lopetetaan varallaoleminen(tulee loppumaan heti uuden kansantervestyölain kumoavan lain voimaan astuttua) Te voitte jatkaa työtä normaalisti, kuten tähänkin asti ja lahjoitatte tuon 75 % saamistanne ansioista (ja keikattoman ajan lisät) Köyhien Sairaankuljetus Isäntien ry:n sijasta vaikka kirkon ulkomaanavulle tai spr:lle(lue: ei esperille). Näin saisitte edelleen nauttia pientä palkaa ja matalaa arvostusta kanssa veljiltä ja sisarilta. Haittapuolena todettakoon, että saisitte päivystää huomattavasti vähemmä. Ja me muut, jotka olemme hankkineet ammatin ottaisimme rahat (ja vapaa-aikamme) itsellemme ja käyttäisimme ne vaikka normaaliin elämiseen(lue: ei työ vaatteet päällä kotona päivystämiseen)

Ja ei taas muuta kuin sinistä taas vaan kaikille....

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mailmanvahvimmalle tytölle ja kaikille muille, jotka haluavat tehdä varallaoloa on minulla ehdotus. Lopetetaan varallaoleminen(tulee loppumaan heti uuden kansantervestyölain kumoavan lain voimaan astuttua) Te voitte jatkaa työtä normaalisti, kuten tähänkin asti ja lahjoitatte tuon 75 % saamistanne ansioista (ja keikattoman ajan lisät) Köyhien Sairaankuljetus Isäntien ry:n sijasta vaikka kirkon ulkomaanavulle tai spr:lle(lue: ei esperille). Näin saisitte edelleen nauttia pientä palkaa ja matalaa arvostusta kanssa veljiltä ja sisarilta. Haittapuolena todettakoon, että saisitte päivystää huomattavasti vähemmä. Ja me muut, jotka olemme hankkineet ammatin ottaisimme rahat (ja vapaa-aikamme) itsellemme ja käyttäisimme ne vaikka normaaliin elämiseen(lue: ei työ vaatteet päällä kotona päivystämiseen)

Ja ei taas muuta kuin sinistä taas vaan kaikille....

Mikä tässä nyt on niin vaikeeta? Minä EN halua tehdä varallaoloa, en ole missään niin väittänyt. Jos tuollainen laki todella on tulossa, niin helvetin hyvä homma. Ja mitä tarkoittaa tuo ammatin hankkiminen? Riittääkö näin alkajaisiksi sh amk -tutkinto plus akuuttihoitotyön erikoistumisopinnot 40 ov (allekirjoittanut). Johan menee lapselliseksi. Mulla henk.koht. on tuntipalkka ihan sama mitä sairaalassa ennen kuin vaihdoin kyytihommiin, että paljon se on itsestäkin kiinni millä rahalla suostuu näitä hommia tekemään.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla henk.koht. on tuntipalkka ihan sama mitä sairaalassa ennen kuin vaihdoin kyytihommiin, että paljon se on itsestäkin kiinni millä rahalla suostuu näitä hommia tekemään.

Noin sen pitääkin mennä, että sairaalan ulkopuolella työskentelevillä on sama tuntipalkka kuin sairaalan sisäpuolellakin. Vielä kun saisi työehdotkin samanlaisiksi, niin olisi hyvä.

Jos saisin saman 13,73 euroa/tunti + lisät samalla tavalla ja samalla työajalla jne., niin sairaankuljetus voisi olla ihan houkutteleva vaihtoehto työpaikaksi. Siihen on kyllä vielä matkaa, mutta toivottavasti vielä joskus työehdot sairaalan ulkopuolella eivät poikkeaisi sairaalan sisäpuolella tehtävästä työstä.

Itsestään se ei tule tapahtumaan, mutta siihen pitää pyrkiä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla henk.koht. on tuntipalkka ihan sama mitä sairaalassa ennen kuin vaihdoin kyytihommiin, että paljon se on itsestäkin kiinni millä rahalla suostuu näitä hommia tekemään.

Noin sen pitääkin mennä, että sairaalan ulkopuolella työskentelevillä on sama tuntipalkka kuin sairaalan sisäpuolellakin. Vielä kun saisi työehdotkin samanlaisiksi, niin olisi hyvä.

Jos saisin saman 13,73 euroa/tunti + lisät samalla tavalla ja samalla työajalla jne., niin sairaankuljetus voisi olla ihan houkutteleva vaihtoehto työpaikaksi. Siihen on kyllä vielä matkaa, mutta toivottavasti vielä joskus työehdot sairaalan ulkopuolella eivät poikkeaisi sairaalan sisäpuolella tehtävästä työstä.

Itsestään se ei tule tapahtumaan, mutta siihen pitää pyrkiä.

Tästä olemme yhtä mieltä. Mun mielestä voitais aloittaa vaikka siitä, että ensihoito on hoitotyötä siinä kuin sairaalan sisäpuolinenkin potilastyö. Ensihoito pitäköön sisällään myös sairaankuljetuksen, silloin kun puhutaan akuutisti sairastuneista ihmisistä, eikä sairaalasiirroista. Ensihoito sisältää myös lääkkeellistä pelastustoimintaa (tai mikä se virallinen termi sitten onkaan), mutta lähtökohtana tulisi olla hoitotyö. Ja hoitotyötähän tunnetusti tekevät hoitotyön ammattilaiset. Siihen en ota kantaa, kenen sen hoitotyön ammattilaisen palkka pitäisi maksaa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä olemme yhtä mieltä. Mun mielestä voitais aloittaa vaikka siitä, että ensihoito on hoitotyötä siinä kuin sairaalan sisäpuolinenkin potilastyö. Ensihoito pitäköön sisällään myös sairaankuljetuksen, silloin kun puhutaan akuutisti sairastuneista ihmisistä, eikä sairaalasiirroista. Ensihoito sisältää myös lääkkeellistä pelastustoimintaa (tai mikä se virallinen termi sitten onkaan), mutta lähtökohtana tulisi olla hoitotyö. Ja hoitotyötähän tunnetusti tekevät hoitotyön ammattilaiset. Siihen en ota kantaa, kenen sen hoitotyön ammattilaisen palkka pitäisi maksaa.

Nykypäivänä jokainen on varmasti sitä mieltä, että ensihoito ja sairaankuljetus on hoitotyötä. Se, että työ suoritetaan sairaalan ulkopuolella ei ole syy sille, että palkkaus ja työehdot ovat ovat eri planeetoilta.

Yhäkin olen sitä mieltä, että ensihoidossa ja sairaankuljetuksessa työskentelevillä on avaimet kädessään siihen, että tuleeko asiaan parannus vai ei. Ja yksi tärkeimmistä asioista on se, että parannuksia lähdetään hakemaan yhdessä rintamassa. Ja se tarkoittaa sitä, että järjestäytymisaste täytyy saada korkeaksi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä olemme yhtä mieltä. Mun mielestä voitais aloittaa vaikka siitä, että ensihoito on hoitotyötä siinä kuin sairaalan sisäpuolinenkin potilastyö. Ensihoito pitäköön sisällään myös sairaankuljetuksen, silloin kun puhutaan akuutisti sairastuneista ihmisistä, eikä sairaalasiirroista. Ensihoito sisältää myös lääkkeellistä pelastustoimintaa (tai mikä se virallinen termi sitten onkaan), mutta lähtökohtana tulisi olla hoitotyö. Ja hoitotyötähän tunnetusti tekevät hoitotyön ammattilaiset. Siihen en ota kantaa, kenen sen hoitotyön ammattilaisen palkka pitäisi maksaa.

Nykypäivänä jokainen on varmasti sitä mieltä, että ensihoito ja sairaankuljetus on hoitotyötä. Se, että työ suoritetaan sairaalan ulkopuolella ei ole syy sille, että palkkaus ja työehdot ovat ovat eri planeetoilta.

Yhäkin olen sitä mieltä, että ensihoidossa ja sairaankuljetuksessa työskentelevillä on avaimet kädessään siihen, että tuleeko asiaan parannus vai ei. Ja yksi tärkeimmistä asioista on se, että parannuksia lähdetään hakemaan yhdessä rintamassa. Ja se tarkoittaa sitä, että järjestäytymisaste täytyy saada korkeaksi.

Ehei, ei vielä läheskään kaikki ymmärrä, että ensihoito(sairaankuljetus) on hoitotyötä. Olin tuossa mennä vuonna työhaastatelussa opettajan paikkaan ja tuli puhe työkokemuksesta. Haastattelija kysyi, että ootkos muuta tehnyt, kun tuota sairaankuljetusta ja olikos niissä poli työskentelyä. Totesin, että en juuri muuta, mutta osassa oli polityöskentelyä. Laski siinä sitten, että polityöskentelyä tuli amppariajalta noin 1½v ja totesi, ei sulla riitä työkokemus. Mä että täh?  huh.gif, mut mullahan on reilusti päälle 3v työhistoriaa. Joo, mut kun ei se sairaankuljetus ole hoitotyötä, mulle vastattiin. Ja tarina jatkuu vuonna 2004 ei Kys kelvannut ikälisiin sairaankuljetustyö, kun ei ole hoitotyötä.

Tuohon varallaolojen poistumiseen sitten. Asia on hyvä, ja tavoitelta. Annan kaiken tukeni sitä ajaville, mutta haluan myös miettiä realiteetteja mihin tällainen johtaa. Ja kaikille tiedoksi, alla oleva ei perustu mihinkään todellisiin lukuihin, tutkittuun tietoon tai vastaavaan, vaan omiin ajatuksiin asiasta.

Nyt paikkakunnat, jossa 2000-4000 asukasta omaavat yhden ampparin, joka päivystää 24h vapaamuotoisella varallaololla. Se pyörii tällöin 3 henkilön miehittämänä, joista monesti 1-2 yrittäjää. Kunnan kanssa ei sovittuja aktiiveja, korvaus luokkaa(arvio, ei tietoa) 5000 e/kk +-2000e. Samaisessa kunnassa (jossa ei ole tk-päivystystä kuin arkisin ad.16) halutaan säilyttää ambulanssi vielä varallaolojen loputtuakin. Nyt 24h välitön lähtö. Auto vaatii vähintään 8 henkilöä pyöriäkseen ja valmiuskorvaukset nousevat vaikkapa 40 000e/kk summaan. No tämähän ei kiinnosta työtekijää, koska hän saa palkkansa pienemmällä työhön sitoutumisella, mutta pistäpä tuo summa otetaan muusta kuin nousevista veroista, joita tämäkin työntekijä maksaa ja paljon ja sitä enempi, mitä suuremmat menot kunnalla. 

Toisaalta nyt henkilöstöä tarvitaan rutkasti enemmän 5 lisää. Aiemminkin pienelle vähäkeikkaiselle paikkakunnalle on ollut vaikea saada osaajia, joilla koulutus ja kokemus sekä kaikki muukin kohdillaan. Hoitajista on muutenkin huutava pula ihan koko maassa. Pyörikö ambulanssi nyt vain vuorokauden ja on tauolla 3, kun ei saada lisähenkilökuntaa. Ylityörajat tulevat aika pian täyteen, jos välitön lähtö 24h.

Päädytään ratkaisuun, että kallista. Voi tuon kylän ampparin lopettaakin, tulee sitten naapurikaupungista se auto, lähteehän se välittömästi ja on näin oman kylän entistä lähtöä 15 min nopeammin tulossa, mitä sitten jos matkaa kertyy 100 km kohteeseen ja lähimpään lääkäriin tämän jälkeen ties kuinka paljon. Nyt sitten kaupungissa todetaan, että ei nää kaksi autoa enää riitä. Keikat joutuvat odottamaan liian kauan, kun ei kaupunkiinkaan riitä henkilökuntaa eikä rahaa kolmannen auton ylläpitoon, koska sille taas ei riittäisi tarpeeksi tehtäviä.

Eli varallaolojärjestelmän purkaminen johtaisi jossain päin maata todennäköisesti ensihoitopalvelujen ajamiseen alas ja taas toisaalla niiden kohtuuttomaan kuormittamiseen. Tuntuu, että tähän asiaan on nyt herätty ihan liian myöhäisessä vaiheessa, kun nyt on ne kylien terkkaritkin lopetettu niin mistä se mökin mummu enää saa apua, kun sydämestä patistaa.

Varallaolojärjestelmän purkamiseen tarvittaisiin siis joukkovoiman ja liittoon kuulumisen lisäksi myös lisää koulutettuja ja motivoituneita hoitajia, jotka pystyisivät hoitamaan ensihoidon kenttää ja vaikuttamaan sen asioiden korjaantumiseen.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päädytään ratkaisuun, että kallista. Voi tuon kylän ampparin lopettaakin, tulee sitten naapurikaupungista se auto, lähteehän se välittömästi ja on näin oman kylän entistä lähtöä 15 min nopeammin tulossa, mitä sitten jos matkaa kertyy 100 km kohteeseen ja lähimpään lääkäriin tämän jälkeen ties kuinka paljon. Nyt sitten kaupungissa todetaan, että ei nää kaksi autoa enää riitä. Keikat joutuvat odottamaan liian kauan, kun ei kaupunkiinkaan riitä henkilökuntaa eikä rahaa kolmannen auton ylläpitoon, koska sille taas ei riittäisi tarpeeksi tehtäviä.

Eli varallaolojärjestelmän purkaminen johtaisi jossain päin maata todennäköisesti ensihoitopalvelujen ajamiseen alas ja taas toisaalla niiden kohtuuttomaan kuormittamiseen.

Aivan hyvin suurimmassa osassa maatamme varallaolovalmiudessa olevia ambulansseja voisi korvata hieman kauempaa tulevilla, mutta välittömästi hälytyksiin reagoivilla ambulansseilla. Tietysti asian saa näyttämään hirveältä, jos katsotaan että matkaa on vaikka 20 kilometriä ja nykyinen varallaoloambulanssikin rientää liikkeelle lähempää heti, potilaan nopeasti tavoittaen. Täytyy kuitenkin käsittää, että tällöin se perustuu varallaolon väärin perustein käyttämiseen ja työntekijän pyyteettömään intoon.

Ensivasteyksiköt on keksitty ja ambulansseja voi liikutella jopa ilman varsinaista tehtävää paikkaamaan tyhjiöitä. Henkilökunta saisi heille kuuluvan palkkansa. Mitä vikaa tässä on? Ainakin itse ajaisin 10-24h mittaisen työvuoron aikana vaikka koko ajan, kuin mököttäisin aina viikon päivystyskämpillä kahden keikan päivätahdilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensihoitaja kirjoitti erittäin hyvin sen, mitä itse olen ajanut takaa. Asiat ei ole niin mustavalkoisia kuin ensinäkemältä voisi kuvitella. Varmaan hoitotyön ammattilaiset onkin sitä mieltä, että ensihoito on hoitotyötä, mutta sanopa se sille joka tinkaa että viekää mut nyt vaan sinne sairaalaan lääkärin hoitoon...  Eli myöskin suurelle yleisölle pitäisi selventää nykyistä ensihoitojärjestelmää ja hätäkeskuksen hälyttämisperiaatteita. Väitän että suurimmassa osassa kunnista, joissa ambulanssi on 15 min lähtövalmiudessa, kuntalaisista enemmistö ei tiedä että näin on.

Ensivasteyksiköt on keksitty ja ambulansseja voi liikutella jopa ilman varsinaista tehtävää paikkaamaan tyhjiöitä. Henkilökunta saisi heille kuuluvan palkkansa. Mitä vikaa tässä on? Ainakin itse ajaisin 10-24h mittaisen työvuoron aikana vaikka koko ajan, kuin mököttäisin aina viikon päivystyskämpillä kahden keikan päivätahdilla.

Missä voi liikutella? Ei meidän alueella ainakaan. Kuka määrää auton keskelle ambulanssityhjiötä? Häke? L4? Kuka? Kertokaa ihmeessä mulle, jos jossain oikeasti toteutuu yksiköiden saumaton käyttö yli kuntarajojen.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä voi liikutella? Ei meidän alueella ainakaan. Kuka määrää auton keskelle ambulanssityhjiötä? Häke? L4? Kuka? Kertokaa ihmeessä mulle, jos jossain oikeasti toteutuu yksiköiden saumaton käyttö yli kuntarajojen.

Meillä ainakin toimii hyvin tämä kuntarajojen yli toimiminen. Tietyt kuntien alueet on laitettu A/B tehtävissä suoraan naapurin vasteisiin jos heillä oleellisesti lyhyempi matka. Jos tyhjiö on niin Häke hälyttää aina lähimmän vapaan yksikön+ensivasteen jos sellaienen on ja joskus L4 voi pyytää naapurista apua. Ei ole ongelmia ja kaikki on tyytyväisiä. Yhtresityö pelaa jopa D tehtävissä, hoidetaan toistemme ruuhkiakin pois.

Meidänkin yksikkö käy naapurikuntien alueella useamman kerran viikossa.  Joskus useamman kerran päivässä.

Tiettyihin keikkoihin yhteen naapurikuntaan lähdetään aina meidän yksikkö ja naapurin yksikkö.

 

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minukin alueella toimitaan pääsääntöisesti Waltten kertomalla tavalla. Ollaan kahdenkin naapurihäken vasteessa a/b -tehtäviin ekaks hälytettävä yksikkö. Ja naapurit käyvät paikkomassa meitä viikottain. Häkelle on annettu tk:sta tälläiset ohjeet/luvat. Ollaan kuntamme ainut yksikkö ja välitön 8/24 ark. Valmiushan voi olla vaikka mikä tahansa, olennaista on aika missä potilas/avun tarvitsija tavoitetaan. Ja jos matka pokan luo on vaikka 40 km alkaa se olla menetettyä tavaraa jos tosi hätä on ennenkuin minkäänlainen maayksiköllä lähetty apu ehtii perille...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...