Jump to content
MAINOS

Varallaolon kohtuullisuudesta


kake

Minkälaisella palkalla suostuisit 15 minuutin varallaoloon  

150 ääntä

  1. 1. Minkälaisella palkalla suostuisit 15 minuutin varallaoloon

    • 26 %
      7
    • 36 %
      15
    • 50 %
      30
    • 75 %
      31
    • 100%
      58
    • en suostu varalle uskonnollisiin syihin vedoten
      7
    • en tarvitse palkkaa lainkaan, sillä auttamisesnilo on se joka minua vie eteenpäin
      7


Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 269
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

No niin ja nyt se on ittestä kiinni; "TEHY EI TEE MITÄÄN!" Hienoa Tehy!

Joo, yllätti kyllä positiivisesti minut. Nythän on sitten vielä se ongelma, että tilaaja eli kunta pitäisi saada ymmärtämään että autoa ei voi pitää pelkällä varallaololla. Joo, tiedetään kyllä että yrittäjä voi silti maksaa esim. 8 tunnin palkan. Ongelman ratkaisemiseksi kuitenkin myös palvelun tilaaja tulisi a) saattaa tietoiseksi näistä jutuista ja cool.png pitää huoli että työehtosopimus huomioidaan jo tarjouspyyntöä tehtäessä.

Mulla on tässä ollut päässä muhimassa yleisönosastokirjoitus aiheesta, jolla saatettaisiin asia myös palveluntarvitsijoiden, eli kansalaisten tietoon. Kunhan sitä vielä vähän kehittelen niin tarjoan sitä suurimpiin sanomalehtiin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin ja nyt se on ittestä kiinni; "TEHY EI TEE MITÄÄN!" Hienoa Tehy!

Joo, yllätti kyllä positiivisesti minut. Nythän on sitten vielä se ongelma, että tilaaja eli kunta pitäisi saada ymmärtämään että autoa ei voi pitää pelkällä varallaololla. Joo, tiedetään kyllä että yrittäjä voi silti maksaa esim. 8 tunnin palkan. Ongelman ratkaisemiseksi kuitenkin myös palvelun tilaaja tulisi a) saattaa tietoiseksi näistä jutuista ja cool.png pitää huoli että työehtosopimus huomioidaan jo tarjouspyyntöä tehtäessä.

Mulla on tässä ollut päässä muhimassa yleisönosastokirjoitus aiheesta, jolla saatettaisiin asia myös palveluntarvitsijoiden, eli kansalaisten tietoon. Kunhan sitä vielä vähän kehittelen niin tarjoan sitä suurimpiin sanomalehtiin.

Hienoa Tehy!! kylläpä tätä on odotettu, mutta ehkäpä viimeinkin alkaa jotain järkeä tulla tuohon varallaoloon.

Kysymys: tiedän useita yrityksiä, joilla työaika koostuu lähes pelkästään varallaolosta, siis aktiiveja ei ole listassa kuin ehkä vaikkapa joka toinen viikko merkittynä 2 tuntia auton pesuun / huoltoon. Muut aktiivitunnit tulevat sitten vain keikoista. Saako näin olla?

Veikkaan, että SSK:n piirissä puhelimet pirisee aika tiiviisti, kun mietitään, että mitäs nyt tehrään.. Tehy ei saata olla kovin suuressa nosteessa siellä ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymys: tiedän useita yrityksiä, joilla työaika koostuu lähes pelkästään varallaolosta, siis aktiiveja ei ole listassa kuin ehkä vaikkapa joka toinen viikko merkittynä 2 tuntia auton pesuun / huoltoon. Muut aktiivitunnit tulevat sitten vain keikoista. Saako näin olla?

Ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on taas pakko hiukan ihmetelle, että mihinkähän tuo aivan onneton varallaolokorvaus siis oikeasti perustuu saku-tessissä, 15 minuutin hälyajassa? Vaikka olen tehyläinen hengeen ja vereen, niin tuota asiaa, kuten tuosta linkistä luettunakin, ei aukea ymmärrettävästi sekä hyväksyttävästi minulle...

Enään kotivarallaoloa ei määritellä lainsäädännössä kotivarallaoloksi, hei haloo meillä on kännykät, lähes kaikilla. Työaikalan perusteluosio ottaa tähän kantaa... Korvaus määräytyy laissa lähinnä sen suhteen, kuinka nopeasti pitää olla duunissa... Siis kysymys kuuluu, miksi noin on sovittu ja menetellään... Ei julkisella puolella ole noin huonoja tilanteita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siellä taustalla kummittelee edelleen erittäin vanha talonmiesten jne. sopimus, josta otettiin mallia, kun jonkinlaista varallaolojärjestelmää ruvettiin sopimukseen rustaamaan. Ikävä puoli on siinä, että yhtä huonoa varallaolokorvausta samalla sidonnaisuudella saa hakea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen koittanut kaivella, mutta ilman tulosta tosin. Onko jollain tietoa uuden terveydenhuoltolain suhtautumisesta varallaoloon. Käsitykseni mukaan lakia täydentämään tulee samalla asetus, jonka valmistelusta ei ainakaan minun haku taidoilla ole tullutu mitään tuloksia...

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asetuksessa pitäisi tulla mukaan, jonkinlainen potilaan tavoittamisaikatavoite kaupunki, esikaupunki, haja-asutusalue tms. Jos sellainen saadaan aikaiseksi niin silloin päättäjät ainakin tekevät tietoisen päätöksen tarjota huonompaa palvelutasoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kysymys: tiedän useita yrityksiä, joilla työaika koostuu lähes pelkästään varallaolosta, siis aktiiveja ei ole listassa kuin ehkä vaikkapa joka toinen viikko merkittynä 2 tuntia auton pesuun / huoltoon. Muut aktiivitunnit tulevat sitten vain keikoista. Saako näin olla?

Ei.

Olisiko sinulla tai jollakulla laittaa tähän jotain faktaperusteluja, joihin asianosaiset voisivat vedota. Eli mikä viikottainen aktiivituntimäärä täyttää kriteerit?

Tehyn lakimies on kyllä vilkaisut eräitä työlistoja, ei maininnut mitään tuosta aktiivituntien vähäisyydestä listassa. Muuta sanottavaa kyllä oli jkv.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Koitin selailla haun kauttakin jo, mutta varallaolosta on keskusteltu foorumilla jonkin verran joten tiedot ovat aika valtameressä.

Mutta siis lain mukaan, 15 minuutin varallaolo. Tarkoittaako se sitä että yksikkö lähtee vartissa, työntekijä on vartissa työpaikalla, vai että työntekijä lähtee kotoa vartin päästä siitä kun kutsutaan töihin häken toimesta? Kiitos jo etukäteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koitin selailla haun kauttakin jo, mutta varallaolosta on keskusteltu foorumilla jonkin verran joten tiedot ovat aika valtameressä.

Mutta siis lain mukaan, 15 minuutin varallaolo. Tarkoittaako se sitä että yksikkö lähtee vartissa, työntekijä on vartissa työpaikalla, vai että työntekijä lähtee kotoa vartin päästä siitä kun kutsutaan töihin häken toimesta? Kiitos jo etukäteen.

vartissa lanssi liikkuu kohti kohdetta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten musta tuntuu, fakta lähteitä ei nyt ole, mutta aivan alunperin varallaolon pitäisi olla sitä, että siinä annetussa ajassa on työpaikalla tai jopa vasta lähtee kotoa annetun ajan puitteissa. Se on vaan kiristynyt siihen, että varsinainen työ alkaa oikeasti siinä ajassa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koitin selailla haun kauttakin jo, mutta varallaolosta on keskusteltu foorumilla jonkin verran joten tiedot ovat aika valtameressä.

Mutta siis lain mukaan, 15 minuutin varallaolo. Tarkoittaako se sitä että yksikkö lähtee vartissa, työntekijä on vartissa työpaikalla, vai että työntekijä lähtee kotoa vartin päästä siitä kun kutsutaan töihin häken toimesta? Kiitos jo etukäteen.

Ei siitä mitään lakia ole, ei ole koskaan ollutkaan.

Toi lähtönopeus varallaolossa on täysin työntekijän ja työnantajan välinen sopimuskysymys. Yllättäen sitä ei esim. SSK:n työsopimuspohjassa ole, lähinnä siksi että jos olisi, se voisi johtaa hankaliin kysymyksiin vartin lähtöajan kohtuullisuudesta verrattuna muihin varallaoloa tekevien lähtönopeuksiin.

Se, jos palvelun tuottaja on luvannut tk:lle auton liikkuvan vartissa, ei suoraan sido työntekijää mitenkään. Työntekijä ei ole sopimusosapuoli tk:n ja palvelun tuottajan välisessä sopimuksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voiko max 5min lähtövalmiudessa oleva yksikkö olla varallaolossa? Eiks tästä joku päätös ollut että ei...? Tais olla liittyen pelastushelikopterien lentäjiin?

Tietäsiköhän joku mistä ko. päätöksen löytäis?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voiko max 5min lähtövalmiudessa oleva yksikkö olla varallaolossa? Eiks tästä joku päätös ollut että ei...? Tais olla liittyen pelastushelikopterien lentäjiin?

Tietäsiköhän joku mistä ko. päätöksen löytäis?

http://www.tem.fi/files/21668/TN_1387_03.pdf

Työneuvoston päätökset eivät sitten ole ennakkopäätöksiä, vaan joka asia pitää viedä erikseen sinne ratkaistavaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos zombinol. Harmi vaan kun tuo ei ole ennakkotapaus.

Toivottavasti tulevat lait muuttaa tätä lähtövalmius asiaa siten että A-C keikkoja ajavat yksiköt saadaan välittömään lähtövalmiuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos zombinol. Harmi vaan kun tuo ei ole ennakkotapaus.

Toivottavasti tulevat lait muuttaa tätä lähtövalmius asiaa siten että A-C keikkoja ajavat yksiköt saadaan välittömään lähtövalmiuteen.

Eipä kannata pidättää hengitystä, ei ole semmoista lakia tulossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos zombinol. Harmi vaan kun tuo ei ole ennakkotapaus.

Toivottavasti tulevat lait muuttaa tätä lähtövalmius asiaa siten että A-C keikkoja ajavat yksiköt saadaan välittömään lähtövalmiuteen.

Eipä kannata pidättää hengitystä, ei ole semmoista lakia tulossa.

Eikös sitä näin ole esitetty ainakin selvitysmiehen raporteissa ja suurin osa raportista lausunnon antaneistakin taisi olla samaa mieltä. Toki voi olla että ei mene läpi, mutta eipä nyt heitetä kirvestä kaivoon vielä! Vai onko sulla jotain sisäpiiritietoa...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai onko sulla jotain sisäpiiritietoa...?

Sisäpiiritieto on ehkä väärä sana... Mun käsitys on kuitenkin se, että th-lain perusteella annettavassa asetustekstissä ensihoidon saatavuutta lähestytään potilaan tavoittamisviiveen kautta, eikä lähtöviiveen kautta. Nämähän ei ole 1:1.

Välillisesti se voi johtaa siihen, että nykyistä useampi yksikkö on pistettävä välittömään lähtövalmiuteen. Lisäksi joudutaan varmaan asemapaikkoja ruuvaamaan uusiksi ja tekemään töitä että se välitön lähtövalmius on oikeasti välitön. Nykyäänhän keskiarvo lie lähempänä 2 kuin 1 minuuttia.

Välitön lähtövalmius ei pelkästään lyhennä tavoittamisviiveitä, jos asemapaikka on hevon kuusessa. Aika moni paloasema esimerkiksi on tökätty kylän laitamille jonnekin teollisuusalueelle, ja ensimmäisen ihmisasumuksen luokse joutuu ajamaan minuuttikaupalla. Esim. Kotka on tästä hyvä esimerkki. Sama juttu yksityisillä, asema on siellä mistä on saanut tallin halvimmalla vuokratuksi.

Poliittinen tilanne ei oikein ole suosiollinen ehdottomien tavoittamisviiverajojenkaan vetämiselle, mutta sillä suunnalla olis kuitenkin jonkinlaisia etenemisen mahdollisuuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymys: tiedän useita yrityksiä, joilla työaika koostuu lähes pelkästään varallaolosta, siis aktiiveja ei ole listassa kuin ehkä vaikkapa joka toinen viikko merkittynä 2 tuntia auton pesuun / huoltoon. Muut aktiivitunnit tulevat sitten vain keikoista. Saako näin olla?

Noilla yrityksillä ei todennäköisesti tule hyvin käymään jos työsuojelupiiri tekee tarkastuksen. Joskus kun viimeksi itse olen varallaoloaikoja joutunut seuraamaan oli tuo raja yhden työntekijän osalta 1800 tuntia/ vuosi. Yli voi teettää tiettyjen pykälien mukaan jos siitä on tekijän kanssa kirjallisesti sovittu.

meillä on oma pomo sanonut tuosta 15min varallaolosta, että 10 vai oliko peräti 12 min varalla olo on oikeudessa tulkittu verrattavaksi välittömään lähtövalmiuteen ja sanoi samalla, että vähän pelottaa koska joku testaa tuon 15 min lähtövalmiuden. silloin voi olla monella yrityksellä ongelmia, koska tuo maksajapuoli ei kesken sopimuskauden yleensä ole halukas korvauksia nostamaan, vaikkakin suorittavanportaan menot yllättäen nousisikin tuollaisen asian takia.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...