Jump to content
MAINOS

Varallaolon kohtuullisuudesta


kake

Minkälaisella palkalla suostuisit 15 minuutin varallaoloon  

150 ääntä

  1. 1. Minkälaisella palkalla suostuisit 15 minuutin varallaoloon

    • 26 %
      7
    • 36 %
      15
    • 50 %
      30
    • 75 %
      31
    • 100%
      58
    • en suostu varalle uskonnollisiin syihin vedoten
      7
    • en tarvitse palkkaa lainkaan, sillä auttamisesnilo on se joka minua vie eteenpäin
      7


Recommended Posts

En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota privaattilanssien varallaolojärjestelmää ja siksikin lanssihommat ei ole toviin innostaneet. Meillä Puolustusvoimissa (tai siis ainakin meidän varuskunnassamme) on yhä hoitajien varallaolojärjestelmä koska lekureista on pulaa. Ehdot ei oo pahat: puhelin kotona, tarvittaessa 2 tunnin paikalletulovelvoite ja korvaus 25%. Eli toisin sanoen puhelinneuvontaa ja jos on pakko mennä tutkimaankin potilas niin päälle tulee yli/lisätyökorvaus ja muut lisät sillä näitä tunteja ei tasoitella tasan yhtään listan sisään. Näillä ehdoilla meikäläinenkin on päivystellessä liikkunut pitkin eteläsuomea koska parissa tunnissa ehtii ajaa melko matkan ja jos oikeasti joku tarvii nopeammin minun huomiotani niin vanha kunnon 112 hoitaa...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 269
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

muoks, niin siis: "jos oikeasti joku tarvii nopeammin minun huomiotani niin vanha kunnon 112 hoitaa...  :)"

hehee! vanha kunnon lanssari lähtee sit varalta sinne sun hommiin heti, näinhä se menee  ;D

palkatta töissäolo on elämän suola ;-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

varallaoloa ylläpitää vaan pillikuumeiset wannabe "ensihoitajat"   jos haluu duunii tehä ilmasiks ja pillikuume vaivaa on vissiin toi vepari toiminta oikee alue sen vimman tyydyttämiseen.  tähänki ongelmaan ois helppoo tehä loppu jos porukat yhdistys ja alkas asiaa ajaan. ei kukaan voi oikeesti väittää et vartin varallaolo ois muka ihan kauheen laillista toimintaahuh.gif niin kauan ku porukkaa tulee ilmasiks duuniin ni hommat jatkuu. pikkuhiljaa muutamis mestois on ollu huomattavissa et ei enää saakkaan niin kauheen helposti porukkaa istuun ilmasiks vartin(nolla) lähöllä, virve korvassa. tää suunta on just se millä hommat muuttus ja joskus saatas alalle joku polkku! ittee oikeesti ketuttaa ku täälläki porukka vaan puolustelee varallaoloo ja sanoo et se on iha jees ja et tottakai keikoille lähetään heti... per......le!!!

lainatakseni jostain kuulemiani ensihoidonylilääkärin sanoja:"miks kunta tekis nolla lähön sopparin ku varallaolo sopparilla saa nollalähön" et silleen...

Jonkinverran ehkä provosoiva tämä teksti mutta pakko vastata... :) Ensinnäkin sun mielestä siis ainoastaan välittömässä valmiudessa olevat yksiköt on miehitetty oikeilla hoitajilla? Tämän laskuopin mukaan Suomessa on sitten pyöreästi suurin osa wannabe ensihoitajia jotka on pillikuumeisia.

Kerro mulle laki joka kieltää varallaolo järjestelmän, jos sellainen löytyy niin ongelma lienee ratkaistu...

Ilmeisesti et ole vielä kauhean kauaa pyöriny näiden wannabe ensihoitajien maailmassa kun perustiedot on noin hatarat?

Itse teen varallaolo duunia ja lukeudun näihin wannabe ensihoitajiin ja en todellakaan ole sitä mieltä että varallaolo ois jotenkin viisasta mutta olen duunannut sairaalan sisällä ja ulkona ja ulkona pysyn niin kauan kun olen alalla joten pidän sitä välttämättömänä pahana. Toki jos valtio olisi pohjaton kassa rahan suhteen niin todennäköisesti suomessa olisi joka kylässä lääkäriyksikkö ja hoito/perus/väli tason ambulanssit jotka säntäilis joka tehtävälle ja ennen kaikkea olisi välittömässä lähtövalmiudessa mutta kun maailma on ilkeä ja realistinen paikka niin suomessa ei koskaan tulla pääsemään varallaolosta.... Rahat ei vaan oikeasti riitä

Itse lähden varalla omaa tahtia keikalle joskus kestää kaemmin ja joskus vähemmän aikaa...

-"Wannabe_Ensihoitaja"-  (43 °C astetta kroonista pillikuumetta)

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on 50% varaolossa tuo 30 minuutin raja, ja 30% varallaolossa työmaalla pitää olla tunnin sisällä. Kun kutsu käy, soitan taksin ja vedän housut jalkaan, ja työmaalla olen noin 25-29 minuutissa, eli ei siinäkään viitsi esim. saunaan mennä.

Meillä (leikkuri) päivystetään 50 % :lla. Pelipaikalla pitää olla 15 minuutissa. Mun mielestä hanurista koko päivystyssysteemi. Päivystää on PAKKO normaalin päivätyön lisäksi. Ja pitkän työmatkan vuoksi täytyy asua päivystysaika sairaalan asuntolassa. Asuntolassa asumisesta maksetaan luonnollisesti vuokraa. Ja jos ei tykkää systeemistä, voi mennä muualle sijaistamaan :)

Mites Focce, maksaako HUS sun taksin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on 50% varaolossa tuo 30 minuutin raja, ja 30% varallaolossa työmaalla pitää olla tunnin sisällä. Kun kutsu käy, soitan taksin ja vedän housut jalkaan, ja työmaalla olen noin 25-29 minuutissa, eli ei siinäkään viitsi esim. saunaan mennä.

Meillä (leikkuri) päivystetään 50 % :lla. Pelipaikalla pitää olla 15 minuutissa. Mun mielestä hanurista koko päivystyssysteemi. Päivystää on PAKKO normaalin päivätyön lisäksi. Ja pitkän työmatkan vuoksi täytyy asua päivystysaika sairaalan asuntolassa. Asuntolassa asumisesta maksetaan luonnollisesti vuokraa. Ja jos ei tykkää systeemistä, voi mennä muualle sijaistamaan :D

Mites Focce, maksaako HUS sun taksin?

Tays ainakin mun käsittääkseni maksaa taksin tai siis päivystäjillä on taksikortit jolla kuitata matka

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on 50% varaolossa tuo 30 minuutin raja, ja 30% varallaolossa työmaalla pitää olla tunnin sisällä. Kun kutsu käy, soitan taksin ja vedän housut jalkaan, ja työmaalla olen noin 25-29 minuutissa, eli ei siinäkään viitsi esim. saunaan mennä.

Meillä (leikkuri) päivystetään 50 % :lla. Pelipaikalla pitää olla 15 minuutissa. Mun mielestä hanurista koko päivystyssysteemi. Päivystää on PAKKO normaalin päivätyön lisäksi. Ja pitkän työmatkan vuoksi täytyy asua päivystysaika sairaalan asuntolassa. Asuntolassa asumisesta maksetaan luonnollisesti vuokraa. Ja jos ei tykkää systeemistä, voi mennä muualle sijaistamaan :D

Mites Focce, maksaako HUS sun taksin?

Tottakai firma maksaa taksin (ja sillä reissasin myös jouluna kun julkiset eivät kulkeneet). Dinersin kortilla maksetaan eli omaa rahaa ei tarvi näyttää missään vaiheessa. Omaa autoakin saisi käyttää, mutta taksi lienee myös turvallisempi. Helsingin taksilla on joku sellainen salainen numerokin millä pääsee jonojen ohi, löytyy meidän työkännyistä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivystää on PAKKO normaalin päivätyön lisäksi. Ja pitkän työmatkan vuoksi täytyy asua päivystysaika sairaalan asuntolassa.

Työntekijän ei ole pakko suostua varallaoloon, siihen ei voi työnantaja määrätä. Asiasta pitää aina sopia työntekijän kanssa. Voisi tulla mielenkiintoinen käräjäkeikka, jos varallaolosta kieltäytymisen vuoksi määräyskirjaa ei uusittaisi tai työntekijä irtisanottaisiin. Ja KVTES on yksiselitteinen siinä, että:

Jos työnantaja on järjestänyt varallaoloa varten asunnon, jota ei voida pitää viranhaltijan/työntekijän varsinaisena asuntona, mutta jossa työnantaja on velvoittanut hänet olemaan varalla, tällaisessa asunnossa oleskeluvelvollisuus luetaan työajaksi eikä kyseessä ole varallaolo.

Sanopa se myös näinkin:

Varallaoloajan pituus ja varallaolon toistuvuus eivät saa haitata kohtuuttomasti viranhaltijan/työntekijän vapaa-ajan käyttöä. Viranhaltijalla varallaolovelvollisuus perustuu sopimukseen tai määräykseen ja työntekijällä sopimukseen.

Kyllähän se on velvoittamista, jos käsketään tulemaan täysin epärealistisen lyhyessä ajassa töihin kotivarallaolosta ja samalla sanotaan, että tuossa olisi tuollainen asunto mistä ehdit töihin ajallasi.

Asuntolassa asumisesta maksetaan luonnollisesti vuokraa. Ja jos ei tykkää systeemistä, voi mennä muualle sijaistamaan :D

Aivan käsittämätöntä. Eikö teillä kukaan ole kyseenalaistanut tällaista toimintaa ja nostanut asiasta meteliä?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asuntolassa asumisesta maksetaan luonnollisesti vuokraa. Ja jos ei tykkää systeemistä, voi mennä muualle sijaistamaan :D

Aivan käsittämätöntä. Eikö teillä kukaan ole kyseenalaistanut tällaista toimintaa ja nostanut asiasta meteliä?

Tajutonta että Suomessa on tuollaisia lampaita töissä vielä jossain. Nyt heti maanantaina luottamusmieheen yhteys.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajattelin hieman herätellä keskustelua ja kerätä mielipiteitänne sairaankuljetuksessa käytettävästä varallaolosta.

15 minuutin vapaamuotoisessa varallaolossa ei ole mitään järkeä. Jos joku ehdottaisi minulle 25-30 prosentin varallaolokorvausta 15 minuutin lähtövalmiudesta, niin en missään nimessä suostuisi. No, ikävä kyllä moni suostuu tuollaiseenkin touhuun.

Ja monessa paikassa työnantaja painostaa työntekijöitä tulemaan töihin niin nopeasti kuin mahdollista. Ja siitähän sitten sanomista tulee jos työntekijä haluaa käyttää sen 15 minuuttia mikä työsopimuksessa lukee.

Tuntuu siltä, että yksityinen sairaankuljetus ja etenkin 15 minuutin vapaamuotoinen varallaolo on pelkkää työntekijän riistämistä. Asiat muuttuisivat, jos työntekijät eivät tällaiseen suostuisi, mutta se on utopiaa.

Sairaalamaailmassa varallaolokorvaus on helposti 50 prosenttia ja töihin pitäisi tulla tunnissa. Se on vapaamuotoista varallaoloa.

varallaoloa ylläpitää vaan pillikuumeiset wannabe "ensihoitajat"   jos haluu duunii tehä ilmasiks ja pillikuume vaivaa on vissiin toi vepari toiminta oikee alue sen vimman tyydyttämiseen.  tähänki ongelmaan ois helppoo tehä loppu jos porukat yhdistys ja alkas asiaa ajaan. ei kukaan voi oikeesti väittää et vartin varallaolo ois muka ihan kauheen laillista toimintaa??? niin kauan ku porukkaa tulee ilmasiks duuniin ni hommat jatkuu. pikkuhiljaa muutamis mestois on ollu huomattavissa et ei enää saakkaan niin kauheen helposti porukkaa istuun ilmasiks vartin(nolla) lähöllä, virve korvassa. tää suunta on just se millä hommat muuttus ja joskus saatas alalle joku polkku! ittee oikeesti ketuttaa ku täälläki porukka vaan puolustelee varallaoloo ja sanoo et se on iha jees ja et tottakai keikoille lähetään heti... per......le!!!

lainatakseni jostain kuulemiani ensihoidonylilääkärin sanoja:"miks kunta tekis nolla lähön sopparin ku varallaolo sopparilla saa nollalähön" et silleen...

Täst aihesta on aikaisemminkin keskusteltu tällä foorumilla,ja eniten kantaa ottavat ne jotka eivät teidä todellisuutta varallaola järjestelmästä sairaankuljetuksessa yhtään mitään.

Meillä on jannuja jotka ovat tehneet jopa 14vrk:ta yhteen putkeen 24H 15 min varallaololla druunia, varallaolosta saat alle 3ekee tunti jos ei oo ajoo, mut toisaalta saata joutua oleen ajossa yhtämittaa toistavuorokauttakin, mikä toinen liitto mahdollistaa tälläisen orjatyön tekemisen.

Esimerkki elävästä elämästä; Työpari aloittaa työt aamulla klo6 keikkaa jatkuvasti niin että kotiin päästään seuraavana päivänä klo 18. Työpari ajossa 36tuntia yhtäsoittoo, voitte kuvittella minkälainen hoidon taso ja yleensä potilasturvallisuus ko yksikössä on silloin kuin työtä on tehty toista vuorokautta samoilla silmillä, et varmaan suosuisi potilaaksi ko yksikölle, minä en ainakaan suostuisi lähtemään ko yksikön kyydissä toiseen hoitolaitokseen, sillä eiväthän sairaankuljettaajat ole enään työkykyisiä tossa vaiheessa, jos jokainen näkee selvät väsynyksenn merkit, johan tieliikennelakikin kieltää ajamisen tossa kunnossa.

Tälläinen orjatyö on mahdollista vain siksi et ammattiliitto hyväksyy työn teettämisen varallaolo systeemillä.

Sairaankuljetuksessa päästään varallaolo järjestelmästä eroon vasta  kun kunnat rupee vaatimaan yksiköt välittömään lähtövalmiuteen.

Kunnat luottaa et lanssi lähtee heti kun kyyti tulee, vaikka maksavat 15min valmiudesta, itse lähen vasta kun valmius aika täynnä on sit kyyti kuin kyyti,eli sitä saa mitä tilaa.

Jos tehdään esim. 15min varallaoloajalla niin lähdetään 15min päästä, eiköhän jossain vaiheessa kunnanpäättäjät huomaa et apu tulee sopimuksen muksisesti, vasta sillon kun mistä maksetaan.

 

Itse en enää moiseen orjatyöhön suostu, nykyisin päivät aktiivi tunneilla ja ns yöpäivystyksiä suostun tekemään erittäin harvoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tälläinen orjatyö on mahdollista vain siksi et ammattiliitto hyväksyy työn teettämisen varallaolo systeemillä.

Sairaankuljetuksessa päästään varallaolo järjestelmästä eroon vasta  kun kunnat rupee vaatimaan yksiköt välittömään lähtövalmiuteen.

Miten se ammattiliitto voi olla suostumatta moiseen, jos työntekijät eivät edes ammattiliittoon kuulu? Paha siinä on neuvotella asioihin muutosta, jos järjestäytymisaste on surkea.

Kunnat luottaa et lanssi lähtee heti kun kyyti tulee, vaikka maksavat 15min valmiudesta, itse lähen vasta kun valmius aika täynnä on sit kyyti kuin kyyti,eli sitä saa mitä tilaa.

Niinpä. Kilpailu on kovaa ja yrittäjän täytyy myydä halvalla pärjätäkseen. 15 minuutin varallaololla niitä palkkakustannuksia saadaan karsittua. Samalla kun kunnanisille uskotellaan, että kyllä ne pojat ja tytöt käytännössä aina lähtevät keikalle nopeammin kuin vartissa, niin sopimushan siinä saadaan aikaan.

Jos tehdään esim. 15min varallaoloajalla niin lähdetään 15min päästä, eiköhän jossain vaiheessa kunnanpäättäjät huomaa et apu tulee sopimuksen muksisesti, vasta sillon kun mistä maksetaan.

Ja sitten kun duunarit noudattavat sopimusta ja järjestelmällisesti lähtevät keikalle vasta kun 15 minuuttia on kulunut, niin työnantaja huutaa, moittii, lopettaa työsuhteen ja haukkuu ihmishengistä piittaamattomaksi murhaajaksi. Syynä on se, että työnantaja ei halua kunnanisän ymmärtävän, että ei 15 minuutin varallaololla kiireellisessä sairaankuljetuksessa tehdä muita kuin ruumiita. Ja se on kunnanisälle paha asia, sillä kuntalaiset eivät tykkää sellaisesta kunnanisästä joka rahaa säästäessään asettaa kuntalaiset hengenvaaraan. Ja silloin loppuu myös yrittäjän työt kun kunnanisä tajuaa, että häntä on ns. kustu silmään.  :D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

varallaoloa ylläpitää vaan pillikuumeiset wannabe "ensihoitajat"  jos haluu duunii tehä ilmasiks ja pillikuume vaivaa on vissiin toi vepari toiminta oikee alue sen vimman tyydyttämiseen.  tähänki ongelmaan ois helppoo tehä loppu jos porukat yhdistys ja alkas asiaa ajaan. ei kukaan voi oikeesti väittää et vartin varallaolo ois muka ihan kauheen laillista toimintaahuh.gif niin kauan ku porukkaa tulee ilmasiks duuniin ni hommat jatkuu. pikkuhiljaa muutamis mestois on ollu huomattavissa et ei enää saakkaan niin kauheen helposti porukkaa istuun ilmasiks vartin(nolla) lähöllä, virve korvassa. tää suunta on just se millä hommat muuttus ja joskus saatas alalle joku polkku! ittee oikeesti ketuttaa ku täälläki porukka vaan puolustelee varallaoloo ja sanoo et se on iha jees ja et tottakai keikoille lähetään heti... per......le!!!

lainatakseni jostain kuulemiani ensihoidonylilääkärin sanoja:"miks kunta tekis nolla lähön sopparin ku varallaolo sopparilla saa nollalähön" et silleen...

Jonkinverran ehkä provosoiva tämä teksti mutta pakko vastata... :D Ensinnäkin sun mielestä siis ainoastaan välittömässä valmiudessa olevat yksiköt on miehitetty oikeilla hoitajilla? Tämän laskuopin mukaan Suomessa on sitten pyöreästi suurin osa wannabe ensihoitajia jotka on pillikuumeisia.

Kerro mulle laki joka kieltää varallaolo järjestelmän, jos sellainen löytyy niin ongelma lienee ratkaistu...

Ilmeisesti et ole vielä kauhean kauaa pyöriny näiden wannabe ensihoitajien maailmassa kun perustiedot on noin hatarat?

Itse teen varallaolo duunia ja lukeudun näihin wannabe ensihoitajiin ja en todellakaan ole sitä mieltä että varallaolo ois jotenkin viisasta mutta olen duunannut sairaalan sisällä ja ulkona ja ulkona pysyn niin kauan kun olen alalla joten pidän sitä välttämättömänä pahana. Toki jos valtio olisi pohjaton kassa rahan suhteen niin todennäköisesti suomessa olisi joka kylässä lääkäriyksikkö ja hoito/perus/väli tason ambulanssit jotka säntäilis joka tehtävälle ja ennen kaikkea olisi välittömässä lähtövalmiudessa mutta kun maailma on ilkeä ja realistinen paikka niin suomessa ei koskaan tulla pääsemään varallaolosta.... Rahat ei vaan oikeasti riitä

Itse lähden varalla omaa tahtia keikalle joskus kestää kaemmin ja joskus vähemmän aikaa...

-"Wannabe_Ensihoitaja"-  (43 °C astetta kroonista pillikuumetta)

no ku tääl nyt sitte sensuroidaan kirjotuksii aika herkästi ni sanotaan sit vaan et just siks ku porukka tekee duunii ilmasiks varalla ni siks se varallaolo on ja pysyy :)

palkatta töissäolo on elämän suola ;-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No hyvä, että porukalla löytyy mielipiteitä!!!

Minusta on todella ikävää, että edelleen löytyy työntekijöitä, jotka puolustava varallaoloa. Minusta varallaolo sopii työhön, jossa ei ole kiire, esimerkiksi jokin atk tuen päivystäjä. Toinen juttu on sitten ambulanssit ja leikkausosastot, joissa saattaa olla kysymys ihmishengistä.

Varallaolossa päivystetään monissa paikoissa viikko kerrallaan ja sitten ollaan viikko vapaalla. Varallaolossa ei täyty mitkään vuorokautiset lepoajat tai muutkaan työehtosopimuksen pykälät. Joskus on itsekkin ajanut keikkaa lähes 48 tuntia yhtä soittoa ja sitten muutama tunti lepoa. Ei luoja.

Varallaoloa puolustetaan sillä, että suurin osa sairaankuljettajista tekee varallaoloa. Voin sanoa suoraa, ettei pidä paikkaansa. Katsoi asiaa miten tahansa on raaka tosiasia se, että pelastulaitokset hoitavata suomessakin suurimman osan sairaankuljetuksesta. Suuri osa sairaankuljetuksen parissa työskentelevistä toimii joko pelastuslaitoksilla tai suurilla yksityisillä siirtofirmoilla, joilla ei varalla juuri tarvitse olla.

Ongelma on juuri siinä, että varallaolo sitoo työhön varsin tiiviisti. Ei vartin varalla kukaan pysty elämään normaalia elämää. Jos menet saunaan tai paskalle niin virve seuraa aina mukana. Jos olet lauantai illalla laittamassa emäntää, kun virve alkaa huutamaan vieressä, niin suorittamatta jää aviovelvoitteet, kun on lähdettävä alkkia auttamaan.  

Laki sallii tällähetkellä varallaolon käytön akuutti sairaanhoidossa. Minusta nyt kun ministeriö valmistelee lakiuudistusta on jokaisen velvollisuus ottaa yhteyttä kansanedustajiin ja kiinnittää heidänkin huomiotaan siihen, että saadaan lakiin kirjattua, ettei kiireellistä sairaankuljetusta tai potilaan hoitoa voida hoitaa varallaolo järjestelyin.

Joku on myös perustellut sitä, että ei uskalla kieltäytyä työnanatajan velvoittamasta varallaolosta kertoo hyvin alalla vallitsevista viidakon olosuhteista. Isoin apina pitää kovinta meteliä ja pikku paviaanit tottelee, kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Varallaolo on sama asia kuin valkoisen miehen orjuuttamista. Orjuus kiellettiin jo amerikassakin vuonna 2005, joten eiköhän se pitäisi kieltää jo suomessakin.

Ja jos haluaa olla jonkin hälytys järjestelmän lähellä ja silti olla vaikka kotona sopii esimerkiksi vpk harrastus tällaisille henkilöille varsin hyvin. Tuossa työssä saa olla kotona ja kun keikka tulee voi kumit kuumina painella asemalle ja pääsee vielä tekemään sankartöitäkin, mutta MIELESTÄNI VARALLAOLO EI KUULU NYKYPÄIVÄN TERVEYDEN HUOLTOON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun keikka tulee on sinun kuunneltava virven info kanavaa kunnes potilas on kohdattu(virallinen virve ohjeistus), joten sinä ryhdyt tekemään työtä saman tien et siis 15 minuutin päästä... Ei kai kukaan niin vepari ole, että kuuntelee vapaalla ollessaan virveä?

Siis siellä kuunnellaan anto kanavaa siihen asti kun potilasta aletaan kuljettaa.. Tai näin ainakin olen antanut itselleni kertoa.

Muuhun en nyt ota kantaa, asiaa on puitu tälläkin foorumilla jo melkoisesti.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No hyvä, että porukalla löytyy mielipiteitä!!!

Minusta on todella ikävää, että edelleen löytyy työntekijöitä, jotka puolustava varallaoloa. Minusta varallaolo sopii työhön, jossa ei ole kiire, esimerkiksi jokin atk tuen päivystäjä. Toinen juttu on sitten ambulanssit ja leikkausosastot, joissa saattaa olla kysymys ihmishengistä.

Varallaolossa päivystetään monissa paikoissa viikko kerrallaan ja sitten ollaan viikko vapaalla. Varallaolossa ei täyty mitkään vuorokautiset lepoajat tai muutkaan työehtosopimuksen pykälät. Joskus on itsekkin ajanut keikkaa lähes 48 tuntia yhtä soittoa ja sitten muutama tunti lepoa. Ei luoja.

Varallaoloa puolustetaan sillä, että suurin osa sairaankuljettajista tekee varallaoloa. Voin sanoa suoraa, ettei pidä paikkaansa. Katsoi asiaa miten tahansa on raaka tosiasia se, että pelastulaitokset hoitavata suomessakin suurimman osan sairaankuljetuksesta. Suuri osa sairaankuljetuksen parissa työskentelevistä toimii joko pelastuslaitoksilla tai suurilla yksityisillä siirtofirmoilla, joilla ei varalla juuri tarvitse olla.

Ongelma on juuri siinä, että varallaolo sitoo työhön varsin tiiviisti. Ei vartin varalla kukaan pysty elämään normaalia elämää. Jos menet saunaan tai paskalle niin virve seuraa aina mukana. Jos olet lauantai illalla laittamassa emäntää, kun virve alkaa huutamaan vieressä, niin suorittamatta jää aviovelvoitteet, kun on lähdettävä alkkia auttamaan.  

Laki sallii tällähetkellä varallaolon käytön akuutti sairaanhoidossa. Minusta nyt kun ministeriö valmistelee lakiuudistusta on jokaisen velvollisuus ottaa yhteyttä kansanedustajiin ja kiinnittää heidänkin huomiotaan siihen, että saadaan lakiin kirjattua, ettei kiireellistä sairaankuljetusta tai potilaan hoitoa voida hoitaa varallaolo järjestelyin.

Joku on myös perustellut sitä, että ei uskalla kieltäytyä työnanatajan velvoittamasta varallaolosta kertoo hyvin alalla vallitsevista viidakon olosuhteista. Isoin apina pitää kovinta meteliä ja pikku paviaanit tottelee, kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Varallaolo on sama asia kuin valkoisen miehen orjuuttamista. Orjuus kiellettiin jo amerikassakin vuonna 2005, joten eiköhän se pitäisi kieltää jo suomessakin.

Ja jos haluaa olla jonkin hälytys järjestelmän lähellä ja silti olla vaikka kotona sopii esimerkiksi vpk harrastus tällaisille henkilöille varsin hyvin. Tuossa työssä saa olla kotona ja kun keikka tulee voi kumit kuumina painella asemalle ja pääsee vielä tekemään sankartöitäkin, mutta MIELESTÄNI VARALLAOLO EI KUULU NYKYPÄIVÄN TERVEYDEN HUOLTOON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hyvä kake olen kanssasi täysin samaa mieltä. :o

VF antaa isännän huutaa kyllä maailmaan ääntä mahtuu, kieltäydytään tekemästä varallaololla töitä niin saadaan kunnat ajattelemaan myös kuntalaisten parasta, eikä vaan halvinta halpamyyntiyritystä palvelun tuottajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että ykköslähdön auto tai hoitoyksikkö ei voi olla 15 min lähtövalmiudessa. Mutta asiassa on monta puolta, eikä siitä voi syyttää yksin ketään. (Kaikki tosielämään viittaavat esimerkit seuraavassa ovat mielikuvituksen tuotetta.)

Ensinnäkin potilaan kannalta on perseestä, että jos sattuu saamaan sen sydänlaakin virka-aikaan, kyytiauto lähtee välittömästi esim. terkkarilta. Jos taas käy niin paska tsäkä, että nalli napsahtaakin yöllä tai pyhäpäivänä, avun tulo kestään 15 min pidempään, koska kunnassa ollaan siinä luulossa, että ihmiset sairastuvat vakavasti vain virka-aikaan. No, samalla periaatteellahan monessa paikassa on siirretty yöpäivystykset isompiin keskittymiin, pidemmän matkan päähän. Eli yhteenvetona: ei kannata sairastua akuutisti muulloin kun virka-aikana. Avun tulo kestää pidempään, ja hoitopaikka on pidemmän matkan päässä.

No isännän kannalta sitten: kunta on tehnyt tarjouspyynnössään selväksi, että se olettaa ihmisten sairastuvan vakavasti vain virka-aikaan. Tarjouspyyntöön on kirjattu välitön lähtövalmius esim. 8-16. Jotta olisi tarjouskilpailussa mukana, on tehtävä pyynnön mukainen tarjous. Taatusti jokainen isäntä tekee 24h välitön lähtövalmius -tarjouksen, jos KUNTA sitä pyytää. Okei, reilu isäntä voisi pitää silti duunareita aktiivilla 24h/vrk vaikka kunta maksaa välittömästä valmiuskorvausta vaan 8h/vrk. Vaan mistä rahat? Joku halpatuontifirma, MedGroup, John Nurminen, Esperi tms. on varpisti tehnyt hikisen (kunnanisien mielestä loistavan) tarjouksen, jossa minimikustannuksilla lupaudutaan tarjoamaan kunnan pyytämät palvelut. Nuija kopahtaa, ja taas kerran ratkaisi vaan se, mitä viivan alle jää.

Kunta taas: tarjouspyyntö sorvataan niitten ihmisten toimesta, jotka eivät asiasta juuri mitään ymmärrä. Tuntematta kuntalain kiemuroita kovinkaan tarkasti, veikkaan että ensihoidon vastuulääkäri saa käydä kertomassa mielipiteensä, samoin kunnan ylilääkäri, vaikkei se ketään kiinnostakaan. Jatketaan tällä hyväksi havaitulla menetelmällä, että oletetaan ihmisten sairastuvan vain virka-aikaan. Mieluiten pidettäisiin ambulanssi varallaololla 24h/vrk mutta se ei vissiin oikein käy. No kakkosautolle ei ainakaan makseta aktiiveja. Mitä siitä, että kyytimäärä lisääntyy vuosittain, yrittäjältä vaaditaan sitä sun tätä masiinaa, testausta, henkilökuntaa. Loppujen lopuksi kaikki revitään kuitenkin duunarin selkänahasta.

Eli päästiin duunariin: kyytijulli on se mielenköyhä, jonka tykkää työkseen ajella autolla potilaan luo, hoitaa hänet kuljetuskuntoon ja siirtää sairaalaan. Joskus kyytijulli saattaa jopa hoitaa potilaan kohteessa kuntoon, eikä lääkärin palveluita tarvita. Siitä tosin ei isäntä tykkään, kun ei tule rahaa firmalle. Kunta taas tykkää, koska säästöä syntyy. Pitkin hampain kunta maksaa naamioksi jonkin nimelliskorvauksen siitä, että potilas tuli hoidettua kohteessa. Jos jotain porua myöhemmin tuleekin, kaikesta vastaa se onneton duunari, joka pisti nimensä kyytilappuun. No se siitä.

Usein kyytimies/nainen toteaa ääneen, että ei voisi muuta työtä kuvitella tekevänsä. Terkkarin vuodeosaston hoitaja taas taivastelee, ettei jaksaisi eikä pystyisi yöllä lähtemään keikalle hoitamaan hätätilapotilaita. Mutta tässäpä kunnanisä, isäntä ja sopimusneuvottelijat ovat olleet korvat höröllä. Koska kyytijulli tykkää työstään, se varmaan suostuu tekemään sitä vähän huonommillakin ehdoilla. Isäntä voi vedota siihen, ettei kunta maksa. Kunta taas katsoo sokeasti vuoden -98 tilastoja kun kyytejä oli 1,3 päivässä ja nekin virka-aikaan. Eihän tässä nyt mitään erikoista ammattitaitoa tarvita, poka paareille ja menoksi. Vastuulääkäri on tiukkana ja vaatii testeja ja näyttöjä. Isäntä itkee verta kun joutuu hankkimaan kalliita vehkeitä.

Ja kyytijulli makaa kotona sohvalla, virvekaiutin pois päältä ja katselee Salkkareitten uusintoja pyhäpäivän ratoksi 3-4 euron tuntipalkalla. Kun kongi soi celciustehtävää (ja sehän soi, oli vrk-aika mikä tahansa), kyytijulli toivottavasti käy vessassa, pukee rauhassa päälleen ja ajaa tallille, ja auto statustetaan matkalle n. 14 min hälytyksestä. Kohteessa onkin kunnanvaltuutetulla paukahtanut viinaflimmeri päälle kokousristeilyn seurauksena, ja kun kyytijulli raahaa sen 25 000€ Lifepakin kohteeseen, ottaa filmin, toteaa tilanteen, antaa vähän troppia ja tekee muutkin protokollan mukaiset temput, kunnanvaltuttettu keskittyy marisemaan, että miten on mahdollista että ambulanssin tulo kesti niin kauan, koska hän asuu ihan paloaseman vieressä. Kyytijulli koittaa lyhyesti valottaa hätäkeskuksen kiireellisyysluokkia, 15 min lähtövalmiutta  ja koko sairaankuljetusjärjestelmää kunnanvaltuutetun vaatiessa, että hänet pitää kuljettaa suoraan Mehiläiseen.

Kun kunnanvaltuutettu on saatu hoitoon, kyytijulli palaa asemalla, laittaa auton kuntoon, miettii mitä kyytin kestoksi voi laittaa, pesee auton varallaolokorvauksella, koska Kelasta ei kuitenkaan saada enää siitä mitään korvausta ja loppujen lopuksi palaa kotiin, miettien että on meillä sentään reilu isäntä kun saadaan palkka siitä hetkestä lähtien kun kyyti tulee. Naapurikunnan kyytijulleilla kun on kuulemma tilanne niin huono, että saavat varallaolosta vain 26% ja työaika alkaa kun molemmat ovat autossa. Kotona on kiukkuinen vaimo, kuivuneet ruoat ja ikävöivät lapset. Tai jos kyytijulli on sinkku, kotona odottaa tyhjä jääkaappi, vuori likaista pyykkiä ja paskainen kämppä. Kyytijulli on ollut viimeksi vapaalla viikko sitten.

Yöllä virve taas pärähtää. Yksikkö hälytetään aarnetehtävälle naapurikuntaan, kun naapurikunnan auto on viemässä kiireetöntä sairaalasiirtoa  keskussairaalaan. Kuulemma äkisti alkanut hengenahdistus keski-ikäisellä naisihmisellä. Kyytijulli on lukenut Systolesta, että tilastojen mukaan hengenahdistusta valittava potilas on suurimmassa riskissä kuolla. Kyytijulli tietää, että kohteeseen on matkaa ainakin 50 km. Evy sentään on hälytetty paikalle. Kyytijulli haparoi vaatteitaan pimeässä huoneessa. Vaimo huokaa syvään. Kyytijulli on tyytyväinen, että otti auton yöksi omaan pihaansa ja työparikin asuu matkan varrella. Hätäkeskus huutaa lisätietoja että potilaalla tajunnan taso laskee, ja kyselee joko yksikkö on matkalla. Kun repsikka on saatu kyytiin, auto painetaan matkalle 6 min hälytyksestä. Seuraavana päivänä isäntä kertoo, että potilaan omaiset ovat soitelleet ja kiitelleet hyvästä hoidosta. Kyytijulli toteaa, että kissa kiitoksella elää ja täyttää tuntilappuaan.

Kahvilla kyytijulli kollegoineen miettii, että varallaolojärjestelmään pitäisi kyllä saada joku muutos. Yhdessä harmitellaan, ettei suurista odotuksista huolimatta uudessa työehtosopimuksessa edelleenkään otettu varallaolojärjestelmään kantaa. Kuulemma viikossa pitää olla 35h varallaolosta vapaata aikaa, ja jos varallaoloa on vuodessa yli 1800h, siitä pitää sopia erikseen työntekijän kanssa. Joku muistelee entistä työntekijää, joka kieltäytyi tekemästä enempää varallaoloa, kun tuntiraja täyttyi jo lokakuussa. Nykyään se on laitoksella, tekee vuorokauden töitä ja on kolme vapaalla. Sen tilalle otettiin vastavalmistunut lähihoitaja, joka kuulemma istuu iltaisin kyytivaatteet päällä eteisessä odottamassa kyytiä. Palkkaa sille maksetaan vaan SK3. Syvä huokaus ja hiljaisuus. Joku muistaa, että pitäisi saada vaihdettua viikonloppu jonkun kanssa, kun sairaslomista johtuen se on jo kolmas putkeen, ja olisi siskon häät.

Joku muistelee Tehylehdessä sanotun, että sairaankuljettajien osalta neuvotteluasemat on vaikeat kun järjestäytyminen on niin vähäistä. Toisen mielestä ei ole mitään mieltä kuulua liittoon, joka ei aja jäsentensä etua.

Tätähän se on, niinkuin me kaikki tiedetään. Asiassa on monta monessa, eikä mitään tahoa voi syyttää varallaolojärjestelmän olemassaolosta. Asiaa voisi lähteä parantamaan monesta suunnasta käsin, mutta kuka on se joka ottaa ensimmäisen askeleen? Meikäläinen itse kyytijullina haluaisi kaikista mieluiten vaan ajaa sitä kyytiä, tehdä työnsä niin hyvin kuin mahdollista ja saada siitä asianmukaisen palkan.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jatkan vielä rutinaani tästä asiasta, kun olen kerran vauhtiin päässyt. Toivon että selvitysmies Kuisman ehdotus menee läpi ja kiireellisen sairaankuljetuksien hoitamiseen vaaditaan ns. nollalähtö. Raportissa nousi mielenkiintoisia "löytöjä" esille. Siellä muun muassa kerrottiin, ettei suurimmalle osalle terveyskeskuksia ole koskaan tehy riskikartoitusta. Ja kun miettii varallaolo paikkoja, ne ovat pääosin pieniä yhden auton paikkoja, joissa on yhdestä muutamaan keikkaan vuorokaudessa. Eli herää kysymys siitä tarvitaanko ambulanssia kunnassa ollenkaan.

Toisaalta raportissa oli laskettu hintoja, joita yksi ihminen maksaa ambulanssista. Nuo summat olivat melko mitättömiä. 3,9 €. Toisaalta jos miettii miten esimerkiksi oman sairaanhoitopiirin alueella ambulanssi toimintaa on järjestetty, niin en yhtään ihmettele, että ambulanssi toimintaa pidetään kalliina ja tuottamattomana. Sairaanhoitopiirin alueella on noin 14 000 asukkaan kaupunki, jossa on yksi pelastuslaitoksen ambulanssi nolla lähdössä vuorokauden ympäri. Ja sitten toinen ääripää on pieni kunta, jonka alueella on noin 3 000 asukasta. Ambulanssi on varalla lähes koko vuorokauden ja keikkoja on keskimäärin vähän alle yksi vuorokaudessa. Herää kysymys, että miksi pitää väkisin yllä pienen kunnan varallaolo ambulanssia, kun naapuri kaupungin auto tulee alueelle noin 20 minuutissa. Kunnan päättäjät vain haluavat ambulanssin olevan kunnassa, vaikka siitä ei ole muuta kuin menoja. Ne potilaat, jotka todella hyötyvät tuon pienen kunnan yksikössä ovat yhden käden sormissa / kymmenen vuotta.

Toivon, että selvitys miehenraportin perusteella sairankuljetus mietitään uudellee isompina kokonaisuuksina ja sen seurauksena saadaan luotua maahan järkevä ja toimiva kokonaisuus, ilman valkoisen saku miehen orjuuttamista "vapaaehoiseen" varallaoloon

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo on ihan hyvä pointti myös. Tarvitaan siis tehostamista, uudelleenarvioimista ja rakenteiden korjaamista, näin alkajaisiksi. Mutta toisaalta pitää huomioida paikalliset olosuhteet ja muuttujat. Suomen maassa on niin erilaisia paikkoja ajaa kyytiä, ettei ole olemassa yhtä, kaikkialle sopivaa mallia. 

PS. VF:n puolesta mainitaan vielä että kaikkien pitäis liittyä liittoon kans!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo on ihan hyvä pointti myös. Tarvitaan siis tehostamista, uudelleenarvioimista ja rakenteiden korjaamista, näin alkajaisiksi. Mutta toisaalta pitää huomioida paikalliset olosuhteet ja muuttujat. Suomen maassa on niin erilaisia paikkoja ajaa kyytiä, ettei ole olemassa yhtä, kaikkialle sopivaa mallia. 

Suomi on iso ja harvaan asuttu maa, jossa on yli 400 kuntaa. Mediaaniasukasluku Suomen kunnissa on 4949. Onhan se tietysti aika erikoista, että jokaisessa pikkukunnassa kunnanisä haluaa pitää ambulanssia. Eihän tuollaisella asukaspohjalla niitä keikkojakaan kovin montaa per vuorokausi tule. Tuollaisella pikkukunnalla ei ole myöskään rahaa ylläpitää ambulanssia välittömässä lähtövalmiudessa 24/7.

Sitten voidaankin miettiä, että miksi meillä pitää olla näin monta kuntaa tässä maassa? Mitä ihmeen järkeä siinä on? Jos kuntien määrät pudotettaisiin järkevälle tasolle, esim. alle sataan, niin alkaisi ihan eri tavalla olla väestöä yhden kunnan alueella. Samalla voitaisiin purkaa päällekkäisiä rakenteita ja ehkäpä sitä rahaa löytyisi myös sairaankuljetuksen järkevöittämiseen.

PS. VF:n puolesta mainitaan vielä että kaikkien pitäis liittyä liittoon kans!

Ainoa keino millä näihin asioihin voi vaikuttaa on kuulua ammattiliittoon ja poliittisten päättäjien painostaminen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivystää on PAKKO normaalin päivätyön lisäksi. Ja pitkän työmatkan vuoksi täytyy asua päivystysaika sairaalan asuntolassa.

Työntekijän ei ole pakko suostua varallaoloon, siihen ei voi työnantaja määrätä. Asiasta pitää aina sopia työntekijän kanssa.

Joo, voi olla näin. Käytännössä kieltäytyminen merkitsisi työpaikan vaihtoa kun soppari loppuu. Siihen en viitsi lähteä, kun työpaikka on muuten todella mukava. Mites muissa leikkureissa? Kysytäänkö että "kiinnostaisko sua päivystää?" Vai ilmoitetaanko: "meilä on sit ollut tapana päivystää..."?

Ja KVTES on yksiselitteinen siinä, että:

Jos työnantaja on järjestänyt varallaoloa varten asunnon, jota ei voida pitää viranhaltijan/työntekijän varsinaisena asuntona, mutta jossa työnantaja on velvoittanut hänet olemaan varalla, tällaisessa asunnossa oleskeluvelvollisuus luetaan työajaksi eikä kyseessä ole varallaolo.

Sanopa se myös näinkin:

Varallaoloajan pituus ja varallaolon toistuvuus eivät saa haitata kohtuuttomasti viranhaltijan/työntekijän vapaa-ajan käyttöä. Viranhaltijalla varallaolovelvollisuus perustuu sopimukseen tai määräykseen ja työntekijällä sopimukseen.

Kyllähän se on velvoittamista, jos käsketään tulemaan täysin epärealistisen lyhyessä ajassa töihin kotivarallaolosta ja samalla sanotaan, että tuossa olisi tuollainen asunto mistä ehdit töihin ajallasi.

Kiitos tästä tiedosta. Olenkin epäillyt, ettei touhu kestä päivänvaloa. Itse en vielä päivystä, mutta tästä on hyötyä kun alkavat ehdotella minullekin päivystämistä.

Asuntolassa asumisesta maksetaan luonnollisesti vuokraa. Ja jos ei tykkää systeemistä, voi mennä muualle sijaistamaan ::)

Aivan käsittämätöntä. Eikö teillä kukaan ole kyseenalaistanut tällaista toimintaa ja nostanut asiasta meteliä?

Eikö olekin uskomatonta. Minä olen ihmetellyt asiaa ääneen, mutta kaikki tuntuvat olevan tyytyväisiä nykyiseen järjestelmään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähentäisikö kuntien vähentäminen näitä jo olemassa olevia kuntia, eli tulevia taajamia jollain tavalla?

Todennäköisesti asiat menisi Alpen malliin, eli se keskuskunta tekisi toimintamallit ja siellä olisi asiat parhaiten. muualla mentäisiin "johtajan" mukaan, vaikka se ei olisi välttämättä naapuritaajamassa paras malli.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin vaan että lähentäisikö se fyysisesti näitä alueita, jos kuntien määrää vähennettäisiin ja smalla sa-kuja lopetettaisiin. Tuskin, eli yhtälailla ne immeiset siellä Etäispesäkkeissä edelleen asuisivat. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitä mä juur tarkoitin, että koko Suomeen sopivaa yhtä toimintamallia tuskin on olemassakaan. Helsinki ja Utsjoki on vähän eri asia.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haluan pitkästä aikaa viilata pilkkua ja tarkentaa muutamaa asiaa. Kake sanoi, että pela hoitaa suurinta osaa Suomen sairaankuljetuksista. Ei todellakaan pidä paikkaansa, joten näin suurin osa sairaankuljettajista kykkii kotivaralla, joissain paikoissa sillä suurella ja mahtavalla pelallakin. Yksityisellä sairaankuljetuksella on huomattavasti useampia yrityksiä ja paikkakuntia missä ne toimivat. Potilaita pela kohtaa ehkä enemmän, koska se toimii suurissa kaupungeissa.

Toinen asia joku mainitsi saavansa 25% varallaolo korvausta. Minimi mitä maksetaan on 26%, joten se prosentti kannattaa käydä vaatimassa itselleen.

Ja kolmanneksi varallaolo on laillista ja nykyisen työehtosopimuksen mukaan sen valmiusajan missä ambulanssin on oltava liikkeessä määrittelee työnantaja. Välittömäksi lähdöksi on määritelty yksi minuutti, joten tämä työehtosopimuksen lausahdus antaa työnantajalle mahdollisuuden määritellä vapaamuotoisen varallaolon joksikin yli yksi minuutti. Ei kovin viisas teksti sopimuksen laatijoilta.

Ja vielä viimeiseksi. Netissä näyttävät jotkut firmat mainostavan oikein 5 min lähtöä vapaamuotoiselta varallaololta.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tullut mietittyä tuota välitöntäkin (60 s.) lähtöä esim. pelastuslaitoksilla, että kuinka se ambulanssi hurahtaa liikenteeseen, kun jannut nukkuu asemalla yöaikaan. Itse en ainakaan pääse kämpästäni edes ulko-ovelle minuutissa, kun virve pärähtää. Oma aikansa menee vaatteiden pukemiseen ja talvipakkasilla pitää laittaa monenlaista kerrastoa ja toppavaatetta päälle. Lisäksi vielä nukkumisen jäljiltä vessahommatkin tulee hoidettua ennen lähtöä.

Lieneekö eturauhasvaivaa, mutta jo yksi yllämainituista vie yli minuutin.

Harvassa työssä saa muuten nukkuessa täyttä palkkaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...