Jump to content
MAINOS

Vasteet ja EVY:n käyttö


ShTintti

Recommended Posts

Yhtä potilasta varten meidän kunnassa ei kahta lanssia tilata ikinä.

niin mikä on sinänsä järkevää. mitä kohteessa yleensä tarvitaan on lisäkäsiä ja evystähän niitä löytyy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Noh meillä saattaa ne sanoa pikasesti ääneen yksiköt, mut  viestissä ei lue. Mulle tulee ittelle onneks evy viestit, niin ees vähän perillä et on tulossa. ja ketä jos huonosti kuuntelee. Meillä ei ole vielä onneks ollut  mitään ongelmia sen kanssa et saadaaks ottaa kuskia vai ei.  Aina tiedetään mistä tulee evy paikkakunnan mukaan, onneks on sinäänsä isot kuntarajat.

Sekä se, että on ite oman paikkakunnan  evyvastaavana, niin tietää mitä ne osaa ja mihin pitää panostaa!! Kenellä on mitäkin kursseja käytynä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me ei saada ottaa evystä kuskia, tämä ohje tullut alpelta. Syynä kuulemma vakuutusasiat ym. Evyläinen voidaan kyllä ottaa taakse avuksi, mutta ajamaan sitä ei siis saa laittaa.

Mites julkisia teillä ylipäänsä on nuo vasteet ja miten paljon niissä kuunnellaan duunareita? Onko ihan julkisesti esillä vai tarvittaessa nähtävissä vaiko Suuri Salaisuus?

Onneksi meillä on alkanut tulla keikkaviesteihin myös tieto siitä, mitä yksiköitä on hälytetty. Välillä kun ei ole ollut mitään tolkkua siinä, mihin vrk-aikaan missäkin tulee millekin keikalle evy.

No harvemmin siitä evyläisestä on ees mitään hyötyä sikaosastossa, kuskiksi kävis päremminkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kunnassa on kaksi autoa ja laaja toiminta-alue, evytoiminta turvaa myös päivittäisvalmiutta sikäli, että periferiaan on järkevämpää laittaa evy+kyyti kuin kaksi kyytiä. Siinä mielessä mennään metsään, kun vasteita muutetaan niin että evy putoaa pois ja sen sijaan hälytetään kaksi lanssia.

Sillai se yrittäjä tienaa mukavasti, kun on sopinu kunnan kanssa kunnon korvauksen kakkoskyydin hälyttämisestä evyn sijaan  ::)

Samalla saadaan mukava ambulanssityhjiö kuntaan ja kunta maksaa naapurikunnasta päällekkäiselle tehtävälle tulevan lanssin korvauksen (mahd enemmän kuin tuo laitoksen 150€) ja taas on pidempi sentti maksettavaksi kunnalle.

Että on meillä fiksuja päättäjiä! Säästetään todella.. Yllättävästi pääsevät yrittäjät mulkkaamaan vasteita mieleisekseen, samalla ynnäillen tuloja.

Eiköhän vasteista päätä joku muu kuin yrittäjä itse. Ainakin niin voisi kuvitella.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti monessa paikassa yrittäjät pääsevät vaikuttamaan vasteitten suunnitteluun. Koskee yhtlailla  pelastuspuolta, jonka ei pitäisi ohjeistaa edes omien autojen vasteita. Usein tuntuu kuitenkin siltä, että pelastuslaitos "omistaa" hätäkeskuksen ja voivat ohjeistaa paljonkin niiden toimintaa.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti monessa paikassa yrittäjät pääsevät vaikuttamaan vasteitten suunnitteluun. Koskee yhtlailla  pelastuspuolta, jonka ei pitäisi ohjeistaa edes omien autojen vasteita. Usein tuntuu kuitenkin siltä, että pelastuslaitos "omistaa" hätäkeskuksen ja voivat ohjeistaa paljonkin niiden toimintaa.

Höh, kukas muu noita pelastuspuolen vasteita osaisi rukata?? Kunnanherratko sinä laittaisit niitä tekemään? Siinä olisikin heillä miettimistä että laitetaanko kerrostalon huoneistopaloon 16:sta vai ei. Luulisin että siinä tulisi huomattavasti enemmän vahinkoa jos lähdettäisiin purkamaan säästövimmassa pelastuspuolelle tyypillistä etupainotteisuutta poies.

Ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin ei hätäkeskuksen tehtäviin kuulu vasteiden määrittäminen, vaan se kuuluu juurikin omien alojen (pelastus, lääkintä, poliisi jne.) vastuuhenkilöille. Tietenkin häken toimiala-asiantuntijat ovat heidän apunaan. Luuriapina tai joku muu häken henkilökunnasta voi varmaankin selventää asiaa.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti monessa paikassa yrittäjät pääsevät vaikuttamaan vasteitten suunnitteluun. Koskee yhtlailla  pelastuspuolta, jonka ei pitäisi ohjeistaa edes omien autojen vasteita. Usein tuntuu kuitenkin siltä, että pelastuslaitos "omistaa" hätäkeskuksen ja voivat ohjeistaa paljonkin niiden toimintaa.

Höh, kukas muu noita pelastuspuolen vasteita osaisi rukata?? Kunnanherratko sinä laittaisit niitä tekemään? Siinä olisikin heillä miettimistä että laitetaanko kerrostalon huoneistopaloon 16:sta vai ei. Luulisin että siinä tulisi huomattavasti enemmän vahinkoa jos lähdettäisiin purkamaan säästövimmassa pelastuspuolelle tyypillistä etupainotteisuutta poies.

Ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin ei hätäkeskuksen tehtäviin kuulu vasteiden määrittäminen, vaan se kuuluu juurikin omien alojen (pelastus, lääkintä, poliisi jne.) vastuuhenkilöille. Tietenkin häken toimiala-asiantuntijat ovat heidän apunaan. Luuriapina tai joku muu häken henkilökunnasta voi varmaankin selventää asiaa.

Ehkä vähän huonosti kirjoitettu, mutta juurikin pelan lansseja tarkoitin. Vasteiden suunnittelu kuuluu nimen omaan omien alojensa vastuuhenkilöille. Eli Pekka palopäällikön ei kuulu sanoa mihin mikäkin sairaankuljetusyksikkö hälytetään soster alan tehtävissä.

Etupainotteisuudessakin voisi rajoja hieman vetää. Sinänsä hyvä ja käytännöllinen tapa hälyttää yksiköitä, mutta jos henkilöauton ulosajoon hälytetään koko maakunnan pelastusyksiköt ja tiedossa on yksin ollut kuljettaja, joka ei ole loukkaantunut niin onko järkeä? Eikä vika ole häken päässä vaan vasteet suunnitelleissa henkilöissä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti monessa paikassa yrittäjät pääsevät vaikuttamaan vasteitten suunnitteluun. Koskee yhtlailla  pelastuspuolta, jonka ei pitäisi ohjeistaa edes omien autojen vasteita. Usein tuntuu kuitenkin siltä, että pelastuslaitos "omistaa" hätäkeskuksen ja voivat ohjeistaa paljonkin niiden toimintaa.

Höh, kukas muu noita pelastuspuolen vasteita osaisi rukata?? Kunnanherratko sinä laittaisit niitä tekemään? Siinä olisikin heillä miettimistä että laitetaanko kerrostalon huoneistopaloon 16:sta vai ei. Luulisin että siinä tulisi huomattavasti enemmän vahinkoa jos lähdettäisiin purkamaan säästövimmassa pelastuspuolelle tyypillistä etupainotteisuutta poies.

Ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin ei hätäkeskuksen tehtäviin kuulu vasteiden määrittäminen, vaan se kuuluu juurikin omien alojen (pelastus, lääkintä, poliisi jne.) vastuuhenkilöille. Tietenkin häken toimiala-asiantuntijat ovat heidän apunaan. Luuriapina tai joku muu häken henkilökunnasta voi varmaankin selventää asiaa.

Ehkä vähän huonosti kirjoitettu, mutta juurikin pelan lansseja tarkoitin. Vasteiden suunnittelu kuuluu nimen omaan omien alojensa vastuuhenkilöille. Eli Pekka palopäällikön ei kuulu sanoa mihin mikäkin sairaankuljetusyksikkö hälytetään soster alan tehtävissä.

Etupainotteisuudessakin voisi rajoja hieman vetää. Sinänsä hyvä ja käytännöllinen tapa hälyttää yksiköitä, mutta jos henkilöauton ulosajoon hälytetään koko maakunnan pelastusyksiköt ja tiedossa on yksin ollut kuljettaja, joka ei ole loukkaantunut niin onko järkeä? Eikä vika ole häken päässä vaan vasteet suunnitelleissa henkilöissä.

Asia menee Hippocampuksen kuvailemalla tavalla, eli vastuuviranomaiset määrittelevät vasteet. Niin pelan, kuin yksityisillekin sakuille tulee vaste-ehdotukset terveysviranomaiselta. Meillekin yrittivät pajan alussa lähettää pelastuslaitokselta vasteita ja ajojärjestyksiä sakujen osalta, mutta paikka niille oli silppurissa.

Pelastustoimen vasteissa on eroja vielä toistaiseksi maassa, mutta yhtenäistyvät ensi vuoden alkuun mennessä. Myös perusteet, jolla joku koodi (ja sen mukana vaste) määritellään >> yhtenäistyvät myös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä vähän huonosti kirjoitettu, mutta juurikin pelan lansseja tarkoitin. Vasteiden suunnittelu kuuluu nimen omaan omien alojensa vastuuhenkilöille. Eli Pekka palopäällikön ei kuulu sanoa mihin mikäkin sairaankuljetusyksikkö hälytetään soster alan tehtävissä.

Etupainotteisuudessakin voisi rajoja hieman vetää. Sinänsä hyvä ja käytännöllinen tapa hälyttää yksiköitä, mutta jos henkilöauton ulosajoon hälytetään koko maakunnan pelastusyksiköt ja tiedossa on yksin ollut kuljettaja, joka ei ole loukkaantunut niin onko järkeä? Eikä vika ole häken päässä vaan vasteet suunnitelleissa henkilöissä.

Ehkä myös minun puolelta huonosti luettu viestisi, mutta juurikin näin pitää olla että soster tehtävien vasteiden määrittelyn tekee soster alan vastuuhenkilö. Tosin näitä vastuuhenkilöitä on sitten eri kunnissa hyvinkin erilaisia. Toiset ovat jääräpäitä vain omien mielipiteiden ajajia ja toiset taas ovat aivan pelan tai yksityisen ohjailtavissa kuin pässiä vetäis narussa.

Toisaalta tämä etupainotteisuus koskee osaltaan evyn käyttöä, eli milloin evy tavoittaa kohteen niin paljon aikaisemmin kuin sairaankuljetusyksikkö, että evyn hälyttämiseen on selkeä hyöty. Onko esimerkiksi hyötyä siitä että evy tavoittaa B704 tehtävässä kohteen 5-10 minuuttia aikaisemmin? Entä esimerkiksi C745 tehtävässä 30 minuuttia aikaisemmin? Eli siis mihin määritellään ne aikarajat ja mikä on kohteessa mahdollisesti oleva riski, jotta ensivasteen hälyttämisestä olisi selkeästi hyötyä. Ja hyödyn mittaaminen ei varmastikaan olekaan sitten helppoa.

Toinen mielenkiintoinen asia mikä tuli mieleen niin on ambulanssin hälyttäminen esimerkiksi rakennuspaloihin, joissa ei ole potilaita, sillä aika monesti itsekkin on tullut palopaikalla odoteltua lanssilla josko P3 antaisi luvan lähteä. Tarkoituksenahan näissä tilanteissa on turvata palomiesten nopea hoitaminen vahingon sattuessa, vai? Kuka nämä vastemääritykset on tehnyt?

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen mielenkiintoinen asia mikä tuli mieleen niin on ambulanssin hälyttäminen esimerkiksi rakennuspaloihin, joissa ei ole potilaita, sillä aika monesti itsekkin on tullut palopaikalla odoteltua lanssilla josko P3 antaisi luvan lähteä. Tarkoituksenahan näissä tilanteissa on turvata palomiesten nopea hoitaminen vahingon sattuessa, vai? Kuka nämä vastemääritykset on tehnyt?

Palopuolella on lainsäädännössä ja ohjesäännöissä useissa kohdissa selkeästi sanottu, että esim. savusukellettaessa pitää olla riittävä ensihoito valmius paikalla.

Täällä se toteutuu alueilla jossa pelan sakut. Yksityinen hälytetään, mutta samantein pitäisi kysyä Pelastustyönjohtajalta joko saadaan lähteä. Eli keskusasemalla on saku päivystämässä, mutta sivualueilla riittää ensivastekoulutuksen käyneet veparit. Toki meillä ei P3 yleensä päästä heppoisin perustein lähtemään ennen aikojaan.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen mielenkiintoinen asia mikä tuli mieleen niin on ambulanssin hälyttäminen esimerkiksi rakennuspaloihin, joissa ei ole potilaita, sillä aika monesti itsekkin on tullut palopaikalla odoteltua lanssilla josko P3 antaisi luvan lähteä. Tarkoituksenahan näissä tilanteissa on turvata palomiesten nopea hoitaminen vahingon sattuessa, vai? Kuka nämä vastemääritykset on tehnyt?

Palopuolella on lainsäädännössä ja ohjesäännöissä useissa kohdissa selkeästi sanottu, että esim. savusukellettaessa pitää olla riittävä ensihoito valmius paikalla.

Täällä se toteutuu alueilla jossa pelan sakut. Yksityinen hälytetään, mutta samantein pitäisi kysyä Pelastustyönjohtajalta joko saadaan lähteä. Eli keskusasemalla on saku päivystämässä, mutta sivualueilla riittää ensivastekoulutuksen käyneet veparit. Toki meillä ei P3 yleensä päästä heppoisin perustein lähtemään ennen aikojaan.

Useimmitenhan nämä keikat päätyvät x-tehtäviksi, joista sairaankuljetussopimuksen mukaisesti tehtiin lasku kuntaan. Usein tuli vain mietittyä, että milloinkohan myös näiden tehtävien vasteista aletaan soster:n puolelta "purnaamaan".

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Eikä Stadin järjestelmä ole vielä maailman ihmeellisimpiä (lue: kummallisimpia), eikä täällä edes tehtävämääriin verrattuna käytetä runsaasti esim. evy-yksiköitä... Rendez-vous -järjestelmä (HL4 ja H190) on kyllä maailmallakin eräissä olosuhteissa käytännölliseksi osoittautunut, ja potilaan näkökulmasta systeemi ei ole maan huonoimpia. Jossain kohti on jopa järkeäkin paikallisia oloja ajatellen, ja nykyjärjestelmän joitakin kummallisuuksia voi jopa jollain tapaa perustella.

Menee aika lailla OT, mutta en löytänyt parempaakaan ketjua asialleni... Jos ketju on jo olemassa, siirryttäköön sinne.

Mikä on KU-pelastuslaitoksella aloittanut VL 4 lääkintäesimiesyksikkö?

Ovatko KU-pelastuslaitoksen X95 -yksiköt enää hoitoyksikköjä vai mitä?

edit: lainaukset

Nopeasti sisään -- paareilla ulos

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki meillä ei P3 yleensä päästä heppoisin perustein lähtemään ennen aikojaan.

Hyvä näin, koska taannoin sattui "pikku" haveri, jossa oli onneksi apu lähellä.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on KU-pelastuslaitoksella aloittanut VL 4 lääkintäesimiesyksikkö?

Ovatko KU-pelastuslaitoksen X95 -yksiköt enää hoitoyksikköjä vai mitä?

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=13981.msg162530#msg162530

Kyseessä on lääkintäesimies, joka hälytetään tarvittaessa mukaan valikoiduille korkeariskisille tehtäville Vantaan ja Keravan alueella. Yksikön asemapaikka on asema 3.

KUPin Vantaalla ja Keravalla toimivat ambulanssit on muutettu h+p tasolle, eli toinen on aina hoitovelvoitteilla varustettu ensihoitaja. Muualla KUPin alueella toiminta jatkuu niin kuin ennenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Tulipa muuten mieleeni ihan yhtäkkiä että miksi sen P11 tai millä tittelillä evyn yksikönjohtajaa sitten kutsutaankin on aina kysyttävä että onko saku tulossa? Nehän näkee siitä viestistä hälytetyt yksiköt. Silti lähes poikkeuksetta kuulee tätä kysyttävän. Sama homma liikenneonnettomuuksien kanssa. Onko poliisi tulossa? No kai se on jos viestissä niin lukee.. Sitten on vähän eri asia jos sakua/ poliisia ei rupea kohteessa näkymään. Silloin voi olla ihan perusteltua kysäistä että missäs luuraavat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipa muuten mieleeni ihan yhtäkkiä että miksi sen P11 tai millä tittelillä evyn yksikönjohtajaa sitten kutsutaankin on aina kysyttävä että onko saku tulossa? Nehän näkee siitä viestistä hälytetyt yksiköt. Silti lähes poikkeuksetta kuulee tätä kysyttävän. Sama homma liikenneonnettomuuksien kanssa. Onko poliisi tulossa? No kai se on jos viestissä niin lukee.. Sitten on vähän eri asia jos sakua/ poliisia ei rupea kohteessa näkymään. Silloin voi olla ihan perusteltua kysäistä että missäs luuraavat.

Esim. satakunnassa ei näy enää viestissä mitä yksiköitä on hälyytetty. Ne kyllä selviää siinä vaiheessa kun pääsee kohteeseen tai joku alkaa jollain kanavalla huutelemaan. Se on kivaa kun elämässä on vähän jännitystä kun ei tiedä mitä yksiköitä paikalle pöllähtää ;D

Evy:lle tosin oman järkeni mukaan pitäis olla aika selvää, että sairaankuljetus on tulossa kunhan kerkiää. Vai hälytelläänkö jossain päin suomea saku-keikkoihin pelkästään evy?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok. Jossain paikassa se vaan taitaa enempi olla tapa kuin oikeasta tiedon puutteesta johtuvaa kyselyä.

Evyä ei koskaan hälytetä yksin 7 alkuisille keikoille. Syy on siinä ettei pelastustoimella ole lakisääteistä asemaa terveydenhuollossa. Samasta syystä evy ei myöskään voi peruuttaa kohteeseen tulevaa sakua. Palokunta ei myöskään saisi peruuttaa esim. liikenneonnettomuuteen hälytettyä sakua, vaikka tehtävä onkin pelastustoimen johtama. Kovasti ne sitä kyllä aina välillä yrittää. Raastuvassa lopullisen vastuun kantaa kuitenkin ambulanssin henkilökunta. Näin olen ymmärtänyt, korjatkaa toki jos olen väärässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jepulis. Sakua yritetään kovasti peruuttaa. Vastuunsa tunteva sairaankuljetushenkilöstö ei ota peruutusta kuin häkeltä ja pelastustoimen johdolta jossain rakennuspalokeikoissa.

Monesti lanssistakin huudellaan evyä, jotta tiedetään heidän liikkeistään, saadaan itse tietoja jne. Evystä on mukava huudella lanssia, jotta tietää mikä ja mistä se auto on tulossa ja koska. Se lanssi voi tulla ihan eri kylältä, kun normaalisti ja sillä voi välillä ruveta kestämään. Lisäksi voi kysyä neuvoa lyhyesti tai sitten soittaa ja kysyä neuvoa paremmin. Ja kyllä se on sitä johtamista ja tehtävän varmistelua, kun samalle tehtävälle menevät eri organisaatiot kommunikoivat keskenään jo ennen kohteen saavuttamista.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. satakunnassa ei näy enää viestissä mitä yksiköitä on hälyytetty. Ne kyllä selviää siinä vaiheessa kun pääsee kohteeseen tai joku alkaa jollain kanavalla huutelemaan. Se on kivaa kun elämässä on vähän jännitystä kun ei tiedä mitä yksiköitä paikalle pöllähtää ;)

Tuo on hankala juttu että ei näy hälytettyjä yksiköitä. Itselle kävi tässä taannoin niin että tuli korkeariskinen liikenneonnettomuustehtävä ja esitiedoissa luki selkeästi että kohteessa yksi potilas. Ok ajattelin että no tänne on nyt hälytetty 2 autoa normaalivasteiden mukaan ja itse ollaan ekana kohteessa niin tarkastellaan tilannetta toisen auton osalta... matkalla kohteeseen hätäkeskus antaa lisätietoja kohteesta ja kohdistaa ne kuudelle ambulanssille ja lisätiedot oli jo tiedossa olevat kohteessa yksi potilas.

Tässä vaiheessa peruin ne 4 muuta yksikköä ja kohteessa ollessa vielä sen viimeisenkin.

Onko tämä oikeaa etupainotteisuutta? Hälytetään selkeillä esitiedoilla yhden potilaan luokse 6 ambulanssia? 

Se että viestissä lukee esim 705C peruselintoiminnan häiriö: muu on täysin turhaa tietoa koska koodinhan kaikki muutenkin tietää tai saa selville. Tuon tekstin paikalle mahtuisi aika läjä yksiköitä mikä helpottaisi sen vastuullisen yksikön toimintaa alusta alkaen.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Korkeariskiseen tehtävään voisi ajatella kahta autoa, ei kyllä kuutta yhden potilaan ollessa kyseessä. Siinä on tullut joku moka, niitä välillä tulee. Viestin sisältö on siitä kiinni, mitä herrat viisaudessaan keksii. Palokuntalaisille koodin suomennos on tarpeen, mutta ei kyytivaunulle. Hälytetyt yksiköt on hyvä ominaisuus viestissä, tosin isoissa tilanteissa ei kaikki näy.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis ei kai teillä lue koodin selvennys joka viestissä? Aivan turhaa, miksi sitten edes käytetään mitään koodeja jos se lukee selvällä suomella koodin lisäksi.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kehä ja Pika ainakin lähettää suomennoksen paloveijareille. Se on ihan perusteltuakin, ei kaikkien veijareiden tule opeteltua listoja ulkoa. Voi vähän valmistautua tehtävään jo kotoa lähtiessä, kun tietää mikä se on. Puhun siis vapaapalokuntalaisista.

Ambulansseille sitä ei ainakaan Pika suomenna. On useita eri toimijoita hätäkeskuksien alaisuudessa ja toki heidän tarpeensa on otettu huomioon. Kehän viestit mielestäni ovat selkeämpiä ja informatiivisempia kuin Pikan. Kehä saa mahtumaan koodin, suomennoksen, osoitteen, lyhyen selityksen ja yksiköt. Pika taas jauhaa mitä sattuu siinä lyhyt selitys kohdassa. Tulloo esim. viis kertaa vanhainkoti se ja se, se ja se vanhainkoti jne...

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liikenneonnettomuuksissa hätäkeskus EI kysy loukkaantuneiden määrää, vaan ns. altistuneiden määrää. Mikäli korkeariskiseen liikenneonnettomuuteen lähtee kuusi sakua, niin oletan, että tuo kuusi hlöä on ollut altistuneena. Aivan eri asia onkin, mistä paria sakua enempää keikkaan saisi todellisuudessa.

Se, mitä tekstiviestissä lukee, on täysin määriteltävissä (etukäteen ns. hälyformia = viestipohjaa luodessa) mistä tahansa tietojärjestelmän täytettävissä olevasta tietokentästä. Meillä on muistaakseni n. 15 erilaista hälyformia, ja lisätarvetta on havaittu. (Esim. soppareille tulevaisuudessa kahta erilaista viestiä riippuen henkilöstä tai todennäköisestä asemasta yksikössä)

Se, jos viestissä lukee tuplana joku tieto = viestiin poimiutuu esim. täytetty kohdetietokenttä, sekä varsinaisessa ilmoituksen tiedoissa on sama tieto, esim. Perä-Öllölän vanhainkoti. Toinenhan noista on turhaa, mutta jollekin toimialalle ei välttämättä tuo kohdetietokenttä menekään. (Älkää kysykö miksi... spekuloin vain)

Esim. Katu1 kentässä voi lukea hoitolaitostunniste >> hoitolaitostunniste (Nuo siis kirjain-numeroyhdistelminä, eikä koko kirjoitusmuotoina), kohdetietokentässä (mikä paikantaa kohteen lähtöpaikan) hoitolaitostunniste, ja viestin sisällössä pahimmillaan kolmannen kerran sama hoitolaitostunniste, eli siis lähtöpaikka. Jälkikäteen huomataan, että vajaa kymmenen merkkiä / kaksi hoitolaitostunnistetta on täysin turhaan.

Se myös mitä viestissä lukee, tuntuu välillä olevan aivan sama. Puheryhmässä kysytään kuitenkin samoja asioita, joita löytyisi tekstiviestistä, tai tietokoneen näytöltä keikan jälkeen. Eihän sitä jaksa viestiä loppuun lukea.

PS. Karttanäytöllisen läppärin tai vastaavan (PEKEn tai TEKEn) käyttäjät.

Täpän paikka kartalla saattaa olla paikantunut esim. kunnan keskiosan tarkkuudella, jos kohdeosoitetta ei ole tietojärjestelmän mukaan olemassa, eli älkää sokeasti ajako sen punaisen täpän paikan mukaan. Joskus se saattaa olla sopivasti vaikka sisävesistössä... On koettu, että osoite on tekstinä ollut täysin kiistattomasti ymmärrettävästi, mutta navigaattori ohjasi täpän mukaan yksikön sinne rantaan, jossa XP11 kävi ihmettelemään asiaa. Järki oli jäänyt asemalle??  ;)  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis ei kai teillä lue koodin selvennys joka viestissä? Aivan turhaa, miksi sitten edes käytetään mitään koodeja jos se lukee selvällä suomella koodin lisäksi.

Lukee. Kaikki tehtävät jotka tulee sakuille selvennetään koodin lisäksi. Aivan se on niin turhaa kun vain joku voi olla, tuolle paikalle vois ihan hyvin laittaa hälytetyt yksiköt.

Liikenneonnettomuuksissa hätäkeskus EI kysy loukkaantuneiden määrää, vaan ns. altistuneiden määrää. Mikäli korkeariskiseen liikenneonnettomuuteen lähtee kuusi sakua, niin oletan, että tuo kuusi hlöä on ollut altistuneena.

Okei ymmärrän pointin mut jos auto ajaa mettään ja autossa on yksi ihminen niin ei kai ne ihmiset jotka sinne paikalle sattuu ole altistuneita? ;)

Saattaa se olla näppihäiriö mut silti outoa tyhjentää alue tuollaiselle keikalle.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...