Jump to content
 

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

ShTintti

Vasteet ja EVY:n käyttö

Recommended Posts

ShTintti

Tässä kun on taas Pirkanmaan meininkiä seurannut, niin olen harmikseni huomannut, että EVY:jä ei juurikaan enää kuulu vasteeseen, etenkään niissä kunnissa, missä on hiljattain ollut kiistanalainen kilpailutus. Samalla myös aluepelastuslaitos on laittanut ensivastetoiminnan kunnille maksulliseksi, joka sekin varmasti on "ajanut" kuntia muuttamaan vasteita edullisempaan suuntaan, mutta kenelle?? Sakutyhjiöitä syntyy päivittäin ja monella alueella on evyn mukaan saava koodi ainoastaan 700A. Useissakin tilanteissa EVY olisi kohteessa tekemässä primääriarviota huomattavasti nopeammin kuin toisesta kunnasta hälytetty lanssi. Senkin tiedän, että monessa EVYssä toimii juurikin ensihoitoalalle koulutettua porukkaa ja kaikki EVYjen porukka on kuitenkin saanut koulutuksen muutenkin ja asiasta kiinnostuneita. Mitenkäs asia on "valtakunnallisesti"? Onko muuallakin muutettu vasteita suosimaan kuntaa/uutta yrittäjää ja samalla huonontamaan potilaan asemaa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TexWiller

Tässäpä oiva esimerkki siitä, ettei kannata keskittää kaikkea yhdelle palveluntuottajalle. Kunnat hölmöt eivät ole ymmärtäneet että jollei ole tarkkana kuin porkkana, häipyy päätäntävalta sinne Moskovaan, ja kun Moskova kiukuttelee, niin kaikilla täytyy silloin olla pahamieli. Juuri tällaiset monopolit täytyisi lailla kieltää ja varsinkin, ettei KUPen kaltaisia kuppikuntia pääsisi keskenään syntymään ja tekemään aivan kuten itse haluaa, välittämättä kuntien omista poliittisista päätöksistä. Häntä heiluttaa koiraa eikä päin vastoin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Käsittääkseni tuo on koko Pirkanmaata koskeva linjaus, että evyjä on pudotettu pois vasteista, en tiedä mikä on ollut alullepaneva voima, runsaisiin evylähtöihin tuskastunut alpe vai laskusta järkyttyneet kunnat. Kuntien vastuulääkärit on sitten omien intressiensä mukaan rukanneet vasteita paikallisesti. Pirkanmaallahan on ollut ylivoimaisesti eniten evytehtäviä koko Suomen mittakaavassa, taisi olla olla peräti kaksi kertaa sen verran kuin kakkosena olleella shp:llä (en muista mikä se oli). Itse kannatan lämpimästi evyjä, varsinkin pitkien etäisyyksien periferiassa. Vasteita pitäisi suunnitella yhdessä duunareitten kanssa eikä yksin jossain kammiossa sellaisen ihmisen toimesta jolla ei ole hajuakaan kentän tapahtumista. Sitä mietin, että onko evylähdön hinnassa eroa riippuen siitä käsittääkö evy kotoa lähtevät veparit vs. aluepaloasemalta vuorosta lähtevät virkapalomiehet? Jos on, kunnat ja sitä kautta potilaat ovat sikäli eriarvoisessa asemassa, että kellä sattuu onnekseen olemaan aluepaloasema kunnassa, saa (oletettavasti, maalaisjärjellä ajatellen) evyn halvemmalla. Vai onko näin?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Satakunnassa alepa on  muistaakseni hinnoitellut Evy keikan 150€/ lähtö. Lisäksi kuntayhtymää kohti taisi langeta 3000€/ vuosimaksu. Vasteet vaihtelee siten, että joissain kunnissa kaikki A ja B tehtävät, toisissa vain A tehtävät. Lisäksi variaationa yhden paikan kohdalla Evy hälytetään vain sakun pyytäessä, jos joku autoista jo paikkakunnalla vapaana. Jos autot kiinni tehtävissä silloin kaikille A tehtäville ja B tehtäville häkepäivystäjän niin halutessa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
ShTintti

Käsittääkseni se 150€/lähtöon myös täällä alpen taksa. Täällä ainakin yksi kunta on kokonaan irtisanonut alpen kanssa olleen EVY sopimuksen, monessa muussa on rukattu vasteita. Ihan tuolta kunnasta kuultuna, on irtisanomisen/vasteiden rukkaamisen syynä ollut juurikin tuo maksu. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Kyllä tuo summa on aika lähellä oikeita palkkakuluja, jos ev yksikön vahvuus on 3 henkilöä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Mä muistaisin kuulleeni että meilläpäin olis 100€/ lähtö  mut en ole varma...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

Ei se 150€ pitäisi olla paljoa etenkään jos puhutaan akuutisti sairastuneen auttajasta. Mutta minkäs teet jos kunta haluaa kasviksia vuodeosastolle. Itse pyydän evyä aika herkästi mukaan, varsinkin jos tehtäväkoodi viittaa pet häiriöön ja evy tavoittaa potilaan nopeammin. Joskus olen pyytänyt evyn myös c- keikalle jos se tavoittaa potilaan huomattavasti ennen sakuyksikköä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TexWiller

Hintahaitari taitaa olla aikalailla tuo 100-200€ / evy -lähtö. Kyllähän evyn idea hyvä on, jotenkin siitä on vaan tullut liian pop -juttu ja sitä yritetään väen väkisin työntää kaikkialle, ainakin pelan tahdosta. Ja miksei! Onhan se aivan ylimääräistä rahaa sille varsinkin, jos se A) ei tavoita potilasta ensimmäisenä, ja/tai cool.png sen tuomasta avusta ei ole mitään hyötyä. Paikoissa joissa on pitkät välimatkat eikä välttämättä omaa sakua, on evy enemmän kuin kotonaan varsinkin jos sitä osataan käyttää "oikein". Usein kannattaa myös miettiä sitä, että onko järkeä ajattaa koko alueen repertuaaria samaan kolkkaan ja sillä saada aikaan aivan jumalaton tyhjiö tilanne. Todellisia tilanteita joissa hyvästä ensivasteesta on hyötyä, on kuitenkin hyvin niukalti; henkeäpelastava ea. Toisaalta voisipa jopa jossain maakunnissa olla sitenkin päin, että se raha mitä "syydetään" ensivasteeseen, voisi olla isotekijä vaikkapa lanssin vartinvaran poistamisessa. Ei se määrä vaan laatu pätee tässäkin. 

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jeppe

Kyllä ensivaste on ollut ja toivottavasti tulee myös olemaan hyvä keksintö. Vasteissa on muokattavaa, mutta ei liiaksi kuitenkaan. Mutta ymmärtää tuon ettei kuntia huvita suosiolla tuota maksua maksaa, koska monessa kunnassa pelastustoimen menot ovat jo nyt vähintään kaksinkertaistuneet verrattuna vanhaan järjestelmään. Myöskin monet terveyskeskukset järjestävät EVYille heidän kulutustavaransa, eli mihinkäs se maksu oikein perustuu. Vai ollaanko alpeilla vaihtamassa päälliköiden autoja...  :nauraa: Yhtään kuntaa en tiedä missä EVY-toiminta olisi loppunut.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
wagner

Meillä täällä periferiassa on ainakin vasteita muutettu niin et ensivaste ei juurikaan nouse vasteeseen oli sit mikä tahansa A tai B tehtävä, syynä on ensivasteen hinta 150€ per keikka.

Meillä pitkät ajomatkat,viikonvaihteen  autot 15min lähtövalmiudessa, joten potilaan kohtaamiseen menee pakostakin alueen laitamaille helpostikkin 45- 60min, ensivaste saavuttaisi potilaan paljon nopeammin, mut tällä alueella aikaisemmin n. 200 evykeikkaa vuodessa, et onhan se jo kustannus kysymyskin.

Vasteeseen pitäis nousta molemmat yksiköt jos ne vapaina, mut ei toimi tääkään systeemi, hälyytykset tulee miten sattuu.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Myöskin monet terveyskeskukset järjestävät EVYille heidän kulutustavaransa, eli mihinkäs se maksu oikein perustuu. Vai ollaanko alpeilla vaihtamassa päälliköiden autoja...  :D

Jos evyille maksetaan lähdöstä jotain... Jos alpen tehtäviin ei ole sovittu ensivastetta, niin sen järjestäminen voi maksaa lisää. Pelastustoimi taitaa maksaa myös henkilöiden hälyttämisen, koska hätäkeskuslaitoksen tehtäviin kuuluu vain yksiköiden hälyttäminen. Ja jos evy:n hintaan jyvitetään kaluston pääoma-, huolto- ja käyttökustannukset, vaatteet, tilavuokrat, hallinnot jne, niin ei se ilmaista ole. Ilmeisesti pitäisi olla.

Tuntuu vaan että terveydenhuollossa on aika mielenkiintoinen tapa säästää. Organisaatioiden kokonaistoimivuus ei kiinnosta ketään, on niin vaikea asia hahmottaa, palkkamenoissa alkaa vähäinen äly jo heräämään, sitten kun aletaan laskemaan vaippojen, käsidesien ja hanskojen hintaa, niin jokaisella on jo mielipide, ja jos ulkopuolelle pitää maksaa penniäkään, unohtuu että myös oman toiminnan järjestäminen maksaa jollekulle jotakin.

Ja tuossa edellisessä kappaleessa ei mainita kertaakaan sanaa potilas saati termiä potilaan etu, koska ei se taida tuohon säästökeskusteluun enää liittyäkään millään tavalla.

*/sarkasmi off*

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Meillä oli jo joka kunnassa valmis toimiva EV organisaatio ennen Alpea. Kaikilla autot, kalustot ja vaatetus kunnossa. Sen 150€ veloitettaisiin kuntayhtymältä joka lähdöstä ja lisäksi se vuosikorvaus 3000€. Laskujeni mukaan Alpe saa tällä keikka määrällä 72000€/ vuosi.

kuluja perusteltiin koulutuksella ja kalustohankinnoilla. Kalustoa tuskin uusitaan joka vuosi ja kulutus tavarahan jo haetaan sieltä tk:n varastolta.

Alpe olisi maksanut suorittavalle portaalle 120€ keikalta, jolla olisi pitänyt kuitata palkat ym. kulut.

Neuvottelut on vieläkin kesken.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Jos kunnassa on kaksi autoa ja laaja toiminta-alue, evytoiminta turvaa myös päivittäisvalmiutta sikäli, että periferiaan on järkevämpää laittaa evy+kyyti kuin kaksi kyytiä. Siinä mielessä mennään metsään, kun vasteita muutetaan niin että evy putoaa pois ja sen sijaan hälytetään kaksi lanssia.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
ShTintti

Jos kunnassa on kaksi autoa ja laaja toiminta-alue, evytoiminta turvaa myös päivittäisvalmiutta sikäli, että periferiaan on järkevämpää laittaa evy+kyyti kuin kaksi kyytiä. Siinä mielessä mennään metsään, kun vasteita muutetaan niin että evy putoaa pois ja sen sijaan hälytetään kaksi lanssia.

Sillai se yrittäjä tienaa mukavasti, kun on sopinu kunnan kanssa kunnon korvauksen kakkoskyydin hälyttämisestä evyn sijaan  ;D

Samalla saadaan mukava ambulanssityhjiö kuntaan ja kunta maksaa naapurikunnasta päällekkäiselle tehtävälle tulevan lanssin korvauksen (mahd enemmän kuin tuo laitoksen 150€) ja taas on pidempi sentti maksettavaksi kunnalle.

Että on meillä fiksuja päättäjiä! Säästetään todella.. Yllättävästi pääsevät yrittäjät mulkkaamaan vasteita mieleisekseen, samalla ynnäillen tuloja.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
KeijoK

Taitaa olla harvinaista tuo, että otetaan oman kunnan ambulanssi ja naapurikunnan ambulanssi samalle tehtävälle evyn sijaan. Itse en tiedä yhtään tapausta. Ja kustannuksiltaan saanee ambulanssi jo ajella jonkun aikaa, että tuo 150 euron kipuraja ylittyy.

Mutta stadissa tiedän samalle tehtävälle lähtevän useitakin yksiköitä ja tilastoja syntyy. Eihän perustaso voi hoitaa potilasta, hoitajat tulee omalla autollaan, mutta hehän eivät sitten voi kuljettaa, mutta perustaso kuljettaa. Monimutkaista, mutta arkipäivää.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Meillä taitaa kyllä suurimassa osassa olla EVY lanssin kaverina. Joskus harvoin toinen lanssi tulee mukaan ja sekin aina pyynnöstä, ei koskaan suoralla hälytyksellä. Silloinkin se pyritään pitämään hälytettävissä statuksella.

Toisaalta joskus on itse tullut mentyä kohteeseen evyn lisäksi, koska naapurilanssin tulo kestää ja jos esitiedot antaa viitteitä siitä, että meillä olisi enemmän annettavaa potilaalle mitä evyllä on.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Mutta stadissa tiedän samalle tehtävälle lähtevän useitakin yksiköitä ja tilastoja syntyy. Eihän perustaso voi hoitaa potilasta, hoitajat tulee omalla autollaan, mutta hehän eivät sitten voi kuljettaa, mutta perustaso kuljettaa. Monimutkaista, mutta arkipäivää.

Eikä Stadin järjestelmä ole vielä maailman ihmeellisimpiä (lue: kummallisimpia), eikä täällä edes tehtävämääriin verrattuna käytetä runsaasti esim. evy-yksiköitä... Rendez-vous -järjestelmä (HL4 ja H190) on kyllä maailmallakin eräissä olosuhteissa käytännölliseksi osoittautunut, ja potilaan näkökulmasta systeemi ei ole maan huonoimpia. Jossain kohti on jopa järkeäkin paikallisia oloja ajatellen, ja nykyjärjestelmän joitakin kummallisuuksia voi jopa jollain tapaa perustella.

Toki epäloogisuuksia on. Näin kuntalaisena en tosin ihan huonosti sijoitettuna verorahoja pidä. Edelleen otan sen sydänkohtauksen tms. mieluummin Helsingissä kuin muutamassa muussa paikassa. Tietysti Stadinkin systeemin voisi rakentaa toisella tapaa optimoiduksi, mutta osa noista muista optimoinneista taas nakertaisi jotain muuta nurkkaa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Jos kunnassa on kaksi autoa ja laaja toiminta-alue, evytoiminta turvaa myös päivittäisvalmiutta sikäli, että periferiaan on järkevämpää laittaa evy+kyyti kuin kaksi kyytiä. Siinä mielessä mennään metsään, kun vasteita muutetaan niin että evy putoaa pois ja sen sijaan hälytetään kaksi lanssia.

Sillai se yrittäjä tienaa mukavasti, kun on sopinu kunnan kanssa kunnon korvauksen kakkoskyydin hälyttämisestä evyn sijaan  >:D

Samalla saadaan mukava ambulanssityhjiö kuntaan ja kunta maksaa naapurikunnasta päällekkäiselle tehtävälle tulevan lanssin korvauksen (mahd enemmän kuin tuo laitoksen 150€) ja taas on pidempi sentti maksettavaksi kunnalle.

Että on meillä fiksuja päättäjiä! Säästetään todella.. Yllättävästi pääsevät yrittäjät mulkkaamaan vasteita mieleisekseen, samalla ynnäillen tuloja.

En tiedä ketkä ja missä määrin noista vasteista sopivat missäkin, mutta meillä ei yrittäjällä ole osaa aika arpaa näihin muuttuneisiin vasteisiin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Kyllä ne periaatteessa alueiden vastuulääkärin pitäisi vasteet määritellä. Meillä se usein menee niin, että hän asian hoitaa ja häke lähettää ne meille "suomennettavaksi".

Ja vasteet on määritelty oikeasti potilaslähtöisesti lähimmän yksikön periaatteella. Ei ole katsottu kuka saa ajaa ja kuinka paljon. Jos meidän alueella joskus naapuriauto käykin, niin varmasti tulee meille myös vastavierailuja heidän tontille.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lanssari

Taitaa olla harvinaista tuo, että otetaan oman kunnan ambulanssi ja naapurikunnan ambulanssi samalle tehtävälle evyn sijaan. Itse en tiedä yhtään tapausta. Ja kustannuksiltaan saanee ambulanssi jo ajella jonkun aikaa, että tuo 150 euron kipuraja ylittyy.

Mutta stadissa tiedän samalle tehtävälle lähtevän useitakin yksiköitä ja tilastoja syntyy. Eihän perustaso voi hoitaa potilasta, hoitajat tulee omalla autollaan, mutta hehän eivät sitten voi kuljettaa, mutta perustaso kuljettaa. Monimutkaista, mutta arkipäivää.

Itse olen ollut useilla keikoilla, jossa kunnan 1 perusambulanssi laitetaan evyksi ja kunnan 2 hoitoyksikkö samalle keikalle, vaikka kunnan 1 evy olisi saatavilla -> perustuu palokunnan määrittelemiin ohjeisiin, jossa evyä käytetään ainoastaan kunnan 1 ambulanssin ollessa varattuna. Mutta se siitä ja sen sekavuudesta.

Stadin systeemistä sen verran, että moniportaiseen ensihoitojärjestelmään kuuluu eritasoisia yksiköitä, joita hälytetään voimassa olevan, terveysviranomaisen määrittelemän hälytysohjeen mukaisesti (toivottavasti). Parhaimmillaan siis yhden potilaan luona on hööki, ambulanssi (hoito- tai perustason), lääkäriyksikkö tai lääkintäesimies. Tilastojen mukaan evy-tehtävät (lähinnä höökeillä ja pioneereilla) ovatkin lisääntyneet, mutta ei lähelläkään 17-yksiköiden prosentuaalisia tehtävämääriä. Tilastojahan tällä järjestelmällä ei pyritä kaunistelemaan, kuten tiedät, vaan A- tai B-potilas pyritään näin toimien tavoittamaan sovitun aikaikkunan sisällä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Noiden evyjen hintaakin voi laskeskella monella tapaa:

1) Evy:istä ei tule huolto-, polttoaine-, rengas-, tila-, vakuutus-, pääoma-, toimenpidekustannuksia/palkkamenoja sivukuluineen ja veroineen, varusteineen, viestivälineineen ja niiden käyttökustannuksineen, kulutustarvikkeineen ylimääräisiä kustannuksia. Evyt voi ajaa ilmaiseksi.

2) Evy:istä ei tarvitse maksaa ylimääräisiä tila-, kaluston pääoma-, varustekustannuksia eikä kulutustarvikkeita. Evy-tehtävät voi ajaa toimenpidepalkkioiden ja juoksevien kustannusten (polttoaineet, renkaat yms. menot) mukaan.

3) Evy:istä aiheutuu jotain todellisia kustannuksia, jotka eivät ole suoraan laskettavissa kohdan 2 mukaisesti. Evy-tehtävät jyvitetään osaksi kaikkia tehtäviä, ja lasketaan sitten tältä pohjalta hinta, jossa on sitten todellisia kustannuksia huomioiden kaluston ja välineiden hankintakulut, tilavuokrat, hallintokustannukset, toimenpidepalkkiot tai palkat sivukuluineen (työnantajamaksut jne), vakuutukset, viestintävälineet, käyttökulut sun muut maksut.

4) Evy-valmius ei kuulu alpe:n päivittäiseen valmiuteen, vaan alpen toimintavalmiutta pitää muuttaa, jotta muut tehtävät ja evy-tehtävät voidaan suorittaa. Evy-toiminnoille lasketaan hinta marginaali- ts. lisäkustannusten mukaan. Eli lasketaan hinta, joka kuluu ajoneuvojen, varusteiden, palkka- yms. kulujen, tilojen, hallintokustannusten yms. huoltojen, vakuutusten sun muiden maksamiseen, ja jaetaan tämä summa evy-tehtävien määrällä. Hinta voi tapauksesta riippuen olla pienempi tai suurempi kuin kohdassa 3) laskettu hinta.

5) On myös viides tapa, jossa evy-toiminta myydään todellisuudessa tappiollisesti, mutta alpe on pakkoraossa; tappiolla myyminen on lyhytnäköinen tapa saada hetkellisesti resursseja johonkin muuhun toimintaan. Yleensä tämä hinnoittelu kaatuu jollain tapaa nilkoille, eli kaivattua säästöä ei todellisuudessa saada, organisaatio ei ajoittain toimi kuten sen pitäisi, tai sitten joudutaan tekemään esimerkiksi laittomuuksia/sopimusrikkoja työehtojen noudattamisessa.

6) Kuudes tapa laskee sitten hinnan vaikka halutun palvelutason mukaan, palvelutaso toteutettuna sairaankuljetusyksiköillä. Sitten lasketaan sama kuvio hoidettuna evyllä ja vaikka naapurikunnasta tulevalla lanssilla. Mikä tahansa evy:n hinta, joka on halvempi kuin sama palvelutaso muuten toteutettuna, on ostajalle edullisempi.

7) Ja vielä on seitsemäs tapa, jossa lasketaan vaikka hinta ilman evyä tai muuta palvelua, ja sitten hinta evyn kanssa. Evyn kustannukseksi otetaan saatu tarjous, ja evyn tuloiksi/säästöiksi lasketaan esimerkiksi estimaatti pelastetun ihmishengen hinnasta, oletus säästyneestä sairaalakustannuksesta tai vaikkapa jokin qaly -estimaatti (quality adjusted life year). Jos evy:n kustannus on pienempi kuin estimaattisäästö, on evy kannattava. Tietysti evy-tehtävien määrää voi optimoida, jos näin löydetään kannattava(mpi) tulos.

Todennäköisesti alpe ei laske eikä ehkä voikaan/saakaan laskea kohtien 1) tai 2) mukaisesti. Alpe on kuitenkin toisellakin tapaa kustannusvastuussa alueensa kaikille kunnille. Jos alpen tarjous on liian kallis, niin eipä alpella ole monopolia evy-tehtäviin, eikä voikaan olla: sairaankuljetus ja ensihoito ovat kunnan järjestämisvastuulla, ja kunta voi hankkia haluamansa palvelun jostain muualta. So simple. Kohdan 5) mukaan ei pitäisi toimia, mutta on kyllä moneen kertaan nähty, miten ostaja onkin pomo-organisaatio, joka päättää, että ostetaan 3 henkilön työt ja maksetaan 1 henkilön palkka. Olen henkilökohtaisesti ollut tällaisessa tilanteessa, jossa ostajaorganisaatio päätti yksipuolisesti, että "3 viikkoa töitä teit" (ja pitkää päivää), maksetaan myyjäorganisaatiolle "1 viikkoa 40 tunnin" mukaan. Itse sain toki kuukausipalkkani, mutta firma oli next-to-k*sessa. Pomo ajatteli erittäin älykkäästi, laskeskeli mun projektini hinnat suhteessa yrityksen liikevaihtoon ja totesi, että riskejä ei voi ottaa, niin iso osa vuoden liikevaihdosta tulee yksittäisestä urakasta. Joten sen asiakkaan ei enää palvelua siinä muodossaan tarvinnut meiltä ostaa. Harmillisesti vain olimme ainoa toimittaja Euroopassa sillä hetkellä...

Veikkailisin kuitenkin, että se sairaankuljetusfirma ei ihan ajattele logiikalla "150 eurolla lanssia ajetaan pitkälle". Jos 24/7 valmiudessa on yksi lanssi, ja se tarvitsee tilalleen/rinnalleen evyn, niin sitä vuotuista valmiutta tuskin rakennetaan 150 eurolla tai 10 evykeikan tuottamalla 1500 eurolla. Kuinka monen evy-tehtävän sijaan kannattaa perustaa oma sairaankuljetusyksikkö, onpi tällaisia laskelmia maassa tehtykin. On varmasti kuntakohtainen luku. Voi olla rakentavampaa laskeskella eri vaihtoehtoja (tai pyytää tarjouksia saman, tarkasti määritellyn palvelun järjestämisestä) eri toimijoilla. Jos näyttää siltä, että itse on edullisinta järjestää, niin sitten mietitään, järjestetäänkö palvelu itse. Jostain kumman syystä silloin aletaan yleensä laskemaan niitä palkkaus-, tarvike- yms. kuluja taas ihan eri tavalla...  >:D

Sitä voi hankkia kyydin bussilla, kaverilta tai taksilla. Yllättäen bussi on halvempi kuin taksi, vaikka molemmissa on vain yksi kuski ja taksi on pienempikin. Mutta bussi ajaa vain tiettyä reittiä, ja sille on laskettu vuoroon kaksinumeroinen määrä matkustajia suuntaansa, eikä se aja kuin vaikkapa kerran tunnissa reitin, osan aikaa vuorokaudesta. Taksi maksaa enemmän, mutta kulkee vuorokaudet ympäri, kulkee mihinkä tahansa, ja siinäkin maksetaan sitten ajoneuvon pääoma-, huolto-, kulutus-, vakuutus- yms. maksuja, kuljettajan palkkaa ja hänen sivukulujaan. Sitten on kaveri, jota voi kohdella monella tapaa. Kilometrikorvaus on yksi arvio ajoneuvon todellisista kuluista (pääoma-, rengas-, huolto-, tarvike-, polttoaine-, vakuutusmaksut). Eikä kaverille sitten makseta palkkaa lainkaan. Sitten on tämä versio, jossa maksetaan bensat, kun autohan on muutenkin, eikä sen arvo mukamas ajamisesta laske, ja vakuutuksethan maksetaan muutenkin, renkaat kuuluvat autoon jne. Sitten on vielä versio, jossa bensoistakin maksetaan vain puolet, kun kuljettajakaverihan matkustaa samalla, eikä hänen matkojaan ruveta maksamaan. Ja sitten on vielä versio, jossa kaveri kuskaa ilmaiseksi, kun on kerran kaveri. Saa ehkä joskus vastapalveluksen tai sitten ei saa.

Jos elantonsa pitäisi kuljetuksesta saada tai kyse ei ole vapaaehtoisesta harrastuksesta, niin silloin itse en ole asiakkaan kaveri. Vaan taksi- tai bussikuski. Riippuen millainen palvelu on valittu. Jos kumpikaan ei kelpaa, niin ei voi vähempää kiinnostaa, millä joku pääsee pisteestä A pisteeseen B, vai pääseekö lainkaan...

Reclaimer: Kirjoittaja on vaille 10 vuotta elämästään myynyt tuotteita/palveluita, osallistunut myös tarjouskilpailuihin ostajana ja myyjänä, ja monta tarinaa niistä voisi kertoa. Tänä vuonna on vastaan tullut asiakkaita, joiden mielestä tuote/palvelu ei saisi maksaa kuin kymmenes - sadasosan todellisista kustannuksista, ja viikon sisään on tullut vastaan myös asiakas, jonka mukaan tuote/palvelu pitäisi saada täydellisen ilmaiseksi, ilman omavastuutakaan. Ja oli vaikea saada ymmärtämään, että oikeasti kaikki ei tässä maailmassa ole ilmaista.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
ShTintti

Taitaa olla harvinaista tuo, että otetaan oman kunnan ambulanssi ja naapurikunnan ambulanssi samalle tehtävälle evyn sijaan. Itse en tiedä yhtään tapausta. Ja kustannuksiltaan saanee ambulanssi jo ajella jonkun aikaa, että tuo 150 euron kipuraja ylittyy.

Mä siis tarkoitin, että naapurikunnan lanssi hälytetään kohtuullista korvausta vasten (varavalmiussopimus) ko kuntaan kyytille, kun oma kyyti/kyydit on keikalla yhtä aikaa, jopa samassa paikassa. En siis sitä, että kiirekyydille laitetaan kahden kunnan autot... Tai olen mä joskus sellaisenkin virvestä kuullut. [br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 19.02.08 - klo:04:11


Kyllä ne periaatteessa alueiden vastuulääkärin pitäisi vasteet määritellä. Meillä se usein menee niin, että hän asian hoitaa ja häke lähettää ne meille "suomennettavaksi".

Ja vasteet on määritelty oikeasti potilaslähtöisesti lähimmän yksikön periaatteella. Ei ole katsottu kuka saa ajaa ja kuinka paljon. Jos meidän alueella joskus naapuriauto käykin, niin varmasti tulee meille myös vastavierailuja heidän tontille.

Näinhän sen pitäisi olla, mutta joissakin kunnissa (jätän esimerkin mainitsematta) on vastuulääkäri antanut melko vapaat kädet yrittäjälle muuttaa vasteita ja tietenkin hän muuttaa niitä itselleen "edullisimmiksi". Mutta tälläistä tämä on  :-

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
nega_47

Meillä evy tulee A- keikoille ja osille myös B-keikoista. Aina kohteeseen myös evy jos lanssi tulee yli 20 km:n päästä tai reilusti kauempaa. Aina on saatu kun tarvitaan, täällä ei onneksi ole ongelmia rahan kanssa (sinäänsä) vaan halutaan pitää ihmisistä huoli ;).  Evystä myös tarvittessa kuski.  Yhtä potilasta varten meidän kunnassa ei kahta lanssia tilata ikinä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Me ei saada ottaa evystä kuskia, tämä ohje tullut alpelta. Syynä kuulemma vakuutusasiat ym. Evyläinen voidaan kyllä ottaa taakse avuksi, mutta ajamaan sitä ei siis saa laittaa.

Mites julkisia teillä ylipäänsä on nuo vasteet ja miten paljon niissä kuunnellaan duunareita? Onko ihan julkisesti esillä vai tarvittaessa nähtävissä vaiko Suuri Salaisuus?

Onneksi meillä on alkanut tulla keikkaviesteihin myös tieto siitä, mitä yksiköitä on hälytetty. Välillä kun ei ole ollut mitään tolkkua siinä, mihin vrk-aikaan missäkin tulee millekin keikalle evy.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×